۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

راهنمای معاینه و چکاپ گربه

همان‌طور که مراجعه به پزشک و انجام چکاپ‌های سالیانه برای انسان‌ها ضروری است، حیوانات خانگی نیز برای حفظ سلامت خود به معاینه و چکاپ منظم نیازمند هستند. گربه‌ها از جمله حیوانات خانگی هستند که برای حفظ سلامتی خود باید به شکل منظم معاینه شوند. این کار کمک می‌کند تا در صورت بروز هر مشکلی تشخیص سریع‌تر صورت گیرد و احتمال درمان در گربه بالاتر رود. 
آشنایی با راهنمای معاینه و چکاپ گربه بسیار مهم است. با آشنایی با این راهنما شما می‌توانید مطلع شوید که هر چند وقت یکبار باید این معاینه‌ها انجام شوند و در طی چکاپ گربه چه مواردی بررسی گردد. در مقاله امروز به شکل کامل شما را با راهنمای معاینه و چکاپ گربه آشنا خواهیم کرد.

راهنمای کامل معاینه و چکاپ گربه


چرا معاینه و چکاپ گربه اهمیت دارد؟

گربه‌ها از جمله حیواناتی هستند که استعداد بسیاری در پنهان‌کردن مشکلات سلامتی خود دارند. به همین دلیل بسیاری مواقع صاحبان این حیوان خانگی متوجه بیماری گربه نمی‌شوند تا زمانی که بیماری وارد مراحل سخت و دشوار خود گردد. به همین دلیل مراقبت‌های پزشکی و چکاپ گربه بخش بسیار مهمی از مراقبت از این حیوان خانگی است و یکی از بهترین راه‌ها برای حمایت از سلامت گربه  است.
شاید برای بسیاری از افراد معاینات منظم پزشکی کمی پرهزینه باشد؛ اما اگر افراد عاقلانه‌تر فکر کنند این چکاپ‌های منظم می‌تواند از هزینه کردن‌های بزرگ‌تر در صورت ابتلای گربه به بیماری‌های خطرناک جلوگیری کند. آشنایی با راهنمای معاینه و چکاپ گربه کمک می‌کند تا از این مشکلات حاد پیشگیری شود.

آشنایی با اهمیت معاینه و چکاپ گربه


معاینه و چکاپ گربه شامل چه اقداماتی است؟

بسیاری مواقع دامپزشکان پروتکل‌های مخصوص خود را برای معاینه گربه دارند؛ اما در اکثر موارد اقدامات مشخصی در هنگام چکاپ صورت می‌گیرد. در ادامه شما با نکاتی آشنا می‌گردید که شما و گربه‌تان در هنگام چکاپ با آنها مواجه می‌شوید:


مرحله ابتدایی چکاپ

در این مرحله دامپزشک شما با بررسی نمودار و تاریخچه سلامتی گربه کار خود را آغاز می‌کند. اگر قبلاً گربه خود را به معاینه برده‌اید، دامپزشک احتمالاً یادداشت‌هایی در مورد وضعیت گربه در اختیار دارد. در غیراین صورت، چند مورد وجود دارد که می‌توانید برای صحبت در مورد آنها آماده باشید:

  • سن، وزن و نژاد عمومی گربه
  • هر گونه تغییر در سلامت یا رفتار گربه
  • یافتن هر چیز جدید یا غیرطبیعی در بستر گربه 
  • رژیم غذایی، عادات غذایی و آلرژی غذایی گربه
  • سبک زندگی و محیط زندگی حیوان
  • داروهای فعلی مصرفی یا واکسیناسیون گربه
  • جراحات یا جراحی‌های اخیر

مراحل معاینه گربه


مرحله میانی چکاپ

پس از بررسی تاریخچه سلامتی گربه، دامپزشک یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. این کار به آنها کمک می‌کند تا هر مشکلی را که نیاز به آزمایش یا بررسی بیشتر دارد تشخیص دهند.
دامپزشک از سرتاپای گربه را به شکل زیر بررسی می‌کند:


چشم، گوش و بینی
نگرانی‌های شایع در مورد گوش، بینی و چشم معمولاً در نتیجه تحریک یا آلرژی‌های مرتبط است. برخی از علائمی که دامپزشک حیوان ممکن است بررسی کند عبارت‌اند از:

  • دید ابری
  • مردمک‌های گشاد شده
  • جرب گوش
  • اجسام خارجی در مجرای گوش گربه 
  • رشد غیرطبیعی
  • تحریک عمومی
  • خون‌ریزی
  • تورم

معاینه چشم، گوش و بینی گربه


دهان، دندان و لثه

سلامت دندان در گربه‌ها بسیار مهم است. به دلیل اینکه گربه‌ها مهارت چندانی در تمیزکردن دندان‌های خود ندارند ممکن است سریع‌تر به بیماری‌های دهانی یا دندانی مبتلا شوند. این مسئله باعث می‌شود دامپزشک دندان‌های گربه را به طور کامل بررسی می‌کند تا وجود التهاب، خون در اطراف لثه و تجمع بیش از حد جرم در اطراف دندان یا خط لثه را بررسی کند.


گردن و زیر بغل

این بخش‌ها محل مناسبی برای زندگی انگل‌ها، توده‌ها و برجستگی‌ها هستند. دامپزشک شما ممکن است یک اسکن فیزیکی از این ناحیه انجام دهد و هر گونه ناهنجاری را در اطراف بررسی نماید. اگر توده‌ای سرطانی به نظر برسد، ممکن است گربه نیاز به آزمایش اضافی یا آزمایش خون داشته باشد.

معاینه گردن و زیر بغل گربه


پوست و خز

خز یا موی گربه شما محل مناسبی برای زندگی انگل‌هایی مانند کک، گربه، شپش گربه و کنه است. پوست تحریک یا پوسته‌پوسته‌شده یکی از علائم رایج بیماری‌های عفونی است. دامپزشک شما در حین بررسی به دنبال علائم تحریک، قرمزی و خون خواهد بود که می‌توانند نشانه‌ای از بیماری در حیوان خانگی شما باشند.


باسن، پاها و دم

باسن، پاها و دم‌گربه شما معمولاً مکان‌های مناسبی برای بررسی مشکلات احتمالی سلامت مفاصل هستند. دامپزشک ممکن است کمی به نقاط خاص فشار وارد کند تا درد یا التهاب در این نواحی را بررسی نماید.

معاینه باسن، پاها و دم گربه


علائم حیاتی

پس از معاینه فیزیکی بدن گربه، دامپزشک علائم حیاتی او را بررسی می‌کند. تعادل ضربان قلب، فشارخون و دما عوامل مهمی در سلامت گربه شما هستند و گوش‌دادن به صدای قلب و ریه‌ها یک راه عالی برای تشخیص بیماری‌های مربوط به این قسمت‌ها است.

گوش‌دادن به ضربان قلب و ریه‌های گربه می‌تواند به دامپزشک شما کمک کند تا مشکلات بزرگ‌تر را تشخیص دهد. تنفس سخت یا نامنظم می‌تواند نشان‌دهنده خونریزی داخلی، عفونت و ضربه باشد. کم‌خونی و سطح بالای اکسیژن خون می‌تواند نشان‌دهنده سایر مشکلات پزشکی مرتبط مانند بیماری کلیوی، کبدی یا قلبی باشد.

ضربان قلب گربه و علایم حیاتی


مرحله آخر چکاپ گربه

در نتیجه آنچه دامپزشک شما در طول معاینه تشخیص می‌دهد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری پیشنهاد شود. این آزمایش‌ها می‌توانند شامل جمع‌آوری نمونه ادرار، آزمایش اشعه ایکس یا آزمایش خون باشند.


واکسیناسیون و آزمایش در چکاپ گربه‌ها

جمع‌آوری نمونه ادرار یا مدفوع از ظرف خاک گربه شما یک روش معمول در معاینات است. به‌خصوص به این دلیل که عفونت ادراری و بیماری کلیوی در گربه‌ها شایع است.
دامپزشک شما همچنین ممکن است به‌روزرسانی واکسن‌های سالانه گربه را پیشنهاد کند. برخی از واکسن‌های اصلی برای جلوگیری از عفونت و بیماری‌های داخلی بسیار مؤثر هستند.
رایج‌ترین واکسن‌های سالانه برای گربه‌ها عبارت‌اند از:

  • واکسن سه‌گانه
  • هاری

واکسیناسیون گربه

پس از اتمام معاینه، دامپزشک شما مراحل بعدی را تعیین خواهد کرد. این مراحل می‌توانند شامل تاریخ چکاپ‌های بعدی یا برنامه‌ریزی برای ویزیت دیگری در یک سال باشد. برخی از پزشکان گربه ممکن است بخواهند هر 4 تا 16 هفته یکبار، بسته به سن یا برنامه واکسن گربه، وضعیت او را پیگیری کنند.


هر چند وقت یکبار باید گربه را برای معاینه و چکاپ به دامپزشکی ببریم؟

در راهنمای معاینه و چکاپ گربه، تعداد دفعات چکاپ با توجه به سن و وضعیت سلامتی حیوان مشخص میشود. در سنین پایین‌تر و پس از تولد بچه‌گربه‌ها، آزمایش و چکاپ ماهیانه توصیه می‌گردد. در مورد گربه‌های بالغ سالم، معاینات و چکاپ گربه سالی یک‌بار نیز کافی است. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر نمی‌توانید در مدت‌زمان‌های کوتاه‌تری گربه خود را به چکاپ ببرید درصورتی‌که گربه سالم است و خودتان در خانه او را چکاپ می‌کنید حتماً سالی یک‌بار معاینه توسط دامپزشک را در برنامه‌تان قرار دهید.

 

معاینه اولیه گربه به همراه واکسیناسیون کامل


آموزش چکاپ گربه در خانه

علاوه بر معاینه و چکاپی که توسط دامپزشک انجام می‌شود در راهنمای معاینه و چکاپ گربه توصیه می‌شود که خود افراد نیز موارد زیر را در خانه بررسی کنند:

  • بررسی هوشیاری کلی گربه
  • ارزیابی راه‌رفتن گربه و عدم وجود مشکلاتی نظیر لنگیدن یا عدم تقارن پاها
  • بررسی پوست و مو برای تشخیص ریزش یا التهاب پوستی
  • ارزیابی دمای بدن گربه که باید بین 37/8 تا 38/9 درجه فارنهایت باشد.
  • اندازه‌گیری ضربان قلب گربه که باید بین 120 تا 1۶۰ ضربه در دقیقه باشد.
  • اندازه‌گیری تنفس گربه که میزان طبیعی آن بین 1۶ تا 2۶ تنفس در دقیقه است.
  • بررسی غدد لنفاوی برای تشخیص تورم و بزرگ‌شدن آنها
  • برای تشخیص درد یا ناراحتی و یا وجود ناهنجاری قابل‌تشخیص
  • لمس غده تیروئید برای تشخیص بزرگ‌شدن آن
  • آزمایش زمان پر شدن مویرگی: در این آزمایش میزان ثانیه‌هایی که طول می‌کشد تا خط لثه پس از فشار با انگشت و سفیدشدن، دوباره به رنگ طبیعی خود بازگردد مورد بررسی قرار می‌گیرد. زمان طبیعی پر شدن مویرگی 1 تا 1.5 ثانیه است.

بررسی پوست و مو گربه برای تشخیص ریزش


کلام پایانی

آشنایی با راهنمای معاینه و چکاپ گربه برای حفظ سلامت این حیوان دوست‌داشتنی بسیار مهم است. چکاپ‌کردن گربه به شکل منظم اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا به‌وسیله آن شما می‌توانید وجود هر مشکلی را پیش از شدیدشدنش توسط خود یا دامپزشک تشخیص دهید و برای درمان اقدام نمایید. در واقع چکاپ کمک می‌کند تا پیش از اینکه گربه شما بر اثر بیماری دچار مشکلات اساسی شود درمانش را آغاز نمایید.
گربه‌ها بر اساس سن و وضعیت بدنی، هر کدام به تعداد چکاپ‌های متفاوتی در طول سال نیاز دارند. این مورد را دامپزشک شما با توجه به شرایط گربه می‌تواند برای شما تعیین کند. در چکاپ گربه دامپزشک موارد متعددی را مورد بررسی قرار می‌دهد که این موارد شامل معاینات فیزیکی هستند و در صورت نیاز ممکن است آزمایش‌ها تکمیلی پیشنهاد شود. آشنایی با راهنمای معاینه و چکاپ گربه بسیار اهمیت دارد تا شما این حیوان دوست‌داشتنی را در سلامت کامل و در سال‌های طولانی در کنار خود داشته باشید.

 

منابع :



 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید