۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

بیماری پن لکوپنی در گربه ها

پن‌لکوپنی در گربه ها یک بیماری مسری و تهدید کننده زندگی است که بیشتر گربه‌های واکسینه نشده را تهدید میکند. بچه گربه‌هایی که به سن کافی برای واکسینه شدن نرسیده‌اند. یا گربه‌های بالغ که هنوز تحت برنامه واکسیناسیون قرار نگرفته‌اند، در خطر ابتلا به این عارضه هستند. اگر پن‌لکوپنی درمان نشود ممکن است کشنده باشد. ویروس پن‌لکوپنی در گربه ها مانند پاروویروس سگ میتواند باعث ناراحتی شدید در حیوان خانگی شود. در این مقاله درباره چیستی، علائم، علل و گزینه‌های درمانی بیماری پن-لکوپنی در گربه ها صحبت میکنیم.

 

پن لکوپنی در گربه ها چیست؟

پن‌لکوپنی در گربه‌ها یک بیماری عفونی است که با تب، استفراغ، اسهال و افسردگی مشخص می‌شود. این بیماری ویروسی بسیار مسری است و بچه گربه‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند. پن‌لکوپنی که به آن دیستمپر گربه و پاروو گربه نیز میگویند، انسان را آلوده نمیکند، بنابراین نمیتواند از گربه به شما یا سایر افراد منتقل شود.

پن‌لکوپنی گربه‌ها را آلوده میکند و گلبول‌های سفید خون آنها را که در حال رشد و تقسیم هستند از بین میبرد. تقریباً همه گربه‌ها و بچه گربه‌ها در طول زندگی خود در معرض پن‌لکوپنی هستند زیرا این ویروس تقریباً در همه جا وجود دارد. هم گربه‌های خانگی و هم گربه‌های بیرون میتوانند به پن‌لکوپنی مبتلا شوند.

گربه‌ها در هر سنی میتوانند به این بیماری مبتلا شوند اما معمولاً گربه‌ها و بچه گربه‌های دارای نقص ایمنی و واکسینه نشده را تحت تأثیر قرار میدهد. مرگ ناشی از پن‌لکوپنی در گربه‌های جوان شایع‌تر است. هر گربه‌ای که با گربه دیگری در تماس باشد میتواند در معرض ویروس قرار گیرد، بنابراین مهم است که گربه خود را به محض اینکه به اندازه کافی بزرگ شد واکسینه کنید تا از هر گونه عارضه منجر به مرگ جلوگیری شود.
 

 

علت پن لکوپنی در گربه ها

پن‌لکوپنی در گربه‌ها توسط ویروسی ایجاد میشود که به گلبول‌های سفید خون حمله میکند. گربه‌ها ویروس را از طریق ادرار، مدفوع و سایر ترشحات خود دفع میکنند. عفونت زمانی رخ میدهد که گربه دیگری با آن مایعات تماس پیدا کند. یک گربه آلوده تنها یک تا دو روز ویروس را دفع میکند اما ویروس میتواند بسیار طولانی‌تر در محیط زنده بماند. بنابراین، گربه‌ها میتوانند در تماس با اشیاء آلوده از جمله جای خواب، ظرف خاک، اسباب بازی‌ها و ظروف غذا، به ویروس مبتلا شوند.

گربه‌های آلوده به این بیماری باید از گربه های دیگر جدا شوند و هر چیزی که توسط گربه آلوده استفاده میشود از جمله پتو، ملافه، کاسه غذا و حتی غذا نباید با سایر حیوانات خانگی به اشتراک گذاشته شود. علاوه بر این، از آنجایی که ویروس میتواند از طریق اشیاء پخش شود، افرادی که گربه‌های آلوده را لمس میکنند باید قبل از لمس یک گربه سالم دستهای خود را کاملاً بشویند. حتی اگر انسان تحت تاثیر پن‌لکوپنی قرار نگیرد، میتواند آن را از گربه‌ای به گربه دیگر منتقل کند. 

اگر مادران گربه در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شود یا بعد از تولد در معرض آن قرار بگیرد، بچه گربه‌ها میتوانند آلوده شوند. به عنوان مثال، یک بچه گربه ممکن است از نوشیدن شیر مادر آلوده خود به این بیماری مبتلا شود. متأسفانه، ویروس را نمیتوان با بیشتر مواد ضد عفونی کننده‌ها از بین برد، بنابراین شستن وسایل آلوده ممکن است برای محافظت از دیگر گربه‌های خانه کافی نباشد. علاوه بر این، به گربه‌های واکسینه نشده نباید اجازه حضور در نزدیکی گربه‌های آلوده داده شود، حتی اگر منطقه تمیز بوده باشد. در عوض، بهتر است گربه‌های واکسینه نشده را کاملاً جدا نگهداری کنید.

معاینه حضوری توسط متخصص

علائم پن لکوپنی در گربه ها

پن‌لکوپنی تغییرات جزئی در علائم دارد اما گربه‌ها معمولاً افسردگی، تب، اسهال و استفراغ را تجربه میکنند. تقریباً تمام علائم پن‌لکوپنی نشانه‌های بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز هستند، بنابراین تمایز بین این بیماری و بقیه بیماری‌ها دشوار است. با این حال، دستگاه روده گربه ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و علائمی مانند استفراغ مکرر و اسهال را نشان دهد. ممکن است خز گربه کدر و زبر شود. گربه‌ها همچنین ممکن است به دلیل ضعف سیستم ایمنی دچار عفونتهای ثانویه شوند. علائم رایج پن‌لکوپنی در گربه-ها عبارتند از:

  • افسردگی
  • بی‌حالی
  • استفراغ و اسهال
  • کم آبی بدن
  • کاهش وزن
  • تغییرات در پوست و خز
  • تب
  • کاهش اشتها

بسیاری از علائم فوق اولین نشانه‌هایی هستند که صاحبان گربه ها ممکن است متوجه شوند. مراحل پایانی پن‌لکوپنی در گربه‌های جوان میتواند باعث آسیب مغزی شود.
 

 

تشخیص پن لکوپنی در گربه ها

تشخیص پن‌لکوپنی به تنهایی از روی علائم برای دامپزشک سخت است زیرا علائم مرتبط با این بیماری مشابه انواع دیگر بیماری‌های رایج در گربه ها از جمله پانکراتیت، ویروس نقص ایمنی گربه‌سانان (FIV) و ویروس لوسمی گربه‌سانان (FeLV) هستند. علاوه بر این، برخی از گربه‌های آلوده میتوانند علائم مربوط به مشکلات گوارشی یا حتی مسمومیت را نشان دهند زیرا ویروس میتواند به سلولهای روده آسیب برساند.
 

گربه‌هایی که علائم را نشان می‌دهند باید فوراً به دامپزشک برده شوند تا از هرگونه بیماری احتمالی دیگر جلوگیری شود. دامپزشک می‌تواند بر اساس سابقه پزشکی و وضعیت واکسیناسیون گربه همراه با آزمایش خون، پن‌لکوپنی را تشخیص دهد. دامپزشک از شما سوالاتی در مورد گربه‌تان می‌پرسد، از جمله اینکه آیا آنها اخیراً به فرزند خواندگی گرفته شده‌اند یا اینکه آیا آنها با گربه‌های آلوده دیگر تماس داشته‌اند یا خیر؟
 

پن‌لکوپنی با تعداد کم گلبول‌های سفید خون همراه است، بنابراین دامپزشک شما ممکن است در هنگام انجام آزمایش خون به دنبال نشانه‌هایی کاهش سلول‌های خونی باشد. دامپزشک ممکن است آزمایش مدفوع را نیز امتحان کند. با این حال، آزمایش مدفوع میتواند نتایج نادرستی در گربه‌هایی که اخیراً واکسینه شده‌اند ارائه دهد.
 

 

درمان پن لکوپنی در گربه ها

هنگامی که دامپزشک شما بیماری حیوان خانگیتان را تشخیص داد، یک برنامه درمانی تدوین میکند. گربه‌های کوچکتر از هشت هفته بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند اما گربه‌های مسن‌تری که هر چه زودتر تحت درمان قرار میگیرند، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. متأسفانه، در حال حاضر هیچ دارویی برای از بین بردن ویروس در دسترس نیست اما دامپزشکان از تکنیکهای مختلفی از جمله داروها و مایعات برای کمک به سیستم ایمنی گربه جهت مبارزه با خود ویروس استفاده می‌کنند.
 

مراقبت حمایتی برای کمک به گربه‌ها ضروری است و بدون آنها تا 90 درصد از گربه‌های مبتلا به پن‌لکوپنی میمیرند. مراقبتهای حمایتی معمولاً شامل درمان کم آبی با مایع درمانی است، به خصوص اگر گربه استفراغ و اسهال داشته باشد. گربه‌های آلوده به دلیل عملکرد ضعیف سیستم ایمنی در معرض خطر افزایش عفونت‌های باکتریایی هستند، بنابراین ممکن است گربه شما آنتی بیوتیک نیز مصرف کند.
 

در طول درمان پن‌لکوپنی توسط گربه، توجه به گربه‌هایی که ممکن است در هنگام آلوده بودن با حیوان تماس داشته باشند، مهم است. هر گربه‌ای که ممکن است آلوده شود باید از نظر علائم بیماری تحت نظر باشد و در صورت بیمار شدن فوراً به دامپزشک برده شود. هرچه پن‌لکوپنی زودتر تشخیص داده شود و درمان شود، پیش آگهی گربه شما بهتر است.

گربه‌هایی که در چند روز اول به خوبی به درمان پاسخ میدهند، چشم انداز خوبی برای بهبودی کامل دارند. هنگامی که یک گربه بهبود می‌یابد، در برابر ویروس ایمنی پیدا میکند. با این حال، پن‌لوکوپنی میتواند برای بسیاری از گربه‌ها کشنده باشد، به خصوص گربه‌هایی که بیماریشان به سرعت تشخیص داده نمیشوند و تحت درمان قرار نمیگیرند. 

بهترین راه برای محافظت از سلامتی گربه یا بچه گربه در برابر بیماری‌های جدی این است که آن‌ها را واکسینه کنید. واکسیناسیون پن‌لکوپنی یک واکسن اصلی برای گربه‌ها است و میتواند برای تمام زندگی آنها مصونیت ایجاد کند. برای اطمینان از محافظت از حیوان خانگی شما در برابر ویروس، بسته به واکسنی که داده میشود، هر یک تا سه سال یک بار به واکسیناسیون مکرر نیاز دارند. هنگام آوردن گربه جدید به خانه میتوانید گزینه‌های درمانی مناسب را با دامپزشک‌تان در میان بگذارید.

 

واکسیناسیون گربه ها در برابر پن لکوپنی

واکسیناسیون یک ابزار حیاتی برای جلوگیری از پن‌لوکوپنی گربه است. همه گربه‌های شش هفته‌ای و بزرگ‌تر که وارد خانه میشوند باید در اسرع وقت واکسینه شوند. واکسن بلافاصله شروع به کار میکند و میتواند در عرض چند ساعت تا چند روز ایمنی ایجاد کند.

نکات واکسیناسیون

  • از یک واکسن زنده اصلاح شده FVRCP استفاده کنید. واکسن‌های زنده اصلاح ژن شده ایمنی سریعتری ایجاد میکند.
  • واکسن‌ها را از 4 تا 6 هفتگی در بچه گربه‌ها با مشورت دامپزشک شروع کنید. با فاصله‌های 3 تا 4 هفته‌ای دوز یادآور برای بچه گربه‌ها تزریق میشود.
  • در بزرگسالان، یک بار در هنگام ورود به خانه و دوباره با فاصله 4 هفته واکسن بزنید.
  • هنگامی که ماده باردار واکسینه میشوند، خطر کمی وجود دارد که واکسن باعث سقط جنین یا ناهنجاری در بچه گربه‌ها شود.

 

پن لکوپنی در گربه ها چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان ماندگاری پن‌لکوپنی در گربه‌ها به تشخیص زود هنگام و درمان آنها بستگی دارد. گربه‌های جوان میتوانند از این ویروس بمیرند، در حالی که گربه‌های بالغ پیش آگهی بهتری دارند. گربه‌هایی که درمان را انجام میدهند در عرض چند هفته به طور کامل بهبود می‌یابند. 

هیچ درمان خاصی وجود ندارد، بنابراین هرچه زودتر گربه شما مراقبتهای حمایتی را دریافت کند، بدن او برای مبارزه با بیماری قوی‌تر خواهد بود. گربه‌ها پس از درمان میتوانند ویروس را دفع کنند، بنابراین مهم است که این حیوانات را در این مدت تحت کنترل نگه دارید. خوشبختانه، هنگامی که یک گربه برای پن‌لکوپنی درمان شود، از ایمنی مادام العمر برخوردار خواهد شد.

 

پیشگیری از پن لکوپنی در گربه ها

واکسینه کردن گربه در جوانی بهترین پیشگیری از پن‌لوکوپنی است. اما شستن مکرر دستها و تمیز نگه داشتن محیط نیز به جلوگیری از عفونت ویروس پن‌لکوپنی کمک میکند. بدون تمیز کردن و ضدعفونی کردن مناسب، بیماری میتواند به سرعت گسترش یابد. از آنجایی که پن‌لوکوپنی یک ویروس مقاوم است، در برابر برخی از ضدعفونی ‌کننده‌های معمولی مقاومت میکند. بنابراین مهم است که یک پروتکل بهداشتی منظم داشته باشید که شامل محصولات و فرآیندهایی باشد که این ویروس را میکشند. به نکات زیر توجه کنید:

  • شستن مرتب دستها مهمترین ابزار پیشگیری از بیماری در یک پناهگاه است. دستکش‌های لاتکس یکبار مصرف (تعویض بین حیوانات) و شستن کامل دستها در صورت کثیف بودنشان از عناصر کلیدی بهداشت دست هستند.
  • نظافت و مراقبت از بچه گربه‌ها و مادران سالم انجام شود.
  • یک پروتکل بهداشتی مکتوب را برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن منظم کل خانه دنبال کنید.
  • برای استفاده منظم، ضدعفونی کننده‌ای را انتخاب کنید که در برابر پن‌لوکوپنی موثر باشد. چندین گزینه رایج وجود دارند که شامل سفید کننده‌ها مثل پراکسی مونوسولفات پتاسیم (وایتکس) و پراکسید هیدروژن.
  • بسیاری از محصولات آمونیوم چهارتایی که معمولاً در پناهگاه‌ها استفاده میشوند، به ‌عنوان پارووسیدال برچسب ‌گذاری شده‌اند اما مطالعات متعدد در چندین سال گذشته ثابت کرده‌اند که آنها به طور قابل اعتمادی مؤثر نیستند.
  • لباس‌ها، ملافه‌ها، حوله‌ها و غیره را در آب داغ، یک ماده شوینده با کیفیت و سفیدکننده بشویید. وسایلی که به شدت کثیف هستند باید دور ریخته شوند.

 

کلام آخر
اطمینان از محافظت گربه‌ها در برابر ویروس‌های خطرناک در محیط خانه بسیار حیاتی است. در این میان، شما باید گربه خود را از پن‌لکوپنی که یکی از کشنده‌ترین و مسری‌ترین ویروسهای گربه است محافظت کنید. پن‌لکوپنی گربه یک ویروس بسیار مسری و تهدید کننده زندگی است که گربه‌ها را تحت تاثیر قرار میدهد. این ویروس DNA به طور خاص به سلولهای در حال تقسیم سریع در بدن گربه شما از جمله پوست، دستگاه گوارش (GI) و مغز استخوان حمله میکند.
گربه‌هایی که با ویروس پن‌لکوپنی بیمار میشوند شانس کمی برای زنده ماندن دارند. با این حال، مراقبتهای دامپزشکی فوری شانس گربه شما را برای مبارزه با ویروس بسیار افزایش میدهد. اگر بهبودی موفقیت آمیز باشد، گربه شما باید یک عمر در برابر پن-لوکوپنی مصونیت داشته باشد. اگر گربه‌تان علائم پن‌لکوپنی را نشان داد، باید فوراً نزد دامپزشک بروید. واکسیناسیون سالانه بهترین راه برای محافظت از حیوان است.

 

منابع:

۴
از ۵
۵ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید