​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

خطرات رژیم غذایی خام برای گربه‌ها

استفاده از رژیم غذایی خام برای گربه‌ها در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. به دلیل اینکه گربه‌های وحشی در محیط طبیعی از غذای خام تغذیه می‌کنند بسیاری از افراد اعتقاد دارند که تغذیه خام سالم‌ترین و طبیعی‌ترین نوع تغذیه برای گربه‌ها است. این باور لزوماً درست نیست و دلایل بسیاری آن را نقض می‌کنند. در این مقاله به خطرات رژیم غذایی خام برای گربه‌ها خواهیم پرداخت تا افراد بتوانند با آگاهی بیشتری از غذای خام در رژیم گربه خود استفاده کنند.


رژیم غذایی خام چیست؟

رژیم غذایی خام (RFD) به طور معمول شامل گوشت خام ماهیچه، گوشت اندام و استخوان‌های آسیاب شده است. بیشترین گوشت‌هایی که در غذای خام گربه استفاده می‌شوند مرغ، ماهی و تخم‌مرغ هستند؛ هرچند ممکن است گوشت‌های دیگری نیز در این رژیم گنجانده شود. این رژیم اگرچه ممکن است برای گربه‌های وحشی که در طبیعت زندگی می‌کنند رژیم مناسبی باشد اما برای گربه‌هایی که داخل خانه زندگی می‌کنند و عمر طولانی‌تری دارند مناسب نیست.

رژیم غذایی خام گربه


آیا غذای خام برای گربه‌ها فوایدی دارد؟

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که مرغ، ماهی و تخم‌مرغ خام پروتئین و مواد مغذی بیشتری نسبت به پخته آنها دارد؛ زیرا در فرایند پخت این مواد مغذی کاهش پیدا می‌کند. این باور کاملاً اشتباه است و تحقیقات علمی کاهش مواد مغذی در اثر پخت را ثابت نکرده‌اند. همچنین بسیاری معتقدند غذای خام قابلیت هضم بهتری برای گربه‌ها دارد که این فرضیه نیز در هیچ مطالعه علمی به اثبات نرسیده است. باید این نکته را در نظر داشت که پختن بسیاری از مواد غذایی هضم آنها را بهبود می‌بخشد و حتی باعث فعال شدن بسیاری از مواد غذایی مغذی در این غذاها می‌شود. به گفته دکتر «روث آن لوبوس»، دامپزشک یکی از سایت‌های معتبر مربوط به حیوانات، «پختن غذا در دما و فشار مناسب می‌تواند به هضم بهتر پروتئین‌ها و کربوهیدراتها کمک کند.»

فواید غذای خام برای گربه‌ها


آیا رژیم غذایی خام برای گربه ضرر دارد؟

 دلایل مختلفی باعث می‌شود که دامپزشکان مصرف غذای خام را در رژیم گربه‌ها توصیه نکنند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم تعادل غذایی

یکی از مواردی که باعث می‌شود مصرف غذای خام توسط دامپزشکان توصیه نشود عدم تعادل مواد مغذی در رژیم غذای خام است. افرادی که غذای خام در اختیار گربه خود قرار می‌دهند نمی‌توانند به شکل کامل تمام مواد مغذی مورد نیاز گربه را به بدن او برسانند. غذای خام باید در کنار مواد مغذی دیگری در تغذیه گربه جای بگیرد تا بتواند تمام مواد مورد نیاز گربه را فراهم کند. تغذیه خام گربه می‌تواند باعث شود این حیوان در معرض کمبود مواد مغذی همچون «تیامین» قرار گیرد که نقش مهمی در عملکرد عصبی، مغز و متابولیسم دارد.

ابتلا به بیماری‌ها

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود غذای خام در تغذیه گربه قرار نگیرد احتمال ابتلای گربه به باکتری‌های مضر مانند سالمونلا، E. coli و لیستریا است. این پاتوژن‌های غذایی می‌توانند مشکلات مختلفی از جمله اسهال و استفراغ را برای گربه‌ها ایجاد کنند. در موارد شدید نتایج ابتلا به این باکتری‌ها می‌تواند کشنده باشد. طبق مطالعه‌ای که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) انجام شده این باکتری‌ها نه تنها برای گربه خطرناکند؛ بلکه تهدیدی برای سرپرست و کل خانواده او هستند. گربه می‌تواند حامل این باکتری‌ها باشد و سپس از طریق تعامل با سرپرست یا از طریق مدفوع آنها را پخش کند.

مضرات رژیم غذای خام برای گربه‌ها


بهترین غذاها برای رژیم غذایی خام چیست؟

با وجود تمام مواردی که گفته شد بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از رژیم غذایی خام برای گربه خود استفاده کنند. بسیار مهم است که رژیم غذایی خام گربه حاوی گوشت، استخوان و اندام‌ها از منابع مختلف پروتئینی باشد و در طول هفته گربه از سه گونه این منابع پروتئینی تغذیه شود. از جمله مواد غذایی که شما می‌توانید در رژیم غذایی خام گربه استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوشت چرخ کرده: گوشت چرخ کرده مخلوطی از گوشت ماهیچه، استخوان و اندام است که می‌توان در کنار سایر مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم از آن استفاده کرد.
  • استخوان‌های همراه گوشت: گردن مرغ، گردن بوقلمون از جمله استخوان‌هایی هستند که می‌توان در تغذیه خام گربه از آنها استفاده کرد.
  • گوشت اندام‌های حیوانات: گوشت اندام‌های مختلف حیوانات می‌تواند بخش مهمی از رژیم خام گربه باشد.
  • ماهی: گربه‌ها می‌توانند تا سه بار در هفته  یک ماهی کامل و یا یک قوطی ساردین را بخورند.

بهترین غذا برای رژیم غذایی خام

 

 نکاتی که باید در هنگام تغییر رژیم گربه به رژیم غذایی خام در نظر داشته باشید

زمانی که رژیم غذایی گربه را به رژیم خام تغییر می‌دهید باید موارد زیر را به خاطر بسپارید: 

  • گربه‌ها پس از این تغییر رژیم ممکن است کمتر بنوشند؛ زیرا رژیم غذایی خام دارای محتوای آب بالایی است.
  • مدفوع گربه پس از استفاده از این رژیم کوچک، سفت و با بوی کمتر خواهد بود.
  • در صورتی که گربه مقداری از غذا را در کاسه خود باقی می‌گذارد بهتر است میزان غذایش را کاهش داد تا بتواند غذا را به شکل کامل مصرف کند.
  • اگر گربه در خوردن برخی غذاها مانند گردن مرغ که نیاز به جویده شدن دارد حوصله به خرج نمی‌دهد و آن غذا را مصرف نمی‌کند باید گربه را در محیطی قرار داد تا با آرامش غذای خود را مصرف کند.

رعایت نکات رژیم غذایی خام گربه

 

چگونه غذای خام گربه را با خیال راحت در اختیارش قرار دهیم؟

اگر با وجود تمام معایبی که در مورد غذای خام گربه گفته شد همچنان می‌خواهید از این نوع غذا در تغذیه گربه استفاده کنید باید دستورالعمل‌های زیر را حتماً به یاد داشته باشید:

  • پس از دست زدن به غذای خام حیوانات خانگی و پس از تماس با سطوح یا اشیایی که با غذای خام تماس پیدا کرده‌اند، دست‌های خود را به طور کامل با آب و صابون بشویید (حداقل به مدت 20 ثانیه). 
  • تمام سطوح و اشیایی که با غذای خام حیوانات خانگی در تماس هستند را کاملاً تمیز و ضدعفونی کنید. ابتدا این سطوح را با آب گرم و صابون بشویید و سپس با یک ماده ضدعفونی‌کننده به خوبی پاک‌سازی کنید.
  • گوشت خام و فرآورده‌های مرغ را تا زمانی که می‌خواهید استفاده کنید در فریزر نگهداری کنید و سپس آنها را در مایکروویو یا یخچال آب کنید.
  • غذای خام را جدا از سایر مواد غذایی نگه دارید.
  • در صورتی که گربه غذای خام خود را مصرف نمی‌کند سریع آن را در یک ظرف دربسته قرار داده و در یخچال بگذارید.
  • حتماً مواد غذایی خام را در دمای مناسبی بپزید تا باکتری‌های سالمونلا، لیستریا مونوسیتوژنز و سایر باکتری‌های مضر موجود در مواد غذایی از بین بروند. 
  • زمانی که گربه شما از تغذیه خام استفاده می‌کند دور دهان او را نبوسید و اجازه ندهید صورت شما را لیس بزند. توجه به این نکته به خصوص پس از پایان خوردن غذای خام توسط گربه بسیار مهم است.
  • پس از لمس گربه دست‌های خود را کاملاً بشویید. همچنین اگر حیوان صورت شما را بوسید صورت خود را نیز شستشو دهید.

دستورالعمل‌ دادن غذای خام به گربه‌ها

 

کلام پایانی

تغذیه گربه‌ها نقش مهمی در سلامتی آنها دارد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از مواد غذایی خام در رژیم این حیوانات استفاده کنند. بسیار مهم است پیش از این تغییر رژیم افراد با خطرات رژیم غذایی خام برای گربه‌ها آشنا باشند و سپس اقدام به این کار کنند. با این رژیم احتمال ابتلای گربه به بسیاری باکتری‌ها وجود دارد و به همین دلیل به افراد پیشنهاد می‌شود برای انتخاب این رژیم عاقلانه‌تر تصمیم بگیرند. در صورت تغییر رژیم گربه به یک رژیم خام بسیار مهم است که نکات متعددی را در نظر گرفت تا گربه و یا سرپرست او دچار بیماری نشوند.

منابع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش