۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

گربه چند سال عمر می‌کند؟

زندگی در کنار گربه‌ها از جمله زیباترین لحظاتی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی  تجربه کند؛ اما گاهی این سؤال که گربه چند سال عمر می‌کند می‌تواند ذهن افراد را درگیر خود سازد و آنها را نگران زمانی کند که گربه آنها دیگر در کنارشان نیست.
آگاهی از طول عمر گربه یکی از دغدغه‌های افراد پس از به سرپرستی گرفتن  این حیوان است و به همین دلیل بسیاری مواقع افراد پیش از به سرپرستی گرفتن گربه در مورد این مسئله تحقیق می‌کنند. اینکه گربه چند سال عمر می‌کند به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها نژاد گربه است. فاکتورهای دیگری نیز در طول عمر گربه دخیل هستند که در مقاله امروز به همه آنها خواهیم پرداخت.

 طول عمر گربه


طول عمر گربه چند سال است؟

این سؤال کمی کلی است و نمی‌توان سن مشخصی را برای انواع گربه‌ها در نظر گرفت. در زمینه سن گربه‌ها دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی سن گربه را با سن انسان مقایسه می‌کنند و بر اساس امید به زندگی یک گربه طول عمر او را تخمین می‌زنند. برخی نیز معتقدند هر یک سال از زندگی گربه معادل7 سال زندگی انسان است و برخی دیگر این یک سال را معادل با ۵ سال زندگی انسان می‌دانند. همان‌طور که می‌بینید در مورد میانگین طول عمر گربه نظرات متفاوتی وجود دارد؛ اما درهرصورت باید دانست که حیواناتی نظیر گربه عمری همانند انسان ندارند و میانگین طول عمر آنها چیزی در حدود 17 سال است. 

سن عمر گربه


عوامل مؤثر در طول عمر گربه

فاکتورهای مهمی می‌توانند باعث افزایش یا کاهش طول عمر گربه شوند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


نژاد گربه

 نژاد گربه یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر روی طول عمر گربه تأثیر می‌گذارد. هرچه نژاد گربه اصیل‌تر باشد؛ یعنی گربه از ترکیب دو نژاد مختلف نباشد، طول عمر متوسط آن گربه بیشتر است. در بین نژادهای گربه دو نژاد «منکس» و «سیامی» عمر طولانی‌تری نسبت به دیگر گربه‌ها دارند. نژاد گربه می‌تواند باعث افزایش یا کاهش احتمال بروز بیماری‌های خاص ژنتیکی در گربه‌ها شود و این مسئله در طول عمر گربه‌ها اثر می‌گذارد؛ به طور مثال گربه نژاد پرشین از ناحیه چشم بسیار آسیب‌پذیر است و بسیاری از گربه‌های این نژاد از این ناحیه آسیب می‌بینند و حتی ممکن است تلف شوند.
در ادامه با تعدادی از نژاد گربه‌ها و طول عمر آنها آشنا می‌شوید:

  • گربه بنگال: 12 تا 1۶ سال
  • گربه بیرمن: 12 تا 1۶ سال
  • گربه بمبئی: 1۵ تا 20 سال
  • گربه برمه‌ای: 1۶ تا 18 سال
  • گربه شورت هیر انگلیسی: 12 سال یا بیشتر
  • گربه شورت هیر اروپایی: 1۵ تا 22 سال
  • گربه شورت هیر اگزوتیک: 12 تا 1۴ سال
  • گربه هیمالین:  1۵ سال و بیشتر

نژاد گربه از عوامل مؤثر در طول عمر گربه


شیوه زندگی

یکی از دلایل بسیار مهم دیگر که در طول عمر گربه اثرگذار است نحوه زندگی گربه است. کاملاً واضح است گربه‌ای که در خیابان زندگی می‌کند به نسبت گربه‌ای که در خانه است عمر کوتاه‌تری دارد. گربه‌های خیابانی در معرض خطرات بیشتری همچون تصادف با اتومبیل‌ها، خوردن غذاهای مسموم، کمبود غذا، ابتلا به بیماری‌های عفونی و... هستند و این مسئله می‌تواند نقش مهمی در کوتاهی عمر این گربه‌ها داشته باشد.


نوع تغذیه

تغذیه عامل مهم دیگری است که بر طول عمر گربه اثر می‌گذارد. گربه‌ها حیوانات گوشت‌خوار هستند و برای حفظ سلامت خود به پروتئین نیاز دارند و موادی همچون کربوهیدرات و لاکتوز باید بسیار کم در غذای آن‌ها استفاده شود. یک غذای گربه مناسب می‌تواند نقش مهمی در سلامت گربه و در نهایت در طول عمر او داشته باشد.

تغذیه گربه از عوامل مؤثر در طول عمر گربه


چکاپ منظم گربه

یکی از عواملی که باعث کاهش طول عمر گربه می‌شود ابتلای این حیوان به بیماری‌های خاص است. برخی بیماری‌ها در برخی نژادها بیشتر دیده می‌شوند و برخی دیگر با افزایش سن، گربه‌ها را مبتلا می‌کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که گربه در یک برنامه زمانی منظم توسط دامپزشک چکاپ شود تا در صورت ابتلا به هرگونه بیماری برای درمان سریع، اقدام شود.
یکی از بیماری‌هایی که سلامت گربه را تهدید می‌کند بیماری‌های عفونی است. این بیماری می‌تواند باعث عفونت ریه، عفونت‌های چشمی و عفونت لثه و دندان شوند و سلامت گربه را تهدید کنند. بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری یکی دیگر از بیماری‌های بسیار مهم است. این بیماری به طور معمول با افزایش سن گربه به وجود می‌آید و علائم خاصی همچون تکرر ادرار، ناله‌کردن در هنگام ادرار، افزایش مصرف مایعات و... را به همراه دارد. با شناسایی علائم بیماری‌های کلیوی باید هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام شود تا بیماری کنترل گردد.


روش‌های تشخیص سن گربه

برخی مواقع افراد گربه‌ای را به سرپرستی می‌گیرند که از سن او بی‌خبر هستند. روش‌هایی وجود دارد که از طریق آنها می‌توان به تشخیص سن گربه‌ها پرداخت. در ادامه آنها را شرح می‌دهیم:


بررسی دندان‌های گربه

گربه‌ها دارای سه نوع دندان هستند: دندان پیش، دندان نیش، آسیای بزرگ و آسیای کوچک. گربه تا سه هفتگی دندانی ندارد و اولین دندان‌های شیری گربه بین 3 تا ۵ هفتگی رشد می‌کنند. پس از آن دندان‌های دائمی در بالای دندان‌های شیری شروع به رشد می‌کنند و در ابتدا دندان‌های آسیای پایین در هفته چهارم تا پنجم و بعد در هفته هشتم دندان‌های آسیای بالا ظاهر می‌شوند. پس از آن نیز تا ۶ ماهگی دندان‌های گربه به شکل کامل تکمیل می‌شوند. از تعداد دندان‌های گربه می‌توان سن او را تخمین زد.
جدای از این موارد رنگ دندان‌ها نیز می‌تواند به شما نشان دهد که گربه چند ساله است. گربه‌هایی با سن بالاتر دندان‌های زردتری دارند و یا اگر گربه تعدادی از دندان‌هایش را از دست داده این مسئله نشان می‌دهد که گربه بالغ و یا حتی مسن است.

بررسی دندان‌های گربه برای تشخیص سن گربه


وضعیت خز و پوشش گربه

زمانی که گربه به دنیا می‌آید پوششی بسیار نرم و لطیف دارد و هرچه بزرگ‌تر می‌شود این پوشش زبر و ضخیم‌تر می‌شود و حتی ممکن است تغییر رنگ نیز در پوشش گربه رخ دهد. اگر گربه مسن باشد شما می‌توانید حتی موهای سفید یا خاکستری نیز در بین موهای او پیدا کنید.


نشانه‌های رفتاری

گربه‌ها و گربه‌های جوان‌تر سرشار از انرژی هستند و جنب‌وجوش آنها به نسبت گربه‌های مسن بیشتر است. اگر گربه‌ای را می‌بینید که چندان جنب‌وجوش بالایی ندارد به‌احتمال بسیار زیاد با گربه‌ای مسن روبرو هستید؛ زیرا بروز بیماری‌هایی همچون التهاب مفصلی و... توانایی جنب‌وجوش بالا را از گربه‌هایی با سن بالا می‌گیرد.

توجه به نشانه های رفتاری برای تشخیص سن گربه


چشم‌ها

چشم گربه‌ها پس از تولد شفافیت و برق خاصی دارد درحالی‌که چشم گربه‌های مسن کدر و غبارآلود است و حتی ممکن است اندکی آسیب‌دیدگی و ترشح نیز در چشم‌های حیوان دیده شود.


بلوغ جنسی

یکی از راه‌های تشخیص سن گربه‌ها بررسی نشانه‌های بلوغ در این حیوانات است. گربه‌های نر از ۵ ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند که این بلوغ با برآمده شدن اندام جنسی و تعیین قلمرو کردن از طریق ادرار خود را نشان می‌دهد. در گربه‌های ماده اولین نشانه‌های فحل شدن بین ۵ تا 12 ماهگی دیده می‌شود و معمولاً گربه با نشانه‌های شنیداری و دیداری این موضوع را نشان می‌دهد.

توجه به بلوغ جنسی برای تشخیص سن گربه


روش‌های مؤثر در طولانی کردن عمر گربه

اگر می‌خواهید باعث افزایش طول عمر گربه خود شوید می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید تا این حیوان دوست‌داشتنی را برای مدت طولانی‌تری در کنار خود داشته باشید:


تهیه یک برنامه غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در سلامت گربه و افزایش طول عمر او دارد. شما باید رژیمی را برای گربه خود در نظر بگیرید که شامل تمام مواد مغذی باشد. این رژیم کمک می‌کند تا گربه تمام مواد موردنیاز را دریافت کرده و به‌این‌ترتیب عمر طولانی‌تری را تجربه کند.

رژیم غذایی مناسب برای طولانی کردن عمر گربه


توجه به واکسیناسیون کامل گربه

گربه‌ها باید به طور منظم برخی از واکسن‌ها را دوباره دریافت کنند؛ بنابراین در مورد واکسن‌های موردنیاز حیوان خانگی خود با دامپزشک مشورت کنید و به شکل منظم این واکسن‌ها را تزریق کنید. واکسن نقش مهمی در جلوگیری از ابتلای گربه به بسیاری از بیماری‌ها دارد.


توجه به بهداشت عمومی و وضعیت سلامتی گربه

یکی از نکات بسیار مهم در سلامت این حیوانات توجه به سلامت دندان‌های گربه است؛ زیرا عفونت لثه و دندان‌ها می‌تواند سلامت آنها را تهدید کند. جدای از دندان‌ها شما باید با چکاپ‌های منظم در خانه و چکاپ‌های زیر نظر دامپزشک از سلامت حیوان خود مطمئن شوید.

توجه به بهداشت دندان گربه برای افزایش طول عمر گربه


جلوگیری از چاق شدن گربه

یکی از نکات بسیار مهم در افزایش طول عمر گربه جلوگیری از چاق شدن این حیوان است. چاقی گربه می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی در این حیوان شود و به همین دلیل باید از ابتلای گربه به اضافه‌وزن جلوگیری شود.


مصرف آب کافی

عدم مصرف آب کافی باعث ابتلا گربه به بیماری‌های کلیوی می‌شود؛ به همین دلیل باید نظارت کامل و خاصی بر آب‌خوردن گربه داشته باشید تا این حیوان در طول روز به‌اندازه کافی آب بنوشد.

مصرف آب کافی گربه برای افزایش طول عمر


ایجاد فعالیت‌های مختلف برای گربه

گربه شما برای اینکه بتواند روحیه سالمی داشته باشد باید در طول روز فعال باشد و بازی کند؛ بنابراین سعی کنید با در دسترس قراردادن اسباب‌بازی‌های مناسب، گربه را به جنب‌وجوش وادار کنید تا با تحرک بیشتر از چاقی او جلوگیری شود و از طرفی حیوان بدن سالم‌تری داشته باشد.


کلام پایانی

در جواب این سؤال که گربه چند سال عمر می‌کند باید گفت که عمر گربه به موارد متعددی همچون نژاد، تغذیه، توجه به وضعیت سلامتی و... بستگی دارد. گربه‌ها چیزی در حدود 17 سال عمر می‌کنند که البته این مقدار میانگین طول عمر در گربه‌ها است و می‌تواند گاهی بسیار کمتر و یا بیشتر باشد. برای افزایش‌دادن طول عمر گربه‌ها بسیار مهم است که به تغذیه، وضعیت سلامتی و تحرک این حیوان‌ها توجه شود تا گربه کمتر در معرض انواع بیماری‌ها قرار گیرد. برای زندگی طولانی‌تر در کنار این حیوانات دوست‌داشتنی باید بیشتر مراقب آنها بود و بیشتر به آنها عشق ورزید.

منابع :



 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید