۰

ثبت سفارش تلفنی

درمان بیماری‌های دندانی در گربه

یکی از بیماری‌های شایع در میان گربه‌ها بیماری‌های دهانی و دندانی است. این مشکلات می‌توانند از سنین پایین و در حدود ۳ سالگی در گربه‌ها به وجود بیایند و اثرات منفی بر روی سلامت عمومی گربه بگذارند. شناخت بیماری‌های دندانی در گربه و نحوه درمان آنها از اهمیت بالایی برخوردار است تا افراد هرچه سریع‌تر این بیماری‌ها را شناسایی کرده و برای درمان آنها اقدام کنند. در این مقاله به بیماری‌های دندانی در گربه و نحوه درمان آنها خواهیم پرداخت.


بیماری‌های دندانی در گربه

بیماری‌های دندانی در گربه به دسته‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که در محیط دهان و دندان به وجود می‌آیند و می‌توانند باعث به خطر افتادن سلامت دهان و دندان گربه شوند. آشنایی با این بیماری‌ها بسیار اهمیت دارد؛ زیرا زمانی که گربه دچار درد یا مشکل دهانی و دندانی است نمی‌تواند به درستی غذا بخورد و دچار مشکلات دیگر می‌شود.

بیماری‌ دندانی و انواع آن در گربه


انواع بیماری‌های دندانی در گربه

از جمله انواع بیماری‌های دندانی گربه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

التهاب و عفونت لثه گربه

یکی از مشکلات دندانی گربه که بر اثر تجمع باکتری‌ها و جرم‌های دندانی در اطراف لثه به وجود می‌آید التهاب لثه نام دارد. به طور معمول این مشکل به دلیل عدم رعایت بهداشت رخ می‌دهد. التهاب لثه می‌تواند باعث درگیر شدن کل دهان گربه شود و به طور معمول با علائمی همچون خونریزی، قرمزی و درد همراه است.

تارتار دندان گربه 

تارتار یک ماده سفت است که از روی هم انباشته شدن پلاک‌های دندانی به وجود می‌آید. پلاک یا همان جرم دندان‌ها در نتیجه تجمع غذاهای باقیمانده در میان دندان‌ها، ترشح بزاق و تجمع باکتری‌های مضر در دهان گربه ایجاد می‌شود که در نهایت به تارتار ختم می‌گردد. تارتار پس از تشکیل شدن می‌تواند به عفونت و التهاب لثه‌های گربه منجر شود و از طرفی به عصب‌ها و بافت دندان‌ها آسیب وارد کند.

ژنژیواستوماتیت در دندان گربه‌ها

ژنژیواستوماتیت به دلیل یک عفونت ویروسی رخ می‌دهد و التهاب و درد در لثه‌های گربه را در پی دارد. به طور معمول این بیماری در نتیجه واکنش سیستم ایمنی به بیماری آنفولانزا در گربه‌ها ایجاد می‌شود و گاهی نیز می‌تواند به دلیل وجود تارتار در لثه گربه به وجود آید.

تومورهای دهان

از جمله بیماری‌های شایع در گربه‌ها ایجاد تومورهای خوش‌خیم و بدخیم در دهان آنها است. بسیار مهم است این تومورها به سرعت تشخیص داده شوند و برای درمان آنها اقدام گردد. درمان تومورها با روش جراحی و برداشتن توده‌ها و طی کردن مراحل درمانی و دارویی امکان‌پذیر است.

آبسه کردن ریشه دندان گربه

آبسه دندان گربه در بیشتر موارد ناشی از شکستگی دندان‌ها و ورود باکتری‌ها به زیر لثه و ایجاد آبسه در ریشه دندان گربه است. دندان‌های نیش گربه بیشتر در معرض شکستگی و آبسه هستند. آبسه به طور معمول با داروهای آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

استوماتیت در گربه‌ها

استوماتیت به دلیل واکنش سیستم ایمنی به تارتارهای دندانی ایجاد می‌شود. بر اثر این بیماری حفره‌های قرمز و دردناک در دهان گربه به وجود می‌آید که درد و التهاب بسیار شدیدی ایجاد می‌کنند.

مال اکلوژن 

بیماری «مال اکلوژن» به دلیل ناتراز بودن فک‌ها و دندانها ایجاد می‌شود. این بیماری علاوه بر تأثیر منفی در ظاهر گربه مشکلات جدی دهان و دندان را به همراه دارد و از طرفی باعث سایش غیرطبیعی دندان‌های گربه می‌شود.

بیماری‌ دندانی در گربه

 

علائم بیماری دهان و دندان در گربه

به طور معمول علائم زیر می‌توانند نشان‌دهنده بیماری دندانی در گربه باشند:

  • عدم تمایل گربه به خوردن غذای خشک: به دلیل اینکه دندان‌های گربه آسیب‌دیده و درد می‌کنند گربه تمایل چندانی برای مصرف غذای خشک ندارد و ترجیح می‌دهد از مایعات و غذاهای نرم استفاده کند.
  • آهسته جویدن غذا: از دیگر علائم بیماری دندانی در گربه، کند شدن جویدن و بلعیدن غذا توسط گربه است.
  • کاهش مصرف غذاهایی با بافت سفت: گربه دارای مشکلات دندانی جدای از غذای خشک،  از خوردن غذاهایی که بافت آنها سفت است به شدت خودداری می‌کند.
  • کاهش وزن: مشکلات دندانی گربه باعث می‌شوند این حیوان تمایلی به مصرف غذا نداشته باشد و به مرور کاهش وزن را تجربه کند.

 

اگر قصد خرید غذای گربه دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

 

  • افزایش آب دهان: افزایش ترشح بزاق در گربه‌هایی که دچار دندان‌درد هستند بسیار شایع است.
  • بیرون انداختن غذا از دهان: بسیاری مواقع گربه به دلیل درد دندان مقداری از غذا را در هنگام جویدن از دهان بیرون می‌اندازد.
  • بوی بد دهان: تجمع باکتری در دندان‌ها و ایجاد جرم و پلاک با بوی بدی همواره همراه است و باعث بوی بد دهان گربه می‌شود.
  • تغییر خلق و خو: گربه دچار بیماری‌های دندانی ممکن است رفتارهایی همچون بی‌قراری، تحریک‌پذیری، بی‌حالی، اختلال خواب و تغییر عادت‌ها را از خود نشان دهد.
  • تورم پوزه: التهاب پوزه یکی دیگر از علائم بیماری‌های دهان و دندان در گربه است.
  • التهاب و خونریزی لثه: تجمع باکتری‌ها و ایجاد پلاک‌های دندانی باعث ایجاد عفونت و التهاب لثه‌ها می‌شوند.
  • مقاومت در برابر لمس دندان: گربه مبتلا به بیماری‌های دندانی در برابر لمس دندان واکنش نشان می‌دهد به‌طوری‌که بسیاری از دامپزشکان ناچار می‌شوند برای معاینه دندان‌ها از داروی بیهوشی استفاده کنند.

نشانه های بیماری دندان در گربه

 

 روش تشخیص بیماری‌های دندانی گربه

تشخیص بیماری‌های دندانی گربه بسیار اهمیت دارد. پس از مشاهده علائم بیماری‌های دندانی در گربه باید حتماً گربه را جهت معاینه نزد دامپزشک برد. دامپزشک در قدم اول با معاینه فیزیکی، وضعیت دندان‌های گربه را بررسی می‌کند. در صورتی که نیاز باشد از عکس‌برداری با اشعه ایکس تحت بیهوشی عمومی استفاده می‌شود تا وضعیت دندان‌ها و لثه به شکل کامل مورد بررسی قرار گیرد.

نحوه تشخیص بیماری‌ دندانی در گربه ها


درمان بیماری‌های دندانی در گربه

با توجه به اینکه عامل بیماری دندانی در گربه چیست نوع درمان نیز در این حیوانات متفاوت است. به طور معمول درمان بیماری‌های دندانی گربه به روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • جرمگیری دندان: اگر دندان‌های گربه دارای جرم و پلاک باشند جرم‌گیری توسط دامپزشک انجام می‌شود. جرم‌گیری دندان گربه باید تحت بیهوشی انجام گیرد.
  • کشیدن دندان: اگر دندان گربه از ریشه دچار عفونت شده باشد برای جلوگیری از گسترش عفونت در لثه‌ها و پوسیده شدن دندان‌های دیگر دامپزشک تحت بیهوشی اقدام به کشیدن دندان می‌کند.
  • تجویز داروهای ضدالتهابی: برای کاهش درد و همچنین درمان التهاب لثه گاهی دامپزشک از داروهای ضدالتهابی استفاده می‌کند.
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها: برای درمان عفونت لثه گربه بر اثر عوامل باکتریایی، داروهای آنتی‌بیوتیک در دوزهای مختلف به شکل خوراکی، تزریقی یا حتی موضعی تجویز می‌شود.

درمان بیماری‌ دندانی گربه

 

درمان خانگی بیماری‌های دندانی گربه

در کنار درمان‌های دارویی و پزشکی برخی روش‌های درمان خانگی ممکن است بتوانند به کاهش علائم بیماری‌های دندانی گربه کمک کنند. این روش‌ها نقش تسکین کننده دارند و به هیچ عنوان نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی باشند. برخی از درمان‌های خانگی به شرح زیر هستند:

استفاده از روغن نارگیل

این روغن خواص باکتریایی و ضدالتهابی دارد و می‌تواند در بهبود عفونت و درد لثه و دندان مؤثر باشد. برای استفاده از روغن نارگیل می‌توان کمی از آن را با سرنگ در داخل دهان گربه ریخت یا پنجه‌های گربه را به روغن آغشته کرد تا آن را بلیسد.

محلول آب و نمک

این محلول خواص میکروب‌کش و ضدعفونی‌کننده دارد و می‌تواند در از بین بردن باکتری‌ها مؤثر باشد. برای درست کردن این محلول یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید و با استفاده از یک سرنگ آن را بر روی ناحیه آسیب‌دیده دهان گربه بریزید.

چای بابونه

چای بابونه خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده دارد و می‌تواند در تسکین دردهای دهان و لثه گربه مؤثر باشد. برای استفاده از خواص چای بابونه کمی از آن را در آب دم کنید و پس از خنک شدن دهان گربه را با آن شستشو دهید.

مصرف جعفری

سبزی جعفری دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است. با اضافه کردن این سبزی به رژیم غذایی گربه می‌توانید خواص آن را به بدن گربه برسانید.

نحوه درمان خانگی بیماری‌ دندانی در گربه


علت ایجاد بیماری‌های دندانی در گربه

یکی از اولین و مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن بیماری‌های دندانی در گربه‌ها عدم رعایت نکات بهداشتی است. پس از آن عدم توجه به مشکلات دهانی و دندانی می‌تواند در ایجاد و پیشرفت بیماری‌های دندانی نقش داشته باشند. در ادامه با مواردی آشنا می‌شوید که از آنها به عنوان اصلی‌ترین دلایل ایجاد بیماری‌های دندانی در گربه یاد می‌شود:

عدم رعایت بهداشت

در صورتی که بهداشت دهان و دندان گربه به درستی رعایت نشود به مرور جرم و پلاک و در نهایت تارتار باعث ایجاد مشکلات دهانی و عفونت لثه‌ها می‌شود. مسواک زدن گربه‌ها برای پاکسازی جرم و پلاک از اهمیت بالایی برخوردار است تا این حیوان دوست‌داشتنی به بیماری‌های دهانی و دندانی مبتلا نشود.

بیماری‌های کلیوی

یکی دیگر از دلایل بروز بیماری‌های دندانی گربه، بیماری‌های مزمن کلیوی هستند. زمانی که کلیه‌ها نمی‌توانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند اوره در خون گربه جمع می‌شود. سم اوره نقش مهمی در ایجاد بوی بد دهان گربه و بروز زخم در لثه‌ها دارد.

ضربه خوردن دهان

بسیاری مواقع ضربه‌ای که در تصادفات به دهان گربه وارد می‌شود می‌تواند آسیب‌های جدی به دهان و فک گربه وارد کند و در نهایت باعث ابتلا گربه به عفونت و التهاب لثه و دندان شود.

نقص سیستم ایمنی بدن

عدم توجه به مسائل بهداشتی و نداشتن یک تغذیه سالم و مناسب با نیازهای بدنی گربه باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های دهانی و دندانی می‌شود.

عفونت‌های ویروسی و باکتری‌هایی

زمانی که گربه به عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی مانند آنفولانزا مبتلا می‌شود سیستم ایمنی گربه تحریک شده و باعث التهاب لثه‌ها می‌گردد.

دلایل ایجاد بیماری‌ دندانی گربه


کلام پایانی

درمان بیماری‌های دندانی در گربه بسیار اهمیت دارد؛ اما پیش از آن سرپرست گربه باید با انواع این بیماری‌ها و علائم آنها در گربه آشنا باشد تا بتواند هرچه سریع‌تر گربه را جهت درمان به دامپزشک برساند. درمان بیماری‌های دندانی در گربه با استفاده از روش‌های مختلف و با توجه به شرایط دندان‌های گربه انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به جرم‌گیری، مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک و کشیدن دندان اشاره کرد.

منابع: 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید