۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

مراقبت‌های لازم بعد از واکسیناسیون سگ

واکسیناسیون سگ‌ها یکی از ضروری‌ترین کارها برای آنهاست که نقش مهمی در حفظ سلامتشان دارد. همان قدر که واکسیناسیون انسان‌ها مهم است این مسئله در سگ‌ها نیز اهمیت دارد و برای جلوگیری از ابتلای آنها به بیماری‌ها مؤثر است. با انجام واکسیناسیون شما می‌توانید از ابتلای سگ خود به بسیاری از بیماری‌های مسری و کشنده جلوگیری کنید. واکسیناسیون سگ به‌ظاهر کار بسیار ساده‌ای است؛ اما باید دانست مراقبت‌های لازم بعد از واکسیناسیون سگ بسیار اهمیت دارند. اگر شما با این مراقبت‌ها آشنایی ندارید با مقاله امروز همراه شوید تا نکات مهمی را دررابطه‌با مراقبت‌های لازم بعد از واکسیناسیون سگ با شما در میان بگذاریم.

آشنایی با واکسیناسیون سگ‌ها


آیا واکسیناسیون سگ‌ها اهمیت دارد؟

واکسینه کردن سگ‌ها نقش مهمی در مراقبت از سلامت این حیوانات دوست‌داشتنی دارد. واکسیناسیون می‌تواند از سگ شما در برابر بسیاری از بیماری‌های کشنده و خطرناک مانند پارو ویروس، هپاتیت و سرفه لانه (کنل کاف) محافظت کند. در واقع واکسن کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن سگ به ویروس یا باکتری مقاوم شود و در زمانی که سگ به این ویروس‌ها یا باکتری‌ها مبتلا می‌شود بدن بتواند به‌راحتی با آنها مقابله کند.
توصیه می‌شود واکسیناسیون سگ‌ها در زمان تولگی آنها انجام شود؛ زیرا نه‌تنها باعث کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌گردد؛ بلکه خطر ابتلا به عفونت و عوامل بیماری‌زا را در سگ‌های اطراف نیز کاهش می‌دهد.

اهمیت واکسیناسیون سگ


واکسن‌های ضروری سگ‌ها

واکسن‌های سگ به دودسته اصلی و غیراصلی تقسیم می‌شوند. در واقع واکسن‌های اصلی مواردی هستند که دامپزشک توصیه می‌کند که آنها را حتماً به سگ خود تزریق کنید. 


واکسن‌های ضروری سگ‌ها

  • هاری
  • واکسن چندگانه شامل: پاروویروس، دیستمپر، پاراآنفولانزا، هپاتیت عفونی، لپتوسپیروز

واکسن هاری سگ


واکسن‌های غیر ضروری سگ‌ها

  • آنفولانزای سگ
  • آدنوویروس داخل بینی
  • بیماری لایم
  • بوردتلا

 

سگ‌ها از چه زمانی باید واکسن زده شوند؟

اولین دوز واکسنی که به سگ تزریق می‌شود در هفته هشتم زندگی اوست. دومین مجموعه واکسیناسیون در هفته 12 و سومین واکسن را در هفته 16 به سگ‌ها تزریق می‌کنند. توصیه می‌شود پیش از واکسینه شدن توله‌سگ بهتر است او را با سگ‌هایی که واکسینه نشده‌اند در یک جا قرار ندهید تا واکسیناسیون کامل شود و سگ در برابر بیماری‌ها مقاومت داشته باشد. در واقع مقاومت بدنی توله‌سگ تا دو هفته پس از واکسیناسیون ایجاد می‌شود و شما باید این پرهیز را تا آن زمان در نظر داشته باشید.

زمان واکسن زدن سگ


عوارض جانبی بعد از واکسیناسیون سگ‌ها

سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها پس از انجام واکسیناسیون دچار عوارض خاص و خفیفی می‌شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که با این عوارض آشنا باشید تا بتوانید مراقبت‌های لازم بعد از واکسیناسیون سگ را به‌خوبی انجام دهید. از جمله عوارضی که سگ‌ها پس از واکسیناسیون با آن درگیر هستند به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:


احساس خستگی

یکی از رایج‌ترین عوارض واکسن در سگ‌ها، کمبود انرژی و احساس خستگی در این حیوانات است که ممکن است با کمی تب خفیف نیز همراه شود. در واقع این عارضه به این دلیل رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سگ به تزریق واکسن واکنش نشان داده و این مسئله باعث افزایش دما در بدن او شده است. در واقع این نشانه خوبی است و اثر واکسن را نشان می‌دهد. این خستگی و بی‌حالی می‌تواند 1 تا دو روز ادامه داشته باشد و سپس حال سگ بهبود یابد. در صورت ادامه‌دار بودن این حالت و یا تشدید علائم بهتر است با دامپزشک تماس گرفته شود.

احساس خستگی سگ از عوارض جانبی بعد از واکسیناسیون


بروز توده‌ها و برآمدگی‌ها

زمانی که واکسن به داخل عضله یا زیر پوست تزریق می‌شود احتمال دارد یک برآمدگی سفت، کوچک یا متورم در محل به وجود آید. این عارضه به دلیل تحریک موضعی و هجوم سلول‌های ایمنی به ناحیه تزریق است. این توده تا حدی به لمس حساس است؛ اما دردناک شدن آن باگذشت زمان و یا رشدکردنش عادی  نیست. در این مواقع دامپزشک باید سگ را معاینه کند و ممکن است بخواهد آزمایش‌هایی را برای ارزیابی احتمال گرانولوم واکسن انجام دهد.


عفونت یا آبسه

ممکن است پس از تزریق واکسن سگ، عفونت پوستی یا آبسه رخ دهد. این مسئله به دلیل ورود باکتری‌ها از طریق پوست یا بافت‌های زیرین به بدن است. علائمی همچون ناراحتی، تورم، ترشح، تغییر رنگ پوست، بی‌قراری و بی‌حالی از علائم عفونت یا آبسه هستند. درصورتی‌که احساس کردید سگ شما بیش از حد احساس ناراحتی دارد حتماً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

عفونت سگ از عوارض جانبی واکسیناسیون


آنافیلاکسی

یکی از خطرناک‌ترین عوارض واکسن که می‌تواند تهدیدکننده زندگی سگ باشد شوک آنافیلاکسی است که در واقع واکنش آلرژیک بدن به واکسن است. این اتفاق معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت پس از تزریق واکسن رخ می‌دهد و علائم آن تورم صورت، ایجاد کهیر، استفراغ، اسهال، خارش یا مشکل در تنفس است. در چنین مواقعی باید هرچه سریع‌تر سگ به دامپزشک رسانده شود.


مراقبت‌های لازم بعد از واکسیناسیون سگ چگونه باید انجام شود؟

با توجه به مواردی که گفته شد و حال که با عوارض واکسن آشنا شدید می‌توانید حدس بزنید که حیوان شما پس از تزریق واکسن به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد تا علائم و عوارض واکسن از بدن او خارج شود. در ادامه با مراقبت‌های لازم پس از واکسیناسیون سگ آشنا می‌شوید:


تغذیه مناسب سگ

یکی از مراقبت‌های لازم پس از واکسیناسیون سگ، توجه به غذای سگ است. به دلیل اینکه سگ پس از تزریق واکسن ممکن است بی‌حال و بی انرژی باشد باید غذاهای مقوی به او بدهید. همچنین سعی کنید این غذاها اشتهاآور باشند تا سگ شما به دلیل کمبود انرژی برای خوردن غذا سر شوق بیاید.
غذاهایی که در این دوره به سگ می‌دهید باید حاوی ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم باشد تا انرژی لازم را به سگ بازگرداند. برای اطلاع از یک رژیم مناسب دامپزشک شما می‌تواند به شکل تخصصی راهنمایی‌تان کند.
 بسیار مهم است در این دوران تغذیه سگ و نحوه غذاخوردن او را زیر نظر داشته باشید و اگر تغییراتی در عادات غذایی سگ و یا رنگ مدفوع او مشاهده کردید حتماً با دامپزشک در میان بگذارید.

تغذیه مناسب سگ از مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون


دوری از مواد و اشیای حساسیت‌زا

به دلیل اینکه پس از واکسن‌زدن بدن سگ شما بسیار حساس است باید او را در محیط‌هایی قرار دهید که مواد و یا اشیا حساسیت‌زا در آنجا وجود نداشته باشند و باعث تحریک سگ نشوند.


استفاده از ویتامین‌های لازم

به دلیل اینکه سگ پس از تزریق واکسن دچار کاهش انرژی و یا خواب‌آلودگی می‌شود باید به او ویتامین‌هایی را بدهید که جذب‌کننده تمام پروتئین‌ها هستند. این پروتئین‌ها باید از نوعی باشند که بتوانند سگ را به حالت عادی خود بازگردانند و بی‌حالی او را برطرف کنند. برای استفاده از مکمل‌ها یا دانستن اینکه چه پروتئین‌هایی مناسب حال سگ شماست بهتر است با دامپزشک مشورت نمایید.

قرص مولتی ویتامین سگ بیفار مدل Top 10 تعداد 180 عددی


ابراز محبت به سگ

سگ‌ها پس از زدن واکسن به محبت و توجه شما نیاز دارند. زدن واکسن برای انسان‌ها نیز چندان خوشایند نیست و اگر دقت کرده باشید بچه‌ها پس از زدن واکسن بسیار بی‌تابی می‌کند. این قضیه در مورد سگ‌ها نیز وجود دارد؛ بنابراین سعی کنید پس از واکسن‌زدن سگ، از او بیشتر مراقبت کنید و با نوازش کردنش احساس حمایت و همدلی در او ایجاد نمایید. هرچند باید در نظر داشته باشید که  اگر سگ شما تمایلی به این کار ندارد او را راحت بگذارید.

ابراز محبت به سگ بعد از واکسیناسیون


چگونه می‌توانیم به حیوان خانگی خود کمک کنیم تا پس از دریافت واکسن احساس بهتری داشته باشد؟

تا اینجای مقاله دانستید که مراقبت‌های لازم بعد از واکسیناسیون سگ چیست. در ادامه و به طور خلاصه چند نکته بسیار مهم را با شما در میان می‌گذاریم تا به ایجاد حس بهتر در حیوان خود پس از واکسن‌زدن کمک کنید:

  • یک مکان گرم و دنج برای درازکشیدن و استراحت حیوان خانگی خود ایجاد کنید. اگر سگ شما علاقه‌ای ندارد که در این محل استراحت کند به او اجازه دهید که هر جایی که راحت است بخوابد. تنها اطمینان یابید که سگ به آب و غذای موردعلاقه خود دسترسی دارد.
  • اگر سگ شما چندان گرسنه نیست اصراری به غذاخوردن نکنید و نگران نباشید؛ زیرا این مسئله موقتی است.
  • ممکن است سگ شما تمایلی به نوازش یا بازی‌کردن با شما نداشته باشد. در این مواقع اجازه دهید که تنها باشد؛ زیرا زمانی که بخواهد برای جلب‌توجه به سمت شما می‌آید.
  • هر چند وقت یک‌بار وضعیت سگ را چک کنید تا مطمئن شوید که احساس ناراحتی ندارد و سعی کنید کمتر به سراغ او بروید.

احساس سگ پس از واکسیناسیون


کلام پایانی

سگ‌ها برای حفظ سلامتی خود و عدم ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک و کشنده ویروسی و باکتریایی نیازمند واکسیناسیون هستند. واکسن‌های موردنیاز سگ‌ها به دودسته اصلی و غیراصلی تقسیم می‌شود. واکسن‌های اصلی آنهایی هستند که حتماً باید به سگ تزریق شوند؛ زیرا در صورت عدم تزریق ممکن است سگ در معرض بیماری‌های بسیار خطرناک قرار گیرد. 
توصیه می‌شود سگ‌ها از دوران تولگی واکسیناسیون را انجام دهند تا کمتر در معرض بیماری‌ها قرار گیرند. سگ‌ها پس از انجام واکسیناسیون دچار عوارضی می‌شوند و همین مسئله مراقبت‌های لازم بعد از واکسیناسیون سگ را ضروری می‌کند. شما پس از واکسیناسیون باید به تغذیه، دریافت ویتامین‌ها و تغییرات بدنی سگ خود دقت داشته باشید و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوکی هرچه سریع‌تر با دامپزشک مشورت نمایید.

 

 

منابع :


 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید