۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی سگ نژاد مالتیز

بیشتر افرادی که به دنبال سگی مناسب برای محیط‌های کوچک هم‌چون آپارتمان هستند در انتخاب اول خود به سراغ سگ نژاد مالتیز می‌روند. این سگ‌های کوچک سفید که بسیار پر جنب و جوش و با انرژی هستند حضور تاریخی در زندگی بشر دارند و به دلیل اندام کوچک و ظاهر بسیار جذاب و دلنشین خود بسیار پر طرفدارند. در مقاله امروز به سگ نژاد مالتیز و نکات بسیار مهم در مورد نگهداری از آن خواهیم پرداخت.

معرفی سگ نژاد مالتیز


سرگذشت سگ نژاد مالتیز از قدیم تا به امروز

شواهد نشان میدهند که سگ نژاد مالتیز از 2000 سال قبل وجود داشته و با اسامی متفاوتی هم‌چون سگ باستانی، تریر مالتی، سگ مالتی، بیچون، سگ شاهدخت‌های رومی و ... نامیده شده است. این سگ باستانی در آثار هنری و نقاشی‌های یونان، روم و مصر بسیار دیده شده و جالب است بدانید مصری‌ها و بعدها افراد اروپایی سگ نژاد مالتیز را تسلی دهنده یا شفابخش می‌‌نامیدند و بر بالین بیمار می‌بردند تا باعث آرامش او شود.


در مورد خاستگاه و منشأ این نژاد نظرات متفاوت است اما به صورت کلی گفته می‌شود که احتمالاً جزیره مالت که در اطراف دریای مدیترانه قرار گرفته خاستگاه این نژاد است و سگ‌های اشپیتز یا اسپانیل سرچشمه مالتینز هستند. هرچند برخی معتقدند این سگ اصالت ایتالیایی یا آسیایی دارد.
نژاد سگ مالتیز از قرن 15 به بعد از جمله حیوانات خانگی مورد پسند خانواده‌های سلطنتی بوده و شواهد نشان میدهد که ملکه الیزابت اول، ملکه اسکاتلند و ملکه ویکتوریا از نژاد سگ مالتیز نگهداری میکردند.
سگ مالتیز در سال 1888توسط باشگاه پرورش سگ در آمریکا به رسمیت شناخته شد و هر روزه طرفداران بسیاری را به خود جلب می‌کند.


مشخصات ظاهری سگ نژاد مالتیز

این سگ کوچک با موهای بلند و رنگ روشن، سری گرد و گوش‌های افتاده دارد. مشخصات ظاهری این حیوان به صورت کلی به شرح زیر است:

  • دارای رنگ غالب سفید و گاه با تنوع رنگی از قهوه ای تا مشکی
  • با موهای بلند و پرپشت با ریزش بسیار کم
  • دارای جثه و سر کوچک
  • دارای چشمهای گرد و مشکی
  • گوشهای بلند و برگشته که نزدیک سر آویزان میشوند
  • دارای فک قوی با دندان‌های بسیار مرتب
  • پاهای کوتاه و راست
  • دارای دماغ مشکی که در صورت نبودن در معرض آفتاب به قرمز و صورتی تغییر رنگ می‌دهد

این سگ به صورت کلی بدنی کوچک و جمع و جور دارد و نوع ماده آن از زمین تا شانه حدود 20 تا 22 سانتی متر و جنس نر حدود 20 تا 25 سانتی متر است. وزن آن نیز بین 2 تا 5/2  کیلوگرم و در سن بلوغ تا  3 کیلوگرم نیز میرسد.

مشخصات ظاهری سگ مالتیز


انواع سگ مالتیز

پرورش دهندگان در قرن 18 میلادی برای جلوگیری از انقراض سگ نژاد مالتیز آن را با نژادهای دیگر ترکیب کردند تا از انقراض آن جلوگیری شود. به همین دلیل امروزه سگ مالتیز انواع مختلفی دارد که به شرح زیر هستند:


مالشی:

ترکیب سگ شیتزو و سگ مالتیز است. نکته مهم در مورد آن این است که بسیار پشمالو است و کارهایش بسیار لذت بخش هستند.


مورکی:

از ترکیب سگ نژاد مالتیز و  یورکشایر تریر به دست آمده که بسیار بازیگوش و پر جنب و جوش است و در صورتی که او را سرگرم نکنید پرخاشگر می‌شود.


مالتیپو:

از ترکیب پودل و سگ مالتیز به وجود آمده و نیاز زیادی به تخلیه انرژی خود دارد.


مالچی:

ترکیب مالتیز و شی هواهوا در نهایت به نوع مالچی رسیده که نیاز به توجه بسیاری دارد و شنواییش بسیار قوی است.


به جز موارد فوق انواع دیگری از سگ مالتیز هم‌چون مالتیچون، مالتیپاگ، مالتیاگل، کاوا مالت، کوکرمالت، مائورز، اسکاتی و ... نیز وجود دارند که همگی از ترکیب سگ نژاد مالتیز با سگ‌های دیگر به وجود آمده اند.


شخصیت سگ نژاد مالتیز

یکی از ویژگی‌های برجسته نژاد سگ مالتیز شخصیت شیرین و اجتماعی اوست و به دلیل اینکه این سگ علاقه زیادی دارد تا رضایت خانواده خود را جلب کند همواره به تمرین همراه با تحسین و غذا جواب مثبت می‌دهد.

 این سگ بسیار مهربان اما در عین حال نترس و بی پروا است و به همین دلیل باعث میشود که در نگهبانی موفق باشد. با این حال باید مواظب آنها بود زیرا به دلیل نترس بودنشان می‌توانند به موجودات بزرگ نیز نزدیک شوند و به دردسر بیفتند.


سگ مالتیز بسیار پرجنب و جوش است و سطح انرژی او همواره بالا می‌ماند؛ به همین دلیل می‌توان گفت تا سال‌های طلایی زندگی خود این انرژی و سرزندگی را به همراه دارد.
این حیوان یک سگ مستقل است اما دوست ندارد حتی برای مدت زمان کوتاهی تنها باشد و جدایی میتواند باعث اضطرابش گردد و رفتارهای ناخواسته همچون پارس کردن، خراشیدن در و کف و جویدن مبلمان از او دیده شود. نگهداری از سگ مالتیز برای افرادی مناسب است که بیشتر وقت خود را در خانه هستند و می‌توانند در کنار او باقی بمانند. افرادی که ناچارند ساعت زیادی را در خارج از منزل سپری کنند می‌توانند باعث نارضایتی این سگ و مشکلاتی برای خود شوند.


تعامل مالتیز با انسان‌ها و حیوانات

توصیه میشود افرادی که فرزند کوچکی دارند به سراغ نگهداری از سگ نژاد مالتیز نروند زیرا این سگ به دلیل جثه کوچک خود ممکن است توسط بی احتیاطی کودکان دچار آسیب شود.
در مورد حیوانات میتوان گفت اگر سگ مالتیز مهارت‌های اجتماعی را به خوبی فرا بگیرد و از سالهای اولیه با حیوانات خانگی زندگی کرده باشد تعامل خوبی با آنها خواهد داشت اما باید دانست مالتیزها به دلیل عدم آگاهی از اندازه جثه خود ممکن است برای داشتن سلطه و برتری با سگ‌های بزرگتر درگیر شوند و این مسئله آنها را به دردسر بیندازد.

تعامل سگ مالتیز با انسانها


هوش و میزان درک آموزشی سگ مالتیز

همانطور که گفته شد سگ نژاد مالتیز هوش بالایی دارد و همین مسئله باعث میشود که استعداد بالا در آموزش و فراگیری داشته باشد. در بسیاری مواقع هوش بالای آن‌ها باعث میشود تا برخی محدودیتها و خط قرمزها را کنار بزنند تا بدانند تا چند اندازه میتوانند از آنها فاصله بگیرند و این مسئله میتواند باعث عدم اطاعت و خودکامگی آنها شود. به همین دلیل سگ نژاد مالتیز باید هر چه سریع‌تر آموزش‌های لازم را فرا گیرد و اجتماعی شود. شما باید محدودیت‌هایی را برای او مشخص کنید و در حین مصمم بودن در رعایت آنها کمی نرمش به خرج دهید.


بهداشت و سلامت سگ نژاد مالتیز

نژاد سگ مالتیز عمری در حدود 12 تا 15 سال دارد و این در صورتی است که از او به خوبی مراقبت شود و رژیم غذایی سالمی را در اختیارش قرار دهید. این نژاد برخلاف بسیاری از نژادهای دیگر کمتر تحت تاثیر بیماری‌های شایع قرار میگیرد. با این وجود برخی از آنها از مشکلی به نام عطسه معکوس رنج می برند. در این وضعیت به نظر می‌آید که سگ دچار خفگی شده است اما این مشکل به سرعت بهبود پیدا میکند. به همین دلیل اگر احساس کردید سگ مالتیز شما دچار عطسه معکوس شده لازم به نگرانی نیست زیرا این مشکل برطرف می‌شود. برخی از بیماری‌های ارثی که ممکن است برخی سگ‌های مالتیز را تحت تاثیر قرار دهد به شرح زیر هستند:

  • آب مروارید
  • ناشنوایی ارثی
  • سندرم لرزش
  • برگشتگی پلک به سمت داخل
  • انحطاط میکساتوز
  • کم کاری تیروئید
  • مشکلات مفصلی


نحوه مراقبت از سگ مالتیز

برای این که بتوانید سگ نژاد مالتیز را سالیان سال و به شکل سالم در کنار خود داشته باشید مراقبت از سگ مالتیز بسیار اهمیت دارد. در ادامه به نحوه مراقبت از سگ نژاد مالتیز میپردازیم:


نظافت و مراقبت از پوشش خارجی و پوست آنها

بسیار مهم است که پوشش خارجی و پوست سگ مالتیز در بهترین حالت نگهداری شود. پوشش بدن سگ مالتیز از نوع ابریشم است. شما میتوانید موهای او را بسیار آرام شانه بزنید و اگر می‌خواهید آن‌ها را بلند کنید باید از روغن حالت دهنده مخصوص سگ یا اسپری تمیز کننده برای نظافت و مراقبت از موهای او استفاده کنید.

سگ مالتیز را باید هر سه تا چهار هفته حمام ببرید تا نظافتش به خوبی رعایت شود زیرا بسیاری مواقع این سگ‌ها لکه های ادرار را بر روی پوشش خارجی خود باقی میگذارند و این مسئله میتواند ناخوشایند باشد و در صورت عدم نظافت باعث ایجاد بوی بسیار بدی گردد.
این نژاد مستعد لکه های خط اشک هستند. این لکه ها به خطوط قرمز یا مشکی دور چشم برخی از سگ‌ها گفته میشود و به دلیل سفید بودن سگ نژاد مالتیز بیشتر جلب توجه میکند. برای رفع این مسئله شما میتوانید با استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب این لکه ها را برطرف کنید. همچنین توصیه میشود برای جلوگیری از این مشکل آب تصفیه شده و معدنی برای آشامیدن به او بدهید یا ظرف غذایی از جنس سرامیک، شیشه و فولاد ضد زنگ برایش تهیه کنید زیرا ظروف پلاستیکی می‌توانند باعث افزایش حساسیت و در نهایت خط اشک شوند.

نظافت از پوست سگ مالتیز


تغذیه سگ نژاد مالتیز

اگر یک توله سگ را برای نگهداری به سرپرستی گرفته اید بهتر است بعد از خرید غذای توله سگ، تا چند هفته اول طبق توصیه پرورش دهنده به او غذا دهید. تغییر رژیم باید به تدریج و طی چند هفته انجام شود تا توله سگ شما دچار مشکل جسمی نشود.

 از آنجا که توله سگ‌ها در دو سال اول زندگی رشد زیادی دارند بسیار مهم است که یک رژیم غذایی با کیفیت بالا و سرشار از مواد مغذی داشته باشند. در مورد سگ‌های مسن نیز بهتر است دو بار در روز، صبح و عصر به او غذا دهید و مطمئن باشید این غذا کیفیت بالایی دارد و نیازهای بدنی او را تامین میکند.
 

غذای خشک سگ رویال کنین مدل Mini Indoor Adult وزن 1.5 کیلوگرم


شما می‌توانید هم از غذاهای خانگی و هم از غذاهای خشک و تر آماده برای تغذیه آنها استفاده نمایید اما توصیه میشود از غذاهای خشک و تر آماده استفاده شود زیرا ترکیبات آنها کاملاً متناسب با نیازهای بدن سگ شما است؛ به همین دلیل تمام مواد مغذی به بدن او میرسد.

تغذیه سگ مالتیز


فعالیت بدنی و ورزش سگ نژاد مالتیز

سگ مالتیز با اینکه از نظر جثه کوچک است اما شخصیت بسیار پر جنب و جوش و پر انرژی دارد؛ به همین دلیل بسیار مهم است تا به شکل روزانه فعالیت بدنی و تحریک ذهنی داشته باشد تا شخصیت شاد و پر جنب و جوش خود را در طی سالیان حفظ کند. همچنین بسیار مهم است که با فعالیت کافی کالری اضافی سگ نژاد مالتیز از بین برود زیرا در غیر این صورت افزایش وزن آنها میتواند اثرات منفی بر سلامتی و بهداشت آنها بگذارد. بنابراین سعی کنید تا فعالیت بدنی مناسبی را در طول روز برایش فراهم کنید.

 


کلام آخر

سگ مالتیز از جمله سگ‌هایی است که می‌تواند برای محیط‌های آپارتمانی بسیار مناسب باشد. این سگ کوچک که اغلب به رنگ سفید است در انواع مختلفی وجود دارد که همگی دارای شخصیت شیرین و اجتماعی هستند. سگ مالتیز بسیار پر جنب و جوش است و مناسب کسانی است که بیشتر وقت خود را در داخل خانه به سر می برند؛ بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که بیشتر زمان خود را در خانه و در کنار این سگ میتوانید سپری کنید خرید سگ مالتیز برای شما گزینه مناسبی است.


منابع:

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
حمیرا پورتقی گفت:
در مورد سن جفت گیری سگ نژاد مالتیز و اینکه چرا نمی آره موهای بدنش رو برس بکشم
و اینکه نو آلت اون که نر هم هست تازگی کمی عفونت زرد خارج میشود
وبه طور
    دکتر رجبیان گفت:
    درود بر شما
    تعداد زیادی سؤال مطرح کردید نیازمند توضیح زیاد است. پیشنهاد میکنم یک وقت مشاوره رزو کنید تا همکاران من شما رو راهنمایی کنند.
    سگها بعد بلوغ یعنی حدود ۵-۶ ماهگی میتوانند جفتگیری داشته باشند؛
    ریزش مو و خارش بدن هم علتهای زیادی میتونه داشته باشه و نیاز هست که از نزدیک معاینه بشه؛
    اون ترشحات هم میتونه طبیعی باشه؛ سگهای نر بعد از بلوغ بصورت طبیعی ترشحاتی طبیعی دارند که ظاهری شبیه به چرک دارند. در صورتی که حیوان دچار تکرر ادرار نیست و بصورت طبیعی ادرار میکنه و تغییری در اشتها ندارد، جای نگرانی نیست.
حمیرا پورتقی گفت:
خیلی بدنش رو میخارونه چرا؟

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید