۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

عوارض عقیم سازی گربه

عوارض عقیم سازی گربه یکی از نکات بسیار مهمی است که باید پیش از عقیم کردن این حیوان در مورد آن اطلاع داشته باشید. عقیم کردن گربه‌ها یکی از کارهای بسیار مهم و ضروری پس از به سرپرستی گرفتن آنها است. این کار فواید بسیاری دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود که در دوران جوانی گربه حتماً انجام شود. این کار اگرچه مفید است؛ اما می‌تواند عوارضی برای حیوان داشته باشد که با آگاهی از آنها می‌توانید به شکل بهتری به کنترلشان بپردازید. در مقاله امروز به عوارض عقیم سازی گربه بیشتر خواهیم پرداخت.

آشنایی با عوارض عقیم سازی گربه


ضرورت عقیم سازی گربه در چیست؟

عقیم سازی گربه روشی است که با استفاده از آن اندام‌های مسئول تولیدمثل و باروری در گربه برداشته می‌شوند. در گربه‌های ماده، رحم و تخمدان‌ها و در گربه‌های نر، بیضه‌ها را از بدن این حیوانات خارج می‌کنند. پس از این کار میزان هورمون‌های مردانه و زنانه‌ای که در بدن گربه‌ها آزاد می‌شود کاهش پیدا می‌کند و گربه دیگر توانایی بارور شدن یا بارور کردن ندارد.


مزایای عقیم کردن گربه

عقیم کردن گربه مزایایی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از بیماری سرطان بیضه در گربه‌های نر
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون عفونت رحم و سرطان سینه در گربه‌های ماده
  • کاهش مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری در گربه‌ها
  • جلوگیری از بارداری ناخواسته در این حیوانات
  • جلوگیری از گم‌شدن این حیوانات به دلیل کاهش علاقه آنها به خروج از منزل برای پیداکردن جفت

آشنایی با مزایای عقیم کردن گربه


عوارض عقیم سازی گربه چیست؟

بسیاری از سرپرستان این حیوان خانگی نگران عوارض عقیم سازی گربه هستند و به همین دلیل برای انجام این کار تعلل می‌کنند. گرچه گربه‌ها پس از عقیم سازی دچار تغییرات رفتاری و عوارضی می‌شوند؛ اما پس از گذراندن دوران نقاهت و بهبودی کامل، این مشکلات نیز از بین می‌روند. بیشتر عوارض عقیم‌سازی گربه جزو عوارض پس از بیهوشی و تأثیر داروهایی هستند که برای جراحی عقیم سازی گربه باید به حیوان زده شود. با خارج شدن اثر این داروها از بدن گربه علائم و عوارض به وجود آمده به شکل کامل بهبود می‌یابند. نکات گفته شده نشان می‌دهند که صاحبان این حیوانات خانگی نباید نگران عوارض عقیم سازی گربه باشند و باید در صورت امکان هر چه سریع‌تر اقدام نمایند. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین عوارض عقیم شدن گربه آشنا می‌شوید:


افسردگی گربه پس از عقیم سازی

یکی از عوارض عقیم‌سازی گربه، افسردگی گربه ماده در این حیوانات است. این مسئله به‌صورت کلی ناشی از تأثیر داروی بیهوشی و ایجاد یک تغییر ناگهانی در زندگی حیوان است. زمانی که تأثیر دارو از بین می‌رود و گربه در محیط آرام خانه و در کنار صاحب خود به سر می‌برد این تغییرات رفتاری و افسردگی برطرف می‌شود. 
اگر احساس می‌کنید گربه شما رفتار آرام‌تری دارد و جنب‌وجوش کمتری می‌کند این مسئله طبیعی است و جزو عوارض عقیم‌سازی گربه محسوب نمی‌شود. اگر گربه دچار افسردگی شده باشد علائم دیگری همچون گوشه‌گیری، بی‌اشتهایی و ترس از صاحب خود را نشان می‌دهد؛ اما درصورتی‌که این رفتارها را ندارد گربه صرفاً رفتار آرام‌تری را دارد و دچار افسردگی نشده است.

افسردگی از عوارض عقیم سازی گربه


لرزش بدن گربه پس از عقیم شدن

یکی از عوارض عقیم سازی گربه لرزش بدن این حیوان است. این عارضه به دلیل تأثیر ماده بیهوشی در بدن گربه است و زمانی که اثر این ماده کم شود لرزش بدن گربه نیز از بین می‌رود. جدای از تأثیر داروی بیهوشی، گاهی بی‌اشتهایی و داروهایی که برای گربه تجویز می‌شوند لرزش بدن او را در پی‌دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود با یک مراقبت اصولی از حیوان و ایجاد یک محیط امن به کاهش این عوارض کمک شود.


تورم پس از عقیم‌سازی

بدن گربه ماده پس از عمل عقیم سازی ممکن است در ناحیه برش دچار تورم شود. این ورم ناشی از برش، بخیه‌زنی و التهاب پس از آن است که به‌مرورزمان نیز از بین می‌رود. اگر می‌بینید که تورم بدن با قرمزی یا گرم بودن محل برش بخیه‌ها همراه هست با تجویز پزشک مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند این عوارض را کاهش دهد و کمک کند تا سریع‌تر این عارضه برطرف شود.

تورم گربه پس از عقیم سازی


اقدامات لازم برای کاهش عوارض عقیم ‌سازی گربه

همان‌طور که متوجه شدید عوارض عقیم سازی گربه بسیار کم و محدود هستند و با مراقبت‌های لازم به‌سرعت برطرف می‌شوند. برای اینکه دوران پس از عقیم سازی سریع‌تر طی شود و حیوان کمتر آزار ببیند بهتر است مراقبت‌های زیر را در دوره نقاهت در نظر داشته باشید:


آرام نگه داشتن گربه

بسیار مهم است که پس از جراحی گربه خود را تاحدامکان آرام نگه دارید. باید تاحدامکان از بازی کردن، پریدن و شیطنت گربه خود جلوگیری کنید به‌خصوص اگر گربه قبل از سن بلوغ عقیم شود. بچه‌گربه‌ها بسیار بازیگوش هستند و همین مسئله باعث می‌شود کنترل آنها کمی سخت باشد. مسئله آرام نگه‌داشتن گربه پس از روزهای اول که تأثیر داروی بیهوشی در بدن گربه از بین می‌رود، بسیار اهمیت دارد. زمانی که اثر داروها از بین می‌رود تحرک گربه بیشتر می‌شود و احتمال آسیب به بخیه‌های او وجود دارد.

آرام نگه داشتن گربه برای کاهش عوارض عقیم سازی


جدا کردن گربه از گربه‌های دیگر

یکی از اقدامات بسیار مهم برای کاهش عوارض عقیم سازی گربه این است که گربه عقیم شده را از دیگر گربه‌ها جدا کنید. این کار را بهتر است تا پایان دوران نقاهت انجام دهید و پس از آن می‌توانید به گربه اجازه دهید در کنار دوستان خود بماند. 


در اختیار قرار دادن یک رژیم مناسب

گربه در دوران پس از عقیم سازی باید حتماً از یک غذای خاص مناسب گربه‌های عقیم شده، استفاده کند. این غذاها مقوی و خاص هستند و طعم متفاوت و جذاب آنها به گربه‌هایی که دچار بی‌میلی در این دوران شده‌اند کمک می‌کند تا بهتر غذا بخورند.

رژیم غذایی مناسب برای گربه عقیم شده


جلوگیری از بیرون رفتن گربه

از دیگر اقدامات مهم در دوران پس از عقیم سازی این است که از بیرون رفتن گربه از خانه جلوگیری کنید. گربه زمانی که از خانه خارج می‌شود تحرک بالاتری دارد و این مسئله باعث می‌شود به‌درستی این دوران را از سر نگذراند و حتی دچار عفونت و مشکلات دیگر شود.


استفاده از گردن‌بند الیزابت

بستن این گردن‌بند به‌دور گردن گربه‌ها بسیار مهم است؛ زیرا این گردن‌بند باعث می‌شود تا دسترسی حیوان به ناحیه جراحی شده کاهش یابد و گربه نتواند محل بخیه و زخم خود را لیس  بزند و یا گاز بگیرد. باید این گردن‌بند را تا زمانی که دامپزشک توصیه کرده حتماً استفاده کنید.

استفاده از گردن‌بند الیزابت برای کاهش عوارض عقیم سازی گربه


کلام پایانی

عوارض عقیم‌سازی گربه در بسیاری از این حیوانات پس از جراحی عقیم‌سازی دیده می‌شود. این عوارض کاملاً عادی محسوب می‌شوند و با مرور زمان و ازبین‌رفتن تأثیر داروی بیهوشی کاملاً بهبود می‌یابند. افسردگی گربه، تورم بدن و لرزش پس از جراحی عقیم سازی، از جمله عوارض عقیم سازی گربه محسوب می‌شوند که به‌مرور برطرف می‌شوند. صاحبان این حیوانات دوست‌داشتنی فقط باید با اقداماتی نظیر آرام نگه‌داشتن گربه، استفاده از گردن‌بند الیزابت و دادن غذای مناسب به گربه کمک کنند تا او کمتر با این عوارض درگیر شود و هرچه سریع‌تر دوره نقاهت را طی نماید.

 

 

منابع :



 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
علی بادرام گفت:
سلام برای عقیم سازی کجا ببریم؟

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید