۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

مراقبت‌های دهان و دندان گربه و سگ

سلامت دندان بخش بسیار مهمی از سلامت کلی حیوان خانگی شما است. اگر اتفاقی برای دندان‌ها یا لثه گربه و سگ شما بیفتد، می‌تواند به معنای درد کشیدن و هزینه‌های هنگفت دامپزشکی باشد.

شروع یک روال بهداشتی منظم برای سلامتی دندان‌ها می‌تواند به رفع مشکلات کمک زیادی کند. دندان‌ها و لثه‌های حیوان خانگی شما باید حداقل یک بار در سال توسط دامپزشک شما بررسی شوند تا علائم اولیه مشکل را بررسی کرده و دهان حیوان خانگی شما را سالم نگه دارد. در این مقاله به طور کامل در مورد مراقبت‌های دهان و دندان گربه و سگ صحبت می‌کنیم.

 

در دهان حیوانات خانگی، دندان های شیری در ماه های اول زندگی شروع به رویش می کنند که با رسیدن به سن بلوغ و با تکمیل شدن رشد حیوان رفته رفته این دندان ها با دندان های دائمی جایگزین می گردند. به طور تقریبی تا 6 ماهگی می بایست کلیه دندان های حیوان خانگی شما با دندان های دائمی جایگزین شده باشد. رسیدگی و مراقبت از محوطه دهانی امری مهم است که تنها شامل رسیدگی به خود دندان نمی باشد بلکه شما موظف به حفظ سلامت کل محوطه دهان که شامل لثه ها، زبان و دندان هاست هستید.

اما اینکه این مراقبت ها چه مواردی را شامل می شوند، از چه زمانی لازم است مراقبت از دهان ودندان را شروع کنید و چه مواردی برای شما زنگ خطر بیماری های پریودونتال هستند را در ادامه خواهیم گفت.

 

بهداشت دهان و دندان گربه و سگ

 

دندانپزشکی حیوانات خانگی چیست؟

دندانپزشکی حیوانات خانگی شامل تمیز کردن، جرم گیری، کشیدن یا ترمیم دندان‌های حیوانات خانگی شما و سایر جنبه‌های مراقبت از بهداشت دهان و دندان است. این اقدامات باید توسط یک دامپزشک یا یک دندانپزشک دارای صلاحیت انجام شوند. این فرآیند با معاینه دهان حیوان خانگی شما توسط دامپزشک شروع می‌شود.

برای ارزیابی سلامت فک و ریشه دندان در زیر خط لثه ممکن است نیاز به رادیوگرافی (تصویر برداری با اشعه ایکس) باشد. از آن‌جایی که بیشتر بیماری‌های دندانی در زیر خط لثه رخ می‌دهند؛ جایی که شما نمی‌توانید آن را ببینید، تمیز کردن و ارزیابی کامل دندان تحت بیهوشی انجام می‌شود.

تمیز کردن دندان شامل جرم‌گیری (برای از بین بردن پلاک و جرم دندان) و پولیش است، شبیه به فرآیندی که روی دندان‌های خود شما در طول تمیز کردن دندان‌ها انجام می‌شود.

 

دندانپزشکی حیوانات خانگی


چرا مراقبت از دندان سگ و گربه مهم است؟

سالم نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌های سگ یا گربه شما نه تنها از بوی بد دهان، عفونت دندان و درد دندان جلوگیری می‌کند، بلکه از بیماری‌های مزمن جدی‌تری مانند بیماری کلیوی، بیماری کبد، بیماری‌های قلبی و حتی سلامت مفاصل سگ‌ها و گربه‌ها نیز جلوگیری می‌کند. سگ بالغ معمولی 42 دندان دارد در حالی که گربه بالغ 30 دندان دارد. این دندان‌های گوشتخوار بسیار تیز و تخصصی هستند. در طبیعت، این دندان‌ها کاربردهای مختلفی دارند مانند:

  •  نظافت (6 دندان پیش کوچک در جلوی هر فک)
  • گرفتن و کشتن طعمه (4 نیش بلند)
  •   له کردن و بریدن گوشت طعمه برای خوردن (آسیاب‌های نوک تیز و دندان‌های پرمولار در کناره‌های هر فک که به آن‌ها دندان‌های گونه نیز می‌گویند).

در طبیعت، رژیم غذایی و عادات غذایی گوشتخوار دندان‌ها را تمیز و قوی نگه می‌دارد. با این حال، رژیم غذایی معمول یک حیوان خانگی، معمولاً غذای خشک یا کنسرو شده تجاری این‌طور نیست. مراقبت مناسب از دندان در طول زندگی حیوان خانگی شما برای سلامت حیوان ضروری است.

سگ‌ها برای جلوگیری از بروز بیماری لثه نیاز به مراقبت منظم از دندان دارند. هنگامی که حیوان خانگی شما غذا می‌خورد؛ بزاق، باکتری‌ها و غذای آن‌ها با هم ترکیب می‌شوند و پلاک ایجاد می‌کنند. اگر این ماده حذف نشود، پلاک می‌تواند در طول زمان ایجاد شود و تارتار ایجاد کند. تجمع تارتار می‌تواند لثه‌های حیوان خانگی شما را تحریک کند زیرا در بالا و زیر خط لثه جمع می‌شود و باعث التهاب، قرمزی و بوی بد دهان می‌شود.

مراقبت از دندان برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری لثه حیوان خانگی شما مهم است. بیماری لثه در سگ‌ها پنج برابر بیشتر از انسان است و اگر درمان نشود؛ می‌تواند باعث ایجاد حفره و مشکلات لثه گردد. این درجه از آسیب حتی می‌تواند باعث شود حیوان خانگی شما دندان‌های خود را از دست بدهد؛ به همین دلیل بسیار مهم است که به حیوان خانگی خود کمک کنید تا به طور منظم بهداشت دندان خود را حفظ کند.

 

مراقبت از دندان گربه و سگ


زمان شروع مراقبت های دهان و دندان
از همان سنین کودکی سعی کنید دهان گربه خود را به طور روتین بررسی نمایید. حتی هنگامی که مشغول خمیازه کشیدن است فرصت مناسبی است تا نگاهی فوری به محوطه دهانی داشته باشید. تعدادی از بیماری های ویروسی که درگیر کننده دستگاه تنفس فوقانی می باشند ممکن است با زخم هایی در ناحیه دهان خود را نشان دهند که در صورت مشاهده هر گونه زخم روی زبان یا لثه ها لازم است به فوریت موضوع را با یک دامپزشک در میان بگذارید.

دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی حائز اهمیت هستند زیرا در دوره رشد جسمی حیوان خانگی شما این دندان های شیری هستند که به او کمک می کنند غذا را به نحو بهتری در اختیار بدن قرار دهد پس در صورتی که دندان ها ، لثه ها و محوطه دهانی دچار عارضه به خصوصی باشند ممکن است این عوارض روی رشد حیوان خانگی شما اثر بسیار زیادی داشته باشد.

 

زمان شروع مراقبت دهان و دندان گربه و سگ


بهداشت دهان و دندان در سگ و گربه

دندان‌های حیوان خانگی شما باید حداقل یک بار در سال توسط دامپزشک برای علائم اولیه مشکل و حفظ سلامت دهان حیوان خانگی بررسی شود. در صورت مشاهده هر یک از مشکلات زیر، دندان‌های حیوان خانگی خود را زودتر چک کنید:

  •  بوی بد دهان
  •  دندان‌های شکسته یا لق
  •  دندان‌های اضافی یا دندان‌های شیری باقی مانده
  • دندان‌هایی که تغییر رنگ داده یا کثیف هستند
  • جویدن غیرطبیعی، آب ‌ریزش آب دهان یا افتادن غذا از دهان
  • کاهش اشتها یا امتناع از خوردن
  •  درد در داخل یا اطراف دهان
  • خون‌ریزی از دهان
  •  تورم در نواحی اطراف دهان و لثه

برخی از حیوانات خانگی زمانی که مشکلات دندانی دارند تحریک پذیر می‌شوند و با هرگونه تغییر در رفتار حیوان خانگی خود باید به دامپزشک مراجعه کنید. همیشه هنگام ارزیابی دهان حیوان خانگی خود مراقب باشید؛ زیرا ممکن است حیوان به علت درد گاز بگیرد.

 

بهداشت دهان و دندان در گربه و سگ


علل مشکلات دندانی حیوانات خانگی

اگرچه پوسیدگی در حیوانات خانگی نسبت به انسان کمتر شایع است اما سگ‌ها و گربه‌ها می‌توانند مشکلات دندانی مشابهی داشته باشند:

 

  • شکستگی دندان و ریشه
  •  بیماری پریودنتال
  •  آبسه یا عفونت دندانی
  • کیست یا تومور در دهان
  • نامرتبی، یا ناهماهنگی دندان‌ها
  • شکستگی فک
  • نقص کام (مانند شکاف کام)

بیماری پریودنتال شایع‌ترین بیماری دندانی در سگ‌ها و گربه‌ها است. زمانی که حیوان خانگی شما به سه سالگی برسد؛ به احتمال زیاد شواهد اولیه بیماری پریودنتال را مشاهده می‌کند که در صورت انجام اقدامات پیشگیرانه موثر، با بزرگتر شدن حیوان خانگی شما بدتر می‌شوند. تشخیص و درمان به موقع بسیار مهم است زیرا بیماری پریودنتال پیشرفته می‌تواند مشکلات و درد شدیدی را برای حیوان خانگی شما ایجاد کند.

بیماری پریودنتال فقط بر دهان حیوان خانگی شما تأثیر نمی‌گذارد. سایر مشکلات سلامتی که در ارتباط با بیماری پریودنتال ایجاد می‌شوند شامل مشکلات کلیوی، کبد و عضلات قلب هستند. این مشکلات با پلاک‌هایی شروع می‌شود که به شکل تارتار سخت می‌شوند. تارتار بالای خط لثه اغلب به راحتی قابل مشاهده و برداشتن است، اما پلاک و جرم زیر خط لثه آسیب رسان است و زمینه را برای عفونت و آسیب به استخوان فک و بافت‌هایی که دندان را به استخوان فک متصل می‌کند؛ فراهم می‌کند.

بیماری پریودنتال در مقیاس صفر (طبیعی) تا 4 (شدید) درجه بندی می‌شود. درمان بیماری پریودنتال شامل تمیز کردن کامل دندان است و شاید برای تعیین شدت بیماری به اشعه ایکس نیاز باشد. دامپزشک شما یا یک دندانپزشک دامپزشکی دارای صلاحیت توصیه‌هایی را بر اساس سلامت کلی حیوان خانگی و سلامت دندان‌های حیوان خانگی شما ارائه می‌دهد.

 

علل مشکلات دندان حیوان خانگی


مهمترین مشکلات دندانی سگ و گربه چیست؟

بیماری‌های دندانی شایع‌ترین مشکل سلامتی هستند که توسط دامپزشکان دیده می‌شوند. در سن سه سالگی، تقریباً همه سگ‌ها و گربه‌ها درجاتی از بیماری‌های دندانی دارند، از تجمع خفیف تارتار تا عفونت شدید و از دست دادن دندان. همه حیوانات خانگی از معاینه و تمیز کردن سالانه دندان سود می‌برند اما برای شما نیز مهم است که از دندان‌های حیوان خانگی خود در خانه مراقبت کنید تا از این مشکلات رایج جلوگیری کنید.


پلاک و تارتار

در عرض چند ساعت پس از مسواک زدن یا تمیز کردن، باکتری‌ها شروع به کلون سازی مجدد سطح در دندان‌ها می‌کنند. آن‌ها موادی ترشح می‌کنند تا محکم‌تر به خود بچسبند و از خود در برابر سیستم ایمنی حیوان خانگی شما محافظت کنند. به ترکیب باکتری‌ها و ترشحات آن‌ها پلاک می‌گویند. اگر پلاک برداشته نشود؛ مواد معدنی موجود در بزاق ظرف 48 ساعت آن را به جرمی تبدیل می‌کند که به آن تارتار می‌گویند.
 

پلاک و تارتار بر روی دندان حیوان خانگی


التهاب لثه و پوسیدگی دندان

برخی از مواد ترشح شده توسط باکتری‌های دهان باعث التهاب لثه می‌شوند. بدون درمان، التهاب می‌تواند پیشرفت کند و حتی بافت‌های دهان را تجزیه کند و منجر به بیماری پریودنتال شود. در نهایت عفونت و فرسایش باعث پوسیدگی، آبسه یا شکستگی دندان‌ها می‌شود. دندان‌های پوسیده، شکسته و آبسه شده بسیار دردناک هستند و ممکن است حیوان را از دریافت غذای کافی بازدارند.

خطرات جدی دیگری برای سلامتی مرتبط با پوسیدگی دندان وجود دارند. باکتری‌هایی که در این پلاک‌ها زندگی می‌کنند، می‌توانند وارد جریان خون و عفونت در اندام‌های حیاتی مانند قلب، کبد و کلیه‌ها شوند و باعث التهاب در مفاصل و سایر نواحی گردند. بسیاری از موجودات بداخلاق پس از اصلاح مشکلات پنهان دندان، دوباره شاد و بازیگوش می‌شوند.

 

درمان پوسیدگی دندان حیوان خانگی


علائم مشکلات سلامت دندان سگ و گربه چیست؟

علائم متعددی وجود دارند که می‌توانند نشان دهند گربه یا سگ شما مشکلی در دهان خود دارد. تغییر نحوه مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند فوراً به بهبود شرایط کمک کند. اگر علائم زیر را دارید؛ توصیه می‌شود به دامپزشک مراجعه کنید.

 

  •  بوی بد دهان
  •  حساسیت در دهان هنگام خوردن یا آشامیدن
  •  ناتوانی در جویدن غذا به طور معمول
  •  تشرح زیاد آب دهان
  •  دندان‌هایی که لق شده‌اند یا در حال افتادن هستند
  •   لثه ملتهب یا خونریزی
  •   از دست دادن اشتها

 

علائم مشکلات دندان سگ و گربه

 

چرا دندانپزشکی نیاز به بیهوشی دارد؟

وقتی به دندانپزشک مراجعه می‌کنید؛ می‌دانید کاری که انجام می‌شود برای کمک به شما و حفظ سلامت دهان شما است. دندانپزشک شما از تکنیک‌هایی برای به حداقل رساندن درد و ناراحتی استفاده می‌کند.

حیوان خانگی شما مزایای روش‌های دندانپزشکی را درک نمی‌کند و با حرکت، تلاش برای فرار یا حتی گاز گرفتن واکنش نشان می‌دهد. بیهوشی این امکان را می‌دهد تا با استرس و درد کمتری برای حیوان خانگی خود عمل‌های دندانپزشکی را انجام دهید. علاوه بر این، بیهوشی امکان تمیز کردن بهتر دندان را فراهم می‌کند زیرا حیوان خانگی شما در اطراف حرکت نمی‌کند و خطر آسیب ناشی از تجهیزات دندانپزشکی او را تهدید نمی‌کند.

اگر نیاز به رادیوگرافی (اشعه ایکس) باشد؛ حیوان خانگی شما باید خیلی بی‌حرکت باشد تا بتواند تصاویر خوبی بگیرد و این کار بدون آرامبخشی یا داروی بیهوشی شدید بعید است. اگرچه بیهوشی همیشه خطراتی دارد اما اکنون بی‌خطرتر از همیشه است و هم‌چنان در حال بهبود است، به طوری که خطرات آن بسیار کم است و فواید آن زیاد است. اکثر حیوانات خانگی می‌توانند در همان روز عمل به خانه بروند.

 

بیهوشی دندانپزشکی حیوانات خانگی


برای سلامت دهان حیوان خانگی خود چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

پیشگیری از شایع‌ترین بیماری دهان در حیوانات خانگی شامل برداشتن مکرر پلاک و جرم دندانی است. مسواک زدن منظم دندان‌های حیوان خانگی تنها و مؤثرترین کاری است که می‌توانید برای سالم نگه داشتن دندان‌های سگ یا گربه انجام دهید.

مسواک زدن روزانه بهترین کار است، اما همیشه امکان پذیر نیست و مسواک زدن چندین بار در هفته می‌تواند موثر باشد. بیشتر سگ‌ها مسواک زدن را می‌پذیرند، اما گربه‌ها ممکن است کمی مقاومت کنند. صبر و آموزش گربه مهم است. بسیاری از محصولات حیوانات خانگی با ادعای بهبود سلامت دندان به بازار عرضه می‌شوند اما همه آنها موثر نیستند. با دامپزشک خود در مورد محصولات دندانپزشکی، درمان‌ها یا رژیم‌های غذایی خاص دندانی که برای حیوان خانگی خود در نظر می‌گیرید صحبت کنید یا از دامپزشک خود بخواهید که آن‌ها را توصیه کنند.

برای حفظ سلامت دهان و دندان حیوان باید از

مسواک و خمیر دندان مخصوص حیوانات استفاده کنید.

 

مسواک و خمیردندان گربه

بسته مسواک و خمیردندان پرسا را با تخفیف از پت آباد بخرید.

خرید مسواک و خمیر دندان پرسا


آیا سگ یا گربه من مستعد ابتلا به بیماری‌های دندانی است؟

در حالی که رژیم غذایی در بیماری‌های دندانی نقش دارد؛ عامل ژنتیکی نیز مؤثر است. برخی از نژادها مانند گربه‌های حبشی و سگ‌های نژاد اسباب بازی تمایل به ابتلا به ژنژیویت شدید دارند. بولداگ، باکسر، پاگ و گربه‌های پرشین اغلب دندان‌های پر تراکم و مستعد پوسیدگی دارند.

برخی از حیوانات خانگی ممکن است به مراقبت بسیار کمی از دندان نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر شاید یک یا حتی دو بار در سال نیاز به تمیز کردن کامل دندان تحت بیهوشی داشته باشند.

بهداشت عالی دندان مستلزم کمک دامپزشک و هم‌چنین تعهد قاطع به مراقبت در منزل از جانب شما است. اگر حیوان خانگی شما قبلاً بیماری دندانی داشته است؛ اولین قدم این است که دندان‌های او را تحت بیهوشی توسط دامپزشک تمیز کنید. در حالی که هیچ جراحی بدون خطر نیست؛ بیهوشی‌های مدرن و نظارت و مراقبت‌های حمایتی مناسب، این درمان را به یک روش بسیار کم خطر تبدیل می‌کنند؛ حتی برای حیوانات خانگی مسن‌تر که معمولاً بیشتر به بهداشت دندان نیاز دارند.

پکیج خدمات دندانپزشکی


درمان‌های خانگی برای مشکلات دندان سگ و گربه

بیماری‌های دندانی با انجام عکس‌برداری با اشعه ایکس دندان برای ارزیابی شدت آسیب به دندان‌های حیوان خانگی شما درمان می‌شوند. حیوان خانگی شما ممکن است نیاز به جرم گیری و پولیش و در صورت لزوم، کشیدن دندان‌های آسیب دیده داشته باشد. برای کاهش مراجعه به دامپزشک بهتر است به درمان‌های خانگی روی بیاورید. در ادامه به راه‌های خانگی مراقبت از دندان سگ و گربه اشاره می‌کنیم:


1- تغذیه مناسب از رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سالم برای سلامت دندان‌ها مهم است، همان‌طور که برای سلامت کلی نیز مهم است. هرچه حیوان سالم‌تر باشد؛ سیستم ایمنی بهتری دارد و عفونت کمتری ایجاد می‌شود. یک رژیم غذایی مبتنی بر گوشت ضروری است زیرا گوشت به حفظ محیط دهان سالم‌تر کمک می‌کند. رژیم غذایی خشک معمولاً کمتر از کنسرو باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شوند.

محصولات با مواد طبیعی خوشبو کننده مانند کلروفیل، ممکن است به حمایت از سلامت لثه و دندان کمک کنند. تحقیقات دهه گذشته نشان داده است؛ تعدادی از مواد موجود در چای سبز برای سلامت دندان مفید است.


2- مسواک زدن مداوم و منظم

بهترین راه برای از بین بردن پلاک و پیشگیری از بیماری‌های دندان در خانه، مسواک زدن دندان‌ها است. در حالت ایده آل، شما باید روزانه دندان‌های حیوان خانگی خود را مسواک بزنید. مسواک زدن پلاک‌های بیرون تاج (بخش بالای لثه) دندان را از بین می‌برد و لثه‌ها را برای حفظ سلامت آن‌ها تحریک می‌کند. با این حال، پلاک هم‌چنان می‌تواند در زیر خط لثه جمع شود. انجام معاینه سالانه برای سلامت دندان حیوان خانگی شما ضروری است.

حتی اگر مشکلی نمی‌بینید؛ بهتر است قبل از شروع برنامه مراقبت در منزل، دندان‌های حیوان خانگی خود را به طور حرفه‌ای تمیز کنید تا مطمئن شوید هیچ ناحیه دردناکی در دهان وجود ندارد که سلامت دندان حیوان خانگی شما را به خطر بیندازد. دامپزشک می‌تواند به شما نحوه مسواک زدن دندان‌های حیوان خانگی خود را نشان دهد. در ادامه به چند نکته مهم برای مسواک زدن دندان حیوان خانگی اشاره می‌کنیم:

 

  • از مسواک انسانی یا حتی مسواک بی‌کیفیت استفاده نکنید. این‌ها میتوانند به شدت به لثه‌ها آسیب وارد کنند بدون اینکه شما بدانید. مسواک انگشتی یک مخروط پلاستیکی نرم با پرز در یک طرف است که روی نوک انگشت شما قرار میگیرد. این محصول بسیار ایمن است و می‌تواند مسواک زدن را برای حیوان خانگی شما قابل تحمل یا حتی دلپذیر کند.
  • گربه‌ها مخصوصاً دوست دارند صورتشان در گوشه‌های دهان مالیده شود (به دلیل غدد بویایی که در این ناحیه وجود دارد) و بیشتر سگ‌ها آن را تحمل می‌کنند و حتی از آن لذت می‌برند. مالش ملایم در این ناحیه کار خوبی برای شروع است. هر بار که این کار را انجام می‌دهید؛ انگشت خود را کمی جلوتر در امتداد لب‌ها بکشید.
  •  به تدریج مالش خود را با قرار دادن انگشت زیر لب و ماساژ ملایم لثه ادامه دهید. این مرحله را به آهستگی جلو ببرید و اگر حیوان خانگی شما مقاومت داشت فوراً عقب نشینی کنید. شما نباید مسواک زدن را به یک تجربه ناخوشایند تبدیل کنید، بنابراین اجازه دهید حیوان خانگی سرعت پیشرفت شما را تعیین کند.
  •  هنگامی که در حال مالش هستید؛ کمی خمیر دندان حیوان خانگی روی انگشت خود قرار دهید (هرگز از خمیر دندان انسان استفاده نکنید). بیشتر حیوانات خانگی طعم آن را دوست دارند.
  • مسواک را با کمی خمیر دندان روی انگشت خود قرار دهید. این کار فقط کمی متفاوت از کاری است که شما انجام داده‌اید و باید توسط حیوان تحمل شود.

 

3- محصولات مراقبت از دندان

بسیاری از محصولات مراقبت از دندان برای حیوانات خانگی به بازار عرضه می‌شوند. ژل‌های شستشوی دهان و افزودنی‌های آب به خودی خود پلاک را کنترل نمی‌کنند؛ اگرچه به بهداشت عمومی دندان کمک می‌کنند. محصولات دندانی مناسب برای حیوانات خانگی بر اساس تجربه و توصیه‌های متخصصان دامپزشکی به شرح زیر است:

  •  اسپری مراقبت از دهان روشی مناسب برای کمک به سلامت دندان است.
  •  کیت مراقبت از دندان برای حیوانات خانگی شامل مسواک‌ها و خمیرهای مخصوص حیوانات خانگی است. این کیت حاوی ترکیبی طبیعی است که باعث نرم کردن پلاک‌هایی که روی دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد شده، می‌شوند.
  • دستمال مرطوب دندان اگرچه به خوبی یک مسواک زدن نیست، اما وقتی زمان محدودی دارید یا در سفر هستید می‌تواند مفید باشد.


4- معاینات منظم دندانپزشکی

معاینات منظم به ویژه برای حیوانات مسن بسیار مهم است. حداقل یک بار در ماه، بهتر است دندان‌های حیوان خانگی خود را معاینه کنید. حتما لب‌ها را به اندازه کافی بلند کنید تا دورترین دندان‌های عقب را ببینید که اغلب منشاء مشکل هستند. اگر بوی نامطبوع به مشام می‌رسد؛ قرمزی لثه‌ها را می‌بینید یا جرم زیادی روی دندان‌ها جمع شده است؛ از دامپزشک کمک بگیرید. مکمل‌های سگ با ویتامین C و کوآنزیم Q10 می‌توانند به سلامت و بهبود بافت لثه نیز کمک کنند. هر شش تا 12 ماه (بسته به سن و سابقه حیوان خانگی شما)، از دامپزشک خود بخواهید یک معاینه کامل سلامتی و ارزیابی کامل دهان حیوان انجام دهد.


5- خرید اسباب بازی‌ مناسب

اگر مسواک زدن دندان‌های حیوان دشوار است، برخی از اسباب ‌بازی‌ها می‌توانند به از بین بردن پلاک کمک کنند. این وسائل برای حفظ دندان‌ها و لثه‌ها با استفاده از غریزه طبیعی سگ برای جویدن، ماساژ لثه‌ها و حفظ سلامت آن‌ها طراحی شده‌اند. سعی کنید چندین نوع اسباب بازی مخصوص را تهیه کنید تا بتوانید وضعیت سلامت دندان‌های حیوان را بهتر کنید.


چگونه دندان‌های سگ خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن دندان‌های سگ شما ممکن است کاری دلهره‌آور به نظر برسد و بسته به ماهیت این کار، سگ شما ممکن است با نگاه کردن به داخل دهانش راحت نباشد. بهترین زمان برای تمیز کردن دندان‌های سگ زمانی است که آن‌ها آرام و ریلکس هستند. از دندان‌های کنار دهان شروع کنید، کنار لب‌های آنها را بالا بیاورید و انگشت خود را به آرامی روی دندان‌هایشان بمالید تا بتوانند به حرکت عادت کنند. این تکنیک به سگ شما کمک می‌کند که با تمیز کردن دندان‌هایش احساس راحتی بیشتری کند.

هنگامی که اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردید؛ سعی کنید دندان‌های سگ خود را با یک مسواک نرم تمیز کنید و به مرور زمان برای مسواک زدن از خمیردندان مخصوص سگ، استفاده کنید. علاوه بر تمیز کردن دندان‌های سگ، راه‌های مختلفی برای کمک به مراقبت از بهداشت دهان و دندان حیوان خانگی و جلوگیری از ابتلا به بیماری لثه وجود دارند:

  •  همیشه به سگ خود غذای با کیفیت بدهید که این میتواند به جلوگیری از ایجاد پلاک کمک کند.
  • تشویقی و اسباب بازی‌های دندانی میتوانند به تمیز کردن دندان‌های سگ شما در حین جویدن کمک کنند.

در بررسی محوطه دهانی به چه مواردی توجه کنیم؟

هنگام بررسی بهداشت دهان و دندان گربه و سگ حتما به موارد زیر توجه کنید:
1- سلامت خود دندان ها که نباید تغییر رنگ یا شکستگی داشته باشند.
2- توجه به ناحیه ای که دندان به لثه متصل شده است. این ناحیه باید صورتی رنگ و دقیقا هم‌رنگ سایر بخش های لثه باشند. در صورتی که تیره تر، ملتهب و متورم به نظر می رسد باید سریعا برای درمان آن اقدام شود.
3- وجود زخم، آبسه یا تورم در هر بخشی از دهان، لبه های داخلی لب ها و زبان

آیا لازم است به طور روتین مراقبت خاصی برای بهداشت دهان و دندان حیوان خانگی خود انجام دهیم؟
در پاسخ باید گفت، بله! مسواک زدن و بررسی محوطه دهانی به طور روتین، استفاده از غذاهای مناسب می تواند در سلامت دهان و دندان موثر باشد.
نکته بسیار مهم این است که در مورد حیواناتی که غذای خشک مصرف می کنند، لازم است دانه های غذای خشک به اندازه کافی بزرگ باشند تا گربه یا سگ شما دندان خود را درگیر جویدن دانه های غذا کند و به این ترتیب پلاک باکتریایی روی دندان ها برداشته شود. اگر حیوان خانگی شما دانه های غذای خشک خود را به طور کامل می بلعد و آنها را نمی جود این یعنی دانه بندی غذا مناسب او نیست و بهتر است غذاهای دانه درشت تر انتخاب شود.

 

آیا می‌دانید که رویال‌کنین بهترین غذای خشک دنتال (مناسب برای دهان و دندان)

حیوانات خانگی را تولید می‌کند.

غذای رویال مناسب ترین غذا برای دهان و دندان حیوان خانگی

برای تهیه غذای خشک دنتال رویال‌ کنین بر روی لینک زیر کلیک کنید.
 

خرید غذای خشک دنتال رویال کنین وزن 3 کیلوگرم



همچنین در مورد غذاهای خانگی نیز بهتر است قطعات مرغ و اجزای غذا به اندازه ای باشند که دندان حیوان خانگی شما را به خود درگیر نماید. به این صورت از تشکیل جرم بر روی دندان جلوگیری شود.

غذاهای خشک دنتال رده ای از غذاهای خشک هستند که مخصوص سلامت دندان های حیوانات خانگی ساخته شده اند و اندازه دانه بندی آنها به گونه ای است که حیوان خانگی شما مجبور به جویدن خواهد شد و این درگیری دندان ها با غذا بسیار در سلامت دندان ها نقش دارد.

مسواک زدن و یا استفاده کردن از گاز استریل برای تمیز کردن دندان می تواند به سلامت دندان ها و بافت های نگهدارنده اطراف آن کمک بسزایی داشته باشد.
آیا لازم است به طور مرتب از دهان شویه و یا محلول های ضد عفونی کننده دهان برای حیوان خانگی خود استفاده کنم؟!خیر!

 

با مشورت پزشک دهان شویه برای حیوان خانگی استفاده نماید


شما با استفاده مکرر و مداوم از محلول های تمیز کننده دهان مانند دهان شویه ها باعث از بین رفتن باکتری های مفیدی می شوید که به طور روتین در محوطه دهانی حیوان خانگی شما زندگی می کنند.

از آنجایی که بخشی از این محلول ها توسط حیوان خانگی شما خورده خواهد شد می تواند بر فلور باکتریایی مفید دستگاه گوارش اثرگذار باشد و بنابراین توصیه می شود تنها در صورت تجویز دامپزشک و به صلاحدید متخصصین دامپزشکی از دهان شویه ها و محلول های کنترل کننده بیماری های دهان و دندان استفاده شود و به طور کلی استفاده از محلول های دهان شویه که در فروشگاه های لوازم حیوانات خانگی به عنوان محلول های پیشگیرانه و یا جلوگیری کننده از بروز پوسیدگی در دندان معرفی می شوند بدون تجویز دامپزشک ممنوع است.

 

کلام آخر

تمیز کردن دندان در کارهای روزمره سگ و گربه شما به کاهش تجمع باکتری در دهان این حیوانات کمک می‌کند. اگر مطمئن نیستید که چگونه دندان‌های سگ خود را تمیز کنید، دامپزشک میتواند به شما در این زمینه کمک کند. بهترین کار این است که تمیز کردن دندان را در اسرع وقت برای حیوان خانگی خود انجام دهید. حالت ایده آل زمانی است که حیوان یک هنوز بچه است، زیرا از سن کم به مسواک زدن عادت می‌کند.

منبع:

 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید