۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی گربه نژاد حبشی

برای افرادی که می‌خواهند یک گربه را به سرپرستی بگیرند آشنایی با انواع گربه‌ها بسیار اهمیت دارد. هر گربه با توجه به نژاد خود دارای خصوصیات اخلاقی و شرایط خاصی برای نگهداری است که باید در هنگام به سرپرستی گرفتن در نظر گرفته شود. یکی از انواع گربه که طرف‌داران بسیاری نیز دارد گربه نژاد حبشی (آبیسینیان) یا گربه «ایبز» است. این گربه که از نژادهای قدیمی محسوب می‌شود نگهداری چندان سختی ندارد و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای نگهداری به سراغ این نژاد گربه بروند. در مقاله امروز به معرفی گربه نژاد حبشی به شکل کامل می‌پردازیم.

گربه نژاد حبشی


معرفی گربه نژاد حبشی

گربه نژاد حبشی یا گربه ایبز از محبوب‌ترین نژاد گربه‌ها به شمار می‌رود. این گربه که از نژادهای بسیار قدیمی است روحیه معاشرتی، دوست‌داشتنی، مهربان و بازیگوش دارد و بسیار زود با صاحب خود و اهالی خانه رابطه دوستانه برقرار می‌کند. این گربه به دلیل ریزش موی کم خود بسیار مناسب کسانی است که به این مسئله حساسیت دارند.

معرفی گربه نژاد حبشی


نژاد و خاستگاه گربه حبشی

به‌درستی نمی‌توان گفت که نژاد و خاستگاه گربه حبشی چیست. بسیاری گمان می‌کنند که نژاد این گربه به دلیل نام آن به سمت حبشه یا اتیوپی کنونی باز می‌گردد؛ اما شنیده‌ها و آزمایش‌های ژنتیکی انجام شده بر روی این گربه نشان می‌دهند که خاستگاه آن به مناطق ساحلی جنوبی شرقی آسیا و اقیانوس هند باز می‌گردد. روایت است که این گربه در لشکرکشی نظامی توسط یک بازرگان انگلیسی به اروپا برده شده که در اوایل به نام «زولو» یا «زولا» او را می‌نامیدند و بعدها نام نژاد حبشی به آن داده شده است. این گربه برای اولین بار در سال ۱۸۷۱ در نمایشگاه گربه‌های «کریستال پالاس» به نمایش گذاشته شد و رتبه سوم را به دست آورد. همچنین در سال ۱۸۷۶ میلادی توسط یک دکتر اسکاتلندی از لحاظ فیزیکی و علمی مشخصات او ثبت شده است.

چیزهای مختلفی در مورد این گربه گفته می‌شود از جمله اینکه این نژاد، گربه فرائنه مصر بوده و در واقع همان گربه‌ای است که در معابد و کاخ‌های مصری از آن نگهداری می‌کردند. در واقع ظاهر این گربه بسیار شبیه گربه‌هایی است که در نقاشی‌های دیواری و مجسمه‌های مصری دیده می‌شود.

نژاد و خاستگاه گربه نژاد حبشی


ویژگی‌های ظاهری گربه نژاد حبشی

گربه نژاد حبشی ویژگی‌های ظاهری خاصی دارد. اندام این گربه متوسط و کشیده است و پاهای او باریک و عضلانی. پنجه‌های این گربه بیضی‌شکل و کوچک هستند و به شکلی راه می‌رود که گویی روی انگشتان پایش حرکت می‌کند. دم این حیوان کوچک و باریک است.

چشم این گربه حالتی گرد دارد و گوش‌هایش بزرگ‌اند. چشم‌های او درشت و بادامی‌شکل است و نگاه بسیار نافذی دارد که نشان از هوش بسیار این حیوان می‌دهند. رنگ چشم‌های گربه نژاد حبشی نیز در رنگ‌هایی همچون سبز، طلایی، فندقی یا مسی دیده می‌شود. 

موهای گربه حبشی بسیار کوتاه است و هر تار موی او ترکیبی از رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای لکه‌دار، حنایی و آبی است که به‌اصطلاح Tick نامیده می‌شود. به گربه نژاد حبشی گربه راه‌راه تیک‌دار هم می‌گویند. رنگ پوشش این گربه در ناحیه زیر گردن و قسمت‌های داخلی پاها روشن‌تر و در امتداد ستون فقرات تیره‌تر است. در برخی کشورها مانند استرالیا، انگلستان و نیوزلند گربه‌های ایبز نقره‌ای نیز دیده می‌شود.

به طور معمول گربه نژاد حبشی 9 تا ۱۳ سال عمر می‌کند. وزن او ۴ تا ۶ کیلوگرم است و قدی در حدود ۲۰ تا ۲۶ سانتی‌متر دارد. طول این گربه نیز چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۱ سانتی‌متر است.

ظاهر گربه نژاد حبشی


 شخصیت نژاد گربه حبشی

این گربه بسیار پر جنب‌وجوش است و مانند یک کوهنورد حرفه‌ای از ارتفاعات بالا می‌رود. فقط کافی است لحظه‌ای از او غافل شوید تا او را بر روی کابینت‌ها و سایر بلندی‌های خانه ببینید. این گربه بسیار کنجکاو است و به همین دلیل تمام گوشه‌وکنار خانه را جستجو می‌کند. به دلیل شیطنت و انرژی بسیارش به او «دلقک گربه‌ها» نیز می‌گویند.
گربه نژاد حبشی به بازی کردن بسیار علاقه دارد. وسیله‌های ساده‌ای مثل کاغذ رول شده و درب بطری می‌توانند به‌راحتی او را سرگرم کنند. نژاد حبشی همچنین از نشستن در لب پنجره و تماشای بیرون بسیار لذت می‌برد.

شخصیت گربه نژاد حبشی

 


سازگاری گربه حبشی چگونه است؟

گربه نژاد حبشی شخصیتی بسیار اجتماعی و باهوش دارد و با کودکان نیز بسیار سریع ارتباط برقرار می‌کند. او می‌تواند دوست و هم‌بازی خوبی برای کودک شما باشد. این گربه می‌تواند به دلیل شخصیت اجتماعی خود با سگ‌ها، گربه‌ها، طوطی‌ها و حتی موش‌خرما به‌راحتی ارتباط برقرار کند.
با اینکه شخصیت گربه نژاد حبشی مستقل است؛ اما به توجه صاحب خود بسیار اهمیت می‌دهد و به خوابیدن در کنار او علاقه دارد. این گربه‌ها به در آغوش کشیده شدن علاقه‌ای ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند که در کنار صاحب خود بنشینند تا اینکه بخواهند به آغوش او بروند.
به دلیل اینکه گربه حبشی از تنها ماندن بیزار است اگر مجبور هستید او را در خانه تنها بگذارید بهتر است یک حیوان خانگی دیگر در خانه داشته باشید تا او در تنهایی حوصله‌اش سر نرود.

سازگاری با گربه نژاد حبشی

 

بیماری‌های گربه نژاد حبشی

برخی از بیماری‌ها در این نژاد نسبت به نژادهای دیگر بیشتر دیده می‌شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


در رفتگی کشکک

این بیماری باعث ازبین‌رفتن کشکک زانو می‌شود و گاهی مواقع با عمل جراحی بهبود می‌یابد.

بیماری سندرم Hyperesthesia
این بیماری یک بیماری عصبی است و باعث ریزش شدید موهای گربه می‌شود.

آتروفی شبکیه مترقی
بر اثر این بیماری ممکن است چشم گربه دچار تخریب شود.

آمیلوئیدوز کلیوی
 این بیماری ارثی گربه را دچار نارسایی کلیه می‌کند.

بیماری کلیه پلی‌کیستیک
این بیماری مربوط به کلیه‌ها است و با آزمایش ژنتیک می‌توان آن را تشخیص داد.

تحلیل شبکیه چشم و نابینایی
گاهی مواقع برخی از گربه‌های حبشی به دلیل جهش در ژن ممکن است دچار این بیماری شوند.

التهاب لثه
گربه‌های حبشی مستعد التهاب لثه هستند که می‌تواند مشکلات بیشتری را برای آنها ایجاد کند.

 

گربه نژاد حبشی بیمار


رسیدگی و آراستن گربه نژاد حبشی

برای مراقبت از این گربه باید نکات زیر را حتماً در نظر داشته باشید:

 

  •  بهتر است هفته‌ای یک‌بار موهای این گربه را شانه بکشید تا موهای مرده از تنش زدوده شود.
  • به دلیل مستعد بودن نژاد این گربه در ابتلا به بیماری‌های لثه، مسواک کردن دندان‌های او را نباید فراموش کنید.
  • هر دو هفته یک بار باید ناخن‌های این گربه را کوتاه کنید.
  • به محل خواب گربه توجه داشته باشید و آن را همیشه تمیز نگه دارید.
  • داخل گوش‌های گربه را بررسی کنید و در صورت وجود ترشح حتماً آن را با آب گرم یا دستمال مرطوب تمیز کنید.
  • گوشه چشم گربه را به شکل مرتب با پارچه نرم و مرطوب شده پاک کنید تا در صورت وجود هرگونه ترشحی به‌خوبی تمیز شود.

 

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد به معرفی گربه نژاد حبشی به شکل کامل پرداخته شود. این نژاد گربه یک نژاد قدیمی است که بازیگوشی و علاقه او به ارتفاع از ویژگی‌های بارزش هستند. گربه ایبز شخصیت اجتماعی دارد و می‌تواند دوست خوبی برای کودکان باشد.  نگهداری از گربه آبیسینیان کار سختی محسوب نمی‌شود؛ زیرا این گربه‌ها تربیت‌پذیر هستند و از طرفی شخصیت اجتماعی آنها باعث دوستی گرمی بین افراد و آنها می‌شود.

منبع:


 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید