۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

کدام یک از مواد غذایی انسان برای گربه ها سمی و مشکل زا هستند؟

انسان‌ها و گربه ها هر دو به رژیم‌های غذایی حاوی آب و پروتئین نیاز دارند اما شرایط تغذیه‌ای گربه‌­ها متفاوت است. هیچ وقت تصور نکنید که هر چیزی را که خودتان نوش جان می‌کنید، گربه شما نیز می‌تواند آن را بخورد! بسیاری از غذاهای انسان می‌توانند برای گربه ها سمی باشند و باعث مشکلات گوارشی، کمبود ویتامین، کم خونی و حتی شرایط بدتر شوند. بنابراین اگرچه گربه کنجکاو شما ممکن است مجذوب بوی غذای روی اجاق گاز شود اما باید بدانید که چه غذاهایی برای گربه شما سمی و مشکل زا هستند. در این بررسی به طور کامل در مورد مواد غذایی انسان که برای گربه ها سمی هستند، صحبت می‌کنیم.

 

مواد غذایی مضر برای گربه

 

 

انواع غذای سمی برای گربه ها

دادن غذای انسان به گربه یک کار خطرناک است که به دلایل متعدد نباید انجام شود. در حالی که برخی غذاها برای انسان خوشمزه و بی‌ضرر هستند، یک مقدار کم از این غذاها می‌تواند زندگی گربه شما را تهدید کند. در زیر به غذاهای سمی و مشکل زا برای گربه به اشاره می‌کنیم:

1- الکل

شراب، آبجو، مشروبات الکلی و غذاهای حاوی الکل می‌توانند منجر به اسهال، استفراغ، مشکلات تنفسی، لرزش، نارسایی شدید کلیه و سایر مشکلات جدی شوند. گزارش شده است: «فقط دو قاشق چایخوری الکل باعث می‌شود تا گربه شما به کما برود و حتی یک قاشق چای خوری دیگر می‌تواند آن را بکشد!» پس الکل را از اطراف گربه خود دور نگه دارید.

2- شکلات

دانه‌های کاکائویی که برای تهیه شکلات استفاده می‌شوند، حاوی متیل گزانتین‌ها هستند که به ‌طور طبیعی در بسیاری از گیاهان یافت خواهند شد. تئوبرومین و کافئین دو نوع متیل گزانتین هستند که می‌توانند برای گربه ها بسیار سمی باشند. گربه هایی که مسمومیت با شکلات را تجربه می‌کنند، معمولاً علائم زیر را در خود نشان می‌دهند:

  • اسهال
  • استفراغ
  • ضعف
  • تنفس سریع و پی در پی
  • درجه حرارت بالا
  • سفتی عضلانی
  • افزایش پاسخ رفلکس
  • تشنج
  • ایست قلبی
  • کما

3- غذای سگ

غذای سگ حاوی بسیاری از مواد مشابه غذای گربه است و خوردن گهگاهی از آن لزوماً مضر نخواهد بود. با این حال، غذای سگ هرگز نباید به عنوان جایگزین غذای گربه استفاده شود. گربه­ها نیازهای غذایی خاصی دارند که از غذای مخصوص گربه که حاوی مقادیر بالایی پروتئین، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب هستند، دریافت می‌کنند. بنابراین غذای سگ هرگز نباید جایگزین غذای گربه شود. غذای سگ می‌تواند باعث سوء تغذیه شدیدی در گربه­ها و مشکلات دیگر شود.

4- انگور و کشمش

طبق انجمن جلوگیری از آزار و اذیت حیوانات (ASPCA)، انگور و کشمش حاوی یک ماده سمی ناشناخته است که می‌تواند باعث نارسایی کلیه در گربه­ها شود. برای ایمن بودن، این انجمن به صاحبان حیوانات خانگی توصیه می‌کند تا از دادن انگور یا کشمش به گربه­های خود اجتناب کنند.

5- جگر

جگر حاوی مقدار زیادی ویتامین A است و می‌تواند باعث سمیت ویتامین A شود. این سمیت یک بیماری جدی است که می‌تواند استخوان‌های گربه را تحت تاثیر قرار دهد و در موارد شدیدی منجر به مرگ حیوان شود. اثرات سمیت ویتامین A شامل تغییر شکل استخوان‌ها، رشد استخوان در آرنج و ستون فقرات و پوکی استخوان هستند.

6- شیر و محصولات لبنی

گربه­ها قابلیت هضم لاکتوز (قند شیر) را ندارند، به این معنی که در هضم محصولات لبنی مشکل دارند. مصرف مقادیر زیاد یا مکرر لبنیات حاوی لاکتوز می‌تواند منجر به دردهای گوارشی، اسهال و استفراغ در حیوان خانگی شما شود.

7- پیاز، سیر و پیازچه

پیاز می‌تواند گلبول‌های قرمز گربه را تخریب کند که در نهایت باعث ضعف، تنگی نفس و کم خونی شدید می‌شود. سیر که 5 برابر قویتر از پیاز است. همچنین پیازچه می‌توانند مشکلات مشابه پیاز ایجاد کنند. پیاز، سیر یا پیازچه را چه پخته و چه خام نباید به گربه خود بدهید.

8- گوشت، تخم مرغ و ماهی خام

گوشت خام، ماهی خام و تخم مرغ خام اغلب حاوی باکتری‌هایی مانند سالمونلا و اشریشیا کولی (E. coli) هستند که می‌توانند هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی به نقص ایمنی مضر منجر شود. تخم مرغ خام حاوی آنزیمی است که جذب بیوتین (ویتامین B) را کاهش می‌دهد که می‌تواند منجر به مشکلات پوستی شود. ماهی خام همچنین حاوی آنزیمی است که تیامین (یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری B) را از بین می‌برد. بدون تیامین، گربه ممکن است دچار مشکلات عصبی شود که  منجر به تشنج یا کما در حیوان خواهد شد.

 

غذای سمی برای گربه

 

9- کنسرو ماهی

تغذیه گربه با کنسرو ماهی می‌تواند باعث سوء تغذیه در حیوان شود زیرا این ماده غذایی مواد مغذی لازم برای گربه­ها را در خود ندارد. همچنین مصرف بیش از حد کنسرو ماهی می‌تواند خطر مسمومیت با جیوه را افزایش دهد. اگر گربه شما طعم و بوی ماهی تن را دوست دارد، می‌توانید غذایی با عطر ماهی تن را به حیوان بدهید. غذاهای گربه که برای تغذیه منظم تولید شده‌اند، برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز گربه ها مورد نیاز هستند. بنابراین گربه‌­ها مواد مغذی مناسبی را دریافت می‌کنند.

10- سیب زمینی و گوجه فرنگی نپخته

سیب زمینی خام و گوجه فرنگی می‌توانند باعث ناراحتی دستگاه گوارش گربه شوند اما اگر پخته شوند هیچ اثر سمی ندارند. با این حال، سیب زمینی پخته یا خامی که سبز شده است، می‌توانند منجر به مشکلات قلبی، توهم و فلجی شوند.

11- خمیر نان

خمیر نان می‌تواند پف کند و باعث تجمع گاز در دستگاه گوارش حیوان خانگی شما شود. خمیر همچنین می‌تواند باعث نفخ و درد شکم گربه شود.

12- آووکادو

در حالی که آووکادو برای انسان مفید است، برای گربه ها سمی خواهد بود. برگ، دانه، پوست درخت و خود میوه حاوی پرسین است که می‌تواند باعث استفراغ و اسهال در گربه ها شود. آووکادو بسیار غنی و سرشار از چربی است که می‌تواند منجر به گاستروانتریت یا پانکراتیت شود. پس این ماده غذایی را از گربه خود دور نگه دارید.

 

 

اگر گربه غذایی سمی بخورد، چه کاری باید انجام داد؟

شایع‌ترین علائم مسمومیت در گربه ها عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی
  • گیجی
  • سرفه کردن
  • افسردگی
  • اسهال
  • مردمک‌های گشاد شده
  • پر نوشی و پر ادراری
  • بی­حالی
  • تشنج
  • لرزیدن
  • تحریک پوست
  • لرزش
  • استفراغ
  • ضعف

اگر فکر می‌کنید که گربه شما ممکن است چیزی سمی خورده باشد و علائم خاصی از خود نشان می‌دهد، کارهای زیر را انجام دهید:

  • مراقب گربه خود باشید تا هرگونه رفتار غیر معمول یا علائم استرس زا را تشخیص دهید.
  • اگر علائم خاصی مشاهده کردید، با دامپزشک خود تماس بگیرید.
  • در صورت امکان نمونه‌های استفراغ یا مدفوع را نزد دامپزشک ببرید.

 

علائم مسمومیت در گربه

 

غذاهای انسانی که برای گربه ها بی‌خطر هستند؟

اگر یک گربه 250 کالری در روز مصرف می‌کند، بیش از 25 کالری نباید از منابع غذایی نامتعادل باشد. همچنین یک ماده غذایی خاص ممکن است برای یک گربه مشکلی نباشد اما برای گربه دیگری همان غذا باعث ایجاد استفراغ، اسهال یا سایر علائم نامطلوب شود. با در نظر گرفتن این موضوع، همیشه ایده خوبی است که قبل از افزودن هرگونه غذای انسانی جدید به رژیم غذایی حیوان خانگی خود با دامپزشک خود صحبت کنید. در ادامه به غذاهایی که می‌توانید به گربه خود بدهید، اشاره می‌کنیم:

پنیر

پنیر سرشار از پروتئین است. همانطور که اشاره کردیم، گربه ها نسبت به لبنیات حساسیت دارند که این می‌تواند باعث مشکلات دستگاه گوارش یا اسهال شود. بهترین نوع پنیرها لاکتیکی هستند. این پنیرها لاکتوز ندارند و مشکلی برای گربه ایجاد نمیکنند. اما باید مراقب باشید که پنیر دارای نمک زیادی نباشد. نمک زیاد برای گربه­ها مشکل زاست. بنابراین میتوانید قبل از مصرف آن را با آب بشورید.

ماست

ماست منبع مناسبی از پروتئین است. استفاده از ماست در جیره غذایی روزانه گربه­ها بسیار توصیه میشود. ماست علاوه بر اینکه ارزش غذایی بالایی دارد، به علت وجود باکتریهای مفید به سلامت دستگاه گوارش گربه­ها هم کمک میکند. توجه داشته باشید که از ماستهای کم چرب استفاده کنید و چه بهتر که از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

تخم مرغ پخته شده

تخم مرغ می‌تواند منبع خوبی از پروتئین برای گربه شما باشد اما مطمئن شوید که کامل پخته شده است. تخم مرغ خام یا نپخته می‌تواند حاوی باکتری‌های مضری باشد که می‌تواند سیستم گوارش گربه شما را مختل کند. همچنین زرده تخم مرغ بسیار چرب است و حاوی میزان زیادی کلسترول است که مناسب گربه­ها نیست.

ماهی

ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند به آرتریت، بیماری‌های کلیوی و اختلالات قلبی کمک کند. ماهی کنسرو شده یا پخته را انتخاب کنید و هر از چند گاهی آن را به عنوان غذا به گربه خود بدهید. اما هرگز به گربه خود ماهی خام مانند سوشی ندهید.

گوشت

گربه­ها در طبیعت از رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا و گوشتی استفاده می‌کنند و گربه های اهلی نیز به این نوع تغذیه نیاز دارند. با این حال، اگر قسمت خاصی از گوشت را نمی‌خورید، نباید آن را به گربه‌تان بدهید. تغذیه گربه با رژیم غذایی مبتنی بر گوشت بهترین راه برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز او است. همیشه مواد غذایی کنسرو شده مرطوب و غذاهای خشک را انتخاب کنید که دارای پروتئین بالا، رطوبت بالا، چربی متوسط ​​و کربوهیدرات کمی باشند.

 

کلام آخر

گربه ها غذای انسان را می‌خورند زیرا طعم خوبی دارد و برای آنها تنوع بیشتر ارائه می‌دهد. اما از تجویز غذای انسان به گربه خود جلوگیری کنید و هرگز غذای انسان را به حیوان خانگی خود ندهید. بهترین کار این است غذای مخصوص گربه را به حیوان خانگی خود بدهید. از غذاهای مخصوص گربه می‌توان به غذاهای مرطوب و خشک که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند، اشاره کرد. درنهایت، بهتر است برای داشتن یک رژیم غذایی کامل به دامپزشک مراجعه کنید.

 

منابع:

 

۴
از ۵
۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید