۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

غذای خشک برای گربه مناسب‌تر است یا غذای ‌تر؟

غذا دادن گربه یکی از لذت بخش‌ترین کارهایی که می‌توانید برای حیوان خانگی خود انجام دهید. اما تماشای غذا خوردن دوست پشمالو و بامزه شما زمانی خیلی لذت بخش است که ببینید چه غذایی برای حیوان خانگیتان مفیدتر است. پس وقتی نوبت به غذا دادن به گربه می‌رسد، گزینه‌های زیادی جلوی پایتان قرار می‌گیرند.
 

با پیشرفت‌هایی که در تغذیه حیوانات خانگی انجام شده است، شما به راحتی می‌توانید غذای مناسب را مطابق با نیازها و خواسته‌های گربه خود تهیه کنید. اما ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود: «غذای خشک برای گربه مناسب‌تر است یا غذای ‌تر؟» در این مقاله به طور کامل به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

 

انتخاب غذا برای گربه

 

نکات مهم در انتخاب غذای گربه

قبل از انتخاب غذا برای گربه باید چندین نکته را در نظر بگیرید. در فاکتورهای راهنمای تغذیه گربه، سن و نیازهای غذایی گربه شما خیلی مهم است زیرا گربه‌ها در سنین مختلف به تعادل مواد مغذی متفاوتی در غذای خود نیاز دارند. متوجه خواهید شد که بیشتر غذاهای گربه دارای برچسبی هستند که نشان می‌دهند این غذا برای کدام مرحله از زندگی گربه‌ها مناسب است. بنابراین باید مطمئن شوید که غذای مناسب برای حیوان خانگی خود را خریداری می‌کنید.
 

همچنین مهم است که در مورد طعم، بافت و علائق غذایی گربه خود را در نظر بگیرید. اگر از سلامت و نیازهای تغذیه‌ای حیوان خانگی خود مطمئن نیستید، دامپزشک می‌تواند به شما توصیه‌های خوبی ارائه دهد. انتخاب یک غذای «کامل» که حاوی تمام مواد مغذی باشد، ضروری است اما وقتی صحبت از غذای مرطوب و خشک می‌شود، هر دو نوع رژیم غذایی موافقان و مخالفان خود را دارند.

 

مزایا و معایب غذای مرطوب برای گربه

گربه‌ها غریزه شکار قوی دارند و طعمه طبیعی آنها نه تنها گوشت است بلکه محتوای آب بالایی نیز دارد. به همین دلیل، بسیاری از گربه‌ها رژیم غذایی مرطوب را ترجیح می‌دهند. بسیاری از گربه‌ها نیز بافت و طعم غذای مرطوب را دوست دارند. غذای مرطوب معمولاً در قوطی‌های کوچک عرضه می‌شود. یکی از مهمترین مزایای غذای مرطوب، محتوای بالای آب است که تقریباً 65 درصد آب بیشتری نسبت به غذاهای خشک دارد. بنابراین نه تنها شکم گربه شما را پر می‌کند بلکه به بدن حیوان آبرسانی می‌کند.
 

همه گربه‌ها با صرف نظر از رژیم غذایی، همیشه به آب تمیز و تازه نیاز دارند اما اگر گربه شما رژیم غذایی مرطوبی داشته باشد، کمتر از کاسه آب خود می‌نوشد. برای گربه‌هایی که مشکلات ادراری یا کلیوی دارند، غذای مرطوب می‌تواند مفید باشد زیرا حفظ آب بدن در این شرایط بیماری مهم است.
 

گربه‌هایی که مشکلات دندانی دارند (مانند دندان‌های از دست رفته) یا گربه‌های مسن‌تر اغلب غذای مرطوب را ترجیح می‌دهند زیرا به دلیل بافت نرم، خوردن آنها برایشان راحت‌تر است. اگرچه غذای مرطوب ماندگاری زیادی دارد اما پس از باز کردن قوطی به سرعت فاسد می‌شود. بنابراین اگر گربه غذای خود را در 30 تا 60 دقیقه تمام نکرد، غذا باید جمع شود تا از آلودگی باکتریایی جلوگیری شود.

غذاهای مرطوب به ویژه برای موارد زیر مفید هستند:

  • سلامت دستگاه ادرار: غذاهای مرطوب برای ادرار بیشتر مفید هستند. این غذاها برای پیشگیری از مشکلات دستگاه ادراری تجویز می‌شود. فرضیه این است که غذای مرطوب باعث افزایش ادرار می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش رسوبات در دستگاه ادراری شود.
  • مدیریت وزن: آب کالری ندارد! بنابراین، غذای مرطوب همیشه چگالی انرژی (کالری) کمتری نسبت به غذای خشک دارد. غذای خشک بیش از 3 تا 4 کیلو کالری در گرم و غذای مرطوب 0.8 تا 1.5 کیلو کالری در گرم را فراهم می‌کنند. به همین دلیل، غذای مرطوب حجیم‌تر است و می‌تواند به کاهش وزن یا برنامه‌های پیشگیری از اضافه وزن کمک کند.
  • رفع یبوست: کم آبی یک عامل خطر برای یبوست است و تغذیه با غذای مرطوب می‌تواند در این مورد مفید باشد. توصیه می‌شود که به گربه‌هایی که از این مشکل رنج می‌برند غذای مرطوب بدهید.

 

کنسرو غذای گربه گورمت مدل Gold Chicken وزن ۸۵ گرم

 

مزایا و معایب غذای خشک برای گربه

غذای خشک گربه در بسته بندی‌های بزرگ و مقرون به صرفه به فروش می‌رسند. غذای خشک همچنین در طعم‌ها و اندازه‌های متناسب با ذائقه حیوان خانگی تولید می‌شوند. اگر حیوان شما بخش زیادی از روز را به تنهایی در خانه سپری می‌کند؛ خرید غذای خشک گربه می‌تواند انتخاب خوبی باشد. از آنجایی که این غذا بعد از باز شدن قوطی خراب نمی‌شود، گربه می‌تواند در طول روز بارها به غذای خود سر بزند.
 

غذاهای خشک کمتر از 20 درصد آب دارند، به این معنی که گربه شما باید به طور منظم به کاسه آبش سر بزند. بسیاری از گربه‌ها بافت ترد غذای خشک را دوست دارند و این می‌تواند برای سلامت دندان‌هایشان مفید باشد. بدین دلیل غذای خشک روی دندان‌های گربه خرد می‌شود و به از بین بردن پلاک‌هایی که ممکن است روی دندان‌های گربه ایجاد شوند کمک می‌کند. همچنین غذاهای خشک مخصوص مراقبت از دندان به پیشگیری از بیماری‌های دندانی کمک زیادی کند.
 

با این حال، غذای خشک تراکم انرژی بالاتری نسبت به غذای مرطوب دارد، بنابراین اگر حیوان خانگی شما اضافه وزن دارد یا رژیم می‌گیرد، باید مراقب باشید! با این حال، گربه‌هایی که لاغر هستند یا اشتهای زیادی ندارد (ممکن است لاغر طبیعی یا ناشی از بیماری باشد) غذای خشک انرژی لازم را تامین می‌کند. در نهایت، دامپزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا اندازه‌های صحیح و انرژی مورد نیاز روزانه حیون خانگی خود را تعیین کنید.

 

غذای خشک گربه رفلکس پلاس مدل Adult Chicken وزن 1.5 کیلوگرم

 

راه‌های تامین آب کافی برای غذای خشک گربه

در گربه‌هایی که با غذای خشک تغذیه می‌شوند، تشویق مصرف آب به ویژه برای جلوگیری از مشکلات ادراری مهم است. منبع دائمی آب تمیز و تازه باید همیشه در دسترس باشد. عوامل دیگری که می‌توانند بر مصرف آب تأثیر بگذارند، عبارتند از:

  • محل قرارگیری کاسه آب: کاسه آب گربه خود را مکان ساکت و آرام قرار دهید که برای گربه در هنگام نوشیدن مزاحمتی ایجاد نشود. همچنین در چند جای خانه یک کاسه آب قرار دهید.
  • انتخاب کاسه آب: به نظر می‌رسد گربه‌ها سرامیک یا استیل را ترجیح می‌دهند زیرا پلاستیک طعم آب را تغییر می‌دهد. از یک کاسه پهن و مسطح استفاده کنید چون برخی از گربه‌ها ترجیح می‌دهند سبیل‌هایشان به آب نزند.
  • در نظر گرفتن آبنما: برخی از گربه‌ها آب متحرک را ترجیح می‌دهند، بنابراین استفاده از آبنما جایگزین مناسبی برای ظروف معمولی خواهد بود. آب داخل آبنما باید تمیز شود و فیلترها طبق توصیه سازنده تعویض شوند.
  • اضافه کردن آب به غذا: برای رسیدن به رطوبتی مشابه با غذای مرطوب، نسبت 2 تا 3 فنجان آب به یک فنجان غذای خشک را در نظر بگیرید.
  • طعم‌دار کردن آب: آب مرغ (بدون سیر یا پیاز) را می‌توان به آب آشامیدنی گربه اضافه کرد تا حیوان را به نوشیدن آب بیشتر تشویق کرد.

 

تفاوت بین غذای مرطوب و غذای خشک

اکنون، بیایید نگاهی گذرا به برخی از تفاوت‌های مهم بین غذای مرطوب و غذای خشک بیندازیم. ما این تفاوت را براساس معیارهای مختلف بررسی کردیم تا به نتایج زیر رسیدیم:

مواد مغذی

اگر به مواد مغذی موجود در غذای مرطوب و غذای خشک نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که غذای مرطوب بیشتر مایع است و کربوهیدرات کمتری نسبت به غذای خشک دارد. علاوه بر این، غذای خشک ممکن است دارای پروبیوتیک‌هایی برای بهبود سلامت گربه شما باشد. توجه داشته باشید که میزان چربی و پروتئین در غذای خشک و مرطوب به رژیم غذایی گربه‌تان بستگی دارد.

درصد رطوبت

مهم‌ترین تفاوت بین غذای مرطوب و غذای خشک، میزان رطوبت آن است. همانطور که از نامش پیداست، غذای مرطوب 65 درصد آب دارد، در حالی که غذای خشک حداکثر 20 درصد آب و 90 درصد دیگر مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات و چربی دارد. مقدار رطوبت غذا به یک عامل مهم است زیرا شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه غذایی را باید برای گربه خود تهیه کنید. به عنوان مثال، گربه هایی خیلی کم به کاسه آب خود سر می‌زنند، بهتر است غذای مرطوب بخورند. از طرف دیگر، اگر غذای غنی از مواد مغذی می‌خواهید، غذای خشک همیشه گزینه بهتری است.
 

فرایند تولید

فرآیند تولید غذای مرطوب و خشک به دلیل مقدار رطوبت متفاوت است. به عنوان مثال، غذای مرطوب از گوشت تازه و غلات تشکیل شده است. سپس با چربی‌ها و ویتامین‌ها ترکیب شده و در قوطی‌ها ذخیره می‌شود. این غذا همچنین برای از بین بردن هر گونه پاتوژن و کاهش آلودگی گرم می‌شود. از طرف دیگر غذای خشک شامل گوشت و چندین ماده مغذی است که با هم ترکیب شده و در فشار و دمای بالا پخته شده‌اند. این کار باعث می‌شود که غذا به راحتی در معده گربه هضم شود. برخی از برندها نیز برای خوش طعم شدن غذای خشک، مقداری چربی را روی غذا اسپری می‌کنند.
 

قیمت گذاری

اگر قیمت چیزی است که می‌خواهید آن را در نظر بگیرید، در اینجا چند تفاوت وجود دارند. به عنوان مثال، غذای خشک به راحتی در دسترس است و نگهداری از آن ارزان و آسان‌تر خواهد بود زیرا دیر فاسد می‌شود. خرید غذای مرطوب گربه با زمان ماندگاری کوتاه‌تر اغلب گران‌تر است. برای جلوگیری از فاسد شدن غذای مرطوب باید فوراً آن را در یخچال نگهداری کنید. در کل قیمت تمام شده انواع غذای خشک کمتر از غذاهای مرطوب است.

 

غذای خشک برای گربه مناسب است

ترکیب غذای خشک و مرطوب برای گربه

بیشتر گربه‌ها  از تنوع در رژیم غذایی خود لذت می‌برند. بنابراین، رژیم غذایی ترکیبی که شامل غذای مرطوب و خشک است یا تغییر هر چند وقت یکبار رژیم غذایی می‌تواند به تحریک اشتهای گربه کند. تغذیه گربه با مخلوطی از غذای مرطوب و خشک مشکلی نخواهد داشت. غذای ترکیبی ممکن است مقداری از هر دو غذا در هر وعده باشد یا ممکن است غذای مرطوب برای صبحانه و غذای خشک برای شام در نظر گرفته شود. حتی برخی از روزها غذای مرطوب و در روزهای دیگر غذای خشک لحاظ شود.
 

ترکیب هر دو نوع غذا می‌تواند به جذب کامل مواد مغذی، محتوای آب کافی و همچنین بافت گوشتی غذای مرطوب و ترد بودن غذای خشک کمک کند. اما موضوع مهم می‌تواند کنترل اندازه هر یک از این غذاها باشد. بهترین راه برای اطمینان از اینکه گربه شما مقدار غذای مناسبی را با توجه به سن، وزن و سطح فعالیت خود دریافت می‌کند، صحبت با دامپزشک مجرب است.

 

ترکیب غذای خشک و مرطوب را گربه دوست دارد

 

غذای خشک بهتر است یا غذای مرطوب؟

هیچ قانون واحدی برای رژیم غذایی همه گربه‌ها وجود ندارد! تا زمانی که گربه شما یک رژیم غذایی کامل و متعادل داشته باشد، در سلامت خواهد بود. هر دو نوع غذا اعم از خشک و مرطوب مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما هنگام انتخاب غذا، باید اطلاعات کافی راجع به غذای تر و خشک را داشته باشید. همچنین سه نکته وجود دارند که باید در نظر داشته باشید:
 

1- سن گربه

جویدن و هضم غذای خشک به دلیل داشتن مواد مغذی زیاد، اغلب دشوار است. از این رو، ممکن است برای گربه‌های مسن به اندازه کافی خوش خوراک نباشد. همچنین جویدن غذای خشک برای بچه گربه‌ها نیز سخت است، به همین دلیل غذای مرطوب برای آنها بهتر خواهد بود. غذاهای مرطوب را برای بچه گربه‌ها توصیه می‌کنیم. از طرف دیگر، غذای خشک ممکن است برای گربه‌های در حال رشد یا گربه‌های بالغ بهتر باشد زیرا ممکن است به مواد مغذی بیشتری نیاز داشته باشند.
 

2- علاقه گربه

برخی از گربه‌ها ممکن است غذای مرطوب را به غذای خشک ترجیح دهند یا برعکس. ممکن است مجبور شوید هر دو غذا را امتحان کنید و ببینید گربه شما کدام یک را بیشتر دوست دارد. به هر حال، گربه‌ها معمولاً به غذا حساس می‌شوند و ترجیحات خاص خود ر دارند. پس مهم است که به علاقه گربه خود توجه کنید.
 

3- مقدار هزینه

همانطور که در بالا خواندید، غذای مرطوب معمولاً با شرایط ماندگاری کوتاه‌تر، گران‌تر است. بنابراین، اگر به دنبال غذای کم هزینه و مقرون به صرفه برای گربه خود هستید، می‌توانید غذای خشک را انتخاب کنید. اما توصیه می‌شود که نیازهای گربه‌تان را مقدم بر اولویت‌های هزینه قرار دهید زیرا گربه شما برای سلامتی و شادی باید غذای مناسب بخورد.

 

کلام آخر

غذای مرطوب دارای محتوای آب بالایی است و تنوع بیشتری را برای گربه شما فراهم می‌کند اما می‌تواند گران‌تر باشد. غذای خشک برای تغذیه کامل‌تر و سلامت دندان‌های گربه مفیدتر است و همچنین ارزان‌تر می‌باشد اما محتوای آب کمتر و چگالی انرژی بالاتری دارد. در نهایت، گربه شما در مورد ترجیحات غذایی خود انتخاب خواهد کرد و این ذائقه ممکن است در طول زندگی گربه شما تغییر کند، بنابراین مهم است که سن، سلامت و سبک زندگی آنها را در انتخاب غذا برای آنها در نظر بگیرید.

گربه‌ها از تنوع در رژیم غذایی خود لذت می‌برند، بنابراین تغییر دادن گهگاه چیزها یا تغذیه مخلوطی از هر دو نوع غذا می‌تواند آن‌ها را علاقمند و تحریک کند. اما هنگام انتخاب رژیم غذایی مناسب باید همیشه نیازهای سلامتی، سن، سبک زندگی و وزن حیوان خانگی خود را در نظر بگیرید. دامپزشک شما می‌تواند در مورد رژیم غذایی گربه‌تان به شما مشورت دهد و به شما توصیه نماید که چه چیزی برای او مناسب و چه چیزی نامناسب است.

 

منابع:

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید