۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

علت بی‌اشتهایی گربه چیست؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

گربه‌ها به‌صورت کلی اشتهای خوبی برای خوردن غذا دارند؛ اما زمانی که گربه شما به شکل ناگهانی دیگر تمایلی به غذاخوردن نداشته باشد و یا اصلاً غذا نخورد ممکن است دچار مشکلی بدنی شده باشند.
اینکه گربه نسبت به مصرف برخی مواد غذایی دافعه داشته باشد امری کاملاً طبیعی است و به سلیقه او در غذاخوردن باز می‌گردد؛ اما برخی مواقع غذا نخوردن گربه می‌تواند نشان از مشکلی در بدن او دهد. دانستن اینکه علت بی‌اشتهایی گربه چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد بسیار اهمیت دارد تا شما بتوانید در صورت وجود هرگونه مشکلی آن را به‌سرعت شناسایی کنید و برای درمان اقدام نمایید.

آشنایی با علت بی‌اشتهایی گربه


بی‌اشتهایی کاذب گربه یا آنورکسی چیست؟

زمانی که گربه تمایلی به مصرف مواد غذایی نداشته باشد به‌اصطلاح می‌گویند دچار آنورکسی شده است. بی‌اشتهایی کاذب به وضعیتی گفته می‌شود که گربه اشتها دارد؛ اما به دلیل مشکلی نمی‌تواند غذا بخورد.
اگر بی‌اشتهایی گربه بیش از دو روز طول بکشد به اندام‌های داخلی حیوان آسیب وارد می‌شود که یکی از آنها آسیب به کبد است. به همین دلیل بسیار مهم است علت بی‌اشتهایی گربه هرچه سریع‌تر مشخص شود و برای درمان آن اقدام گردد.


علت بی‌اشتهایی گربه

بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند عامل بی‌اشتهایی گربه باشند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیابت
  • بسته‌شدن مجاری ادراری
  • بسته‌شدن مجاری گوارشی
  • پرکاری تیروئید
  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده
  • یبوست
  • مشکلات دهانی و دندانی
  • آنفولانزا یا عفونت فوقانی دستگاه تنفس
  • بیماری التهابی روده
  • انگل
  • التهاب مری
  • مشکلات روحی
  • سرطان

در ادامه به تعدادی از مشکلات بسیار شایعی که باعث بی‌اشتهایی گربه می‌شوند با جزئیات بیشتر می‌پردازیم.

آشنایی با علت بی اشتهایی گربه


دلایل عمده بی‌اشتهایی گربه

همان‌طور که گفته شد بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند باعث بی‌اشتهایی گربه شوند. در ادامه با علل عمده بی‌اشتهایی گربه آشنا می‌شوید:


بیماری‌های تنفسی 
بسیاری مواقع گربه به دلیل بیماری‌های تنفسی فوقانی که باعث ترشح زیاد مواد مخاطی می‌شوند دچار بی‌اشتهایی می‌گردد. این مخاط می‌توانند راه بینی گربه یا چشم‌گربه را ببندند و به این دلیل گربه نمی‌تواند به‌خوبی غذا را بو بکشد و یا ببیند. همچنین بیماری‌های تنفسی بخش تحتانی نیز می‌توانند باعث مشکلات ریوی و تنفس سخت در گربه شوند و بی‌اشتهایی را در گربه ایجاد کنند. گاهی مواقع بیماری تنفسی گربه می‌تواند ناشی از مشکلات جدی‌تر مانند سرطان باشد که همه این موارد باید توسط دامپزشک بررسی شوند.

بیماری‌های تنفسی از دلایل بی اشتهایی گربه

بیماری‌های گوارشی گربه 
بیماری‌های گوارشی گربه از جمله دیگر بیماری‌هایی هستند که می‌توانند یکی از علل ابتدایی بی‌اشتهایی گربه باشند. مشکلاتی مانند به‌هم‌خوردن تعادل باکتری‌های روده، بیماری روده تحریک‌پذیر، رفلاکس اسیدی، انگل‌ها، و تومورها همگی می‌توانند باعث شوند گربه تمایلی به غذاخوردن نداشته باشد. 
همچنین گاهی موهایی که گربه‌ها در هنگام غذاخوردن می‌بلعند در معده آنها یک گلوله مو درست می‌کند. این گلوله می‌تواند در معده یا روده گربه گیر کند و جلوی عبور غذا را بگیرد. در این مواقع گربه ممکن است استفراغ کند و یا تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد. گاهی این مشکل خودبه‌خود برطرف می‌شود؛ اما بسیاری مواقع نیاز به دخالت دامپزشک دارد. بسیاری مواقع بیماری‌های گوارشی با علائمی نظیر دل‌درد، اسهال و استفراغ همراه می‌شوند.


مشکلات دهان و دندان
بسیاری مواقع گربه شما به دلیل مشکلات دهانی و دندانی دچار بی‌اشتهایی می‌شود. وجود مشکل در ناحیه دهان و دندان باعث می‌شود گربه در هنگام جویدن غذا دچار مشکل شود. درد در این ناحیه باعث عدم توانایی او در جویدن و بلعیدن غذا می‌گردد. در بیشتر موارد مشکلات دهانی و دندانی باعث بی‌اشتهایی کاذب می‌شوند به‌طوری‌که گربه تمایل به غذاخوردن دارد؛ اما به دلیل مشکلات داخل دهانش از غذاخوردن صرف‌نظر می‌کند.

مشکلات دهان و دندان از دلایل بی اشتهایی گربه

نارسایی احتقانی قلب
برخی مواقع مشکلات قلبی همچون نارسایی احتقانی قلب باعث تنفس سخت و خستگی گربه می‌شود. در این مواقع گربه علاقه چندانی به غذاخوردن ندارد. همچنین برخی از داروهایی که برای بیماری‌های قلبی تجویز می‌شوند ممکن است باعث بی‌اشتهایی گربه‌ها شوند. غذاهای تجویز شده برای گربه‌هایی با مشکلات قلبی نیز ممکن است به دلیل طعم متفاوت خود، چندان برای گربه‌ها اشتهاآور نباشند.


بیماری‌های روحی همچون استرس، اضطراب و افسردگی 
احساسات در گربه‌ها بسیار قوی است و بسیاری مواقع آنها نیز می‌توانند تحت شرایطی دچار استرس، اضطراب یا افسردگی شوند. بسیاری مواقع ازدست‌دادن یکی از افرادی که با گربه در ارتباط نزدیکی بوده و یا حتی دوری از او می‌تواند باعث احساس افسردگی و اضطراب در گربه شود. ترس و اضطراب همچنین می‌تواند ناشی از ایجاد تغییراتی در محیط خانه نیز باشد. این تغییرات اگرچه ممکن است چندان مهم به نظر نرسند اما می‌توانند باعث استرس و اضطراب گربه شوند. این تغییرات به شرح زیر هستند:

  • ورود عضو جدیدی به خانه ‌مانند انسان یا حیوان 
  • ایجاد تغییراتی در داخل و یا خارج خانه همانند بازسازی
  • درگیری با حیوانات دیگر در خانه
  • تغییر ظرف آب و غذا و حتی ظرف خاک گربه

افسردگی گربه از دلایل بی اشتهایی


دلایلی جدای از بیماری که می‌توانند در بی‌اشتهایی گربه نقش داشته باشند

جدای از بیماری‌ها برخی مواقع علت بی‌اشتهایی گربه مواردی بسیار ساده اما درخور توجه هستند:


طعم غذا

گربه‌ها دارای سلیقه‌های متفاوتی در خوردن غذا هستند. همچنین گاهی آنها ممکن است مدتی به خوردن یک غذا تمایل داشته باشند؛ اما ناگهان نسبت به آن بی‌اشتها شوند. گاهی جدای از سلیقه گربه، ممکن است ترکیبات غذا توسط شرکت سازنده تغییر کرده باشد؛ بنابراین شما زمانی که بی‌اشتهایی را در گربه مشاهده می‌کنید به این موارد توجه کنید؛ زیرا ممکن است چنین موارد ساده‌ای باعث بی‌اشتهایی گربه شده باشند.

طعم غذا از دلایل بی اشتهایی گربه


خراب بودن غذا

گاهی مواقع شما اطلاعی از گذشتن تاریخ انقضای غذا ندارید و ممکن است آن غذا را به گربه بدهید. در چنین مواقعی گربه‌ها تمایلی به خوردن آن غذا ندارند. همچنین غذای خشک گربه نیز می‌تواند در صورت زیاد ماندن ویتامین‌ها و طعم و مزه خود را از دست بدهد و یا حتی چربی‌های آن فاسد شود؛ بنابراین هنگام جستجوکردن علت بی‌اشتهایی گربه به این موارد نیز توجه داشته باشید.


شکل یا بافت غذا

برخی گربه‌ها به بافت یا شکل غذا نیز حساس هستند؛ به طور مثال برخی شکل مثلثی غذای خشک را دوست دارند و برخی شکل دایره‌ای یا کروی را. در هنگام جستجوکردن علت بی‌اشتهایی گربه به این مورد نیز دقت کنید.


زایمان گربه

برخی مواقع بی‌اشتهایی گربه ناشی از زایمان است. این مسئله معمولاً کوتاه‌مدت است و در صورت ادامه‌یافتن بهتر است هرچه سریع‌تر با دامپزشک مشورت شود.

زایمان گربه از دلایل بی اشتهایی


خستگی سبیل گربه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ممکن است برخی مواقع سبیل گربه دچار مشکل شود و این مسئله گربه را بدخلق و کم‌اشتها کند و حتی باعث تغییر رفتار حیوان شود. تارهای سبیل گربه دارای سلول‌های عصبی هستند و زمانی که این سلول‌ها در بازه‌ای بیش از حد تحریک شوند گربه دچار «خستگی سبیل گربه» می‌شود. این وضعیت بیشتر در مواقعی به وجود می‌آید که سبیل گربه در تماس طولانی با ظرف غذا یا آب قرار می‌گیرد. این موضوع از لحاظ علمی ثابت نشده است؛ اما بسیاری از صاحبان گربه به این موضوع معتقدند.


درمان بی‌اشتهایی گربه چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که با مشکل در غذا خوردن گربه مواجه شدید باید به فکر درمان بی‌اشتهایی گربه باشید. بهترین کار این است که دلایل مربوط به غذا و یا شرایط روحی و روانی گربه را بررسی کنید. اگر دلایل مربوط به این موارد نبود باید به دنبال نشانه‌های بیماری گربه باشید و در صورت مشاهده آنها هرچه سریع‌تر گربه را نزد دامپزشک ببرید.
به طور معمول روش‌هایی که برای درمان بی‌اشتهایی گربه پیشنهاد می‌شوند با توجه به علت مشکل موارد زیر هستند:

  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها
  • بستری‌شدن در بیمارستان و مایع درمانی
  • جراحی در صورت وجود بیماری خاص
  • دارودرمانی برای تحریک اشتها یا درمان حالت تهوع

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بی اشتهایی گربه

همچنین شما می‌توانید روش‌های زیر را برای درمان بی‌اشتهایی گربه به کار ببندید:

  • طعم، بافت و شکل‌های مختلف غذا را تغییر دهید.
  • غذای او را گرم کنید تا باب‌طبعش شود.
  • می‌توانید خودتان برای گربه غذا تهیه کنید؛ زیرا غذای تازه اشتها را بیشتر تحریک می‌کند. 
  • غذاهای موردعلاقه گربه را بیشتر در برنامه غذایی‌اش قرار دهید.
  • سعی کنید پیش از غذادادن او را مورد نوازش قرار دهید.
  • اگر مشکل گربه خستگی سبیل است؛ ظرف غذای  گربه بزرگ‌تری تهیه کنید تا این مشکل برطرف شود.
  • وعده‌های غذایی گربه را کمتر کنید تا برای غذاخوردن اشتهای بیشتری داشته باشد.
  • از دادن صبحانه مفصل و سنگین به گربه‌ها پرهیز کنید.
  • از طعم‌دهنده‌هایی همچون آب مرغ یا آب گوشت گرم و کم‌نمک، برای طعم دادن به غذا استفاده نمایید تا غذا خوشمزه‌تر شود. می‌توانید از روغن کنسرو ماهی، روغن جگر ماهی، پودر مخمر، پنیر رنده شده، و علف گربه نیز برای طعم دادن غذای گربه‌ها استفاده کنید.
  • سعی کنید همیشه غذای تازه به گربه‌ها بدهید. غذاهای کنسروی نباید بیش از حد خارج از یخچال باقی بمانند و همچنین غذاهای خشک نیز ممکن است در صورت کهنه شدن و ماندن بیش از حد در خارج از بسته‌بندی، طعم و مزه خود را از دست بدهد.
  • هیچگاه به یکباره غذای گربه خود را تغییر ندهید و به‌مرور گربه را با غذاهای جدید آشنا سازید.
  • بیشتر گربه‌ها یک طعم و بافت خاص را ترجیح می‌دهند و چندان دنبال تنوع نیستند؛ به همین دلیل بهتر است تنوع زیادی به غذای آنها ندهید.
  • اگر احساس می‌کنید بیماری دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی بینی گربه شده گربه را به حمام پر از بخار ببرید تا بینی‌اش تخلیه شود یا چند قطره سرم نمکی داخل بینی‌اش بریزید تا ترشحات آن خارج شود.

 

کلام پایانی

تغذیه گربه نقش مهمی در سلامت او دارد و به همین دلیل صاحبان این حیوان دوست‌داشتنی باید همواره به تغذیه این حیوان توجه کنند. گربه به‌صورت کلی حیوان پر اشتها و خوش غذایی است و زمانی که بی‌اشتها یا بد اشتها می‌شود حتماً دچار مشکلی شده است. این مشکل می‌تواند موارد ساده‌ای همچون علاقه نداشتن به طعم و مزه غذا، بافت غذا و مواردی ازاین‌دست باشد و یا گاهی به دلیل برخی از بیماری‌ها همچون مشکلات گوارشی، مشکلات دهان و دندان، بیماری‌های تنفسی و بسیاری بیماری‌های دیگر به وجود بیاید. بسیار مهم است که در صورت مشاهده بی‌اشتهایی این حیوان دوست‌داشتنی به دنبال علت بی‌اشتهایی گربه باشید. اگر غذا نخوردن این حیوان مربوط به نوع غذای او نبود و نشانه‌های یک بیماری را در گربه تشخیص دادید بهتر است هرچه سریع‌تر گربه را به دامپزشک برسانید تا در صورت وجود بیماری این مسئله تشخیص داده شود و برای درمان اقدام گردد.

 

 

منابع :


 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید