۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

چگونه خاک گربه را تمیز کنیم؟

یکی از سؤال‌های مهم افرادی که از گربه نگهداری می‌کنند این است که «چگونه خاک گربه را تمیز کنیم؟» این نکته بسیار اهمیت دارد زیرا بینی کوچک گربه شما 1۴ برابر حساس‌تر از بینی انسان است و اگر ظرف خاک گربه به نظر شما بوی بدی بدهد، برای گربه این بو می‌تواند فاجعه باشد. بسیاری از گربه‌هایی که با یک توالت گربه کثیف و بدبو مواجه می‌شوند به دنبال جایی تمیز برای این کار می‌گردند و ممکن است مکان دیگری از خانه را برای دستشویی‌کردن انتخاب کنند.

 تمیز کردن خاک گربه از اهمیت بالایی برخوردار است تا محیط خانه آلوده نشود. تمیزکردن خاک گربه نه‌تنها راهی برای جلوگیری از بدبو شدن محیط است، بلکه می‌تواند در جلوگیری از عفونت‌های ادراری، تحریک تنفسی مرتبط با آمونیاک در گربه‌ها و انسان، و انتشار سالمونلا در محیط خانه مؤثر باشد.

تمیزکردن خاک گربه نیاز به مهارت و دانستن نکاتی دارد که حتی شاید بسیاری از افراد که طی سال‌ها از گربه نگهداری می‌کنند از آن اطلاعی نداشته باشند. در مقاله امروز به موضوع چگونه خاک گربه را تمیز کنیم؟ بیشتر خواهیم پرداخت.

نحوه تمیز کردن خاک گربه


وسایل لازم برای تمیزکردن ظرف خاک گربه

  • جایگزین سطل خاک برای گربه
  • دستکش یکبار مصرف
  • کیسه‌زباله
  • بیلچه خاک گربه
  • ماسک یکبار مصرف
  • صابون ظرف‌شویی بدون عطر
  • دستمال‌کاغذی، برس اسکراب یا اسفنج تمیزکننده


دستورالعمل گام‌به‌گام تمیزکردن خاک گربه

برای اینکه بدانید چگونه خاک گربه را باید تمیز کنید مراحل زیر را دنبال نمایید:


ظرف خاک گربه را خالی کنید

اولین قدم برای داشتن یک توالت گربه تمیز، خالی‌کردن کامل آن است. با استفاده از ماسک و دستکش این کار را انجام دهید؛ زیرا ضایعات این حیوان خانگی اسیدی است و ممکن است حامل انگل و بیماری گربه باشد و البته بوی بد آن مانع از کار شما شود. هرچه محافظت بیشتری در برابر مواجهه تصادفی با ادرار و مدفوع گربه خود داشته باشید، بهتر است.
محتویات ظرف خاک گربه را مستقیماً در سطل زباله خالی کنید. این کار را به‌آرامی انجام دهید  تا از پخش‌شدن گردوغبار اشباع شده از باکتری‌ها جلوگیری کنید، و از طرفی توده‌های زباله را در صورت چسبیدن به ظرف با جارو تمیز نمایید.
اگر سطل خاک گربه شما بسیار سنگین و پر حجم است بهتر است آن را در بیرون از خانه خالی کنید تا مطمئن شوید که بو و گردوغبار در فضای خانه پخش نمی‌شود.

خالی کردن ظرف خاک گربه برای تمیز کردن


ظرف خاک گربه را تمیز کنید

مقداری آب داغ داخل ظرف خالی بریزید و اجازه دهید چند دقیقه خیس بخورد. هم زدن مقداری صابون بدون عطر در آب نیز کمک می‌کند تا فضولات باقی‌مانده از ظرف جدا شوند. سپس برای تمیزکردن کل سطل و گوشه‌های آن می‌توانید از برس، اسفنج یا دستمال‌کاغذی استفاده کنید. برای جلوگیری از انتشار باکتری‌های مضر در خانه، حتماً تمام سطوح ظرف خاک گربه، از جمله کناره‌های بیرونی و پایین آن را با آب و صابون تمیز کنید.
شما می‌توانید صابون ظرف‌شویی را با محصولات تمیزکننده ملایم، بدون بو و غیرسمی جایگزین نمایید. فقط باید در نظر داشته باشید که حتماً از مواد پاک‌کننده بدون عطر استفاده کنید. همان‌طور که گفته شد گربه‌ها شامه بسیار قوی‌تری نسبت به انسان دارند و حتی رایحه‌های ملایمی همچون رایحه مرکبات یا کاج نیز می‌تواند برای گربه شما حساسیت‌برانگیز باشد و او را وادار کند تا در جای دیگری دستشویی کند.

تمیز کردن ظرف خاک گربه با آب داغ


خاک گربه را تعویض کنید

زمانی که ظرف خاک گربه به طور کامل خشک شد می‌توانید خاک جدید را در داخل توالت گربه بریزید. این کار را به‌آرامی انجام دهید تا گردوغبار ناشی از خاک در خانه پخش نشود. بهتر است عمق خاک را چیزی در حدود ۷ تا ۱۰ سانتیمتر در نظر بگیرید تا گربه مطمئن باشد که میزان مناسبی از خاک را برای پوشاندن مدفوع و ادرار خود در اختیار دارد. اگر ظرف خاک گربه شما متعلق به یک بچه‌گربه است، بهتر است پس از اتمام کار لایه روی خاک را صاف کنید؛ زیرا بستر صاف بیشتر موردعلاقه بچه‌گربه‌ها است.
اینکه شما ظرف خاک گربه را با چه خاکی می‌پوشانید به ترجیحات شما و سلایق گربه باز می‌گردد؛ به طور مثال ممکن است شما به خاکی نیاز داشته باشید که سبک‌وزن است تا بتوانید آن را به‌راحتی در خانه حمل کنید یا به دلایل تنفسی نیاز به خاکی که گردوغبار کمتری دارد برای خود و گربه خود داشته باشید. بسیاری از علاقه‌مندان به محیط‌زیست نیز به خاک گربه غیرسمی که با چوب تهیه شده علاقه‌مند هستند؛ بنابراین شما می‌توانید این نکته‌ها را هنگام خرید  خاک گربه در نظر داشته باشید.

تعویض خاک گربه


به خاک گربه پس از تمیز کردن رسیدگی کنید

حال که خاک گربه را به‌خوبی تمیز کرده‌اید باید بر طبق یک برنامه منظم روزانه، تمیزی آن را حفظ کنید. شما باید هر روز توده‌های آغشته به ادرار و مدفوع را حداقل یک یا دو بار در طول روز خارج کنید و حتی اگر نیاز بود این کار را بیشتر انجام دهید تا خاک بو ندهد و گربه برای انجام دفع فضولات خود دچار مشکل نگردد.
هر بار که شما فضولات را جمع‌آوری می‌کنید مقداری از حجم خاک نیز کاهش می‌یابد، بنابراین پس از این کار مجدداً مقداری خاک به ظرف خاک گربه اضافه کنید تا مطمئن شوید خاک کافی در ظرف وجود دارد. با توجه به اینکه کیفیت خاک چگونه است و چه تعدادی گربه دارید، شما باید خاک را هر یک هفته تا ۵ هفته یک‌بار به شکل کامل عوض کنید. اگر کیفیت خاک گربه شما بالا باشد و بهتر توده شود، شما خاک کمتری را در هنگام تمیزکردن خاک گربه از دست خواهید داد.

رسیدگی به خاک گربه


هر چند وقت یکبار باید خاک گربه را تمیز کنیم؟

برای اینکه بهداشت سطل و خاک گربه به‌خوبی رعایت شود شما باید با توجه به مراحلی که در بالا توضیح داده شد هر یک هفته در میان خاک گربه را تعویض نمایید. این تعویض کلی خاک جدای از تمیزکردن روزانه خاک گربه است. شما باید روزانه حداقل یک تا دو بار توده‌های مدفوع و ادرار گربه را از ظرف خارج کنید. این کار کمک می‌کند که ظرف خاک گربه تمیز بماند و بوی مدفوع یا ادرار گربه در آن باقی نمانده و باعث آزار گربه و حتی خود شما نشود.

خرید خاک گربه


نکات کاربردی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات مرتبط با خاک گربه

  • جمع‌کردن توده‌ها حداقل یک‌بار در روز توصیه می‌شود؛ زیرا این کار به طور قابل‌توجهی بو را کاهش می‌دهد و گربه شما را تشویق می‌کند تا به استفاده از خاک ادامه دهد.
  • هرگز خاک گربه را در توالت نریزید، زیرا منجر به مشکلات مرتبط با لوله‌کشی می‌شود.
  • اگر چند گربه دارید که از یک ظرف خاک استفاده می‌کنند، خاک گربه توده شونده برای جمع‌آوری سریع زباله‌ها بسیار کاربردی است.
  • گربه‌های مسن‌تر و ناتوان ممکن است به یک سطل خاک گربه با کناره‌های کم‌ارتفاع نیاز داشته باشند تا به‌راحتی به آن وارد و خارج شوند؛ بدون اینکه به خود آسیبی برسانند.
  • بسیار مهم است که ظرف خاک گربه را در مکانی ساکت و در دسترس قرار دهید، و اگر خانه‌ای چندطبقه دارید، یک سطل گربه در هر طبقه قرار دهید.
  • به‌خاطر داشته باشید که بچه‌گربه‌ها بسیار سریع رشد می‌کنند. پس تعجب نکنید اگر بچه‌گربه شما از ظرف خاک گربه‌ای که برای استفاده خیلی کوچک است دیگر استفاده نمی‌کند. در چنین مواقعی او به ظرف خاک بزرگ‌تری نیاز دارد.

جمع‌کردن توده‌های خاک گربه


چگونه بوی خاک گربه را در خانه از بین ببریم؟

بسیاری مواقع پس از جمع‌کردن توده‌های ادرار و مدفوع گربه از خاک، بوی نامطبوعی در خانه همچنان جریان دارد. برای ازبین‌بردن این بو می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • همچنان به تمیزکردن خاک گربه خود ادامه دهید و آن را به طور منظم تمیز کنید.
  • به رژیم غذایی گربه خود توجه کنید. بسیاری مواقع غذای گربه باعث ایجاد بوی بسیار بدی می‌شود.
  •  از خاک توده شونده استفاده کنید؛ زیرا این خاک به شما کمک می‌کند تا همه ذرات آغشته شده به ادرار و مدفوع گربه را از خاک خارج نمایید.
  • می‌توانید از دستگاه تصفیه‌کننده هوا که به طور خاص برای مقابله با بوی بد ناشی از ادرار یا مدفوع گربه تولید شده است، استفاده کنید.

از بین بردن بوی خاک گربه


اگر روزانه ظرف خاک را تمیز نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

ادرار گربه سرشار از آمونیاک است و اگر توده‌های آغشته به آن جمع‌آوری نشود، هم شما و هم گربه‌تان ممکن است دچار سرفه، تحریک ریه و حتی ذات‌الریه شوید. مدفوع گربه نیز اگر برای مدت طولانی رها شود می‌تواند آفاتی مانند مگس و سوسک را جذب کند؛ بنابراین برای حفظ سلامتی خود و گربه‌تان، باید به شکل منظم خاک گربه را تمیز کنید.


چه چیزی باکتری‌ها را در خاک گربه از بین می‌برد؟

جمع‌آوری روزانه فضولات گربه از خاک نقش بسیار مهمی در کاهش باکتری‌ها دارد؛ اما تنها راهی که می‌تواند باکتری‌های آلوده ظرف خاک گربه را از بین ببرد شستن ظرف با آب و صابون است. این کار به‌راحتی باکتری‌ها را از بین می‌برد و از انتقال آنها به لوازم گربه و سایر قسمت‌های خانه جلوگیری می‌کند.

از بین بردن باکتری های خاک گربه


آیا می‌توان جوش‌شیرین را روی بستر گربه پاشید؟

برای اینکه در دفعات بعدی نظافت توده‌های چسبیده به کناره‌های سطل آسان‌تر پاک شوند، قبل از پر کردن مجدد سطل با خاک، یک‌لایه جوش‌شیرین به دیواره‌ها و پایین جعبه بپاشید. جوش‌شیرین همچنین به جذب رطوبت اضافی و کاهش قابل‌توجه بو کمک می‌کند.


سخن پایانی

نگهداری از گربه تنها محدود به بازی‌کردن و لذت‌بردن از حضور این حیوان نیست. توجه به نظافت و سلامت گربه نقش مهمی در نگهداری از او دارد. یکی از نکات بسیار مهم در حفظ سلامت گربه و حتی خود شما این است که با موضوعی به نام چگونه خاک گربه را تمیز کنیم؟ آشنا باشید.
 تمیزکردن خاک گربه اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا نه‌تنها می‌تواند بر سلامت گربه و خود شما تأثیر بگذارد، بلکه مانع از آلوده‌شدن دیگر نقاط خانه به فضولات گربه می‌شود. ازآنجاکه شامه گربه‌ها بسیار حساس است زمانی که بوی ناخوشایندی از خاک به مشام برسد رغبتشان را برای استفاده از ظرف خاک گربه از دست می‌دهند و این مسئله باعث می‌شود برای دفع فضولات به نقاط دیگر خانه بروند و مشکلاتی را  ایجاد کنند. این موارد باعث می‌شوند که تمیزکردن خاک گربه جزو اولویت‌های نگهداری از این حیوان دوست‌داشتنی باشد.

 

 

منابع :



 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید