۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

میزان آب خوردن گربه مهم است؟

نگاه به گربه در هنگام آب خوردن بسیار لذت بخش است. این حیوان زیبا و بامزه زبان کوچکش را بیرون می آورد و مشغول به خوردن آب می‌شود. با گرم شدن هوا، گربه­‌ها به آب بیشتری نیاز پیدا میکنند. با این حال، گربه‌ها در پنهان کردن علائم بیماری خود بسیار ماهر هستند و اغلب تنها تغییرات بسیار ظریف در رفتار آنها (مثلاً افزایش نوشیدن) است که نشانه‌های اولیه وجود یک بیماری جدی را نشان می‌دهند. اما در حالت عادی نیز گربه‌ها در طول روز به مقدار مشخصی آب نیاز دارند تا بتوانند سالم و شاداب باشند. در این مقاله ما در مورد اهمیت و میزان آب خوردن گربه صحبت می‌کنیم.

 

ضرورت نوشیدن اب برای گربه ها

 

چرا نوشیدن آب برای گربه ضروری است؟

آب عنصری حیاتی است زیرا بر همه چیز از عملکرد اندام‌ها و انتقال مواد مغذی گرفته تا گردش خون و هضم غذا تأثیر می‌گذارد. درست مانند انسان، حدود دو سوم بدن گربه از آب تشکیل شده است. گربه‌ها برای زنده ماندن و حفظ سلامتی خود به مقدار مناسبی آب نیاز دارند. هنگامی که گربه‌ها در طبیعت زندگی می‌کنند، آب را از رطوبت موجود در غذای خود به دست می‌آورند. این مقدار آب از حشرات، پرندگان و جوندگان تامین می‌شود که حاوی مقدار زیادی آب نیز هستند.

گربه خانگی شما رژیم غذایی بسیار متفاوتی دارد و آب مورد نیاز را در یک کاسه یا از طریق غذای مرطوب به بدن خود می‌رساند. اما نوشیدن آب باعث کاهش سنگ کلیه می‌شود و به کلیه‌ها در دفع کمک می‌کند. میزان مصرف آب به سن، نژاد و شخصیت گربه شما بستگی دارد. شاید لازم باشد به دنبال چند روش مختلف برای تشویق نوشیدن آب توسط گربه‌تان باشید تا روشی را انتخاب کنید که گربه آن را دوست دارد.

 

 

هیدراتاسیون در گربه‌ها به چه معناست؟

هیدراتاسیون به مقدار آب موجود در بدن اشاره دارد. حفظ هیدراتاسیون طبیعی برای گربه‌ها برای حفظ عملکردهای حیاتی بدن از جمله تنظیم دما، حفظ غلظت طبیعی الکترولیت‌ها، هضم غذا، دفع راحت و رساندن اکسیژن و سایر مواد مغذی به اندام‌های بدن ضروری است. از منظر اساسی، مقدار آب در بدن با میزان دریافتی و دفعی آن مرتبط است.

آب با نوشیدن یا از طریق محتوای آب موجود در غذا وارد بدن می‌شود و به صورت ادرار، مدفوع، صفرا، عرق و رطوبت در بازدم از بین می‌رود. هر شرایطی که در آن مصرف آب کاهش یابد یا اتلاف آب افزایش یابد (یا ترکیبی از این دو) گربه می‌تواند مستعد کم آبی شود که در نتیجه کل آب بدن کاهش می‌یابد. مشخص است که کمک به گربه‌ها برای جلوگیری از کم آب شدن، جنبه بسیار مهمی از حفظ سلامتی این حیوانات دوست داشتنی است.

 

میزان مصرف اب برای گربه

 

گربه باید چقدر آب بنوشد؟

یک گربه باید به طور متوسط ​​60 میلی لیتر به ازای هر کیلو وزن بدن در روز آب بنوشد. این بدان معناست که یک گربه چهار کیلوگرمی باید تقریباً 240 میلی لیتر در روز (حدود یک فنجان) بنوشد تا در شرایط نرمال باشد. با این حال، هنگام تعیین حجم آب آشامیدنی مورد نیاز در شرایط عادی، باید رژیم غذایی گربه شما را در نظر بگیرید. غذای مرطوب یا کنسرو شده حاوی حدود 80 درصد آب است، در حالی که غذای خشک حاوی حدود 10 درصد آب می‌باشد.

یک گربه 4 کیلوگرمی که صرفاً غذای کنسرو شده می‌خورد، ممکن است فقط نیاز به نوشیدن حدود 30 میلی لیتر آب در روز داشته باشد. اما گربه‌ای که فقط غذای خشک می‌خورد باید بیش از 200 میلی لیتر آب در روز بنوشد. اگر درباره خرید غذای گربه و میزان آب مصرفی مطمئن نیستید، با دامپزشک خود صحبت کنید. با این حال، اغلب تشخیص دقیق اینکه گربه شما چقدر باید آب مصرف کند، دشوار است. علائمی که می‌توانند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای جدی باشند شامل موارد زیر هستند:

تغییر در رفتار نوشیدن:

  • خوردن مداوم آب از کاسه
  • نوشیدن از مکان‌های غیرمعمول مانند استخر ماهی یا دوش (طفاً توجه داشته باشید این برای برخی از گربه‌ها کاملاً طبیعی است، بنابراین لزوماً نشان دهنده بیماری نیست)

سایر علائم بیماری:

  • افزایش دفعات ادرار
  • تغییر در اشتها (افزایش یا کاهش)
  • خوابیدن بیش از حد معمول یا خوابیدن در مکان‌های غیر معمول
  • تغییر در رفتار (مانند بیش فعالی یا میو میو کردن بی‌وقفه)
  • استفراغ یا اسهال

 

چه چیزی باعث کم آبی در گربه‌ها می‌شود؟

گربه‌ها ممکن است به دلایل مختلفی دچار کم آبی شوند. یکی از دلایل مربوط به ژن گربه‌ها است. گربه‌سانان از زندگی در صحرا تکامل یافته‌اند و بنابراین تشنگی خیلی در این حیوانات تاثیر نمی‌گذارد و می‌توانند با آب کمتری نسبت به سگ‌ها زنده بمانند. گربه‌ها مشکلات نزدیک ‌بینی دارند، بنابراین ممکن است برای گربه‌ها سخت باشد که آب را در یک کاسه تجسم کنند.

علاوه بر این، هنگامی که گربه‌ها آب را در یک کاسه می‌بینند، زبان خود را به شکل حرف انگلیسی «J» خم کرده و مقداری از آب را روی زبان خود جمع می‌کنند. بنابراین، شکل خوردن آب توسط گربه‌ها خیلی تکامل یافته نیست. همچنین گربه‌ها به طعم و مزه آب حساس هستند. بیشتر گربه‌ها به طور غریزی به سمت آب تازه و متحرک جذب می‌شوند. شرایطی که گربه‌ها را مستعد کم آبی می‌کند شامل بیماری مزمن کلیوی و سایر بیماری‌ها مانند اسهال یا دیابت است.

علائم کمبود آب در گربه‌ها عبارتند از:

  • لثه‌های خشک
  • بی‌حالی یا افسردگی
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش خاصیت ارتجاعی پوست
  • افزایش ضربان قلب

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق حتماً با دامپزشک تماس بگیرید.

 

 

مشکلات احتمالی یک گربه تشنه چیست؟

از آنجایی که گربه‌ها می‌توانند ادرار خود را کنترل کنند، می‌توانند با مقدار مصرف کم آب نسبت به سایر حیوانات زنده بمانند. اما این حیوانات زیبا همچنین احساس تشنگی کمی دارند، به این معنی که نیاز به نوشیدن آب را اغلب در خود احساس نمی‌کنند. کم آبی بدن می‌تواند منجر به مشکلات مثانه در گربه و بیماری‌های ادراری از جمله بیماری کلیوی و بیماری دستگاه ادراری تحتانی شود. سایر شرایط شایع ناشی از کم آبی شامل التهاب مثانه (سیستیت)، عفونتها و سنگهای ادراری هستند.

سنگ مثانه می‌توانند منجر به انسداد مجرای ادراری شوند. چند راه اساسی وجود دارند که می‌توانید بفهمید گربه شما کم آب شده است یا خیر. یکی از بهترین آزمایش‌ها این است که پوست گربه را نیشگون بگیرید و به آرامی به سمت بالا بکشید. اگر پوست او به سرعت به وضعیت طبیعی خود برنگردد، احتمالاً دچار کم آبی شده است. همچنین به علائم نفس نفس زدن، افسردگی، بی‌اشتهایی، گودی چشم، خشکی دهان، افزایش بی‌حالی و افزایش ضربان قلب توجه کنید.

به طور کلی، چهار مشکل رایج که در ارتباط با مصرف کم آب تشخیص داده شده‌اند که عبارتند از:

  • بیماری مزمن کلیوی
  • دیابت
  • پرکاری تیروئید
  • بیماری دستگاه ادراری

همه این بیماری‌ها جدی هستند اما تشخیص و درمان به موقع و استفاده از غذا های مخصوص بیماری های کلیوی نتیجه نهایی را به طور چشمگیری بهبود می‌بخشند.

 

 

 

چگونه گربه می‌تواند آب بیشتری بنوشد؟

گربه‌ها به طور کلی در مورد همه چیزهای اطرافشان بسیار کنجکاو و پرهیجان هستند و آب نیز از این قاعده مستثنی نیست! گربه‌ها به ویژه از نوشیدن آب کافی برای کمک به پیشگیری از بیماری‌های دستگاه ادراری سود می‌برند. گربه‌های مسن‌تر تمایل کمتری به نوشیدن آب دارند و متعاقباً بیشتر در معرض کم‌ آبی هستند. اما شما باید گربه خود را تشویق کنید که در تمام طول سال آب کافی بنوشد تا از بیماری دور شود (به ویژه در تابستان).

در زیر به چند پیشنهاد اساسی برای افزایش مصرف آب اشاره می‌کنیم:

  • گربه‌ها مانند ما آب شرب تازه را دوست دارند و ترجیح می‌دهند آبشان روزانه عوض شود.
  • خرید آبنمای حیوان خانگی می‌تواند آب شرب تازه و برخی تحریکات ذهنی را برای گربه شما فراهم کند.
  • تغییر رژیم غذایی آنها برای گنجاندن مقداری غذای مرطوب (ابتدا با دامپزشک خود تماس بگیرید تا مناسب‌ترین غذا را برای گربه خود تعیین کند).
  • در ماه‌های گرم‌تر، تکه‌های یخ هم به خنک شدن آب کمک کرده و هم منبعی از سرگرمی را برای گربه فراهم می‌کنند.

 ظرف غذای دو قلو مخزن دار حیوانات باعث میشود آب برای گربه شما آماده باشد تا هر زمان احساس تشنگی کرد به آسانی به آن دسترسی پیدا کند.

 

ظرف غذای دوقلو مخزن دار حیوانات هپی پت مدل بلفی

 

راه‌هایی برای تشویق گربه به نوشیدن آب

مقدار آبی که گربه شما باید بنوشد بسته به اندازه، سطح فعالیت، سلامت و رژیم غذایی او متفاوت است. اگر برای نوشیدن آب با گربه خود مشکل دارید، چند راه برای تشویق او وجود خواهند داشت. ابتدا به مکان نوشیدن آب توجه کنید. چند کاسه آب در اطراف خانه و در مناطقی که رفت و آمد کم است، قرار دهید. کاسه‌های آب نیز نباید در نزدیکی ظرف خاک قرار بگیرند. این کار می‌تواند گربه شما را ناراحت کند و باعث شود او از خوردن، نوشیدن و استفاده از ظرف خاک خود دست بکشد.

گربه حتی ممکن است دوست نداشته باشد کاسه‌های آب و غذا نزدیک یکدیگر باشند. برخی از گربه‌ها در مورد آب آشامیدنی خود رفتار خاصی دارند. ممکن است گربه شما آب سرد را بیشتر دوست داشته باشد، بنابراین چند تکه یخ را در کاسه بیندازید.

از طرف دیگر، گربه حتی ممکن است کاسه خود را دوست نداشته باشد. اگر گربه تمایل دارد ظرف خود را واژگون کنید، جنس و ابعاد ظرف را تغییر دهید. گربه حتی ممکن است طعم آب خود را دوست نداشته باشد، بنابراین اگر یک کاسه پلاستیکی دارید، بهتر است آن را با یک کاسه فلزی، سرامیکی یا شیشه‌ای عوض کنید. شما همچنین باید روزانه آب گربه خود را جایگزین کنید تا طعم آب کهنه نشود.

در طبیعت، گربه‌ها معمولاً فقط آب متحرک را می‌نوشند زیرا آموخته‌اند که این کار به جلوگیری از بیمار شدن کمک می‌کند. بنابراین، اگر می‌بینید گربه از آب شیر می‌نوشد، احتمالاً در نوشیدن آب متحرک راحت‌تر است. فواره‌های آب گربه را که دائماً آب را به گردش در می‌آورند به حیوان خانگی شما اجازه می‌دهند تا آب غیر راکد را بنوشد.

همچنین می‌توانید رطوبت بیشتری به رژیم غذایی گربه خود اضافه کنید. مواد غذایی کنسرو شده دارای رطوبت بسیار بالاتری نسبت به غذاهای خشک هستند. اگر گربه غذای خشک را ترجیح می‌دهد، می‌توانید به غذای او آب اضافه کنید. اگر مقدار کمی آب را به تدریج در وعده‌های غذایی گربه خود اضافه کنید، حیوان به احتمال زیاد به بافت غذا عادت خواهد کرد.

 

کی به گربه اب بدهیم

چه زمانی باید با دامپزشک تماس بگیریم؟

اگر مشکوک هستید که مصرف آب گربه شما افزایش یا کاهش یافته است، بررسی کامل توسط دامپزشک توصیه می‌شود زیرا اگر هر چه زودتر بیماری شناسایی شود، پیش آگهی بهتر است. دامپزشک شما به احتمال زیاد برخی آزمایشات خون و ادرار را توصیه می‌کند که به تعیین علت مشکل کمک خواهد کرد.

مشخصات کلی خون می‌تواند اطلاعاتی در مورد آنزیم‌های کلیه و کبد، سطح گلوکز و همچنین ارزیابی سلامت گلبول‌های قرمز و سفید خون ارائه دهند. در صورت نیاز، می‌توان آزمایش‌های خون بیشتری برای ارزیابی سطح هورمون تیروئید انجام داد. اطلاعات زیادی را نیز می‌توان از نمونه ادرار گربه به دست آورد که اغلب شامل وجود گلوکز، خون، پروتئین و غلظت نمونه ادرار هستند.

کلام آخر

گربه‌ها برای سالم ماندن به طور روزانه به آب آشامیدنی تازه نیاز دارند. آب برای کمک به کلیه‌ها در دفع سموم از خون ضروری است. کم آبی در گربه‌ها بسیار خطرناک است و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به مرگ شود. گربه‌های مبتلا به نارسایی کلیه (نارسایی حاد یا مزمن کلیوی) اغلب به مایعات اضافی به صورت داخل وریدی یا زیر جلدی نیاز دارند. در هر صورت، وادار کردن گربه به نوشیدن آب به اندازه تغذیه‌ گربه مهم است. اگر فکر می‌کنید که گربه شما ممکن است کم آب شده باشد، با دامپزشک خود صحبت کنید.

منابع:

 

 

۴
از ۵
۱۱ مشارکت کننده
فاطمه گفت:
گربه من بیکباره بیست وچهارساعته نه آب میخوره نه غذاشدیدابیحال شددامپزشک میگه آب بدیدخوب میشه باسرنگ بهش آب دادیم تنفسش بهترشده چکار دیگه باید انجام بدیم
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز لطفا سریع به دامپزشک مراجعه کنید این حالت می تونه ناشی از موارد زیادی باشه اما در کنار اون ها ممکنه حیوان به علت کم آبی و افت قند شدید دچار آسیب بشه پس نیاز به سرم تراپی هست و چکاپ سریع دامپزشک

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید