۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

معرفی گربه نژاد اسکاتیش فولد

گربه نژاد اسکاتیش فولد به خاطر ظاهر فوق العاده دوست ‌داشتنی و گوش‌های غیرمعمولش معروف است. اسکاتیش فولد یکی از مشهورترین نژادهای گربه است. فقط ظاهر و شخصیت گربه نژاد اسکاتیش فولد نیست که این حیوانات را بسیار محبوب می‌کند؛ بلکه تمایل آنها به قرار گرفتن در موقعیت‌های خنده‌دار مانند ایستادن روی پاهای عقبی، دراز کشیدن روی زمین یا نشستن مانند مرغ باعث شده است این گربه‌ها بسیار محبوب باشند. در این مقاله به طور کامل در مورد گربه نژاد اسکاتیش فولد صحبت می‌کنیم.

 

گربه نژاد اسکاتیش فولد


منشا گربه نژاد اسکاتیش فولد

گربه‌های اسکاتیش فولد از اسکاتلند منشأ میگیرند و به ‌طور دقیق‌تر، در منطقه تای‌ساید در مزرعه‌ای در نزدیکی کوپار آنگوس کشف شدند. آن‌ها نژادی از گربه‌ها با تاریخچه نسبتاً کوتاهی هستند، زیرا این کشف تنها در سال 1961 اتفاق افتاد. چوپانی به نام «ویلیام راس» گربه سفید مزرعه معروف به «سوزی» را دید که به دلیل گوش‌های تا شده منحصر بفردش از همه گربه‌های دیگر متمایز بود.

به طور باورنکردنی تمام گربه‌های اسکاتیش فولد شناخته شده امروزی را می‌توان به این گربه ماده واحد ردیابی کرد. وقتی راس شنید که سوزی بچه گربه دارد، از کشاورزان پرسید که آیا می‌تواند یکی از بچه‌هایش را به دنیا بیاورد و با حیوان خانگی جدیدش اسنوکس که درست مثل مادرش سفیدپوست بود، این نژاد را گسترش دهد.

سوزی مجموعه‌ای منحصر به فرد از ژن‌های جهش ‌یافته را حمل میکرد که باعث ظاهر چین‌خورده گوش‌هایش میشد و به طرز شگفت انگیزی این ژن را به دو تا از بچه گربه‌هایش منتقل کرد. اگرچه همه بچه‌ها گوش‌های چین ‌خورده نداشتند؛ اما اکنون می‌دانیم که آن‌ها هم‌چنان ژن را دارا میباشند. ویلیام راس در سال 1966 در بریتانیا، نژاد اسکاتیش فولد را در شورای حکومتی گربه‌ها ثبت کرد و شروع به پرورش آن‌ها نمود.

او از پت ترنر متخصص ژنتیک کمک گرفت و آن‌ها به این نتیجه رسیدند که توسعه جهش ژنتیکی به دلیل یک ژن غالب ساده است. برنامه پرورش حیوان در سه سال اول تعداد باورنکردنی 76 بچه گربه را تولید کرد که 42 تا از آنها گوش‌های تا شده و 34 بچه گوش‌های صافی داشتند. متأسفانه، سوزی تنها 3 ماه پس از به دنیا آوردن اولین فرزند خود، با یک ماشین برخورد کرد و کشته شد؛ اما سوزی برای همیشه مورد احترام طرفداران این نژاد خواهد بود، زیرا اصل و نسب همه گربه‌های اسکاتیش به این گربه سفید می‌رسد.

در طول سال‌ها گمانه ‌زنی‌هایی وجود ‌دارد که این گربه‌های فوق‌العاده زیبا در واقع اجدادی از مشرق زمین دارند. علت آن این است که در سال 1796 مجله دنیای دانش و لذت، گربه‌های گوش چین‌خورده وحشی را در چین توصیف کرد اما اینکه آیا اسکاتیش مربوط به این گربه‌ها است یا اینکه آیا آنها نتیجه یک جهش خود به خودی جدید هستند، ناشناخته است؛ بنابراین سوزی به طور گسترده به عنوان نقطه شروع این نژاد در نظر گرفته می‌شود.

 

تاریخچه گربه نژاد اسکاتیش فولد


مشخصات بدنی گربه نژاد اسکاتیش فولد

اسکاتیش فولد یک نژاد نادر از گربه است که به دلیل یک جهش ژنتیکی در دهه 1960 به وجود آمد. این حیوانات به‌ خاطر صورت و بدن گرد و چین‌های منحصر به‌ فرد روی گوش‌هایشان مشهور هستند و ظاهری شبیه جغد دارند. رنگ خز این گربه‌ها می‌تواند از سفید تا سیاه یا هر چیزی بین آن‌ها متغیر باشد. نسخه مو بلند گربه نژاد اسکاتیش فولد به عنوان ‌‌هایلند فولد شناخته می‌شود.


گوش‌های گربه

گربه‌های اسکاتیش فولد در واقع با گوش‌های صاف متولد می‌شوند و بین 18 تا 24 روزگی چین‌ خوردگی شروع به رشد می‌کند. این حالت گوش‌ها فقط در صورتی است که بچه گربه ژن مناسبی داشته باشد. معمولاً فقط نیمی از بچه گربه‌ها دارای ژن و گوش‌های خمیده هستند. گوش‌های اسکاتیش فولد می‌توانند به سه صورت تا شوند که شامل یک خمیدگی (Single fold)، دو خمیدگی (Double fold) یا سه خمیدگی (Triple fold) هستند.


یک خمیدگی جایی است که فقط نوک گوش به سمت پایین جمع می‌شود، دو خمیدگی جایی است که نیمی از گوش به سمت پایین جمع میشود و سه خمیدگی جایی است که کل گوش به سمت پایین روی سر قرار می‌گیرد. در مکان‌هایی که این گربه برای نمایش گذاشته می‌شود؛ گوش تا شده سه تایی به عنوان استاندارد در نظر گرفته می‌شود. علی‌رغم ظاهر چین خورده گوش‌های اسکاتیش فولد، گوش‌های این گربه‌ها هنوز با شنیدن می‌چرخند، با عصبانیت دراز می‌شوند و از روی علاقه تیز خواهند شد.

 

گوش های گربه اسکاتیش فولد

 

بدن گربه

این گربه‌سانان به عنوان گربه‌ای با جثه متوسط در نظر گرفته می‌شوند، اما چیزی که در بدن آن‌ها متمایز است، گرد بودن آن است. کل بدن گربه اسکاتیش فود گرد است، به خصوص سر و صورت و چشمانشان بزرگ و گرد و هم‌چنین با فاصله زیاد است. این حیوانات گردن و بینی کوتاهی دارند؛ به همین دلیل است که ظاهر بسیار بانمکی دارند.

 

بدن گربه اسکاتیش فولد

 

خز گربه

گربه‌های اسکاتیش فولد در دو نوع مو کوتاه و بلند وجود دارند. آن‌هایی که خز کوتاهی دارند؛ مخملی هستند. اسکاتیش فولد با خز بلند به هایلند فولد معروف هستند. موهای آنها روی دم، پاها و گوش‌ها و به خصوص در اطراف گردن پر است. با توجه به افزایش خطر برای سلامت  اسکاتیش فولد در صورت آمیختگی با سایرین که دارای ژن جهش یافته مشابه هستند، اکنون چندین نسل است که با گربه‌های مو کوتاه بریتانیایی و آمریکایی تلاقی پیدا کرده‌اند. این بدان معنی است که خز این گربه‌ها می‌توانند به هر رنگی باشند.

 

خز گربه اسکاتیش فولد


تفاوت اسکاتیش فولد با بریتیش شورت هیر

اگرچه این دو نژاد کاملاً شبیه به نظر می‌رسند؛ اما چند تفاوت اساسی بین گربه اسکاتیش فولد و گربه مو کوتاه بریتانیایی وجود دارد. به غیر از ویژگی‌های کلیدی اسکاتیش فولد که در بالا ذکر شدند، معمولاً می‌توانید تفاوت بین این دو نژاد گربه را ببینید، زیرا بریتیش شورت هیر بزرگ‌تر و سنگین‌تر از اسکاتیش‌ها هستند، البته بریتیش شورت هیر خصلت گربه اسکاتیش فولد زیبا با آن گوش‌های عقب خورده را ندارند.


مو کوتاه بریتانیایی هم‌چنین دارای موهای ضخیم و کوتاهی است که باید به طور مرتب (حدود یک بار در هفته) برس زده شود؛ در حالی که گربه‌های اسکاتیش فولد دارای موها با اندازه‌های مختلف هستند که بسته به نوع مو ممکن است نیاز به برس زدن داشته باشند. هیچ یک از گربه‌ها از نژاد خاصی نیستند و آن‌ها چرت زدن را به دویدن ترجیح می‌دهند. اسکاتیش فولد تمایل بیشتری نسبت به انسان دارد؛ در حالی که موهای کوتاه بریتانیایی مستقل‌تر است.

 

تفاوت اسکاتیش فولد با بریتیش شورت هیر


شخصیت گربه نژاد اسکاتیش فولد

رفتار این گربه‌ها نسبت به انسان بسیار دوستانه و دوست داشتنی است. آن‌ها عاشق توجه هستند و اگر زمان کافی به این گربه‌ها داده شود؛ اغلب شما را دنبال می‌کنند. با این حال، اگر بیش از حد تنها بمانند، حوصله‌شان سر میرود و می‌توانند رفتارهای مخرب از خود نشان دهند. گربه نژاد اسکاتیش فولد معمولا ساکت و آرام است، مگر اینکه چیزی از شما بخواهد یا در مضیقه باشد. وقتی گربه چیزی بخواهد میو میو می‌کند.


صدای گربه اسکاتیش فولد ممکن است به اندازه سایر نژادهای گربه بلند نباشند، اما به دلیل تولید طیف گسترده‌ای از انواع صداها بسیار محبوب است. از بلند شدن لذت میبرند. این حیوانات هم‌چنین کاملاً مستقل هستند؛ بنابراین به ورزش زیادی نیاز دارند، حتی اگر تمایل طبیعی آن‌ها در واقع تنبلی باشد.


گربه نژاد اسکاتیش فولد معمولاً به یک فرد خاص در خانواده پیوند میخورد. این بدان معنا نیست که این حیوانات به بقیه افراد خانواده اجازه نخواهند داد که آن‌ها را نوازش کنند و در آغوش بگیرند، اما معمولاً مشخص می‌شود که وابستگی اصلی این نژاد به چه کسی است. این رفتار مشابه یک سگ خانگی است.

 

شخصیت گربه نژاد اسکاتیش فولد


احساسات گربه نژاد اسکاتیش فولد

گربه‌های اسکاتیش فولد معمولاً محبت و قدردانی خود را نشان می‌دهند؛ یعنی زمانی که خود را با پنجه‌های جمع شده به سمت شما می‌کشند، فقط قسمت نرم پنجه‌شان را احساس می‌کنید که به شما فشار می‌آورند. اگر چشم‌های گربه‌تان نیمه بسته است، این نشانه‌ مطمئنی است که حیوان از شرایط راضی است، اما اگر چشم‌هایش کاملاً باز است و مردمک چشمشان گشاد شده است؛ چیزی باعث شده دچار استرس شود.


اگر هم چشم‌هایش باریک است، بهتر است سعی نکنید حیوان را نوازش کنید، زیرا به شما چنگ می‌اندازد. تکان دادن دم در گربه، بر خلاف سگ، نشانه ناراضی بودن حیوان است و اگر پشت خود را قوس‌دار کند، یعنی حیوان پریشان است. تغییرات ظریف در زبان بدن گربه و معنای آن را بیاموزید تا بتوانید رفتار درستی را نسبت به حیوان انجام دهید.

 

احساسات گربه نژاد اسکاتی فولد


عادات گربه نژاد اسکاتیش فولد

گربه‌های اسکاتیش فولد معمولاً دوست دارند در فضای باز باشند و از بازی‌های خارج از منزل و فعالیت‌های تحریک ‌کننده بسیار لذت می‌برند. آن‌ها به لجبازی معروف هستند و تنهایی چیزی است که به شدت از آن بدشان می‌آید و حتی دیده شده است که در زمان انزوا نشانه‌های واقعی افسردگی را از خود نشان می‌دهند. گربه‌های اسکاتیش فولد هم‌چنین به دلیل وضعیت عجیب بدنشان هنگام خواب مانند خوابیدن به پشت معروف هستند.

 

عادات گربه نژاد اسکاتیش فولد


نظافت گربه نژاد اسکاتیش فولد

یک گربه اسکاتیش فولد باید هر هفته نظافت شود تا موهایش تمیز و براق بماند. از طرف دیگر، چین‌های این گربه باید حداقل دو بار در هفته شانه شوند تا از تشک و گره خوردن جلوگیری شود. علاوه بر این نظافت، اسکاتیش فولد نیاز به کوتاه کردن منظم ناخن دارد، معمولاً به صورت هفتگی، اگرچه این موضوع بستگی به این دارد که آیا آن‌ها کاملاً در داخل خانه زندگی می‌کنند یا به بیرون دسترسی دارند.

با توجه به گوش‌های تا شده، صاحبان گربه‌های اسکاتیش فولد لازم است که گوش‌های گربه خود را به صورت هفتگی چک کنند و در صورت نیاز گوش‌ها را تمیز کنند.
بسیاری از صاحبان گربه‌های اسکاتیش فولد نیز برای سلامت کلی و نفس تازه‌تر، دندان‌های حیوانات خانگی خود را با خمیر دندان حیوانات خانگی مورد تأیید دامپزشکی مسواک می‌زنند. خرید مسواک و خمیر دندان مناسب برای گربه به سلامت دندان‌های وی کمک زیادی می‌کند.

ایده خوبی است که کوتاه کردن ناخن و مسواک زدن را زودتر شروع کنید تا بچه گربه شما به این فعالیت‌ها عادت کند. نزدیک شدن ناگهانی به یک گربه مسن‌تر با مسواک در حالی که قبلاً با مسواک مواجه نشده بود؛ به احتمال زیاد باعث می‌شود تا حیوان روی شما خراش بیندازد.


پوشش مویی زیبای اسکاتیش فولد کمی بیشتر از بقیه نژاد‌ها نیاز به آراستگی دارد؛ بنابراین باید موهای حیوان را چندین بار در هفته برس بزنید، زیرا بی‌توجهی به برس زدن اسکاتیش فولد باعث گره خوردن موها می‌شود. مانند همه گربه‌ها، باید ناخن‌ها را در صورت نیاز کوتاه کنید که این کار معمولاً به صورت هفتگی انجام می‌شود. گوش‌های این حیوانات را هر هفته از نظر عفونت چک کنید که قرمزی غیرمعمول، بوی بد و ترشح نداشته باشد.


برای جلوگیری از عفونت، گوش را با یک توپ پنبه‌ای مرطوب شده با یک پاک کننده ملایم توصیه شده توسط دامپزشک تمیز کنید. این امر مخصوصاً برای اسکاتیش فولدها به دلیل تا شدن غیرمعمول گوش‌هایشان مهم است. در نهایت، برای کاهش مراجعه به کلینیک دامپزشکی برای درمان دندانپزشکی پرهزینه، دندان‌هایشان را به طور مکرر مسواک بزنید تا از تجمع جرم و بیماری لثه جلوگیری کنید.

 

نظافت گربه نژاد اسکاتیش فولد


سلامت و تغذیه گربه نژاد اسکاتیش فولد

این گربه‌های دوست ‌داشتنی با گوش‌های خمیده، به دلیل جهش ژنی مشابهی که آن‌ها را بسیار دوست‌ داشتنی می‌کند؛ نگرانی‌های سلامتی بسیار خاصی دارند. غضروف ضعیف در گوش‌های گربه اسکاتیش فولد که باعث می‌شود خمیده شود؛ هم‌چنین باعث ضعف در مفاصل پا می‌شود. این بدان معناست که شما باید مقدار زیادی پروتئین و کمی کربوهیدرات به آن‌ها بدهید. غذای گربه مناسب به حفظ سلامت مفاصل این گربه‌ها کمک می‌کند و هم‌چنین تضمین می‌نماید که وزن زیادی اضافه نمی‌کنند.


علاقه این گربه به سبک زندگی بی‌تحرک ممکن است باعث چاقی شود پس رژیم غذایی مناسبی را برای حیوان فراهم کنید.  اگرچه گربه‌های اسکاتیش فولد کمی با اجداد گربه‌های وحشی خود متفاوت به نظر می‌رسند، اما سیستم گوارش آنها تقریباً یکسان است. این گربه‌ها معده حساسی دارند و می‌توانند به کربوهیدرات‌ها واکنش بدی نشان دهند، بنابراین بیشتر باید با پروتئین تغذیه شوند.  جهش‌هایی که گوش‌های خمیده را به آن‌ها می‌دهد؛ تمام غضروف‌های بدنشان را تحت تأثیر قرار میدهد.

غذای خشک گربه رفلکس پلاس مدل Hairball & Indoor with Salmon وزن 1.5 کیلوگرم



ممکن است حیوان با مشکلات سلامتی مانند: مشکلات اسکلتی و بدشکلی‌ها درگیر باشند که شامل دم غیرمعمول کوتاه و ضخیم یا سفت، پنجه‌های ضخیم یا سفت است. تا شدن گوش این حیوانات ممکن است آن‌ها را مستعد ابتلا به عفونت گوش کند، بنابراین باید مطمئن شوید که به طور مرتب حیوان را تمیز میکنید. اگرچه اسکاتیش فولد یک نژاد به طور کلی سالم است، اما شاید از برخی بیماری‌ها از جمله بیماری تحلیل مفصل رنج ببرد. یکی از راه‌های کاهش احتمال ابتلای گربه به این بیماری این است که از طریق رژیم غذایی و ورزش این حیوانات را در وزن مناسب نگه دارید.

 

تغذیه گربه نژاد اسکاتیش فولد


کلام آخر

اسکاتیش فولد چیزی جز تعامل و توجه انسان را نمی‌خواهد و این در کنار ظاهر شایان ستایش خود، یکی از محبوب‌ترین گربه‌ها در تمام جهان محسوب می‌شود. این حیوانات در کنار محبت و وفاداری خود، پرانرژی هستند و توجه را دوست دارند. آن‌ها باهوش هستند و دوست دارند انواع بازی‌ها را انجام دهند؛ به خصوص بازی‌هایی که شامل حل مسئله است. اگر یک گربه ملوس و زیبا را می‌خواهید که مدام به بغل خود بگیرید؛ اسکاتیش فولد گربه مناسبی برای شما خواهد بود.

منبع:

 

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید