​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

غذای همستر چیست؟

آشنایی با غذای همستر برای افرادی که سرپرستی این جونده را به عهده گرفته‌اند بسیار اهمیت دارد. با یک تغذیه مناسب و متعادل است که همستر می‌تواند از سلامت برخوردار باشد و به زندگی خود ادامه دهد. در لیست غذای همستر مواد غذایی متعددی همچون انواع دانه، پلت، میوه و سبزی‌ها قرار دارند که در ادامه مقاله به شکل کامل به همه آنها خواهیم پرداخت.

 

همستر چگونه حیوانی است؟

همستر یک حیوان خانگی بی آزار و کوچک است که در دسته جوندگان قرار می‌گیرد و شباهت زیادی به موش دارد.این حیوان کوچک رنگ‌های متنوعی داشته و یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی در بین کودکان و بزرگسالان می‌باشد.


بهترین غذاهایی که همستر می‌تواند بخورد

یکی از دغدغه‌های بسیاری از سرپرستان همستر آشنایی با بهترین غذاهایی است که همستر می‌تواند مصرف کند. از جمله بهترین غذای همستر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پلت

پلت به یک نوع غذای تجاری گفته می‌شود که بسیار مورد علاقه همستر است. پلت در اشکال مختلف به تولید می‌رسد و شکلی شبیه به تکه بیسکویت، کلوچه‌های کوچک و یا شبیه به غلات دارد. در ترکیب پلت از مواد مغذی همچون دانه‌ها، سبزی‌ها و نشاسته استفاده می‌شود. به دلیل اینکه پلت به شکل تجاری و با توجه به نیاز غذایی همستر به تولید رسیده می‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز این حیوان را در اختیارش قرار دهد. یک پلت مناسب برای تغذیه همستر باید حاوی مواد زیر باشد:

  •   15-25 درصد پروتئین
  •    35-40 درصد کربوهیدرات
  •     4-5 درصد چربی
  •    5 درصد فیبر خام

انواع دانه‌ها

از دیگر غذاهایی که در دسته بهترین غذاهای همستر قرار دارند انواع دانه‌ها هستند. از آنجایی که دانه‌ها تنوع بالایی دارند می‌توان به وسیله آنها تنوع بالایی به رژیم غذایی همستر داد. دانه‌ها سرشار از فیبر و پروتئین هستند و به همین دلیل می‌توانند به عنوان یک منبع غذایی مطلوب در تغذیه همستر استفاده شوند. دانه‌هایی همچون عدس، ذرت، گندم، جو و انواع حبوبات از جمله دانه‌هایی به شمار می‌روند که برای سلامت معده همستر بسیار مناسب هستند.
 

میوه‌ها

میوه‌ها تنوع بالایی دارند و از طیف بالایی از آنها می‌توان در تغذیه همستر استفاده کرد. نکته مهم در تغذیه همستر با میوه‌ها این است که فقط باید ۱۰ درصد از رژیم غذایی همستر را به میوه اختصاص داد. از میوه‌های زیر می‌توان در تغذیه همستر استفاده کرد:

  •     سیب درختی
  •   هلو
  •    توت فرنگی
  •   انگور
  •   موز
  •     هویج
  •    تمشک

گوشت

بسیاری از افراد تصور می‌کنند همستر موجودی گیاهخوار است. این باور کاملاً اشتباه است؛ زیرا همستر در دسته حیوانات همه‌چیزخوار قرار دارد. برای یک زندگی سالم همستر به پروتئین نیازمند است. همستر در طبیعت با شکار مارمولک یا قورباغه می‌تواند پروتئین بدن خود را به خوبی تأمین کند. در هنگام نگهداری از همستر در داخل خانه باید با استفاده از منابع پروتئین این ماده ضروری برای بدن همستر را تأمین کرد. مواد غذایی همچون گوشت پخته شده گاو، بوقلمون، مرغ و تخم مرغ آب پز از جمله منابع پروتئین هستند. نکته قابل توجه این است که نباید گوشت خام در اختیار همستر قرار داد؛ زیرا باعث آسیب به دستگاه گوارش این جونده می‌شود. از دیگر منابع تأمین پروتئین برای همستر جیرجیرک، ملخ یا کرم‌هایی همچون «سوپرورم» و «میل‌ورم» هستند.

سبزی‌ها و صیفی‌جات

این مواد غذایی نیز می‌توانند بخش مهمی از تغذیه همستر را به خود اختصاص دهند. از میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توان در کنار سایر خوراکی‌ها در تغذیه همستر استفاده کرد. سبزی‌ها و صیفی‌جات زیر می‌توانند در تغذیه همستر قرار گیرند:

  •    سیب‌زمینی
  •     گوجه فرنگی
  •    کلم بروکلی
  •    فلفل دلمه‌ای
  •    سبزی‌های برگ‌دار تیره مانند جعفری، شوید، ریحان و تلخون

موسل

از ترکیب غذاهای سالم و شیرین موسل به تولید می‌رسد که طعم آن نسبت به پلت یا گلوله مطلوب‌تر است. از موسل می‌توان در کنار سایر مواد غذایی در رژیم غذایی همستر استفاده کرد.

تیموتی

تیموتی به نوع خاصی از یونجه به سبک چمنی گفته می‌شود. این ماده غذایی به دلیل فیبر بالای خود باید همواره در تغذیه همستر قرار گیرد. نکته مهم در استفاده از تیموتی این است که آن را باید هر روز تعویض کرد و باقیمانده آن را دور ریخت. در صورتی که تیموتی مرطوب شود محیط مناسبی برای رشد قارچ و باکتری به شمار می‌رود و همین مسئله می‌تواند به سلامت همستر آسیب وارد کند.

آجیل‌ها

توصیه می‌شود از آجیل به میزان کم در تغذیه همستر استفاده کرد. آجیل باید حتماً از نوع بدون نمک باشد و مواردی همچون پسته، تخم آفتاب‌گردان، گردو و بادام می‌توانند در تغذیه همستر قرار گیرند.

بهترین غذای همستر


غذاهای مضر برای همستر

در تغذیه همستر باید با غذاهای مضر برای این حیوان نیز آشنا بود و به هیچ عنوان از این مواد غذایی در تغذیه همستر استفاده نکرد. از جمله مواد غذایی مضر برای همستر موارد زیر هستند:

  •    لوبیا و حبوبات خام
  •   بادام
  •    شکلات
  •     کاکائو
  •    سیر
  •   پرتقال و نارنگی
  •     دانه سیب و دیگر میوه‌ها
  •    ریواس خام
  •    برگ‌های ریواس
  •     خوراکی‌های مضر و بدون ارزش غذایی 
  •     چیپس و پفک 
  •    غذاهای شیرین و یا نمکی
  •   پیاز

غذاهای مضر همستر

 

مقدار غذای روزانه همستر

پس از آشنایی با انواع غذای مناسب برای همستر آگاهی از میزان غذایی که باید در اختیار همستر قرار داد نیز بسیار مهم است. یکی از مواردی که باید افراد قبل از هر چیزی از آن اطلاع داشته باشند آگاهی از سیستم ذخیره‌سازی همستر است. یکی از نکته‌های جالب در مورد همسترها این است که این حیوانات می‌توانند معادل وزن بدن خود را در گونه‌های خود حمل کنند. این قابلیت به همستر کمک می‌کند تا بتواند به ذخیره‌سازی بخشی از غذای خود در دهان و گونه‌ها بپردازد. آگاهی از این نکته کمک می‌کند تا زمانی که سرپرست همستر ظرف غذای این حیوان را خالی دید اقدام به پر کردن ظرف غذا نکند؛ زیرا همستر غذا را در داخل گونه‌های خود ذخیره کرده است. همچنین همستر عادت دارد بخشی از غذا را به مخفیگاه محل زندگی خود منتقل کند و به همین دلیل باید به این نکته توجه داشت و غذای اضافی در اختیار همستر قرار نداد.
یک قاعده کلی توصیه می‌کند هر ۲۴ ساعت تنها یک یا دو قاشق غذاخوری غذا در اختیار همستر قرار داد. باید توجه داشت این میزان غذا برای همسترهای بزرگ‌تر مانند همسترهای سوریه (همستر طلایی) باید افزایش یابد یا برای همسترهای کوتوله باید کاهش پیدا کند.
 افرادی که می‌خواهند از پلت در رژیم غذایی همستر استفاده کنند، می‌توانند یک قاشق غذاخوری پلت در کنار خوراکی‌های دیگر به همستر خود به شکل روزانه بدهند.

میزان غذای روزانه همستر


غذای بچه همستر چیست؟

افرادی که از بچه همستر نگهداری می‌کنند باید در مورد تغذیه این حیوان حتماً اطلاعات کافی داشته باشند. همستر تا ۷ روزگی باید با شیر مادرش تغذیه شود. در صورتی که به مادر همستر دسترسی وجود نداشته باشد می‌توان با مشورت با دامپزشک شیر مناسب گوارش این حیوان را در تغذیه او قرار داد. از ۷ روزگی به بعد از برگ‌های سبز و غذاهای نرم می‌توان در تغذیه بچه همستر استفاده کرد. همستر در این دوران نمی‌تواند غذای سفت یا جامد را مصرف کند و نباید این مواد غذایی را در اختیارش گذاشت. پس از دو ماهگی همستر امکان مصرف انواع پلت، میوه‌های تازه و سبزی‌ها را دارد.

غذای بچه همستر


آیا همستر به آب در تغذیه خود نیاز دارد؟

برخلاف باور بسیاری از افراد که تصور می‌کنند همستر به آب احتیاج ندارد یا مصرف آن برای حیوان خطرناک است باید حتماً میزان آب کافی در اختیار همستر قرار داد.

تعیین میزان مصرف آب برای همستر


نکات مهم در مورد تغذیه همستر

بسیار مهم است که در تغذیه همستر موارد زیر را حتماً در نظر داشت:

  •    در صورتی که سرپرست همستر غذای بیشتری را در اختیار همستر قرار می‌دهد باید این غذا حتماً خشک و فاسدنشدنی باشد. از آنجایی که همستر عادت به ذخیره کردن غذا دارد در صورت خشک نبودن غذا امکان فاسد شدن آن هست.
  •     توصیه می‌شود سرپرست همستر غذا را بیش از اندازه مصرف همستر در اختیارش قرار ندهد؛ زیرا این کار می‌تواند باعث تشدید رفتار ذخیره‌سازی همستر شود.
  •     در صورتی که افراد نمی‌دانند چه میزان غذایی برای حیوان آنها مناسب است باید حتماً با دامپزشک مشورت کنند تا بتوانند یک رژیم غذایی کامل را برای حیوان خانگی خود فراهم کنند.

مهم ترین نکات در مورد تغذیه همستر

 

کلام پایانی

افرادی که از همستر نگهداری می‌کنند باید حتماً با غذای مناسب همستر آشنا باشند. تغذیه این حیوان نقش مهمی در سلامتشان ایفا می‌کند و به همین دلیل باید با بهترین غذاهای مورد نیاز همستر آشنا بود و در اختیارش قرار داد. همچنین بسیار مهم است افراد با غذاهای مضر برای همستر نیز آشنا باشند تا سلامت این حیوان را به خطر نیندازند. با یک تغذیه سالم و کامل همستر می‌تواند به بهترین شکل ممکن به زندگی خود ادامه دهد.

منابع: 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش