۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

نشانه‌های استرس در گربه چیست؟

بسیاری از گربه‌ها در پشت چهره آرامشان ممکن است به شدت مستعد استرس باشند. گربه‌ها زندگی خود را در خانه‌های ما در شرایطی می‌گذرانند که با محیطی که در طبیعت به آن عادت کرده‌اند مطابقت ندارد. مناظر، صداها و بوهای جدید یا افراد غریبه ممکن است گربه شما را تحت فشار قرار دهد اما نگران نباشید، همه استرس‌ها بد نیستند. برخی از منابع استرس مانند اسباب ‌بازی‌های جدید، بافت‌ها و مزه‌ها گربه شما را به روشی مثبت تحریک می‌کنند. این‌ها به گربه شما کمک میکنند تا با دنیای اطراف خود آشنا شود.

 

نشانه های استرس در گربه


درست مانند انسان‌ها، استرس بیش از حد برای گربه‌ها مضر است و شاید منجر به مشکلات سلامتی و بیماری گربه شود. گربه‌ها می‌توانند ارتباطات ضعیفی داشته باشند و تمایل دارند که از شما دور شوند و استرس را خودشان حل کنند. تشخیص اینکه این استرس از کجا می‌آید دشوار است. در این مقاله به شما کمک میکنیم تا علل و نشانه‌های استرس در گربه خود را تشخیص دهید. پس با ما همراه باشید.


علل استرس در گربه ها

گربه‌ها هر سانتی‌متر از قلمرو خود را می‌شناسند. چه کسی در قلمرو آنها است؟ چه بویی دارد و چه چیزهای جدید یا قدیمی در محیط دیده میشود. مهمانان خانه، حیوانات خانگی جدید، نوزادان یا حتی اشیاء جدید همگی منابع بالقوه استرس برای گربه‌ها هستند. چیزهایی که در بیرون اتفاق میفتند نیز میتوانند نقش مهمی داشته باشند، حتی برای گربه‌هایی که فقط در داخل خانه هستند.

دیدن گربه‌های محله از پنجره یا صداهای بلند برای گربه خانگی شما میتوانند ترسناک باشند.
خانواده‌های چند گربه‌ای نیز مسئول اصلی ایجاد استرس در فضای داخل هستند؛ زیرا بسیاری از گربه‌ها به سادگی با هم کنار نمی‌آیند و دائم با هم درگیر هستند. هم‌چنین در نظر داشته باشید که خود شما هم میتوانید منبع استرس باشید. نوازش و توجه مداوم می‌تواند برای گربه‌ای که می‌خواهد تنها بماند، مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین شخصیت گربه خود را در نظر بگیرید.


در سرشماری حیوانات خانگی در سال 2018، 55 درصد از صاحبان معتقد بودند حیوان خانگی آنها از یک مشکل سلامت روان رنج می‌برد و 10 درصد از صاحبان ادعا میکردند که حیوانات خانگی آنها از افسردگی رنج میبرد. گربه‌های مسن‌تر می‌توانند تحمل کمتری نسبت به تغییر داشته باشند. زوال عقل می‌تواند احساس اضطراب گربه را افزایش دهد و درد فیزیکی نیز بسیار استرس‌‌زا است. گربه‌های مسن‌تر مبتلا به ورم مفاصل ممکن است ناگهان در آغوش گرفتن صاحبشان برایشان دردناک باشد. توجه ناخواسته صاحبان یا افراد غریبه نیز میتواند باعث استرس در گربه‌ها شود.

 

دلایل استرس در گربه


نشانه های استرس در گربه ها

مهم است که عادات گربه خود را بدانید تا بتوانید تغییرات رفتاری حیوان را تشخیص دهید. تغییر در الگوی خواب، اشتها و سطح انرژی گربه شما ممکن است نشانه‌ای از استرس باشد. از آنجایی که استرس در طول زمان تشدید و جمع میشود؛ گربه شما ممکن است علائمی مانند: پرخاشگری، لرزش، نظافت بیش از حد، میو میو کردن و ادرار غیرقابل پیش بینی را از خود نشان دهد.


گربه‌ای در حالت خمیده و دم جمع‌ شده، سر پایین و مردمک‌های باز شده، گربه‌ای است که استرس دارد. برخی از گربه‌ها صدادار یا (میو بیش از حد، خش‌خش، غرغر) پرخاشگر (خراشیدن، گاز گرفتن، حمله به افراد یا حیوانات خانگی دیگر) می‌شوند. گربه‌های دیگر ممکن است فقط پنهان شوند و تنها بودن را در زیر تخت یا سایر نقاط امن مشابه ترجیح دهند.


هنگامی که یک منبع ثابت یا مکرر استرس وجود داردُ، ممکن است علائمی از مشکلات پوستی، گوارشی یا ادراری را مشاهده کنید. برخی از گربه‌ها با وسواس خود را تمیز میکنند تا جایی که ممکن است در برخی نواحی کچل شوند. ممکن است استفراغ یا اسهال، تغییر در اشتها وجود داشته باشد یا ممکن است گربه ناگهان شروع به ادرار کردن در خارج از ظرف خاک کند.

 

نشانه های استرس در گربه



تغییرات ناگهانی در رفتار مستلزم مراجعه به دامپزشک برای رد هر گونه علل بالقوه پزشکی است. برای مثال، گربه‌ای که معمولاً زیر تخت پنهان میشود، باید به ‌طور بالقوه بیمار در نظر گرفته شود و قبل از تصمیم ‌گیری درباره اینکه آیا این رفتار مربوط به استرس است، توسط دامپزشک معاینه شود. گربه‌ای که به طور ناگهانی مرتباً در حال نظافت است ممکن است عفونت پوستی، آلرژی یا کک داشته باشد و باید برای معاینه کک و کنه در گربه به دامپزشک مراجعه کنید. در ادامه به نشانه‌های استرس در گربه‌ها اشاره میکنیم:


موقعیت استرس زا 1: تغییرات در خانه

گربه‌ها به طور طبیعی به قلمرو خود اهمیت میدهند و تغییرات در محیط خانه شما می‌تواند آنها را در معرض خطر قرار دهد. تعجب خواهید کرد که گربه شما چقدر میتواند نسبت به دکوراسیون داخلی شما حساس باشد. در اینجا تغییراتی وجود دارند که اغلب باعث استرس گربه‌ها می‌شود:

 

  1.    تغییر چیدمان خانه
  2.   بازسازی
  3.     بهم ریختگی
  4.     تزیینات سال نو

هنگام ایجاد تغییرات در خانه، باید نسبت به موقعیت غذا، آب و بستر خاک گربه خود بسیار حساس باشید. جابجایی یا مسدود کردن دسترسی به این موارد میتواند به طور ناگهانی احساس امنیت آنها را مختل کند و باعث استرس شدید شود.


موقعیت استرس زا 2: خانه تکانی

همه افراد هنگام جابجایی خانه دچار استرس می‌شوند و معمولاً گربه شما به شدت تحت تأثیر قرار میگیرد. جا به جا شدن ناگهانی به محیطی جدید برای یک حیوان شکارچی مانند گربه که دوست دارد محیط اطرافش را درک کند، دشوار است. گربه‌ها وقتی برای اولین بار آنها را به خانه خود می‌آورید استرس مشابهی را تجربه می‌کنند، به یاد داشته باشید، آن‌ها هنوز در حال تغییر خانه هستند.

 

خانه تکانی با گربه


هنگام جابجایی خانه، دستورالعمل‌های زیر را برای کمک به گربه خود رعایت کنید:

  1.    قبل از آمدن گربه تا جایی که میتوانید بسته بندی‌ها را بردارید. این کار باعث میشود گربه شما با هر گونه تغییر اضافی استرس بیشتری نگیرد.
  2.     وسایل مورد علاقه گربه خود را بردارید و آنها را به روشی آشنا بچینید.
  3.    به گربه خود اجازه دهید تا با شرایط خود با محیط جدید آشنا شود. این کار ممکن است به معنای محدود کردن آنها در ابتدا به یک فضای کوچک و افزایش تدریجی منطقه در طول زمان باشد.
  4.    تا حد امکان به گربه خود عشق و محبت بدهید.


موقعیت استرس زا 3: حیوانات خانگی یا افراد جدید

گربه‌ها قلمروشان را با استفاده از حس بویایی خود علامت گذاری کرده و از آن محافظت میکنند. بو ابزار ارتباطی مهمی با گربه‌ها است و بوهای ناآشنا ممکن است به عنوان تجاوز به قلمرو آنها و ایجاد استرس تفسیر شوند. گربه‌ها، سگ‌ها، نوزادان و شرکای جدید همگی میتوانند این اضطراب را تحریک کنند اما حتی مهمانان یا نشستن در موقت حیوان خانگی میتواند برای ایجاد استرس کافی باشد.


وقتی گربه خود را به شخص یا حیوان خانگی جدیدی معرفی می‌کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:
1.    رایحه حیوان را با پتو، اسباب بازی یا لباسی که متعلق به محصول جدید است به گربه خود معرفی کنید.
2.    یک معارفه و جلسه اولیه کوتاه و کنترل شده داشته باشید. اگر مطمئن شدید که گربه شما احساس امنیت نمیکند عقب نشینی کنید.
3.    به تدریج مدت زمانی را که گربه شما با شخص جدید یا حیوان خانگی سپری میکند تا زمانی که کاملاً راحت باشد را افزایش دهید.

 

استرس گربه هنگام آشنایی با حیوان خانگی دیگر


موقعیت استرس زا 4: نبود شخص یا حیوان خانگی

از دست دادن افراد و غیبت برای گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها سخت است. اگر یکی از اعضای خانواده یا حیوان خانگی شما فوت کند یا آنجا را ترک کند، ممکن است گربه شما از استرس رنج ببرد. افزایش میزان فعالیت بدنی گربه شما راهی عالی برای کمک به آنها برای مقابله با احساسات خود است. اگر گربه شما فقط در داخل خانه است، زمان بازی اضافی را لحاظ کنید. اگر گربه شما میتواند به بیرون برود، به حیوان کمک کنید تا در فضای باز بیرون بیاید و محیط را کاوش کند. تغییر منظره میتواند به این امر کمک کند.


موقعیت استرس زا 5: تغییر در فصل یا دما

به عنوان یک شکارچی طبیعی، گربه شما به شدت با محیط اطراف خود و حرکات خورشید هماهنگ است. تنظیم دمای در یک محیط محدود میتواند برای گربه‌ها دشوار باشد. به نکات زیر توجه کنید:
•    زمستان: با تهیه چندین پتو و مکانهای راحت برای در آغوش گرفتن به گربه خود کمک کنید تا با سرمای زمستان مقابله کند. معرفی زمان بازی اضافی یا اسباب بازیهای جدید نیز کمک کننده خواهند بود.
•    تابستان: مطمئن شوید که گربه شما مقدار زیادی نوشیدنی دارد و مکانهای سایه‌دار زیادی برای چرت زدن دارد. اگر از پنکه برای مقابله با گرما استفاده میکنید، به خاطر داشته باشید که برخی از گربه‌ها صدا یا نسیم را دوست ندارند.
•    صرفه جویی در روز: زمان تغذیه گربه خود را تغییر دهید تا تحت تأثیر نور روز قرار نگیرد. ممکن است لازم باشد گربه خود را تماشا کنید و زمان تغذیه را تا زمانی که راحت باشد تنظیم نمایید.


موقعیت استرس زا ۶: تحریک شدید

گربه‌ها دوست دارند صداهای جدید را بررسی کنند، اما فقط در حد اعتدال. موسیقی بلند، تلویزیون یا صدای حیوانات خانگی دیگر میتواند گربه شما را در معرض خطر قرار دهد. اگر گربه شما استرس دارد، صدا را کم کنید. به طور مشابه، تماس فیزیکی بیش از حد ممکن است برای گربه شما دشوار باشد. هنگام لمس کردن، به زبان بدن گربه خود توجه کنید، می‌توانید بفهمید که چه زمانی به اندازه کافی سیر شده است. اگر گربه شما هوس محبت جسمانی دارد، پوست او را با حرکت دایره‌ای با نوک انگشتان خود ماساژ دهید. این کار به آرامش آنها کمک میکند.


تشخیص نشانه های استرس در گربه ها

اگرچه صاحبان حیوانات خانگی از اینکه اضطراب گربه‌ها میتواند رایج باشد آگاه هستند، اما به راحتی علائم ساده را متوجه نمیشوند. اغلب وقتی گربه‌شان پرخاشگر شده، در خانه علامت ‌گذاری می‌کند (ادرار میکند) یا زیاد پنهان میشود، متوجه مشکلی میشوند. توجه به این علائم هشدار دهنده اولیه اضطراب در گربه‌ها و درخواست توصیه از دامپزشک یا رفتارشناس حیوان خانگی میتواند به پیشگیری از استرس کمک کند.

 

ادرار کردن گربه هنگام استرس گرفتن

 

علائم بعدی اضطراب عبارتند از:

1- پنهان شدن یا فرار کردن

اولین غریزه گربه این است که فرار کند و اگر پنهان شود، احتمالاً دچار استرس خواهد شد. سعی کنید مزاحم یک گربه مضطرب در مخفیگاهش برای نوازش نشوید. مهم نیست چقدر نگران هستید؛ همیشه بهتر است اجازه دهید حیوان به شما نزدیک شود.


2- ادرار کردن

ادرار کردن از نشانه‌های بسیار واضح استرس است. ادرار کردن جهت نشانه گذاری کاملاً با ادرار کردن معمولی در بستر متفاوت است، زیرا یک عمل علامت گذاری عمدی است و هم گربه‌های نر و هم ماده این کار را انجام میدهند. زمانی که گربه احساس اضطراب شدیدی میکند، مثلاً وقتی توسط گربه‌ای دیگر تهدید میشود ممکن است ادرار کردن در مکانی غیرمعمول را انجام دهد. برای کثیف نشدن منزل خود حتما برای گربه خانگی خود، خاک گربه خریداری کنید.

3- از دست دادن اشتها

بسیاری از گربه‌ها اهل غذا خوردن هستند، اما اگر گربه‌تان ناگهان غذایش را ترک کرد، تصور نکنید که سختگیری میکند. این موضوع میتواند نشانه‌ای از اضطراب یا افسردگی گربه باشد. هنگام خرید غذای گربه حتما به برند سازنده و کیفیت آن توجه کنید.


4- التهاب مثانه (سیستیت)

سیستیت زمانی رخ میدهد که مثانه ملتهب میشود و میتواند ناشی از استرس باشد. بنابراین، اگر متوجه شدید که گربه‌تان بیشتر ادرار میکند یا برای دفع ادرار تلاش میکند یا در مکان‌های عجیب و غریب ادرار میکند، ممکن است در نتیجه سیستیت این کارها را انجام دهد.


5- تمیز کردن بیش از حد

اگر گربه شما شکم و قسمت داخلی ران خود را خیلی بیشتر از حد معمول نظافت میکند، این مشکل یکی دیگر از علائم التهاب مثانه و استرس است. بهترین کار این است که به نزد دامپزشک بروید.

 

تمیز کردن بیش از حد گربه به دلیل استرس


راه حل‌هایی برای کاهش استرس و اضطراب در گربه ها

هنگامی که گربه علائم استرس را در خود نشان میدهد، از بین بردن منبع استرس بهترین کار است اما ممکن است شناسایی نشانه‌ها برای صاحب گربه سخت باشد. برای گربه همسایه که دوست دارد در ایوان جلوی شما آویزان شود، پرده‌ها را در آن اتاق بسته نگه دارید تا گربه شما آن را نبیند. رابطه گربه خود را با سایر حیوانات خانگی در خانه در نظر بگیرید و رقابت را با کاسه‌های غذای اضافی و ظرف خاک گربه در خانه به حداقل برسانید.


غنی سازی محیط نیز به بسیاری از گربه‌ها کمک میکند. رفتارهای طبیعی یک گربه شکار، کاوش و معاشرت است. هنگامی که گربه از انجام رفتارهای طبیعی خود جلوگیری میکند، تنها گزینه‌های گربه خواب، غذا خوردن و نظافت است. مناطق زندگی گربه خود را ارزیابی کنید و مطمئن شوید که مناطقی برای پنهان شدن، بالا رفتن، خراشیدن و خوابیدن وجود دارند. اسباب ‌بازی‌ها (خز و پر مورد علاقه گربه‌ها هستند)، و فواره‌های آب همگی منبع لذت بسیاری از گربه‌ها هستند و میتوانند سرگرمی و حواس پرتی را از استرس احتمالی فراهم کنند.


هم‌چنین میتوانید با اسپری‌های فرمون گربه، دستمال مرطوب و پخش کننده‌ها به گربه‌های دارای استرس کمک کنیم. نشان داده شده است که این فرمون‌ها بر روی گربه‌ها اثر آرامش بخش دارند و اغلب در محیط‌های کلینیک دامپزشکی استفاده میشوند. این محصولات برای مصارف خانگی نیز موجود هستند. علاوه بر این، دامپزشک شما ممکن است بتواند غذا یا دارویی را برای مشکل خاص گربه شما توصیه کند، بنابراین مطمئن شوید که در مورد هر گونه نگرانی در مورد رفتار گربه خود با دامپزشک صحبت کنید.

دستگاه بخور آرامش بخش حیوانات پت رمدی Pet Remedy Calming Plug Diffuser همراه محلول


هرچه زودتر متوجه علائم شوید، شانس بیشتری برای کاهش اضطراب گربه خود دارید. حیوانات خانگی می‌توانند با مقدار معینی از استرس کنار بیایند، اما یک واکنش استرسی «عادی» فقط باید مدت کوتاهی طول بکشد و پس از بین رفتن محرک استرس پایان یابد. اگر بیشتر طول بکشد یا بیشتر اتفاق بیفتد، اضطراب گربه شما میتواند به ترس یا فوبیا تبدیل شود.


واقعاً مهم است که بدانید گربه‌تان در زمانی که شاد و آرام است چگونه به نظر میرسد و چه صدایی دارد. برخلاف گربه‌ای که استرس دارد که احتمالاً گوش‌هایش صاف و مردمک‌های درشتی دارد. با شناسایی منبع اضطراب او را در اولویت قرار دهید و اگر میتوانید آن را حذف کنید. در نهایت، اگر تشخیص مشکل برای شما سخت است، توصیه میشود با این نکات ساده، استرس گربه خود را کاهش دهید:

 

راه های کاهش استرس گربه

 

  • مکان‌هایی برای پنهان شدن گربه فراهم کنید. گربه‌ها در مکان‌های مرتفع یا زیر تخت احساس امنیت میکنند.
  • از ایجاد تغییرات بزرگ در خانه خود بپرهیزید. گربه‌ها به بو حساس هستند، بنابراین مبلمان جدید یا فرش جدید می‌تواند آنها را مضطرب کند.
  • صدا و زبان بدن خود را مدیریت کنید. اضطراب صاحب حیوان خانگی اغلب به اضطراب گربه منجر میشود.
  • حیوان خانگی شما در خانه پنهان نمیشود یا در خانه ادرار نمیکند، زیرا از شما بدش می‌آید.
  • از دیفیوزر یا اسپری فرمون استفاده کنید.
  • مکمل‌های غذایی با فرمول خاص را در نظر بگیرید. این مکمل‌ها توسط دامپزشک شما در دسترس هستند و راهی طبیعی برای کمک به کاهش استرس است.


کلام آخر

هر گربه شخصیت متمایز خود را دارد. علل استرس بین گربه‌ها متغیر است و علائمی که ممکن است در یک گربه دیده شود نیز میتوانند بین نژادهای مختلف کاملاً متفاوت باشند. نشانه‌های استرس در گربه‌ها را تشخیص دهید تا بتوانید به سرعت مشکل را حل کنید. در نهایت، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل، علائم و راه حل‌های گربه‌ای که استرس را تجربه میکند، همیشه با دامپزشک در تماس باشید.

منبع:

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید