۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

علائم دندان درآوردن گربه

بچه گربه‌ها یک دوره دندان درآوردن را پشت سر می‌گذارند که می‌تواند استرس زیادی را هم به آن‌ها و هم به شما وارد کند. برای اینکه این تجربه را تا حد امکان آسان و بدون استرس انجام دهید؛ دانستن علائم رایج دندان درآوردن گربه برای شما مفید خواهد بود.

درست مانند نوزادان انسان و توله سگ‌ها، بچه گربه‌ها باید دندان‌های شیری خود را از دست بدهند تا دندان‌های دائمی رشد کنند. در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد رایج‌ترین علائم دندان درآوردن در بچه گربه‌ها به دست خواهید آورد. هنگامی که متوجه این علائم در گربه خود می‌شوید؛ زمان آن رسیده است که شرایط را مدیریت کنید.

 

علائم دندان درآوردن گربه


تفاوت بین دندان بچه گربه و گربه بزرگسال چیست؟

دندان‌های بچه گربه که با نام دندان‌های شیری شناخته می‌شوند؛ اولین مجموعه دندانی هستند که هر بچه گربه‌ای دارد. این دندان‌ها بسیار کوچک و تیز هستند و ریشه‌های کوتاه و نازکی دارند. بچه گربه شما باید 26 دندان شیری داشته باشد. این دندان‌های شیری تا زمانی که دندان‌های دائمی بزرگسالی رشد میکنند؛ استفاده می‌شوند، بنابراین نیازی به مراقبت خاصی مانند مسواک زدن ندارند.

تا شش ماهگی، گربه شما باید یک مجموعه کامل از 30 دندان دائمی داشته باشد. این دندان‌ها بزرگتر از دندانهای شیری هستند و اغلب رنگ کرمی دارند.
دندان‌های بزرگسالی برای محافظت در برابر سایش دارای لایه ضخیم‌تری از مینای دندان هستند و ریشه‌های بلندتری دارند که آن‌ها را به استخوان فک زیر لثه متصل می‌کند. گربه شما تا آخر عمر دندان‌های بالغ خود را خواهد داشت، بنابراین مهم است که از آن‌ها مراقبت کنید.

خرید مسواک و خمیر دندان برای گربه و مسواک زدن روزانه دندان‌ها و جرم‌گیری دندان تحت بیهوشی به طور منظم توصیه می‌شود. رژیم‌های غذایی و درمان‌های دندانپزشکی نیز می‌توانند برای برخی از گربه‌ها مفید باشند.

تفاوت بین دندان بچه گربه و گربه بزرگسال


بچه گربه‌ها چه زمانی شروع به دندان درآوردن می‌کنند؟

اولین مرحله دندان درآوردن زمانی است که بچه گربه شما بین دو تا شش هفتگی قرار دارد. رویش دندان‌های شیری معمولاً بدون حادثه است؛ اگرچه شاید متوجه شوید که بچه گربه‌ها در حال جویدن اسباب بازی‌های خود هستند. رویداد اصلی دندان درآوردن زمانی است که دندان‌های دائمی شروع به رشد میکنند. این مهم معمولاً در حدود سه ماهگی شروع می‌شود و تمام دندان‌های بالغ در شش یا هفت ماهگی در جای خود قرار می‌گیرند.


یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بگوییم زمان شروع دندان درآوردن بچه گربه‌تان فرا رسیده این بوده که سن حیوان را در نظر بگیرید. برخی از بچه گربه‌ها ممکن است از هفته هشتم شروع به دندان درآوردن کنند؛ در حالی که برخی دیگر تا حدود هفته دوازدهم هنوز دندانی در نیاورده‌اند. هر جایی در این بازه زمانی سالم و طبیعی است. اگر زمان زیادی طول کشید تا گربه شما شروع به دندان درآوردن کند؛ می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با دامپزشک خود صحبت کنید.

 

زمان دندان درآوردن بچه گربه


آیا افتادن دندان‌های بچه گربه طبیعی است؟

همان‌طور که در بالا گفتیم؛ بچه گربه شما بین سه تا شش ماهگی با در آمدن دندان‌های دائمی، دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهد. این روند طبیعی است، زیرا بدن حیوان ریشه دندان‌های شیری را جذب کرده است تا راحت‌تر از بین بروند. دندان‌های بالغ بچه گربه شما به صورت جوانه‌های دندانی که در استخوان فکش نشسته بودند شروع می‌شود.

همان‌طور که دندان‌های بزرگسالی رشد می‌کنند؛ به استخوان و بافت لثه فشار می‌آورند تا جوانه بزنند. در حالی که دندان‌های شیری به راحتی می‌افتند؛ ریشه‌های دندان‌های بالغ گربه به فک حیوان متصل می‌شوند. این ریشه‌ها به حفظ دندان‌های گربه برای جویدن کمک می‌کنند و هم‌چنین کانالی برای اعصاب و رگ‌های خونی فراهم می‌کنند که باعث تغذیه پالپ هر دندان می‌شوند.


گربه باید دندان‌های شیری خود را از دست بدهد تا جا برای دندان‌های دائمی باز شود. هر دندان شیری که در کنار دندان بالغ است و به آن می‌چسبد؛ دندان شیری ماندگار نامیده می‌شود. دندان‌های شیری ماندگار یک مشکل هستند؛ زیرا مانع رشد دندان‌های بزرگسالان می‌شوند و باعث می‌شوند که بصورت نامناسب رشد کند.

 

این موضوع می‌تواند باعث شود که آرواره‌های گربه شما به درستی روی هم قرار نگیرند؛ هم‌چنین حیوان را مستعد ابتلا به التهاب لثه و بیماری‌های دندانی می‌کند. اگر دندان‌های بالغ به بافت دهان حیوان آسیب بزند؛ به طور بالقوه باعث زخم و خون‌ریزی می‌شود. چهار دندان نیش نوک تیز بچه گربه نیز احتمال دارد باقی بمانند و نیفتند.

 

علائم افتادن دندان بچه گربه


علائم دندان درآوردن بچه گربه‌ها چیست؟

علائمی که نشان می‌دهند بچه گربه شما در حال دندان درآوردن است، عبارتند از:


جویدن وسائل نرم

مانند نوزاد انسان و توله سگ‌ها، بچه گربه‌ها هنگام دندان درآوردن بیشتر چیزها را می‌جوند. عمل جویدن به کاهش فشار و درد ناشی از تورم لثه‌ها کمک می‌کند و هم‌چنین به افتادن راحت‌تر دندان‌های شیری کهنه یاری می‌رساند. در نهایت، جویدن به لثه‌ها کمک میکند تا به اندازه کافی به عقب بروند تا دندان‌های جدید به درستی رشد کنند.

ممکن است وسوسه انگیز باشد که بچه گربه خود را به خاطر جویدن وسائل تنبیه کنید، اما سعی کنید از انجام این کار خودداری نمایید. گربه فقط در حال انجام فرآیند دندان درآوردن است و کاری بهتر از این را بلد نیست. در عوض، توجه گربه را به چیزی که برای جویدن آن ساخته شده است، مانند اسباب بازی‌های گربه ایمن برای بچه گربه‌ها معطوف کنید.


خون‌ریزی و لثه‌های قرمز

یکی از بارزترین نشانه‌های دندان درآوردن بچه گربه‌ها، قرمزی لثه است. این قرمزی اغلب همراه با خون‌ریزی از لثه همراه است. شما می‌توانید لثه‌های بچه گربه‌تان را با نگه داشتن آرام، اما محکم و عقب کشیدن یک طرف دهانش بررسی کنید. اگر لثه‌ها قرمز، متورم بود یا خونریزی داشت، این‌ها نشان می‌دهند که احتمالاً در حال دندان درآوردن هستند. بسیاری از افراد هنگامی که بچه گربه پس از جویدن اسباب بازی‌ها لکه‌های خونی از خود به جای می‌گذارد؛ متوجه دندان درآوردن می‌شوند. به اسباب ‌بازی‌ها، ملافه‌ها و ظروف غذای بچه گربه‌تان از نزدیک نگاه کنید تا ببینید آیا میتوانید قطرات خون را روی هر یک از این سطوح ببینید.


بد خلقی کردن گربه

درد و تحریکی که هر دو با دندان درآوردن بچه گربه همراه هستند؛ ممکن است گربه شما را بداخلاق کند. جایی که بچه گربه شما ممکن است زمانی یک گربه کوچک شیرین و دوست داشتنی بوده باشد، اکنون ممکن است رفتاری دیگر داشته باشد. نگران نباشید، این یک بخش کاملاً طبیعی از روند دندان درآوردن است و می‌توان آن را معادل گذراندن دوره یک کودک انسان بداخلاق دانست. رفتار گربه شما باید بعد از اتمام دندان درآوردن یکنواخت ‌شود. اگر به دلایلی اینطور نیست، شاید بخواهید با دامپزشک خود در مورد سایر مشکلات اساسی صحبت کنید.

 

علائم دندان درآوردن گربه


از دست دادن اشتها

از دست دادن اشتها به عنوان نشانه‌ای از طیف وسیعی از مشکلات سلامتی گربه در نظر گفته می‌شوند. با این حال، اگر متوجه کاهش اشتها به همراه سایر علائم موجود در این لیست شدید، احتمالاً می‌توانید با خیال راحت آن را به دندان درآوردن گربه خود نسبت دهید. گربه‌ها زمانی که غذا خوردن برایشان آزاردهنده باشد؛ کمتر به غذا علاقه نشان می‌دهند. از آنجایی که دندان‌ها و لثه‌های بچه گربه شما در طول این فرآیند درد و خون‌ریزی دارند، تمایلی به غذا خوردن ندارند. از دست دادن اشتها باید پس از اتمام رشد دندان‌های آن‌ها برطرف شود. غذای گربه خانگی خود را می‌توانید با قیمت مناسب از فروشگاه پت‌آباد خریداری کنید.


علائم کلی دندان درآوردن گربه عبارتند از:

  •  صدای بیشتر، از میوهای کوچک گرفته تا میوهای بلند
  • افزایش جویدن مخصوصاً وسایل نرم
  • افزایش ریزش آب دهان
  •  خونریزی لثه
  • جویدن آهسته غذا
  • کمتر خوردن
  •  تحریک پذیری
  • گاز گرفتن اسباب بازی‌ها
  • پنجه زدن در دهان
  • بوی بد دهان
  • التهاب لثه

اکثر این علائم طبیعی هستند و خود به خود برطرف می‌شوند، اما برخی از آنها می‌توانند باعث نگرانی شوند. اشتهای بچه گربه خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و اگر در حال کاهش وزن است به دامپزشک مراجعه کنید. خون‌ریزی خفیف از لثه طبیعی است؛ اما خون‌ریزی بیش از حد یا پنجه زدن در دهان می‌تواند نشانه دیگری از مشکلات دندانی باشد که باید با دامپزشک خود صحبت کنید.


آیا دندان در آوردن به بچه گربه من آسیب می‌رساند؟

بعید است که دندان درآوردن، ناراحتی شدیدی برای بچه گربه شما ایجاد کند. مطمئن شوید که او هنوز به اندازه کافی غذا می‌خورد تا وزن خود را حفظ کند. با این حال، افزایش جویدن در نتیجه دندان درآوردن می‌تواند به بچه گربه شما آسیب برساند. شما احتمالاً در اولین باری که بچه گربه خود را گرفتید، خانه را برای بچه گربه‌ها ایمن کرده‌اید. دندان درآوردن زمان خوبی برای تکرار این روند است.

 

  • آیا بچه گربه شما به سیم برق دسترسی دارد؟ پوشش نرم بیرونی یک ماده جویدنی جذاب برای لثه‌های دردناک است. تمام طناب‌ها را بپوشانید یا از دسترسی بچه گربه خود بدون نظارت مستقیم به آن‌ها جلوگیری کنید.

 

  • آیا گیاهان آپارتمانی شما برای بچه گربه‌تان بی‌خطر هستند؟ بسیاری از گیاهان برای گربه‌ها سمی هستند. لیست گیاهان سمی را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که گیاهان شما سالم هستند و گیاهان بالقوه خطرناک را به اتاقی منتقل کنید که بچه گربه شما نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

 

  • آیا مواد غذایی در انبار یا مکان امن دیگری نگهداری می‌شوند؟ برخی مواد غذایی رایج برای گربه‌ها خطرناک هستند، از جمله شکلات، پیاز، سیر و انگور است. اما این اقلام خوراکی محدود به مواردی که ذکر شد نمی‌شود. بچه گربه‌ای که قبلاً فقط به گوشت علاقه داشت؛ ممکن است اکنون که در حال دندان درآوردن است علایقش تغییر کند. اگر بچه گربه شما چیزی میخورد و مطمئن نیستید که ایمن است یا نه، می‌توانید با دامپزشک خود مشورت کنید یا از دامپزشکان پت آباد مشاوره بگیرید.

 

  •   آیا اسباب ‌بازی‌های گربه، اقلام کوچک و سایر اقلام امن هستند؟ هر چیزی که به اندازه کافی کوچک باشد که بچه گربه شما بتواند آن را ببلعد، بالقوه خطرناک است.

 

آیا دندان درآوردن به بچه گربه آسیب می رساند؟

 

اگر گربه ریز دندان شما دهانش را روی همه چیز می‌گذارد؛ ساده‌ترین راه برای ایمن نگه داشتن او ممکن است این باشد که وقتی در خانه نیستید او را در یک جعبه سگ بزرگ یا یک اتاق یک نفره محبوس کنید تا بر او نظارت کنید.

 

چگونه به یک بچه گربه برای دندان در آوردن کمک کنیم؟

چندین نکته وجود دارند که می‌توانید برای کمک به تسکین لثه‌های دردناک بچه گربه خود امتحان کنید:

  •  یک رژیم غذایی کنسرو شده یا غذای خشک خیس شده در آب گرم عالی خواهد بود (غذای نرم).
  •  مطمئن شوید که حیوان با شما زیاد بازی می‌کند و او را مشغول نگه دارید تا حواسش به دندان‌هایش نباشد.
  • تکه‌های آب مرغ یخ زده کم نمک درست کنید تا بچه گربه بتواند با آن بازی کند و بجود. یخ لثه‌های تحریک شده را آرام می‌کند.
  • اسباب بازی‌های نرمی برای جویدن تهیه کنید.
  • به‌عنوان میان وعده علف گربه ایمن برای حیوانات خانگی تهیه کنید.

اسباب بازی دندانی سگ هپی پت مدل زئوس سایز S

خوشبختانه، ناراحتی ناشی از دندان درآوردن معمولاً خفیف است و به سرعت برطرف می‌شود. اگر بچه گربه شما درد شدیدی دارد؛ یک قرار ملاقات با دامپزشک تعیین کنید تا مطمئن شوید که مورد جدی‌تری در جریان نیست.

 

غذای مناسب برای دندان درآوردن بچه گربه


اسباب بازی‌هایی که به دندان در آوردن بچه گربه‌ها کمک می‌کنند

اسباب بازی‌های تجاری برای درآوردن دندان بچه گربه معمولاً از لاستیک نرم یا پلاستیک ساخته می‌شوند. اسباب بازی گربه باید به اندازه‌ای بادوام باشند که بچه گربه شما نتواند تکه‌های آن را جدا کند و آن‌ها را ببلعد؛ اما به اندازه‌ای نرم باشند که به دندان‌های او آسیب نرسانند. شما هم‌چنین می‌توانید با بریدن یک مربع پارچه یا چرم برای جویدن بچه گربه خود اسباب بازی‌های دندانی بسازید. اسباب‌ بازی‌های پشمی بافته شده نیز محبوب هستند و می‌توان آن‌ها را برای زمان بازی روی زمین کشید.

 

اسباب بازی جویدنی برای گربه

 

کلام آخر

اکنون که فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دندان درآوردن بچه گربه دارید، بهتر است بتوانید علائم دندان در آوردن را تشخیص دهید. مهم است صبور باشید و به نیازهای گربه خود توجه کنید. بچه گربه شما ممکن است تا شش ماهگی طول بکشد تا دندان درآورد. گربه شما تا شش ماهگی باید تمام دندان‌های بزرگسال خود را داشته باشند و آماده باشند تا جهان را کشف کرده و غذاهای جدید و بزرگسالان را امتحان کند.


اگر به نظر می‌رسد که بچه گربه شما در دندان درآوردن مشکل دارد یا اگر این روند بیش از آنچه که فکر می‌کنید طول می‌کشد؛ حتماً برای اطلاعات بیشتر با دامپزشک خود صحبت کنید. دامپزشک شما می‌تواند به شما بگوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و به بچه گربه شما کمک کند تا به درستی دندان در بیاورد.

منبع:

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید