۰

ثبت سفارش تلفنی

آیا گربه ها دید در شب دارند؟!

ممکن است بارها شنیده باشید که گربه ها در شب می توانند به خوبی روز ببینند اما اینکه تا چه حد این گفته صحیح است نیاز به توضیح علمی دارد. اینکه فکر کنیم گربه خانگی ما می تواند در تاریکی مطلق به راحتی اطراف را ببینند تصوری اشتباه است. 

به منظور فهم بهتر موضوع کمی بیشتر با ساختار چشم گربه و مراقبت از سلامتی گربه آشنا شویم:

ساختار کلی چشم انسان و گربه ها مشابهت زیادی دارد و تفاوت اساسی آنها که در نحوه دید محیط اثر دارد را می توان در تفاوت هایی که شبکیه چشم گربه ها با ما دارد پیدا کرد.

شبکیه لایه ای سیاه رنگ است که دو نوع سلول دریافت کننده نور بر روی آن قرار دارد. سلول های میله ای شکل و مخروطی شکلی که وظیفه آنها دریافت تصویر به صورت نور و تبدیل آن به پیام های الکتریکی که قابل ترجمه در مغز به تصویر هستند می باشد.

سلول های میله ای که وظیفه دید در شب و تشخیص سایه ها و رنگ های خاکستری را برعهده دارند نقطه تفاوت چشم گربه ها با ما می باشند.

گربه ها والبته سگ ها تعداد بسیار بیشتری از این سلول های میله ای را دارند؛ در حالی که در مقابل تعداد کمتری سلول مخروطی که ما از آنها به تعداد بالایی بهره مند هستیم را دارند.

تفاوت دیگری که چشم حیوانات با چشم انسان دارد وجود لایه منعکس کننده نور به نام TAPETUM LUCIDUM می باشد که بازتاب کننده نور در صورت تابش نور به چشم آنها در شب می باشد و به بهتر دیدن در نور کم به آنها کمک می کند اما اینها دلیل بر قدرت دید در تاریکی مطلق نیست.
 

چشم گربه دید در شب و تشخیص سایه ها را دارد

 

گربه ها برای دیدن محیط به یک حداقل نور نیاز دارند که میزان آن یک ششم حداقل نوری است که ما انسان ها برای دیدن اطراف خود به آن نیازمندیم. بنابراین در نوری کمتر از نوری که ما برای دیدن اطرافمان نیاز داریم گربه ها به سادگی اطراف خود را خواهند دید.

قدرت دیگری که چشم گربه ها در مقایسه با چشم ما دارد تطابق سریعتر و بالاتر با نور محیط است. مدت زمانی که به طول می انجامد تا چشم ما به تاریکی محیط عادت کند و بتوانیم اطرافمان را ببینم نسبت به گربه ها طولانی تر است و آنها درصورت قرار گیری در تاریکی بسیار سریع تر می توانند چشم خود را مطابقت داده و اطراف را ببینند.

از دیگر تفاوت های ساختار چشم گربه ها نسبت به انسان نحوه باز و بسته شدن مردمک و انعطاف پذیری بسیار بالاتر مردمک چشم آنها نسبت به تابش نور می باشد. 

مطمئناً بارها دیده اید که مردمک چشم گربه شما در نور خورشید به خطی باریک و عمودی تبدیل می شود و در صورتی که گربه شما در تاریکی قرار بگیرد مردمک چشم می تواند کاملا متسع شده و نور دریافتی به سمت شبکیه را به حداکثر برساند که این خاصیت نیز از دیگر تطابق های چشم گربه ها برای دید بهتر در تاریکی می باشد.

 

اگر قصد خرید محصولات گربه دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید