۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

علائم و درمان تب گربه

شاید برخی مواقع متوجه شده باشید که دمای بدن گربه شما نسبت به حالت عادی بیشتر است. این وضعیت که تب نام دارد به افزایش دمای بدن گربه گفته می‌شود. تب گربه در واقع یک بیماری نیست؛ بلکه از علائم بیماری محسوب می‌شود و سرپرست را متوجه می‌کند که گربه دارای مشکلی است و باید هرچه سریع‌تر توسط دامپزشک مورد بررسی قرار گیرد. بسیاری از افراد در هنگام تب‌کردن گربه اقدام به خوددرمانی می‌کنند که این کار به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. تب ممکن است به دلیل یک بیماری بسیار جدی به وجود آمده باشد که نیازمند درمان سریع برای رفع مشکل است. در مقاله امروز به علائم و درمان بیماری تب گربه بیشتر خواهیم پرداخت.

آشنایی با علائم و درمان تب در گربه


تب در گربه‌ها چیست؟

تب در گربه‌ها به بالارفتن غیرعادی دمای بدن گربه گفته می‌شود. در واقع بدن گربه از طریق تب‌کردن به مبارزه با عفونت‌ها می‌پردازد. زمانی که عفونتی وارد بدن می‌شود سیستم دفاعی بدن به مغز دستور می‌دهد تا برای افزایش دمای بدن وارد کار شود و محیط بدن را برای رشد میکروب‌ها نامناسب کند. بسیاری از عفونت‌ها در دمای بالا قادر به رشد و زنده‌ماندن نیستند و در واقع عملکرد تب راهی درمانی برای حفظ سلامت گربه است. بااین‌وجود تب نباید بدون توجه به حال خود رها شود؛ زیرا ممکن است بدن در برابر بیماری گربه ایجاد شده توانایی دفاعی بالایی نداشته باشد و به گربه آسیب برسد.

بیماری تب در گربه


علائم تب در گربه‌ها

زمانی که دمای بدن گربه به بالای 103 درجه فارنهایت یا 39.44 درجه سانتیگراد برسد می‌توان تشخیص داد که گربه دچار تب شده است. به‌صورت عمومی گربه‌ها زمانی که تب دارند گرگرفته و بی‌حال هستند؛ اما در تب‌های بالا و طولانی‌مدت علائم نیز شدت پیدا می‌کنند. علائم تب در گربه‌ها به شرح زیر هستند:


بی‌حالی گربه

گربه‌ای که دچار تب شده به‌سختی می‌تواند بلند شود و فعالیت کند. این گربه‌ها علاقه چندانی به انجام فعالیت‌های روزانه ندارند و خواب را ترجیح می‌دهند.

بی‌حالی گربه از علائم تب در گربه


ازدست‌دادن اشتها برای آب و غذا

گربه دچار تب کمتر از حالت عادی تمایل به مصرف غذای گربه و آب دارد و به طور ناگهانی علاقه خود را به خوردن آنها از دست می‌دهد. بدیهی است که نخوردن آب می‌تواند در وضعیتی که گربه تب دارد بسیار نگران‌کننده باشد؛ زیرا کم‌آبی بدن در موارد شدید و زمانی که گربه تحت درمان نیست، می‌تواند جان گربه را تهدید کند.


پنهان‌شدن گربه

پنهان‌شدن گربه از جمله علائم تب در گربه‌ها است. اگر گربه شما به شکل ناگهانی رفتار عجیبی همچون پنهان‌شدن را نشان می‌دهد باید به وجود تب در او شک کنید. گربه‌ها با این کار در واقع می‌خواهند بیماری خود را پنهان کنند و یا از استرس داشتن تب دست به این کار می‌زنند. پنهان‌شدن گربه می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد؛ اما اصلی‌ترین علت آن تب گربه است.

پنهان‌شدن گربه از علائم تب در گربه


عدم رسیدگی به نظافت

گربه‌ها به طور معمول حیوانات تمیزی هستند و مدام خود را با زبان تمیز می‌کنند. اگر می‌بینید گربه این عادت خود را ازدست‌داده و یا دچار تغییراتی در این حالت شده باید به وجود تب در او شک کنید. این نکته از جمله علائم بیماری تب در گربه‌ها است.


تنفس سریع و مداوم

گربه‌های دچار تب، تنفس‌های سریع دارند؛ هرچند این مسئله می‌تواند ناشی از برخی مشکلات دیگر مانند بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی، درد، بیماری فضای جنب، جبران برخی ناهنجاری‌های خونی و موارد این چنینی نیز باشد. 


لرزیدن

یکی از علائم تب در گربه لرزیدن اوست. لرزش گربه معمولاً به دلیل تب است و عامل دیگری معمولاً در بروز آن نقش ندارد.

لرزیدن گربه از علائم تب گربه


علل تب در گربه‌ها

همان‌طور که گفته شد به طور معمول تب نشان‌دهنده وجود یک بیماری زمینه‌ای در بدن گربه است. موارد مختلفی می‌توانند باعث تب شوند که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:

  • ابتلای گربه به عفونت‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی
  • وجود تومورها و یا برخی از سرطان‌ها
  • مسمومیت
  • اختلالات متابولیک
  • ابتلای گربه به انگل‌ها
  • بیماری خودایمنی
  • مصرف برخی داروها
  • بیماری التهابی ناشی از سیستم ایمنی
  • آسیب داخلی
  • علل محیطی
  • اختلالات غدد درونی

مسمومیت گربه از علل تب در گربه


تشخیص تب در گربه‌ها چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که علائم تب در گربه را تشخیص دادید باید هرچه سریع‌تر او را به دامپزشک برسانید. اندازه‌گیری تب به طور معمول از ناحیه مقعد با استفاده از دماسنج انجام می‌شود. زمانی که تب تشخیص داده شد دامپزشک به معاینه فیزیکی گربه می‌پردازد و حتی ممکن است از آزمایش خون و ادرار حیوان برای تشخیص استفاده کند. همچنین ممکن است از اشعه ایکس و سایر روش‌های تصویربرداری برای تشخیص عفونت، جراحات یا تومورها استفاده شود.

 آزمایش خون و ادرار گربه برای تشخیص تب گربه


درمان تب در گربه‌ها

پس از تشخیص تب در بدن گربه و با توجه به علت ابتلای گربه به تب، درمان‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. اگر گربه تب بالایی نداشته باشد به طور معمول دامپزشک داروی خاصی تجویز نمی‌کند. تنها توصیه می‌شود از کم‌آبی بدن گربه جلوگیری شود. در موارد دیگر ممکن است دامپزشک از روش‌های زیر برای کاهش حرارت بدن گربه استفاده کند:


مایع درمانی

اگر بدن گربه دچار کم‌آبی شده باشد پزشک برای جبران این مسئله تزریق مایعات داخل وریدی (IV) و یا زیر جلدی (SC) را به‌عنوان راه درمان تب گربه در نظر می‌گیرد. این مایعات جلوی کم‌آبی بدن را می‌گیرند و از طرفی مواد مغذی بدن گربه را فراهم کرده و تا حدی دمای بدن را کاهش می‌دهند.

مایع درمانی برای درمان تب گربه

استفاده از داروهای تب بر

یکی از راه‌های درمان بیماری تب و تسکین درد و التهاب، استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است. این داروها حتماً باید توسط دامپزشک تجویز شوند؛ زیرا مصرف اشتباه آنها ممکن است جان گربه را به خطر بیندازد. بسیار مهم است نوع دارو و دوز آن را دامپزشک مشخص کند.


مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

اگر عفونت باعث ابتلای گربه به تب شده باشد دامپزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک به درمان تب کمک می‌کند. تجویز آنتی‌بیوتیک تنها در صورتی انجام می‌شود که علت تب یک بیماری عفونی باکتریایی باشد.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان تب گربه


کورتیکواستروئیدها

اگر عامل تب گربه التهاب در بدن باشد دامپزشک برای درمان تب گربه از داروهای کورتیکواستروئیدی استفاده می‌کند.

مشاوره عمومی آنلاین با دامپزشک


چگونه در خانه می‌توانیم بفهمیم گربه تب دارد؟

دمای طبیعی بدن گربه باید بین 38 و 39 درجه سانتی‌گراد باشد. زمانی که دمای بدن او به بالای 39.5 درجه سانتیگراد رسید، نشان می‌دهد که گربه دچار تب شده است. اگر تب گربه به بالاتر از 41 درجه سانتیگراد رسید گربه در معرض آسیب بسیار جدی قرار دارد؛ زیرا تب می‌تواند سلامت اندام‌های او را به خطر بیندازد. 
شما می‌توانید به‌راحتی در خانه با استفاده از یک دماسنج دیجیتال و از راه گوش و یا یک دماسنج رکتوم کودکان برای تشخیص تب استفاده کنید. دماسنج مقعدی یکی از بهترین و دقیق‌ترین راه‌های تشخیص تب در گربه است. برای این کار دماسنج را حداقل 1 دقیقه در مقعد گربه قرار دهید تا دمای بدن او را به‌خوبی نشان دهد. اگر تب گربه شما خفیف و کمتر از ۴0 درجه سانتیگراد است می‌توانید در خانه از او نگهداری کنید. فقط باید مراقب باشید که گربه آب و غذای کافی مصرف کند. همچنین باید گربه را تحت‌نظر داشته باشید و دمای او را یک یا دو بار در طول روز چک کنید. زیر نظرداشتن علائم و رفتارهای گربه نیز بسیار اهمیت دارد. اگر احساس کردید علائم او تشدید شده است و تب او به بالای ۴0 درجه رسیده هرچه سریع‌تر باید گربه را به دامپزشک برسانید.

گرفتن دمای بدن گربه درخانه برای تشخیص تب


کلام پایانی

بیماری تب در گربه‌ها در واقع نشان‌دهنده وجود یک عفونت یا بیماری زمینه‌ای در بدن گربه است. زمانی که دمای بدن گربه به بالاتر از 39.5 درجه سانتیگراد می‌رسد نشان می‌دهد که گربه دچار تب شده است. اگر این دما به  41 درجه سانتیگراد برسد گربه نیاز به درمان فوری پزشکی دارد؛ زیرا ممکن است دچار آسیب مغزی و قلبی و حتی مرگ شود.
 علائم بیماری تب گربه مواردی همچون بی‌حالی، ازدست‌دادن اشتها، پنهان‌شدن، تنفس سریع و لرز هستند. دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد تب در بدن گربه شوند که از آن جمله می‌توان به عفونت، التهاب، سرطان و... اشاره کرد. درمان بیماری تب گربه بستگی به عامل به‌وجودآورنده آن دارد. در تب خفیف دامپزشک از هیچ دارویی استفاده نمی‌کند؛ اما زمانی که تب به بالاتر از 40 تا 40.5 درجه سانتیگراد برسد داروهای لازم تجویز می‌شود. بسیار مهم است که تب گربه به‌سرعت کنترل شود؛ زیرا در صورت عدم کنترل و درمان تب، جان گربه به خطر می‌افتد.

 

 

منابع :



 

۱
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید