​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

خاک گربه چیست؟

گربه‌ها از جمله پاکیزه‌ترین حیوانات خانگی هستند؛ دلیل آن هم حساسیت بالای گربه‌ها نسبت به نظافت خود است. احتمالا گربه‌های خیابانی را دیده‌اید که برای دفع ادرار و مدفوع یک منطقه‌ی خاکی را انتخاب کرده و ابتدا بخشی را چال می‌کنند. بعد از دفع ادرار و مدفوع نیز آن منطقه را با خاک مجددا پوشانده و سپس محل را ترک می‌کنند. 
گربه‌ها این کار را به صورت غریزی انجام می‌دهند. با کمک خاک نه تنها آلودگی‌ها را پاک می‌کنند، بلکه بوی ادرار و مدفوع را نیز خنثی کرده و خود را از سایر حیوانات پنهان می‌کنند. با این ترفند حیوانات دیگر به سختی می‌توانند محل زندگی آن گربه را پیدا کنند. این کار به صورت غریزه چندین و چند سال است که توسط گربه‌سانان انجام می‌شود. 

 


گربه‌های خانگی هم همانند گربه‌های خیابانی هستند و غریزه‌ی آنها متفاوت از هم نیست. اگر گربه‌ی شما در محیط خانه نگه داشته می‌شود و اجازه‌ی بیرون رفتن از خانه را ندارد، یکی از مهم‌ترین لوازمی که باید برای رفاه و سلامتی او تهیه کنید، خاک گربه است. خاک گربه از انواع مواد اولیه‌ی متفاوت تهیه شده و به صورت آنتی باکتریال روانه‌ی بازار می‌شود. 
این خاک به گربه‌ها فضایی مناسب برای دفع ادرار و مدفوع را می‌دهد. انتخاب خاک مناسب، تعویض و نگهداری صحیح آن، نقشی اساسی در حفظ سلامتی، بهداشت و رفاه گربه شما دارد. در این مقاله به صورت کامل به بررسی جامع خاک گربه، از جمله انواع آن، مزایا و معایب هر نوع، نکات مهم در انتخاب خاک، نحوه تعویض و نگهداری صحیح آن و ارائه برخی راهنمایی‌های مفید می‌پردازیم.

 

چرا برای گربه‌های خانگی نباید از خاک باغچه استفاده کرد؟


اگه نظافت منزل و سلامت گربه دلبندتان برایتان مهم است، بهتر است از خاک گربه و جعبه مخصوص آن برای حیوان خانگی خود استفاده کنید. چرا؟ به دلیل اینکه خاک گربه به صورت تجاری و آنتی باکتریال تولید شده و مختص گربه‌های خانگی است و از انتشار بیماری‌های مختلف به گربه و انسان‌ها جلوگیری می‌کند. 
در حالی که خاک باغچه این قابلیت را نداشته و به خودی خود دارای میکروارگانیسم‌های مختلف بسیار است که اصلا پاکیزه نیستند. با هربار ورود و خروج گربه‌تان به این خاک، بخشی از این میکروارگانیسم‌ها به خانه نیز منتقل شده و ممکن است باعث آلودگی شوند.

 

ویژگی‌های خاک گربه خوب 


از اواخر سال 1940 میلادی خاک گربه به صورت تجاری و ویژه برای گربه‌های خانگی تولید و به بازار عرضه شد. تا قبل از این تاریخ تمامی صاحبان پت‌ها از خاک باغچه استفاده می‌کردند ولی به مرور زمان خاک گربه تجاری جایگزین خاک باغچه شد. در حال حاضر برندها و مدل‌های متنوعی از خاک گربه تولید می‌شود که هر یک ویژگی‌های مختص به خود را دارند. 
از میان تمامی انواع خاک گربه‌ها، خاکی را باید انتخاب کنید که مناسب شرایط جسمی و روانی گربه شماست. به طور مثال برخی از گربه‌ها به صورت مادرزادی دارای آسم هستند، برای این گربه‌ها به هیچ عنوان نباید خاک گربه‌ای را تهیه کرد که گرد و غبار بیشتری تولید می‌کند. در ادامه به بررسی بیشتر خواهیم پرداخت.


یک خاک گربه‌ی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ 


•    بدون گرد و غبار باشد: خاک گربه‌ای خوب است که کمترین میزان گرد و غبار را تولید کند و سبب مشکلات تنفسی و ریوی در گربه‌ها نشود. 
•    بدون عطر و بوی بد باشد: برخی از خاک‌ها دارای بوی زننده و تند هستند که سبب دوری گربه از خاک می‌شود. در خرید خاک گربه توجه کنید که خاک باید جاذب بوی بد باشد و آن را از بین ببرد نه اینکه فقط بو را مخفی نگه دارد.
•    معطر باشد: اگر خاک گربه شما دارای بوی مطبوع و مناسب باشد از پخش شدن بوی بد در فضای اطراف جلوگیری خواهد کرد.
•    خاصیت جذب آب بالایی داشته باشد: برای اینکه گربه بتواند فورا اطراف ادرار و مدفوع را بپوشاند و از پخش شدن در خاک جلوگیری کند، لازم است تا خاک آن قدرت جذب آب بالایی داشته باشد. در غیر این صورت، سبب آلوده‌شدن خاک و منتشر شدن ساده‌ی آلودگی از خاک به گربه می‌شود.
•    ضد حساسیت و آلرژی باشد: توجه داشته باشید که برخی از گربه‌ها به یکسری از مواد آلرژی دارند و چنانچه خاک گربه دارای آن ماده باشد، سبب ایجاد حساسیت در گربه‌ها خواهد شد و برای آنها خطرناک خواهد بود. 
•    بهداشتی باشد: گربه‌ها دائما در حال تماس با خاک هستند و بهداشتی نبودن این خاک سبب ایجاد مشکلات مختلف بهداشتی و سلامتی در کوچولوی دلبندتان خواهد شد. 
•    آنتی باکتریال و ضد باکتری باشد: هدف از استفاده‌ی خاک گربه به جای خاک باغچه جلوگیری از عدم انتشار بیماری است. از آنجایی که نمی‌توان خاک گربه را به صورت روزانه عوض کرد، آنتی باکتریال بودن خاک سبب زدودن آلودگی شده و سلامتی را برای گربه‌تان به ارمغان خواهد آورد. پس در خرید خود دقت داشته باشید که خاک خریداری شده حتما دارای خاصیت آنتی باکتریال باشد و سبب از بین رفتن میکروب و باکتری‌ها شود.
•    گربه شما حتماً با آن خاک احساس راحتی کند:به عنوان کسی که دائما با خاک در ارتباط خواهد بود، بسیار مهم است که گربه‌تان با خاک احساس راحتی کند. خاک گربه نباید خیلی نرم باشد که گربه در آن فرو برود و یا آنقدر سفت و محکم باشد که گربه نتواند آن را جابجا کند. میزان سختی خاک باید متوسط باشد و سبب اذیت نشود.
•    کیفیت مناسب: مقدار عمر خاک گربه نکته‌ی دیگری است که باید در ضمن خرید به آن توجه شود. شما باید بدانید که کیفیت خاک به چه صورت است و هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض دارد. بهتر است خاکی را تهیه کنید که هفته‌ای‌ یکبار نیاز به تعویض داشته باشد.
•    برند خوب: هرچقدر بسته‌بندی خاک خریداری شده کیفیت بالایی داشته باشد، از آلوده‌شدن خاک قبل از مصرف بیشتر جلوگیری می‌کند. این نوع بسته‌بندی را می‌توانید در برندهای خوب مشاهده کنید. 
•    قیمت مناسب: به دلیل مصرفی بودن این خاک، باید قیمت آن نیز منطقی و مناسب باشد تا سبب ایجاد مشکل اقتصادی نشود! البته که فراموش نکنید برندهای معتبر با کیفیت بالا معمولا قیمتی بالاتر از حد میانگین دارند ولی از بابت جلوگیری از مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها نیز سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند.

 

معرفی انواع خاک گربه

 

خاک گربه‌ی توده شونده یا Clumping Cat Litter:


این نوع خاک به سرعت رطوبت را جذب کرده و آن را به شکل توده در می‌آورند. مواد تشکیل دهنده این خاک در صورت مواجهه با مدفوع و ادرار بلافاصله به دور آن چسبیده و از پخش و آورده شدن باقی خاک جلوگیری می‌کنند. به راحتی از خاک جدا می‌شوند و به دو صورت غبارگیر و غیرغبارگیر موجود هستند. قیمت آنها نیز مناسب است؛ تنها عیب این خاک‌ها تولید گرد و غبار است که استفاده از آن را برای برخی از گربه‌ها غیرممکن می‌کند.

 

خاک غیرتوده شونده یا Non-Clumping Cat Litter:


این خاک از مواد بازیافتی مختلفی چون روزنامه و خاک اره تشکیل می‌شود و به همین دلیل هم به خاک بازیافتی معروف است. این خاک قابلیت بازگشت به طبیعت را دارد و می‌تواند تجزیه شود اما لازم است تا در فواصل کمتری تعویض شود. به سرعت متلاشی می‌شود و قدرت جذب رطوبت و بوی کمتری دارد. مناسب برای گربه‌های حساس به گرد و غبار و مواد شیمیایی است.


خاک گربه کریستال یا Silica Gel:


جدیدترین و بهترین نوع خاک گربه، کریستالی است؛ قدرت جذب بالایی دارد، عطر و بوی مطلوبی دارد و باعث معطر شدن خاک گربه می‌شود، پیوستگی ذرات این خاک به هم بالاست و سبب پخش شدن خاک در خانه نمی‌شود و وزن بالایی (پس از جذب ادرار و مدفوع) ندارد.
 از دیگر مزایای این خاک، عدم تولید گرد و غبار است که سبب مشکلات تنفسی برای گربه نمی‌شود. این خاک به نسبت سایر انواع خاک‌ها گرانتر است. 

 

بهترین برندهای خاک گربه کدامند؟
•    کی کی
•    کت مت
•    گارفیلد
•    رستی کت
•    روشا
•    شاینی کت
•    میوکت


با مراجعه به فروشگاه اینترنتی پت آباد می‌توانید انواع برندهای مختلف خاک گربه را مشاهده و مقایسه کرده و مناسب‌ترین آن را تهیه کنید. در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان پت آباد نیز مشورت بگیرید.

بیشتر بخوانید:بهترین مارک خاک گربه

مقدار و میزان مصرف خاک گربه


مقدار مصرف خاک گربه کاملا بستگی به ظرف خاک دارد. ظرف شما به هر اندازه‌ای که بود، باید مقدار خاک 5 الی 7 سانتی متر بالاتر از کف ظرف باشد. همچنین توجه داشته باشید که مقدار خاک باید به حدی باشد که گربه بتواند به راحتی ادرار یا مدفوع خود را انجام داده و آن را مخفی کند. 
اگر گربه موفق به پوشاندن ادرار و مدفوع خود نشود، نسبت به ظرف خاک بی‌رغبت شده و دیگر برای دستشویی به آن مراجعه نخواهد کرد. البته این به آن معنا نیست که در ریختن خاک گربه هم زیاده‌روی کنید. 

نکات مهم تعویض خاک گربه


•    سعی کنید به صورت روزانه مدفوع را از خاک گربه جمع‌آوری کنید.
•    خاک گربه را به صورت کامل هفتگی تعویض کنید. 
•    ظرف خاک گربه را براساس نژاد، اندازه و سلیقه‌ی گربه خود انتخاب کنید. (نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک)
•    هر هفته ظرف خاک گربه را به خوبی با آب و صابون بشویید و آلودگی‌ها را به طور کامل از بین ببرید. 
•    ظرف خاک گربه را به دور از ظرف آب، غذا و محل خواب گربه قرار دهید. 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش