۰

ثبت سفارش تلفنی

بهترین رژیم غذایی برای گربه کدام است؟

رژیم غذایی گربه به طور مستقیم با رشد و سلامت حیوان در تمام مراحل زندگی، از زمانی که یک بچه گربه است تا زمانی که بزرگتر می‌شود، مرتبط است. یک رژیم غذایی خوب برای گربه نه تنها سلامت حیوان را تضمین می‌کند بلکه به افزایش تعامل و عشق بین شما با گربه‌تان کمک زیادی خواهد کرد. پس بسیار مهم است که در مورد نوع و کیفیت غذاهایی که به دوست پشمالوی خود می‌دهید، دقت زیادی کنید. در ادامه در مورد بهترین رژیم غذایی برای گربه صحبت می‌کنیم تا بتوانید آگاهانه در مورد بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای گربه خود تصمیم بگیرید.

 

تغذیه گربه ها

 

گربه من به چه رژیم غذایی نیاز دارد؟

بیشتر افراد غذای بسته بندی و غذای خانگی را ترکیب می‌کنند و در نتیجه کیفیت رژیم غذایی گربه را بهبود می‌بخشند.

پس از یادگیری در نحوه تهیه غذای خانگی برای گربه خود، بسیاری از افراد به سرعت تصمیم می‌گیرند رژیم غذایی حیوان خود را تغییر دهند. با این حال، مشکلات معمولاً در نتیجه عدم اطلاعات کافی یا درک آنها در مورد مواد مغذی لازم برای گربه ایجاد می‌شوند. اگر قبل از انجام تحقیقات، رژیم غذایی فعلی گربه خود را تغییر دهید، این کار ممکن است باعث تضعیف بدن گربه ‌شود.

اگرچه مردم دوست دارند برای تهیه یک رژیم غذایی خانگی با کیفیت وقت بگذارند اما ما همیشه ترکیبی از غذاهای خشک، غذای مرطوب و غذای خانگی را توصیه می‌کنیم. این رژیم غذایی تضمین می‌کند که برنامه تغذیه‌ای حیوان خانگی شما دارای تنوع زیادی از غذاهای مختلف است. پس از این طریق می‌توانید بهترین رژیم غذایی را برای گربه خود تهیه کنید. اما همیشه نظر دامپزشک را در اولویت قرار دهید.

 

 

آیا غذای خشک برای گربه‌ها خوب است؟

غذای خشک نقش اساسی در رژیم غذایی حیوان دارد زیرا به جلوگیری از تشکیل پلاک روی دندان کمک می‌کند. با این حال، هنوز باید به نوع ماده غذایی که می‌خرید توجه کنید زیرا بسیاری از غذاها، به خصوص آنهایی که کیفیت پایینی دارند، دارای چربی بالایی هستند که می‌توانند باعث چاقی گربه شما شوند. انتخاب غذای خشک مناسب باید طبق سن گربه باشد. برای این موضوع به موارد زیر توجه کنید:

  • تغذیه برای گربه‌های در حال رشد: برای گربه‌های در حال رشد، خوراک‌های خشکی وجود دارند که هم پروتئین و هم چربی بالایی خواهند داشت که برای رشد ضروری هستند. این نوع غذاها معمولا دارای مکمل‌های ویتامین و کلسیم می‌باشند.
  • تغذیه برای گربه‌های بالغ: گربه‌های بالغ به چربی کمتری نیاز دارند. پیشنهاد می‌کنیم به دنبال یک غذای خشک با کیفیت باشید. گربه‌های عقیم شده به نوع خاصی از غذاها نیاز خواهند داشت. جدول غذایی را به درستی دنبال کنید و به یاد داشته باشید که باید آب زیادی به گربه خود بدهید.
  • تغذیه برای گربه‌های مسن: گربه‌ها در این سنین به توجه ویژه‌ای نیاز دارند. در بسیاری از فروشگاه‌ها خوراک مخصوص گربه‌های مسن‌تر را خواهید یافت که حاوی چربی و پروتئین کمتری نسبت به غذای گربه‌های جوان هستند. گربه‌های مسن‌تر زمان کمتری را صرف ورزش می‌کنند و بنابراین به مراقبت بیشتری نیاز خواهند داشت.

 

 

آیا غذای مرطوب برای گربه‌ها خوب است؟

غذای مرطوب برای گربه‌ها در فروشگاه‌های محصولات مخصوص حیوانات خانگی عرضه می‌شوند. غذای مرطوب به دلیل بوی اشتها آورش، گربه شما را به سرعت به خود جذب می‌کند. مشکلات اصلی که از غذای مرطوب به وجود می‌آیند، بوی بد دهان، مدفوع شل و مدفوع با بوی تند است. همچنین امکان خرید غذای نیمه مرطوب وجود دارد. در هر صورت، باید به ترکیب قوطی‌های کنسرو گربه به شرح نیز توجه کنید:

  • نباید حاوی کربوهیدرات باشند یا باید محتوای کربوهیدرات پایینی داشته باشند.
  • حداقل 35 درصد باید پروتئین داشته باشند (هر چه درصد بیشتر باشد بهتر است).
  • باید حداقل 0.1 درصد تورین داشته باشند.
  • سطح چربی باید بین 15 تا 25 درصد باشد.
  • نباید بیش از 5 درصد کربوهیدرات داشته باشند.
  • باید حاوی امگا 3 و 6 باشند.
  • کلسیم، فسفر یا منیزیم از جمله مواد معدنی هستند که باید در غذاهای مرطوب گنجانده شوند.

 

غذای خشک یا مرطوب برای گربه مناسب تر است

 

مقایسه رژیم‌های مرطوب، نیمه مرطوب و خشک

از آنجایی که گربه‌ها رطوبت زیادی را از غذا دریافت می‌کنند، غذای مرطوب و کنسرو شده می‌تواند انتخاب خوبی باشد زیرا دارای بالاترین میزان آب است. با این حال، هر سه نوع غذا اگر آبی کافی را فراهم کنند، عالی هستند. در زیر هر سه این غذاها را با هم مقایسه می‌کنیم:

  • غذای مرطوب: غذای مرطوب معمولاً حاوی حدود 78 درصد آب است و چربی بیشتری نسبت به غذای خشک دارد.
  • غذای نیمه مرطوب: غذای نیمه مرطوب معمولاً حاوی حدود 35 درصد آب است. گوشت و فرآورده‌های فرعی گوشت مواد اولیه اصلی این غذا هستند.
  • غذای خشک: غذای خشک معمولاً حاوی 10 درصد آب می‌باشد.

 

اگر قصد خرید غذای تر گربه دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

 

 

آیا رژیم غذایی خانگی برای گربه‌ها خوب است؟

اجازه دهید در مورد رژیم غذایی خانگی برای گربه‌ها صحبت کنیم. این غذاها به طور فزاینده‌ای محبوب شده­اند. اگرچه تغذیه یک گربه با رژیم‌های خانگی مزایای بی‌شماری دارد اما اگر نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید، بهتر است فعلاً دست نگه دارید. بسیاری از افراد به طور ناآگاهانه برخی از غذاهای اصلی را در رژیم غذایی گربه اعمال نمی کنند که در نهایت به ضرر گربه تموم می‌شود.

از دامپزشک خود راهنمایی بخواهید زیرا تغذیه خانگی گربه شما نسبت به سن، نژاد و سبک زندگی حیوان تغییر می‌کند. همیشه به غذاهای ممنوعه برای گربه‌ها و همچنین غذاهای انسانی که برخی افراد به حیوان خانگی خود می‌دهند، توجه کنید. در ادامه لیستی از انواع غذاهای نامناسب برای گربه‌ها آورده شده‌اند. در مجموع باید همیشه با دامپزشک در تماس باشید.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • کشمش
  • انگور
  • شکلات
  • پیاز
  • قهوه یا محصولات کافئین‌دار (غذا و دارو)
  • خمیر نان
  • آووکادو
  • آجیل
  • هسته‌های میوه (دانه‌های انبه یا هسته زردآلو)
  • ذرت
  • گوجه فرنگی
  • قارچ
  • شیر و سایر محصولات لبنی به جز ماست (بیشتر گربه‌ها تحمل لاکتوز را ندارد)
  • غذای سگ
  • کلیه غذاهای انسانی که با ادویه و مواد نگهدارنده درست شده‌اند

طور کلی، همه رژیم‌های غذایی با کیفیت برای تغذیه گربه شما مناسب هستند. اما توصیه می‌شود در هیچ یک از این سه مورد (غذای خشک، مرطوب و خانگی) زیاده روی نکنید. تنوع در رژیم غذایی باعث شادی، سلامت و رشد گربه شما می‌شود.

 

انتخاب بهترین رژیم غذایی برای گربه

 

مقدار غذای مورد نیاز گربه باید چقدر است؟

مقدار غذایی که گربه شما نیاز دارد، به وزن، اندازه و سن حیوان بستگی خواهد داشت. چاقی در گربه‌ها بسیار رایج است و می‌تواند منجر به کاهش عمر گربه شود. بنابراین همیشه مطمئن شوید که به حیوان خانگی خود مقدار مناسبی از غذا را می‌دهید. اگر شک دارید، همیشه از دامپزشک خود راهنمایی بخواهید. صرف نظر از سن گربه خود، همیشه مطمئن شوید که آب آشامیدنی تمیز در دسترس گربه قرار دارد. در ادامه به مقدار مورد نیاز غذای گربه براساس سن اشاره می‌کنیم:

بچه گربه‌ها

در این سنین بسیار مهم است که به بچه گربه خود رژیم غذایی مناسبی بدهید زیرا استخوان‌ها و مفاصلش هنوز در حال رشد هستند. اساس رژیم غذایی بچه گربه شما باید یک غذای با کیفیت، متعادل و درجه یک مخصوص بچه گربه‌ها باشد. با این حال، می‌توانید گوشت‌های پخته را برای تنوع بیشتری به رژیِم غذایی گربه خود اضافه کنید.

نکته مهم این است که هرگز به بچه گربه خود استخوان‌های پخته شده غذا را ندهید. اینها ممکن است خرد شده و باعث آسیب داخلی یا انسداد مجرای روده گربه شوند.

همچنین ایده خوبی است که برخی از غذاهای مرطوب را در رژیم غذایی بچه گربه خود بگنجانید. کنسرو مرطوب یا گوشت پخته برای شروع خوب هستند. برای تعیین مقدار غذاهای مناسب باید به اندازه، وزن، نژاد و وضعیت سلامت کلی حیوان توجه کنید. توصیه میشود به بچه گربه‌ها حداقل چهار بار در روز غذا داده شود.

گربه‌های بالغ

مانند بچه گربه‌ها، اساس رژیم غذایی گربه‌های بالغ باید یک غذای با کیفیت و درجه یک گربه باشد. هنگام خرید غذا به برچسب بسته بندی توجه کنید تا ببینید غذا برای چه سنی مناسب است. اگر همیشه در انتخاب غذا شک دارید، دامپزشک شما می‌تواند کمکتان کند.

غذای موردنیاز گربه بزرگسال

 

گربه‌های مسن

گربه‌های مسن ممکن است مشکلات سلامتی داشته باشند. رژیم غذایی نامناسب نیز می‌تواند تأثیر منفی بر این موضوع بگذارد. بسیاری از رژیم‌های غذایی مرطوب که به صورت کنسرو شده یا خانگی تهیه می‌شوند، برای کمک به افزایش میزان مایعات مصرفی گربه‌های مسن عالی هستند.

اگر گربه شما مشکلات سلامتی دارد، همیشه با دامپزشک خود در مورد رژیم غذایی مناسب حیوان مشورت کنید. گربه‌های مسن معمولاً ترجیح می‌دهند در طول روز وعده‌های غذایی کمتری بخورند، بنابراین حداقل سه یا چهار وعده به مقدار کم را در نظر بگیرید. خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر با سلامت دستگاه ادراری گربه‌های مسن مرتبط است.

 

 

بهترین رژیم غذایی برای گربه‌ها را چطور انتخاب کنیم؟

یافتن بهترین رژیم غذایی برای گربه‌ها یکی از کارهایی است که باید انجام دهید تا به حیوان خانگی خود کمک کنید زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشد. رژیم‌های غذایی گربه‌ها متعدد هستند، برخی از رژیم‌ها ایمن‌تر از بقیه هستند.

بررسی رژیم‌های غذایی اصلی می‌توانند به شما در درک نیازهای تغذیه‌ای حیوان و شناسایی بهترین غذا برای تغذیه او کمک کند. اما موضوع مهم در رژیم غذایی به نوع و مقدار مواد مغذی مربوط است. در ادامه به مواد مغذی مورد نیاز گربه‌ها در یک رژیم غذایی سالم می‌پردازیم:

1- پروتئین‌ها

این ماده مغذی یکی از مهمترین اجزای رژیم غذایی گربه است. پروتئین‌ها اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ساخت بافت را تامین می‌کنند. سیستم بدنی گربه می‌تواند 12 مورد از 23 اسید آمینه ضروری او را تولید کند. 11 مورد دیگر باید از مصرف پروتئین حیوانی تامین شوند.

2- چربی‌ها

چربی‌ها مطمئناً به غذا طعم و مزه خوبی می‌دهند و به گربه‌ها در جذب ویتامین‌های محلول در چربی کمک می‌کنند. علاوه بر این، چربی‌ها مقدار مناسب اسیدهای چرب ضروری را تامین می‌کنند. اسیدهای چرب به سلامت پوست و مو گربه کمک زیادی خواهد کرد.

3- کربوهیدرات‌ها

این مواد مغذی عمدتاً از گیاهان و سبزیجات تأمین می‌شوند. این مواد در معده حیوانات شکاری در رژیم غذایی گربه‌های وحشی یافت می‌شوند. کربوهیدرات‌ها انرژی بدن را تامین می‌کنند و از آنجایی که گربه‌ها در هضم این مواد مغذی بسیار کارآمد هستند، رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای آنها کافی است.

4- ویتامین‌ها

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد ویتامین‌ها در نظر داشت این است که آنها را به نسبت مناسبی باید مصرف کرد. اکثر ویتامین‌ها از مواد خام موجود در غذای گربه شما سنتز می‌شوند، به همین دلیل است که انتخاب یک غذای متعادل و مغذی برای سلامتی گربه بسیار مهم است. در زیر خلاصه‌ای از رایج‌ترین ویتامین‌های ضروری که گربه شما باید از رژیم غذایی خود دریافت کند، آورده شده‌اند:

ویتامین A

ویتامین A که برای سیستم ایمنی قوی و بینایی سالم ضروری است، یک ویتامین محلول در چربی می‌باشد. بدین معنا که ویتامین A در بافت چربی یا کبد ذخیره می‌شود. ویتامین A بیش از حد در رژیم غذایی گربه شما می‌تواند سمی باشد. به دلیل این خطر، مصرف مکمل ویتامین A  باید با احتیاط و فقط تحت نظارت دامپزشک انجام شود.

ویتامین D

ویتامین D یک جزء حیاتی برای متعادل کردن و حفظ کلسیم و فسفر در بدن گربه شما است. ویتامین Dکه به عنوان «ویتامین آفتاب» نیز شناخته می‌شود، به عملکرد صحیح استخوان‌ها، اعصاب و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. ویتامین D نیز محلول در چربی است و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

ویتامین B1 (تیامین)

ویتامین B1 یک ویتامین محلول در آب است که برای متابولیسم سالم کربوهیدرات‌ها و همچنین حفظ رشد طبیعی و انتقال تکانه‌های عصبی ضروری است.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ریبوفلاوین برای رشد و سلامت کلی لازم است. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها را برای تولید انرژی تجزیه کند و به بدن اجازه می‌دهد تا از اکسیژن استفاده نماید. این ویتامین باورنکردنی به کیفیت پوست و مو گربه شما کمک می‌کند. کمبود ویتامین B2 ممکن است باعث تغییرات نامطلوبی در پوست گربه شما شود.

ویتامین B3 (نیاسین)

این ویتامین محلول در آب به راحتی از طریق ادرار گربه شما دفع می‌شود و برای حفظ سطح کافی باید به طور منظم جایگزین شود. ویتامین B3 برای سلامت سیستم عصبی، عملکرد دستگاه گوارش و پوست گربه شما ضروری است.

ویتامین B6 (پیریدوکسین)

ویتامین B6 نیز محلول در آب و جزء گروه ویتامین B است. ویتامین B6 را نمی‌توان در بافت عضلانی گربه ذخیره کرد، بنابراین گربه شما به منبع ثابتی از ویتامین B6 برای حفظ سطوح کافی نیاز دارد. ویتامین B6 برای عملکرد سالم ایمنی و عملکرد گلبول‌های قرمز مهم است. هرچه پروتئین بیشتری مصرف شود، B6 بیشتری برای متابولیسم گربه شما مورد نیاز است. علائم کمبود ویتامین B6  در گربه‌ها شامل کاهش رشد، تشنج‌ها و ضایعات غیرقابل برگشت کلیه هستند.

5- مواد معدنی

مواد معدنی همچنین از واکنش‌های شیمیایی در بدن گربه پشتیبانی می‌کنند و همچنین به رشد استخوان‌ها و دندان‌های قوی نیز یاری می‌رسانند. چند ماده معدنی مهم وجود دارند که برای سلامت گربه ما ضروری است. مواد معدنی به تشکیل آنزیمها، تعادل pH، استفاده از مواد مغذی و حمل و نقل اکسیژن کمک می‌کنند. مواد معدنی عناصری هستند که به طور کلی از زمین یا آب گرفته می‌شوند. چند ماده معدنی وجود دارند که برای سلامت گربه ما ضروری هستند که شامل موارد زیر می‌باشند:

آهن

آهن در جگر، گوشت بدون چربی، ماهی، غلات کامل و حبوبات یافت می‌شود. بیشتر غذاهای تجاری حاوی آهن برای کمک به رفع نیازهای غذایی گربه هستند. کمبود آهن ناشی از بیماری‌ها و انگل‌ها می‌تواند گربه شما را بسیار ضعیف کند و منجر به کم خونی در او شود.

کلسیم

کلسیم به تولید شیری که گربه‌های ماده به بچه گربه‌ها می‌دهند کمک می‌کند. رژیم غذایی غنی از کلسیم برای سلامت کلی گربه شما مفید است و این در لبنیات، تخم مرغ، استخوان‌ها و گیاهان و حبوبات وجود دارد. کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که به بدن گربه در بهبود عملکردهای حیوان کمک می‌کند. مزایای کلسیم عبارتند از:

  • رشد و تشکیل استخوان
  • انعقاد خون
  • انقباض عضلانی
  • انتقال پیامهای عصبی
  • جلوگیری از اکلامپسی یا سطح پایین کلسیم در دوران بارداری و شیردهی

99 درصد از کلسیم رژیم غذایی در ساختار استخوان‌ها و دندان‌ها استفاده می‌شود، بنابراین شایع‌ترین بیماری مرتبط با کمبود کلسیم «راشیتیسم» یا نرمی استخوان است. راشیتیسم وضعیتی است که در آن استخوان‌ها نرم و شکننده می‌شوند. تغذیه با یک رژیم غذایی با کیفیت با سطوح کافی کلسیم می‌تواند به کاهش احتمال کمبود کلسیم کمک کند.

منیزیم

منیزیم سلامت کلی گربه شما را متعادل نگه می‌دارد. منیزیم به گربه شما کمک می‌کند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی را در بدن خود جذب و استفاده کند. این ماده معدنی قدرتمند همچنین برای رشد استخوان، عملکرد آنزیم‌ها و تولید پروتئین ضروری است. منیزیم در جوانه گندم خام، غلات کامل، دانه‌های سویا، شیر و ماهی یافت می‌شود. به این دلیل که کمبود منیزیم بسیار نادر است. علائم کمبود شامل لرزش و ضعف عضلانی هستند.

سدیم

سدیم به انتقال مواد مغذی به سلول‌ها و حذف مواد زائد کمک می‌کند. توصیه می‌شود که غذاهای خشک گربه باید حاوی حداقل 0.2 درصد سدیم باشد تا از رشد و نمو طبیعی حمایت کند. غذاهای سرشار از سدیم گربه ممکن است باعث افزایش موقت تشنگی و مصرف آب شوند اما سدیم اضافی از طریق ادرار گربه دفع می‌شود.

کلرید

کلرید به حفظ تعادل قلیایی مناسب در بدن گربه شما کمک می‌کند. کلرید همچنین برای تولید اسید هیدروکلریک (HCl) در معده ضروری است که به هضم پروتئین کمک می‌کند. غذای بچه گربه و گربه‌های بالغ باید حداقل 0.3 درصد کلرید (بر اساس ماده خشک) داشته باشد.

6- نیاز به آب

همه موجودات زنده به آب نیاز دارند و گربه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. طبق گفته انجمن آمریکایی برای پیشگیری از ظلم به حیوانات (ASPCA)، آب بین 60 تا 70 درصد وزن بدن گربه بالغ را تشکیل می‌دهد. نوشیدن آب برای عملکرد طبیعی بدن گربه مهم است، بنابراین آب شیرین باید همیشه در دسترس باشد.

به دلایل مختلف، علاقه زیادی به تغذیه حیوانات خانگی با رژیمهای غذایی خانگی در میان سرپرستان پت وجود دارد. برخی از سرپرستان حیوانات خانگی مایل به تغذیه با غذاهای طبیعی و ارگانیک هستند. بسیاری دیگر مایلند برای حیوان خانگی خود آشپزی کنند و رژیم غذایی متنوعی در اختیار دلبند خود قرار دهند. برخی دیگر ممکن است اطلاعات مواد غذایی تجاری را قابل اعتماد نداند و بخواهند از افزودنی‌ها، نگهدارنده‌ها، مواد شیمیایی یا مواد خاصی که در غذاهای حیوانات خانگی یافت میشوند اجتناب کنند. از طرفی ممکن است برخی از حیوانات دارای مشکلات و بیماریهای خاصی باشند و نیاز باشد که یک رژیم غذایی درمانی و خاص مصرف کنند. در این برنامه غذایی که توسط تیم دامپزشکی پت آباد به صورت اختصاصی برای هر پت تهیه و تنظیم تهیه میشود، تمامی نیازهای غذایی حیوان با توجه به سن، جنس، نژاد، وضعیت توده بدنی (چاقی یا لاغری)، وضعیت سلامت و در نظر گرفتن مشکلات و بیماریهای خاص، میزان فعالیت و همچنین علاقه و ذائقه حیوان، برآورده میشود.

 

برنامه غذایی اختصاصی سگ و گربه

 

نگرانی در مورد رژیم غذایی خام برای گربه‌ها

انجمن بیمارستان حیوانات آمریکا (AAHA) از تغذیه حیوانات خانگی با رژیم غذایی خام حمایت نمی‌کند. دلایل آنها عبارتند از:

  • گوشت خام ممکن است حاوی عوامل بیماریزا باشد که برای حیوانات خانگی و افراد مضر هستند.
  • گربه‌هایی که با گوشت خام تغذیه می‌شوند، ممکن است عوامل بیماری‌زا را در مدفوع خود دفع کنند.

اگر همچنان علاقه مند به تغذیه گربه خود با رژیم خام خواری هستید، نظر دامپزشک خود را در مورد این موضوع بپرسید.

 

 

چرا رژیم‌های گیاهخواری و وگان برای گربه‌ها مناسب نیستند؟

گربه‌ها به پروتئین مشتق شده از بافت حیوانی نیاز دارند. در حالی که درست است که برخی سبزیجات و همچنین سایر منابع غذایی حاوی پروتئین هستند اما سیستم گوارشی گربه برای هضم و متابولیسم این غذاها طراحی نشده است. بنابراین، رژیم گیاهخواری یا وگان برای گربه سانان مناسب نیست.

علاوه بر این، تورین یک اسید آمینه ضروری است که عملکرد طبیعی چشم، سیستم قلبی عروقی و سیستم تولید مثل گربه را تضمین می‌کند و منحصراً در بافت حیوانی یافت می‌شود. گربه‌ها نمی‌توانند تورین را سنتز کنند، بنابراین این مهم دلیل دیگری است که گربه‌ها باید از رژیم غذایی مبتنی بر پروتئین حیوانی به جای رژیم گیاه‌خواری و وگان استفاده کنند.

 

مقابله با مشکلات مربوط به وزن گربه‌ها

مقدار غذایی که گربه شما به صورت روزانه نیاز دارد، به سطح فعالیت حیوان و همچنین مشکلات سلامتی‌اش بستگی خواهد داشت. معمولاً بهتر است با پیروی از دستورالعمل‌های تغذیه روی بسته محصول شروع کنید و سپس مقدار آن را با توجه به شرایط گربه خود تنظیم نمایید. تغذیه بیش از حد غذا برای گربه‌ای که فعالیت کمی دارد، منجر به چاقی حیوان می‌شود.

از طرف دیگر، تغذیه یک گربه بسیار فعال با غذای کم می‌تواند او را بیش از حد لاغر کند و منجر به سوء تغذیه در حیوان شود. اگر گربه شما مشکل اضافه وزن یا کمبود وزن دارد، ابتدا با دامپزشک خود مشورت کنید اما توصیه‌های زیر به شما ایده خوبی برای رفع هر گونه مشکل ارائه می‌دهند:

گربه‌های چاق

برای یک گربه چاق، جیره غذایی روزانه را حدود یک یا دو قاشق غذاخوری کاهش دهید و مراقب باشید تا ببینید چقدر وزن کم می‌کند. وقتی به وزن مطلوبی رسید، هر روز به اندازه کافی به او غذا بدهید تا وزنش را حفظ کند. همچنین می‌توانید با بازی کردن حیوان خانگی خود را به فعالیت کردن تشویق بیشتر کنید.

گربه‌های کم وزن

برای یک گربه کم وزن، جیره غذایی روزانه را حدود دو قاشق غذاخوری افزایش دهید و وزن او را پیگیری نمایید تا مطمئن شوید که وزنش بیشتر می‌شود یا خیر. هنگامی که گربه به وزن مطلوبی رسید، باید غذای حیوان را متعادل کنید. لاغر بودن حیوان ممکن است ناشی از وجود یک بیماری خاص باشد. پس مهم است به سراغ دامپزشک مجرب بروید.

 

 

آیا گربه‌ها بد غذا می‌شوند؟

به طور کلی، گربه‌ها تمایل دارند در طول روز به مقدار کمی غذا بخورند. یک گربه بد غذا عملاً غذای خود را نادیده می‌گیرد. راه‌های مختلفی برای رسیدگی به یک مشکل گربه بد غذا و حساس وجود دارد اما در ابتدا باید با دامپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید دلیل بی‌اشتهایی گربه‌تان به علت یک بیماری خاص است یا خیر. اگر دامپزشک می‌گوید حیوان خانگی شما در سلامت کامل است، پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

  • غذاهای متنوعی را پیشنهاد دهید تا گربه خود را از وعده‌های غذایی تکراری و همیشگی خسته نکنید. سعی کنید ترکیب‌های مختلف از طعم‌ها را از غذاهای خشک و مرطوب ایجاد کنید. برخی از گربه‌ها نمی‌خواهند یک وعده غذایی خاص را هر روز بخورند.
  • سعی کنید غذای خشک را با کمی آب مرغ کم چرب و کم نمک مرطوب کنید. رطوبت اضافی برای سیستم گوارش و روده گربه شما خوب است. همچنین آب گوشت طعمی وسوسه انگیز به آن می‌بخشد.

کلام آخر

انتخاب بهترین رژیم غذایی گربه می‌تواند بسته به نژاد، سن و خصوصیات کلی حیوان متفاوت باشد. غذای مناسب در نهایت منجر به حفظ سلامت گربه می‌شود. گربه سالم بیشتر عشق و محبت را به شما ارزانی خواهد داشت. در مورد برندها و فرمول‌هایی که بهترین تغذیه را برای سن و سلامت فعلی حیوان خانگی شما ارائه می‌دهند، از دامپزشک خود توصیه‌هایی تخصصی بخواهید.

در حالی که قیمت غذاهای باکیفیت گربه‌ها ممکن است بالا باشد، مشورت با دامپزشک مجرب می‌تواند به شما در ایجاد یک برنامه غذایی موثر و کم هزینه کمک زیادی کند. از آنجایی که غذای گربه ممکن است مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را نداشته باشد، از دامپزشک خود بخواهید تا یک رژیم غذایی مناسب برای جبران کمبودهای تغذیه‌ای ارائه دهد.

منابع:

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید