۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی گربه نژاد سیامی

گربه نژاد سیامی که اغلب از انیمیشن دیزنی «بانو و ولگرد» شناخته می‌شود؛ گربه‌ای نمادین و زیباست که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. نژاد سیامی به راحتی از سایر نژادهای گربه متمایز می‌شود، زیرا بدن روشنی دارد که با نقاط تیره رنگ روی صورت، گوش، پا و دم ترکیب رنگی زیبایی ایجاد کرده است.

این گربه دراز و باریک است و به نظر می‌رسد در حین راه رفتن انگار در حال لغزیدن است. گربه نژاد سیامی سابقه تاریخی طولانی دارد و به دلیل ظاهر خاص، مهربانی و بازیگوشی شناخته می‌شود؛ به همین دلیل یک حیوان خانگی بسیار محبوب و یک همراه عالی برای انسان است. در این مقاله به معرفی کامل گربه نژاد سیامی می‌پردازیم.
 

گربه نژاد سیامی


نگاهی اجمالی به گربه نژاد سیامی

گربه سیامی یک گربه با جثه متوسط است که با بدنی کشیده بلند، گوش‌های بزرگ و دم باریک شناخته می‌شود. خصوصیات کلی این حیوان به شرح زیر است:

  •  وزن: گربه سیامی معمولاً بین سه تا شش کیلوگرم وزن دارد و نرها کمی بزرگتر از ماده‌ها هستند. این گربه‌ها نسبتاً فعال هستند، بنابراین حفظ وزن سالم نباید خیلی سخت باشد. ‌گربه‌های سیامی معمولاً بدنی کشیده دارند و به سرعت وزن اضافه می‌کنند.
  • طول: گربه سیامی خیلی بزرگ نیست. طول گربه سیامی از بینی تا انتهای دم به 35 سانتی‌متر می‌رسد.
  • مو: ویژگی اصلی گربه سیامی الگوی موی رنگی خاص حیوان است. خز این گربه نسبتاً کوتاه است و خیلی هم نمی‌ریزد. انجمن طرفداران گربه چهار رنگ اصلی سیامی را شناسایی کردند که شامل Blue point، Lilac point، Chocolate point و Ceal point هستند. گربه‌های سیامی بدنی به رنگ روشن و موهای تیره اطراف نقاط خاصی از بدن خود دارند. این بدان معناست که صورت، پنجه‌ها، دم و گوش‌های این حیوانات در مقایسه با بقیه پوشش بدن این گربه‌ها تیره‌تر خواهند بود.
  •  طول عمر: سیامی‌ها بین 10 تا 15 سال امید به زندگی دارند. با مراقبت مناسب، گربه سیامی شما می‌تواند عمر بالاتری داشته باشد.
     

ویژگی‌های گربه سیامی

 

تاریخچه گربه نژاد سیامی

تاریخچه گربه‌های سیامی به قدری به عقب برمی‌گردد که می‌توانید این گربه‌ها را یک نژاد باستانی در نظر بگیرید. کتاب‌هایی وجود دارند که به قرن چهاردهم باز می‌گردند و تصاویری از گربه‌های سیامی را نشان می‌دهند. این نژاد بسیار مورد توجه مردم سیام (تایلند امروزی) بود که به ندرت به افراد خارجی داده می‌شد. این گربه مورد علاقه خانواده سلطنتی تایلند بود.

در حالی که این گربه‌ها صدها سال قبل از گسترش بیشتر در غرب تایلند زندگی می‌کردند؛ در سال 1884 به اروپا راه یافتند. در بانکوک، سرکنسول انگلیس، ادوارد گولد، یک جفت گربه سیامی به نام‌های فو و میا را به دست آورد. سپس گولد این دو گربه را به اروپا آورد و به خواهرش هدیه داد.

سال بعد، خواهرش تصمیم گرفت دو گربه سیامی دیگر وارد کند و از آنجا این نژاد راه خود را به قلب اروپایی‌ها باز کرد. این دو مورد از گربه‌های سیامی که از تایلند وارد می‌شوند، نقطه شروع نژادی هستند که امروزه طرفداران زیادی به دست آورده‌ است.

اولین گربه سیامی که وارد ایالات متحده شد؛ هدیه‌ای به رئیس جمهور رادرفورد بی.‌هایس و بانوی اول آمریکا در سال 1878 بود. این اولین گربه سیامی بود که خاک آمریکای شمالی را لمس کرد. پس از نقل مکان به کاخ سفید، گربه‌های سیامی در ایالات متحده محبوبیت زیادی پیدا کردند. اکنون، گربه‌های سیامی در آمریکای شمالی بسیار مورد توجه هستند و در بسیاری از نمایش‌های مخصوص حیوانات خانگی در سراسر جهان به عنوان یکی از رقبای برتر معرفی می‌شوند.
 

تاریخچه نژاد گربه سیامی


انواع گربه نژاد سیامی

از طریق پرورش انتخابی، گربه‌های سیامی لاغر شده و سرهای گوه‌ای شکل پیدا کردند. با محو شدن ویژگی‌های اصلی گربه‌های سیامی، این گربه‌ها بیشتر شبیه گربه‌های مصر باستان شدند. اولین حضور گربه‌های سیامی در نمایشگاه گربه کریستال پالاس لندن نگرانی‌هایی را برانگیخت. پرورش دهندگان، نگران بودند که تغییرات فیزیکی ممکن است خطراتی برای سلامتی این گربه‌ها ایجاد کند. به همین دلیل برای حفظ سبک قدیمی این نژاد تلاش کردند. امروزه، سه نوع گربه نژاد سیامی وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • گربه سیامی سنتی: تصور می‌شود سیامی‌های سنتی مستقیماً از تایلند آمده‌اند و صدها سال در آنجا زنده مانده‌اند. این گربه دارای استخوان‌های درشت با صورت گرد است. هم‌چنین بسیار خوش صدا است و به خانواده خود وفادار می‌ماند.
  • گربه سیامی کلاسیک: سیامی کلاسیک بسیار شبیه به سیامی سنتی است، اما کمی کشیده‌تر است. این دومین نوع سیامی بود که از تایلند وارد شد و مانند گربه سنتی سیامی اصیل محسوب می‌شود. این گربه‌ها تقریباً رفتاری مانند سیامی سنتی دارند.
  •   گربه سیامی مدرن: سیامی مدرن ساخته دست بشر است و از طریق پرورش دو نوع اصلی سیامی ایجاد شده است. این گربه‌ها بسیار کشیده‌تر و لاغرتر هستند. بدن کشیده این نژاد باعث شده است؛ ویژگی‌های اصلی حیوان مانند چشم‌های آبی و گوش‌های بزرگ برجسته‌تر نشان داده شود.
     

انواع گربه نژاد سیامی


مشخصات گربه نژاد سیامی

گربه‌های سیامی معمولاً به ‌خاطر بدن بلند، لاغر و لوله‌ای شکل، چشم‌ها و گوش‌های بزرگ و پوشش نوک تیزشان شناخته می‌شوند. گربه سیامی به راحتی قابل تشخیص است زیرا در مقایسه با سایر نژادها ظاهری متمایز دارد. نرها ممکن است کمی بزرگتر از ماده‌ها باشند اما به طور کلی از نظر اندازه زیاد بزرگ نیستند.

گربه‌های نژاد سیامی تقریباً عضلانی و چابک هستند. این گربه‌ها به طرز باورنکردنی صدای خوبی دارند. اگر نژاد سیامی به توجه شما نیاز داشته باشد؛ با صدای دلنشین خود به شما خبر می‌دهد. شما باور نخواهید کرد گربه سیامی چقدر می‌تواند با شما هم صحبت خوبی باشد. سیامی هم‌چنین گربه‌ای وابسته است و می‌خواهد وقت خود را با خانواده‌اش بگذراند. اگر گربه‌های سیامی برای مدت طولانی تنها باشند؛ احتمالاً کسل و خسته می‌شوند.
 

مشخصات گربه نژاد سیامی


شخصیت گربه نژاد سیامی

شخصیت یک سیامی را می‌توان با محبت، دوست داشتن، مهربان و بازیگوش بودنش توصیف کرد. این گربه‌ها به بازی کردن با افراد خانواده علاقه دارند. گربه‌های سیامی با سایر حیوانات خانگی و کودکانی که می‌خواهند با این حیوانات پیوند برقرار کنند؛ رابطه خوبی دارند. گربه‌های سیامی بسیار نزدیک به خانواده خود هستند و برای بسیاری از چیزها به آن‌ها وابسته هستند بنابراین ایجاد پیوند با افراد متعدد برای این گربه‌ها مهم است.

اگر گربه سیامی مکرر تنها بماند؛ به سرعت افسرده می‌شود. اگر گربه‌ای آرام می‌خواهید؛ سیامی برای شما مناسب نیست. طرفداران این گربه عاشق این هستند که گربه سیامی چقدر خوش صدا و سرگرم کننده است، اما این خصوصیات برای همه مناسب نخواهد بود. اگر خانه‌ای آرام می‌خواهید، سیامی دائماً سکوت را می‌شکند. این گربه‌‌سانان می‌خواهند با شما گفتگو کنند و به شما اطلاع دهند که چه احساسی دارند؛ بنابراین باید برای گوش دادن و توجه به این حیوانات آماده باشید.

 

شخصیت گربه نژاد سیامی


این نژاد بسیار باهوش است و می‌تواند برای یادگیری مهارت‌های جدید آموزش ببیند. سیامی‌ها عاشق انجام کارهای جالب هستند. با توجه به سطح هوش بالا، برقراری ارتباط با گربه‌های دیگر برای این حیوانات آسان‌تر است. گربه‌های سیامی نیز بسیار وفادار هستند و پیوند نزدیکی با خانواده دارند. این حیوانات عمدتاً با مراقب و صاحب خود پیوند قوی  برقرار می‌کنند بنابراین ممکن است گربه خود را حتی زمانی که با افراد دیگر هستید در کمین خود بیابید. این گربه‌ها به سرگرمی و فعالیت نیاز دارند؛ بنابراین به بازی‌هایی مانند تعقیب با توپ یا برخی بازی‌های پازل علاقه نشان می‌دهند.

غذای خشک گربه سیامی بالغ رویال کنین Royal Canin Adult Siamese وزن 2 کیلوگرم


مراقبت از گربه نژاد سیامی

نظافت سیامی‌ها خیلی سخت نخواهد بود زیرا مو این حیوانات کوتاه است و به حداقل نگهداری نیاز دارند. برای به حداقل رساندن خطر گلوله‌های مویی، باید سیامی خود را یک بار در هفته برس بکشید. سیامی‌ها کاملاً فعال هستند و اگر تمام نیازهایشان را برآورده نکنید؛  کسل و خسته می‌شوند. داشتن اسباب‌ بازی‌های فراوان و درختان بلند گربه برای سرگرم کردن سیامی عالی است. به طور کلی، گذراندن وقت با گربه ضروری است.

ظرف خاک گربه خود را در شرایط تمیز نگه دارید. گربه سیامی عملاً از نسل خانواده سلطنتی است و به نظافت خود اهمیت زیادی می‌دهد. برای حفظ تمیزی، می‌توانید از ظرف خاک اتوماتیک استفاده کنید. این ظرف خاک به صورت خود تمیز شونده عمل می‌کند و بستر تمیزی را برای هربار استفاده فراهم کرده و به جلوگیری از بو کمک می‌کند. با این ظروف، خانه شما بوی خوبی می‌دهد و گربه‌ها نیز احساس خوبی خواهند داشت.

خز کوتاه سیامی به راحتی تمیز می‌شود. حیوان را هر هفته با یک برس فولادی ضد زنگ شانه کنید. معمولاً هر 10 تا 14 روز در صورت نیاز، ناخن‌های حیوان را کوتاه کنید. گربه‌ها ممکن است مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال باشند، بنابراین دندان‌ها را در خانه با یک خمیر دندان حیوانات خانگی مورد تأیید دامپزشکی مسواک بزنید.
 

مراقبت از گربه نژاد سیامی


سلامت گربه نژاد سیامی

همه گربه‌ها پتانسیل ابتلا به مشکلات سلامت ژنتیکی را دارند، همان‌طور که همه انسان‌ها این پتانسیل را دارند که یک بیماری خاص را به ارث ببرند. گربه مدرن با سر گوه‌ای ممکن است نسبت به گربه‌هایی با سر سنتی، در معرض مشکلات تنفسی و دندانی باشند. شایع‌ترین وضعیت سلامتی که در گربه‌های سیامی مشاهده می‌شود؛ قدرت بینایی است.

این گربه‌ها قبلاً با چشم‌های متقاطع به دنیا می‌آمدند اما این ویژگی در یک دوره طولانی تغییر داده شد. با این حال، دید این حیوانات تا حدودی کم است که دلیل مهمی برای نگهداری این گربه خانگی در محیط داخل است. گربه‌های سیامی نیز مستعد آتروفی پیشرونده شبکیه هستند که می‌تواند منجر به نابینایی شود. علاوه بر این، بچه گربه‌ها و گربه‌های سیامی می‌توانند مشکلات زیر را تجربه کنند:

  •  بیماری تنفسی، مربوط به نژاد سر گوه‌ای شکل
  •    مشکلات کبدی یا کلیوی مرتبط با آمیلوئیدوز
  •  سنگ مثانه
  •   مشکلات چشمی مانند گلوکوم و آتروفی پیشرونده شبکیه
  •    مشکلات قلبی
  •    انواع خاصی از سرطان

 

بعد از اینکه یک بچه گربه جدید را به خانه خود آورید؛ این توانایی را دارید که از حیوان در برابر یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامتی مانند چاقی محافظت کنید. نگه داشتن سیامی در وزن مناسب یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای محافظت از سلامت کلی حیوان است. از توانایی‌های پیشگیرانه خود، نهایت استفاده را ببرید تا گربه سالمی داشته باشید.

 

سلامت گربه نژاد سیامی


چه نژاد گربه‌هایی می‌توانند با گربه‌های سیامی کنار بیایند؟

گربه‌های سیامی دوست دارند در میان انسان‌ها یا گربه‌های دیگر باشند اما چیزی که دوست ندارند این است که کنار گذاشته شوند. این حیوانات از بودن در مرکز توجه لذت می‌برند. بنابراین، هنگامی که قصد دارید گربه دیگری یا سیامی دیگری را معرفی کنید؛ نکات مختلفی باید در نظر گرفته شوند. اجازه دهید نژادهای گربه دیگری که می‌توانند با گربه سیامی کنار بیایند را مرور کنیم:

  • گربه مین کون
  •  گربه پرشین
  • گربه سیبری
  •  گربه راگدل
  • گربه حبشی
  •  گربه بیرمن
     

معرفی انواع نژاد گربه


چگونه گربه سیامی خود را به گربه دیگری معرفی کنیم؟

معرفی یک گربه جدید به گربه سیامی به آسانی قرار دادن این حیوانات در کنار یکدیگر نیست. مراقبت و معرفی زیادی لازم است تا هر دو گربه با یکدیگر آشنا شوند. در ادامه به نحوه معرفی گربه سیامی با گربه دیگر اشاره می‌کنیم:

  • ابتدا، گربه جدید را در یک اتاق جداگانه قرار دهید. اتاق باید کاملاً مجهز به غذا، آب و سایر وسایل ضروری باشد و خارج از قلمرو گربه‌های سیامی باشد.
  •  بعد از چند روز، گربه را به اتاق دیگری که کاملاً مجهز است منتقل کنید.
  • در ضمن اجازه دهید گربه سیامی وارد اتاق قبلی شود تا به بوی گربه جدید عادت کند. برای گربه‌ها موضوع بویایی بسیار مهم است. قبل از معرفی چهره به چهره، مهم است که به طور غیرمستقیم یکدیگر را بو کنند. انجام این کار به دو حیوان کمک می‌کند تا بوی دیگری را به صورت عادی بپذیرند.
  • سعی کنید به هر دو گربه در درب اتاق غذا بدهید. گربه‌ها باید همراه با بوی یکدیگر برای غذا خوردن آماده شوند. غذا را خیلی نزدیک در نگذارید؛ در غیر این صورت ممکن است از حضور گربه دیگر ناراحت شوند.
  •  هنگامی که گربه احساس می‌کند کمی روابطش حل و فصل شده است، سعی کنید گربه جدید را در محیط معمولی و گربه سیامی را در اتاق گربه جدید قرار دهید. هر دوی حیوانات بدون ترسیدن به بوی هم عادت می‌کنند.
  •  به تدریج هر دو گربه را به یکدیگر نزدیک کنید. دو حیوان یاد می‌گیرند که احساس امنیت و آرامش کنند. سعی کنید فعالیت‌های اولیه دو گربه را سرگرم کننده و لذت بخش کنید.
  •    اگر هر یک از گربه‌ها شروع به پرخاشگری یا ترس کردند، حیوان‌ها را جدا کنید و کل روند را دوباره شروع کنید.
     

معرفی گربه سیامی به گربه دیگر


اگر گربه سیامی من به گربه جدید حسادت کند چکار کنیم؟

با توجه به شخصیت گربه سیامی، می‌توان فهمید که آن‌ها نسبت به یک تازه وارد حسادت می‌کنند. برای یک گربه سیامی، صاحبش کاملاً مال اوست. این گربه‌ها تمایل دارند که توجه زیادی را از صاحبان خود طلب کنند. در چنین مواقعی، داشتن یک گربه جدید به معنای برهم زدن این رابطه است و نباید هر دو گربه را تنها یا بدون نظارت رها کنید. نشانه‌های خاصی از حسادت در گربه سیامی وجود دارند که باید تشخیص دهید:

  •  این گربه‌ها گوشه گیر میشوند و تنهایی را ترجیح میدهند.
  • این گربه‌ها حاضر به جدایی از صاحب خود نیستند.
  •   بیرون از ظرف خاک مدفوع کنند و این نشانه‌ای از نیاز به توجه است.
  •  با گربه دیگر یا افراد دیگر پرخاشگر میشوند.
  •   شروع به گاز گرفتن یا لیسیدن بیش از حد خود میکنند.


همه این علائم به این معناست که گربه سیامی از وجود تازه وارد راضی نیست بنابراین سوال بزرگ‌تر مطرح می‌شود که آیا باید گربه جدید را کنار بگذارید؟ خیر، راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید حسادت گربه سیامی خود را کنترل کنید:

  •  حیوان را با توجه و دقت زیاد حمام کنید.
  •   گربه سیامی خود را مجبور نکنید چیزهایش را به اشتراک بگذارد یا با گربه جدید بازی کند.
  •   در مقابل گربه دیگر با گربه سیامی خود بازی کنید. به حیوان بفهمانید که حتی با تازه وارد هیچ چیز تغییر نکرده است.
  •  به گربه جدید، فضا و غذای مخصوص به خود را بدهید تا به فضای گربه سیامی تجاوز نکند.
     

حسادت گربه سیامی


اگر گربه سیامی من برای گربه دیگری قلدری کند چکار کنیم؟

وقتی یک گربه سیامی دارید؛ به غیر از حسادت ممکن است با مشکل دیگری نیز روبرو شوید. این گربه‌ها ممکن است تمایل به قلدری به گربه دیگری داشته باشند. حتی پس از معرفی موفقیت آمیز گربه جدید، ممکن است نشانه‌هایی از قلدری در این گربه وجود داشته باشند.

هنگامی که به علائم قلدری سیامی خود توجه نکنید؛ ممکن است این رفتار تبدیل به رفتار تهاجمی حیوان شود. مهم است که به گربه سیامی خود بفهمانید چنین رفتاری قابل تحمل نیست.
اگر گربه سیامی به شما اجازه ابراز محبت به گربه جدید را نمی‌دهد، از نوازش کردن گربه سیامی نیز خودداری ‌کنید. به تدریج، گربه سیامی آرام می‌شود و به شما اجازه می‌دهد گربه جدید را نوازش کنید.

در تمام این مدت، باید مطمئن شوید که گربه جدید احساس دوری نمی‌کند. هم‌چنین باید نیاز روزانه حیوان را به غذا، آب و ظرف خاک تأمین کنید. همه گربه‌های سیامی قلدر نیستند. گاهی اوقات گربه سیامی شما می‌تواند با طبیعت دوستانه خود، شما را شگفت زده کند. در پایان آنچه مهم خواهد بود، این است که هر دو گربه باید یکدیگر را بپذیرند.
 

قلدری گربه سیامی

 

کلام آخر

گربه سیامی یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین نژادهای گربه است که در سراسر جهان یافت می‌شود. این گربه‌ها کاملاً دوست داشتنی با شخصیتی دلپذیر و بازیگوش هستند. گربه‌های سیامی طبیعتی بسیار مهربان دارند و به صاحبان خود وابسته می‌شوند. گربه‌های سیامی مانند هیچ گربه دیگری نیستند. در زمان‌های قدیم این گربه‌ها را به عنوان خانواده سلطنتی در نظر می‌گرفتند.

سیامی‌ها در طبیعت کاملاً برون گرا هستند و نیاز به توجه زیادی دارند. این گربه‌ها دوست دارند اجتماعی باشند، بنابراین همیشه عشق و محبت صاحبانشان را ترجیح می‌دهند.

اگر فردی هستید که مدت زیادی در خانه نمی‌مانید؛ این نژاد برای شما مناسب نیست. گربه‌های سیامی بر خلاف برخی از گربه‌های دیگر که ترجیح می‌دهند از انسان دور بمانند، دوست ندارند تنها باشند. سیامی‌ها تمایل دارند در زندگی روزمره افراد اطرافشان به ‌ویژه افرادی که مدت طولانی با آن‌ها زندگی کرده‌اند دخالت کنند.

شخصیت گربه‌های سیامی کاملاً منحصر به فرد و مشخص است. هم‌چنین این گربه‌ها به نظافت و نگهداری منظم نیاز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر با دامپزشک در تماس باشید.

منبع:

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید