۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی سگ نژاد دوبرمن پینچر

دوبرمن (Doberman) این سگ بسیار خوش هیکل که قدرت عضلانی زیادش در نگاه اول نظر هر شخصی را جلب میکند در سال 1900 به شکل رسمی شناسایی شد و خاستگاهش کشور آلمان است. هوشیاری، چابکی و نترس بودن سگ نژاد دوبرمن از ویژگی‌های اصلی اوست. این سگ برای همگان آشناست زیرا در بسیاری از مواقع به عنوان سگ پلیس در فیلم‌ها دیده شده است.

دوبرمن پینچر برخلاف ظاهر کمی وحشی و خطرناک خود، مهربان، شجاع و دوست وفاداری برای خانواده و صاحب خود محسوب میشود. این سگ برای نگهبانی و خدمت رسانی در ارتش و نیروی پلیس به کار گرفته میشود و افراد خاصی به سراغ نگهداری از آن میروند. اگر به این سگ علاقه‌مندید مقاله امروز را دنبال کنید.

 سگ نژاد دوبرمن پینچر


تاریخچه سگ نژاد دوبرمن پینچر

داستان چگونگی به وجود آمدن سگ دوبرمن پینچر بسیار جالب است. این سگ بسیار جذاب و شجاع توسط یک مامور آلمانی جمع آوری مالیات به نام "لوئیس دوبرمن" در اواخر دهه 1990 پرورش یافت. لوئیس به دلیل اینکه مامور مالیات بود نیاز به نگهبانی بسیار قدرتمند در کنار خود داشت و با ترکیب چند نژاد باعث به وجود آمدن سگ دوبرمن پینچر شد؛ سگی با قدرت بویایی قوی، آرواره‌های مستحکم و توانایی بسیار بالا در نگهبانی. تا به امروز کسی دقیقاً نمیداند که دوبرمن از تلفیق چه نژادهایی به وجود آمده اما برخی معتقدند که نژاد دوبرمن پینچر از تلفیق روتوایلرها، ژرمن پینچر، شپردهای مو کوتاه قدیمی، و تریرهای سیاه و قهوه‌ای به دست آمده است.
این سگ جمع کننده مالیات، به سرعت شهرت جهانی پیدا کرد و در وظایف پلیسی، نظامی، خدمت به معلولین، و مسابقات رقابتی سگ‌ها بهترین عملکرد را از خود نشان داد. سگ دوبرمن به دلیل کمک‌های بسیاری که در طول جنگ جهانی دوم به انسانها کرد قهرمان دوران جنگ نیز محسوب میشود. در سال 1908 میلادی این سگ توسط آمریکا و متخصصان آمریکایی به رسمیت شناخته شد.

 

تاریخچه پیدایش سگ نژاد دوبرمن پینچر


مشخصات ظاهری سگ نژاد دوبرمن

سگ نژاد دوبرمن پینچر جثه متوسط، بدن توپر عضلانی و قوی دارد. این سگ سرعت زیاد و استقامت بالایی دارد و به صورت کلی از لحاظ ظاهری بسیار زیبا و از لحاظ حرکتی پر انرژی، دقیق، هوشیار، مصمم و با روحیه تهاجمی است. نحوه راه رفتن این سگ صاف و اشراف گونه است و حالت چهره او هشدار دهنده است.
سگ نژاد دوبرمن پینچر سری کشیده و باریک دارد. گردن او نیز در حالت کشیده قرار گرفته و چشمان بادامی و کشیده‌اش به جذابیت چهره‌اش می افزاید. گونه‌های دوبرمن عضلانی هستند و لبهایش به فک‌اش نزدیک است. گوش‌های نوک تیز او نیز به جذابیت چهره‌اش می‌افزاید. دوبرمن کتفهای برجسته و پهن، و سینه و کمری عضلانی دارد و دمش کوتاه است.


مشخصات کلی دوبرمن

قد
نرها:  ۶8 تا 72 سانتی متر
ماده ها: 32 تا 3۵ سانتی
وزن
نرها: 40 تا ۴۵ کیلوگرم
ماده ها: 32 تا 3۵ کیلوگرم
رنگ
پوشش بدن سگ دوبرمن پینچر به طور معمول دو رنگ است. یک رنگ، زمینه بدن او را تشکیل میدهد و رنگ دیگر لکه‌های روی بدنش را این دو رنگ ترکیبی از رنگهای زیر هستند:

  • مشکی و قرمز زنگاری
  • قهوه‌ای تیره و قرمز زنگاری
  • قهوه‌ای روشن و قرمز زنگاری
  • خاکستری و قرمز زنگاری

لکه‌های بدن دوبرمن به طور معمول در بخشهای مشخصی از پوستش قرار گرفته‌اند که به شرح زیر هستند:

  • روی دست و پاها
  • روی پوزه و گلو
  • بالای هر دو چشم
  • قسمت جلوی سینه
  • زیر دم

ظاهر سگ نژاد دوبرمن

انواع سگ دوبرمن پینچر

به صورت کلی دوبرمن به دو دسته اصلی تقسیم میشود؛ دوبرمن پینچر آمریکایی و دوبرمن اروپایی.

دوبرمن اروپایی
این دوبرمن بزرگتر از نوع دیگر است و استخوان بندی درشت تری دارد و عضلانی‌تر است. این نوع به سگ کار شناخته میشود و شجاع، آرام، مصمم و هوشیار و گوش به زنگ است.

دوبرمن آمریکایی
این نوع، از دوبرمن اروپایی کوچکتر و اندامش خوش تراش‌تر است. سر و پوزه باریکتر و چشمهایی روشن‌تر دارد. دوبرمن آمریکایی کمتر به عنوان سگ کار شناخته میشود و برای نمایش و اجرا به وجود آمده است. این سگ اجتماعی و مهربان است و اهل خانواده هستند و به همین دلیل شجاعت و جسارتش کمتر است.

ویژگی های شخصیت سگ نژاد دوبرمن پینچر

سگ دوبرمن پینچر به صورت کلی سگی باهوش و مراقب است. این سگ فرمانبردار، مطیع و در صورت آموزش صحیح میتواند دست آموز خوبی برای صاحبش باشد.
دوبرمن در واقع سگ کار است و باید برای آن کار آموزش داده شود. آنها همچنین برای نگهبانی مناسب هستند و به همین دلیل باید در نگاه دیگران تهدید آمیز، بی باک و جسور به نظر آیند. ویژگیهای دوبرمن باعث شده تا سگ مناسبی برای محافظت شخصی، شرکت در کارهای پلیسی و امور جنگی باشد.
سگ نژاد دوبرمن پینچر از اینکه با آموزش و بازی، تواناییهای ذهنی و جسمی‌اش به چالش کشیده شود بسیار لذت میبرد. این سگ بسیار فعال است و همیشه دوست دارد مشغول کار و حرکت باشد.
دوبرمن رفتار خوبی با صاحب خود دارد و به او وابسته میشود. این سگ با ایما و اشاره و حرکات چشم و ابرو میتواند پیغام های صاحبش را درک کند. آنها بسیار وفادار و مطیع در برابر خانواده خود هستند هر چند ممکن است گاهی سرکش شوند. زمانی که آنها احساس خطر کنند رفتار هجومی و خشن از خود نشان میدهند. سگ نژاد دوبرمن پینچر اگر از زمان تولگی در کنار کودکان بزرگ شده باشد و رفتار اجتماعی را فرا گیرد با آنها رفتار خوبی دارد.
دوبرمن پینچر اگر در دوران تولگی رفتار اجتماعی با گربه‌ها و دیگر سگها را فرا گرفته باشد میتواند با آنها نیز زندگی کند اما پیشنهاد میشود زمانی که میخواهید این حیوانات را تنها بگذارید دوبرمن را در قفس و لانه خود قرار دهید.
هرچند به صورت کلی این سگ را کمی وحشی و تهاجمی میشناسند اما پرورش دهندگان توانسته‌اند نسلهای جدید این حیوان را کمی آرام تر، تربیت پذیرتر و هوشمندتر به وجود آورند. در واقع دوبرمن‌های امروزی به دلیل اینکه جثه کوچک تری دارند و پوشش آنها کوتاه است، قابل نگهداری در منزل نیز هستند.
دوبرمن پینچر مقابل بیگانه‌ها حسی از بدبینی دارد و زمانی که دشمن او بخواهد در مقابلش مقاومت کند به نواحی بالای بدن او حمله میکند. تنها راه رهایی از این سگ در چنین مواقعی شلیک گلوله است زیرا نجات از زیر دست دوبرمن به دلیل تسلیم ناپذیریش با استفاده از چوب و چاقو امکانپذیر نیست.
بسیار مهم است که به عنوان صاحبش هیچگاه او را بی‌موقع و بدون دلیل تنبیه نکنید زیرا دوبرمن نسبت به این مسئله حساس است و در زمان مناسب آن را تلافی میکند. به همین دلیل به هیچ عنوان با خشونت بی‌مورد با او رفتار نکنید تا یک دوست و محافظ وفادار برای شما باشد.

شخصیت سگ نژاد دوبرمن پینچر

وضعیت سلامتی سگ نژاد دوبرمن

وضعیت سلامتی سگ دوبرمن پیچر به نحوه تغذیه و نگهداری از او باز میگردد. طول عمر متوسط آنها بین 10 تا 13 سال است و شکل تغذیه میتواند بر سلامت و طول عمر آنها بیفزاید. برخی از بیماری ها در نژاد دوبرمن پینچر شایع هستند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیسپلازی مفصل ران
  • بیماری قلبی تروپونین نژاد دوبرمن
  • کم کاری تیروئید
  • کاردیومیوپاتی اتساعی
  • بیماری فون ویلبراند
  • سندروم وابلر
  • بیماری‌های چشم

 سلامتی سگ نژاد دوبرمن

 

تغذیه سگ نژاد دوبرمن پیچر

تغذیه نقش مهمی در سلامت سگ نژاد دوبرمن دارد. رژیم غذایی سگ دوبرمن باید متناسب با سن و فعالیت هایش باشد و توسط یک متخصص یا دامپزشک تأیید شود. سگ دوبرمن بالغ و سالم به کالری در حدود 2100 گرم در طول روز نیاز دارد که میتواند با توجه به سن و فاکتورهای دیگر کمی متغیر باشد.
در رژیم غذایی سگ دوبرمن باید از غذاهای خشک و تر در کنار یکدیگر استفاده شود. همچنین باید از غذاهایی استفاده کنید که حاوی فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی لازم هستند.

غذای خشک سگ بالغ رفلکس پلاس با طعم بره و برنج Reflex Plus Adult Lamb & Rice وزن 3 کیلوگرم


پروتئین نقش مهمی در غذای سگ دوبرمن دارد و شما میتوانید از منابع پروتئینی مانند گوشت که سرشار از آمینواسید است این ماده را در بدنش تأمین کنید.

چربی از دیگر موادی است که سگ دوبرمن به آن بسیار نیاز دارد و از آن جمله میتوان به روغن ماهی و روغن کتان که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ۶ هستند اشاره نمود.
کربوهیدرات نیز که منبع عالی فیبر و انرژی است باید یک چهارم رژیم غذایی دوبرمن را تشکیل دهد. شما میتوانید از سیب زمینی، نخود و سبزیجات برای تأمین آن استفاده کنید.

 

غذای مناسب برای سگ نژاد دوبرمن پیچر

 

نحوه آموزش دادن سگ نژاد دوبرمن

سگ دوبرمن پینچر بسیار آموزش پذیر است زیرا دقت و هوش بسیار بالایی دارد و از طرفی دلش میخواهد نزد آموزش دهنده خود مقبول و دوست داشتنی باشد. آنها دوست دارند یادگیری را از سنین کم آغاز کنند و نسبت به یادگیری مهارت های جدید بسیار مشتاق هستند.
تربیت سگ دوبرمن از این لحاظ حائز اهمیت است که در صورت جدی نگرفتن آن، سگ میتواند در بزرگسالی خشن، خودسر و دارای انواع مشکلات رفتاری شود.
شما باید از سنین تولگی دستورات مقدماتی همچون بیا، بشین، ساکت و ... و اطاعت از دستورات را به او آموزش دهید. در هنگام آموزش دادن دوبرمن باید قاطع و مصمم باشید و حتماً روزی 15 دقیقه برای این کار وقت بگذارید. سعی کنید در طول آموزش رفتار صحیح و درستی را با سگ در پیش بگیرید و او را قانون مدار تربیت کنید.

 

 آموزش دادن سگ نژاد دوبرمن


دوران طلایی اجتماعی کردن این سگ دو تا چهار ماهگی است و شما میتوانید بیشترین تاثیر را در این دوران بر زندگی او داشته باشید. اگر دوبرمن را برای کارهای تخصصی همچون نگهبانی یا گارد میخواهید باید از یک متخصص کمک بگیرید زیرا این کار نیاز به تخصص خاص دارد.


نظافت سگ دوبرمن پینچر

شما باید موهای دوبرمن را چند بار در هفته برس بزنید تا موها سلامت و درخشش خود را از دست ندهند و دچار ریزش نشوند. اگر سگ دوبرمن شما کثیف شده است میتوانید با یک پارچه مرطوب او را تمیز کنید. حمام کردن یک بار در ماه توصیه میشود. بهتر است ناخن‌های او را چند هفته یکبار کوتاه کنید تا دچار شکستگی نشوند. گوش هایش را نیز باید هفته‌ای یک بار تمیز کرده و به خوبی بررسی کنید تا در صورت وجود جرم دچار عفونت نشوند.

بهداشت سگ دوبرمن پینچر


دوبرمن مناسب نگهداری در چه فضاهایی است؟

برای بسیاری سوال است که نژاد سگ دوبرمن پیچر مناسب نگهداری در خانه است یا خارج از خانه! سگ دوبرمن قوی و قدرتمند است اما چندان به بیرون ماندن علاقه ندارد. او دوست دارد در خانه و با خانواده زندگی کند و به همین دلیل بسیار مهم است از دوران کودکی آموزش های اجتماعی شدن را فرا گیرد تا تصور نکند در خانه مدیر و فرماندار است.
 باید توجه داشت به دلیل اینکه این سگ از لحاظ جسمی و فکری پرانرژی است به فعالیت های لازم برای سر نرفتن حوصله‌اش نیاز دارد. شما باید او را سرگرم کنید تا فعالیت داشته باشد و دست به رفتارهای مخرب نزند.
این سگ به دلیل اینکه موهای کوتاهی دارد و چربی بدنش کم است مناسب زندگی در بیرون از منزل نیست اما از آنجا که سگ فعالی است نیاز دارد تا به صورت روزانه چند بار برای قدم زدن و دویدن بیرون برود.

 

نگهداری سگ دوبرمن در خانه


کلام آخر

سگ نژاد دوبرمن پینچر سگی بسیار زیبا و خوش اندام است و میتواند به عنوان سگ نگهبان و سگ خانگی تربیت شود. این سگ از نژاد سگ‌های بزرگ است و روحی نترس، محافظت کننده و هوشیار دارد. بر خلاف ظاهر کمی رعب آورش بسیار دوست دارد تا خود را مقبول، وفادار و دوست داشتنی نشان دهد. این حیوان قدرت و سرعت بالایی دارد و به دلیل هوش بسیارش در آموزش پذیری، برای کمک به افراد ناتوان، فعالیتهای پلیس و حتی جنگ از آنها کمک گرفته میشود. دوبرمن در صورت دیدن آموزشهای اجتماعی لازم، سگی است که مناسب زندگی با خانواده است.

منابع 




 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید