۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

آیا واکسیناسیون گربه ضروری است؟

در جواب این سؤال که آیا واکسیناسیون گربه ضروری است؟ باید گفت بله واکسیناسیون گربه  اقدامی بسیار ضروری پس از به سرپرستی گرفتن این حیوان است. این کار همان‌طور که در انسان‌ها ضروری است و می‌تواند از جان انسان‌ها در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند، در مورد گربه‌ها نیز ضروری است و باید حتماً پس از به سرپرستی گرفتن این حیوانات در مورد آنها انجام شود. اگر به دنبال دلایلی هستید تا مطمئن شوید که آیا واکسیناسیون گربه ضروری است با مقاله امروز همراه باشید تا نکات مهمی را در این مورد با شما در میان بگذاریم.

ضرورت واکسیناسیون گربه


ضرورت واکسیناسیون گربه

واکسن زدن یکی از مراقبت‌هایی است که باید در مورد این حیوانات پشمالوی دوست‌داشتنی به عمل آورید. دو دلیل یا ضرورت مهم در جواب این سؤال که آیا واکسیناسیون گربه ضروری است می‌توان ارائه داد که به شرح زیر هستند:

  • حفظ سلامتی گربه
  • کاهش دادن هزینه‌های نگهداری گربه

اینکه واکسن زدن چگونه می‌تواند در رسیدن به این دو هدف به صاحبان این حیوان دوست‌داشتنی کمک کند را در ادامه به شکل کامل شرح میدهیم:


نقش واکسن زدن در حفظ سلامتی گربه

واکسن زدن یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی است که باید برای سلامتی گربه‌ها انجام دهید. گربه‌ها چه خانگی باشند و چه خیابانی به واکسن زدن نیاز دارند. بسیاری مواقع افراد گمان می‌کنند به دلیل اینکه گربه آنها یک گربه خانگی است نیازی به واکسیناسیون ندارد. این تصور اشتباه است؛ زیرا گربه ممکن است بدون اطلاع افراد از خانه خارج شود و یا در هنگام مراجعه به دامپزشکی و یا محیط‌های دیگر در معرض حیوانات بیمار قرار گیرد و بیماری به او سرایت کند. این دلایل نشان می‌دهند که حتی گربه‌های خانگی نیاز به انجام واکسیناسیون دارند.

 حفظ سلامتی گربه با واکسیناسیون


واکسیناسیون عملی است که به‌وسیله آن مقدار کمی از ویروس کشته شده یا ضعیف شده وارد بدن گربه می‌شود. این ویروس پاسخ سیستم ایمنی بدن را برمی‌انگیزد و باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شروع به ساختن پروتئین‌هایی به نام آنتی‌بادی کند یا سلول‌های خاصی را برای کشتن عامل بیماری‌زا فعال نماید. این فرایند کمک می‌کند زمانی که گربه شما با عامل بیماری‌زا مواجه می‌شود بتواند از خود محافظت کند و به بیماری اجازه ندهد در بدن پیشرفت کند.
ضرورت واکسیناسیون گربه وقتی بیشتر احساس می‌شود که شما با بیماری‌هایی که عدم واکسیناسیون می‌تواند گربه شما را در معرض آنها قرار دهد و یا حتی آنها را دچار مرگ کند، آشنا شوید. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


بیماری پنلوکوپنی گربه
 بیماری پنلوکوپنی گربه را با نام بیماری «پارو ویروس گربه‌سانان» نیز می‌شناسند. این بیماری عفونی در بچه‌گربه‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و مرگ‌ومیر بالایی دارد. زمانی که گربه‌ها به این بیماری دچار می‌شوند با علائمی همچون کاهش انرژی، کم‌اشتهایی، اسهال و استفراغ مواجه می‌شوند و درصورتی‌که بیماری پیشرفت کند حتی ممکن است بچه‌گربه جان خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از ابتلای گربه به این بیماری واکسن FPV که جزو واکسن‌های ضروری برای گربه‌هاست، تزریق می‌شود.


بیماری کلسی ویروس گربه
بیماری کلسی ویروس یک بیماری تنفسی است که عفونت دستگاه تنفسی گربه، عطسه کردن و ایجاد زخم‌های دهانی را به همراه دارد. بر اثر بیماری کلسی ویروس، گربه دچار التهاب دهان و لثه می‌شود و اگر ویروس از گونه‌های خطرناک باشد گربه را دچار ریزش مو، بیماری‌هایی همچون هپاتیت و یا حتی مرگ می‌کند. تزریق واکسن FCV برای جلوگیری از ابتلای گربه به این بیماری بسیار اهمیت دارد.

پیشگیری از بیماری کلسی ویروس گربه با واکسن


هرپس گربه
یکی از ضرورت‌های واکسن زدن در گربه‌ها عدم ابتلا آنها به بیماری هرپس گربه است. این بیماری به دلیل ابتلای گربه به ویروس هرپس که آن را با نام ویروس «رینوتراکئیت گربه» نیز می‌شناسند به وجود می‌آید. این ویروس علائم شدید عفونی را در دستگاه تنفسی فوقانی به وجود می‌آورد و با علائمی همچون احتقان، عطسه، تورم ملتحمه و ترشح بینی همراه است. هرپس گربه در برخی مواقع عفونت ریه و زخم دهان را به همراه دارد. این بیماری همچنین می‌تواند باعث اختلال در دستگاه عصبی گربه شود. برای جلوگیری از این بیماری واکسن  FHV-1 را تزریق می‌کنند.


بیماری هاری
یکی از بیماری‌های خطرناک و کشنده در گربه‌ها و انسان بیماری هاری است. گربه می‌تواند این بیماری را به انسان منتقل کند و باعث مرگ خود و دیگران شود. این بیماری از طریق گزش هر پستاندار آلوده‌ای می‌تواند به گربه منتقل شود. بیماری هاری گربه یک دوره کمون در حدود دو ماه دارد و علائم آن به شکل سرگردانی و پرخاشگری در گربه آغاز می‌شود و در نهایت به مرگ ختم می‌گردد. به دلیل خطرناک بودن این بیماری واکسن هاری از جمله واکسن‌هایی است که به گربه تزریق می‌شود.
همان‌طور که مشاهده می‌کنید در جواب اینکه آیا واکسیناسیون گربه ضروری است؟ می‌توان به‌راحتی گفت که واکسن زدن برای گربه‌ها بسیار ضروری است؛ زیرا می‌تواند از سلامت و جان این حیوانات در برابر بسیاری از بیماری‌ها که به تعدادی از آنها اشاره شد محافظت کند.
علاوه بر بیماری‌های نام‌برده، برخی بیماری‌های دیگر هستند که واکسن آنها به‌عنوان واکسن‌های غیرضروری و در صورت صلاح دید دامپزشک تزریق می‌شود. این بیماری‌ها به شرح زیر هستند:

پیشگیری از بیماری هاری گربه با واکسن


بیماری لوسمی گربه‌سانان
بیماری لوسمی در گربه به‌شدت خطرناک است و به سرطان خون شباهت دارد. این بیماری از طریق ادرار، بزاق و سایر ترشحات بدن منتقل می‌شود. توصیه می‌کنند که واکسن  لوسمی را به‌عنوان یک واکسن ضروری برای بچه‌گربه‌ها در نظر بگیرند.


بیماری سیاه‌سرفه یا بوردتلا
این بیماری باکتریایی در بچه‌گربه‌های کمتر از ۶ هفته بیشتر دیده می‌شود؛ هرچند می‌تواند گربه‌های بزرگ‌تر را نیز مبتلا کند. بیماری سیاه‌سرفه دستگاه تنفسی گربه را درگیر می‌کند و این حیوان با علائمی همچون تب، عطسه، تنگی نفس، و تورم غدد لنفاوی زیر گردن درگیر می‌شود. برای جلوگیری از این بیماری تزریق واکسن بوردتلا توصیه می‌شود.

 واکسن بوردتلا گربه برای بیماری سیاه سرفه


کاهش هزینه‌های نگهداری از گربه

از کاهش هزینه‌های نگهداری از گربه به‌عنوان دلیل دوم ضرورت واکسیناسیون گربه نام‌برده شد. همان‌طور که متوجه شده‌اید گربه‌ها در طول زندگی خود در معرض بیماری‌های مختلفی قرار دارند. ابتلا گربه به هر نوع بیماری می‌تواند از لحاظ مالی و زمانی، سرپرستان این حیوان خانگی را به چالش بکشد. هر بار ابتلای گربه به یک بیماری خاص می‌تواند هزینه‌های بسیاری را در پی داشته باشد، جدای از اینکه این حیوان درد بسیاری را متحمل می‌شود و بسیار آزار می‌بیند. زمانی که بیماری جدی‌تر و شدیدتر باشد این هزینه‌ها دوچندان می‌شود و حتی گاهی مواقع بسیاری از افراد از پس هزینه‌های درمان بر نمی‌آیند. برای جلوگیری از چنین مسائلی واکسیناسیون گربه ضرورت دارد؛ زیرا واکسیناسیون با هزینه بسیار کمتر کمک می‌کند تا حیوان به این بیماری‌ها مبتلا نشود و به‌این‌ترتیب صاحبان این حیوان خانگی متحمل هزینه‌های درمانی نشوند.


کلام پایانی

شاید حالا به‌عنوان مخاطب این مقاله، بتوانید به این سؤال که آیا واکسیناسیون گربه ضروری است؟ پاسخ دهید. همان‌طور که گفته شد واکسیناسیون گربه نقش مهمی در حفظ سلامت این حیوان بامزه و دوست‌داشتنی دارد و از طرفی می‌تواند هزینه‌های نگهداری حیوان شما را کاهش دهد. گربه‌ها در طول عمر خود در معرض بیماری‌های مختلفی قرار دارند که در صورت عدم واکسیناسیون ممکن است آنها را حتی در معرض مرگ قرار دهند. محافظت از سلامت گربه در برابر بیماری‌ها از دلایل مهم ضرورت واکسیناسیون محسوب می‌شود و باید سرپرستان این حیوان خانگی به این مسئله توجه خاص داشته باشند تا حیوان عمر طولانی‌تری را تجربه کند.

 

منابع :



 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید