۰

ثبت سفارش تلفنی

غذاهای ممنوعه برای خرگوش

افرادی که از خرگوش‌ها مراقبت می‌کنند باید با غذاهای ممنوعه برای خرگوش آشنا باشند تا به هیچ عنوان از این غذاها در تغذیه خرگوش استفاده نکنند. این غذاها می‌توانند برای خرگوش بسیار خطرناک و حتی سمی باشند و به همین دلیل آشنایی با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به غذاهای ممنوعه برای خرگوش می‌پردازیم.


انواع غذاهای ممنوعه برای خرگوش

بسیاری مواقع افراد به دلیل ناآشنایی با غذاهای ممنوعه برای خرگوش، حیوان خود را در معرض خطرات مرگباری قرار می‌دهند. عدم آشنایی با این غذاها می‌تواند باعث شود که با در دسترس قرار دادنشان، حیوان در معرض خطر مرگ قرار گیرد. از جمله غذاهای ممنوعه برای خرگوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آووکادو

یکی از غذاهای سمی برای خرگوش آووکادو است که حتی خوردن یک بخش کوچک از آن می‌تواند باعث مرگ خرگوش شود. در آووکادو ترکیبی به نام «پرسین» وجود دارد که برای خرگوش‌ها بسیار خطرناک است. پرسین می‌تواند باعث عوارض گوارشی شود و از طرفی مشکلاتی نظیر مشکلات تنفسی را در خرگوش ایجاد کند. اگر مشکلات پیش آمده پس از مصرف آووکادو به سرعت درمان نشوند خرگوش با نارسایی احتمالی قلب مواجه می‌شود که می‌تواند کشنده باشد.

آووکادو

شکلات 

شکلات نیز جزو غذاهای سمی برای خرگوش‌ها به شمار می‌رود. این ماده غذایی حاوی «تئوبرومین» و کافئین است که هر دو می‌توانند برای دوستان پشمالوی ما بسیار مضر باشند. هرچه شکلات تیره‌تر باشد خطر مسمومیت خرگوش بیشتر است. علائم مسمومیت با شکلات مواردی همچون اسهال، بی‌قراری، بیش‌فعالی، لرزش، نفس‌نفس‌زدن، تکان خوردن بیش از حد، تاکی‌کاردی (بالا رفتن ضربان قلب) و هیپرترمی (بالا رفتن درجه حرارت) هستند که با مشاهده آنها باید هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام شود. در صورت عدم درمان سریع، خرگوش می‌تواند جان خود را از دست بدهد.

شکلات 

دانه یا هسته میوه‌ها

پیش از دادن هر میوه‌ای به خرگوش باید حتماً تمام دانه و هسته‌های آن را خارج کنید. دانه‌ها و هسته‌های بسیاری از انواع میوه حاوی مقادیر کمی «سیانید» هستند. دانه سیب و گلابی از معروف‌ترین این دانه‌ها هستند و در کنار آنها می‌توان به هسته‌های زردآلو، هلو، آلو و انبه و هسته‌های گیلاس اشاره کرد. با وجودی که سیانید موجود در دانه‌ها و هسته‌ها بسیار کم است با این حال نباید آنها را در اختیار خرگوش‌ قرار داد.

دانه یا هسته میوه‌ها

پیاز خام، تره فرنگی، سیر

سبزی‌های خام مانند پیاز، تره‌فرنگی و سیر حاوی اکسیدانی به نام n-propyl disulfide هستند که به گلبول‌های قرمز خون می‌چسبد و خرگوش را مستعد آسیب‌های اکسیداتیو می‌کند. بدن پس از چسبیدن این اکسیدان به گلبول‌های قرمز برای از بین بردن آن تلاش می‌کند اما در نهایت گلبول قرمز خون از بین می‌روند. این وضعیت می‌تواند به «کم‌خونی همولیتیک» منجر شود که در صورت عدم درمان سریع می‌تواند کشنده باشد. علائم کم‌خونی همولیتیک شامل رنگ‌پریدگی لثه، لغزش، ضعف، عدم تمایل به غذا یا آب و بی‌حالی است.

 

اگر قصد خرید غذای خرگوش دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

 

گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات

خرگوش‌ها به عنوان حیوانات گیاهخوار هرگز نباید گوشت، تخم‌مرغ یا لبنیات مصرف کنند. سیستم گوارش خرگوش‌ها بر خلاف گوشت‌خواران یا همه‌چیزخواران که قادر به هضم پروتئین حیوانی است، فقط توانایی تجزیه گیاهان کم‌چرب و پر فیبر را دارد.

تخم مرغ

لوبیا قرمز و لوبیا فاوا

این دو نوع لوبیا دارای کربوهیدرات بسیار بالایی هستند و می‌توانند به سیستم گوارشی حساس خرگوش آسیب برسانند و باعث مدفوع نرم یا اسهال، ناراحتی شکمی، نفخ و حتی اختلال در فلور گوارشی (GI) باکتریایی خرگوش شوند. این لوبیاها حاوی سطح بالایی از فسفر و کلسیم هستند و ساختار کاملاً اسیدی دارند و به همین دلیل نباید در اختیار خرگوش قرار بگیرند.

لوبیا قرمز

ریواس

این سبزی ترش حاوی غلظت قابل توجهی از ترکیبی به نام اسید «اگزالیک» در تمام قسمت‌های گیاه است. اگرچه اسید اگزالیک در میزان کم سمی نیست؛ اما در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند و مشکلات بسیاری به وجود آورد. خرگوش‌هایی که با اسید اگزالیک مسموم می‌شوند علائمی همچون تورم دهان، کاهش اشتها، نفخ و ناراحتی شکمی، اسهال و بی‌حالی را تجربه می‌کنند.

ریواس

کاهوی سالادی

یکی دیگر از سبزی‌های ممنوعه برای خرگوش‌ها کاهو سالادی است. کاهوی سالادی حاوی ماده شیمیایی به نام «لاکتوکاریوم» است که برای خرگوش سمی به شمار می‌رود.

کاهوی سالادی

قارچ

قارچ چه از نوع قارچ‌های در طبیعت و چه قارچ‌هایی که از فروشگاه خریداری می‌شوند در گروه غذاهای ممنوعه برای خرگوش هستند. قارچ‌ها به طور معمول حاوی انواع «مایکوتوکسین»ها هستند که در قارچ چه به صورت خام و چه پخته باقی می‌ماند و اگر بیش از حد خورده شود به خرگوش آسیب وارد می‌کند. خرگوش‌هایی که تحت‌تأثیر این ماده قرار می‌گیرند علائمی همچون اسهال، ناراحتی گوارشی، آسیب به اندام‌ها و نقص‌های عصبی را از خود نشان می‌دهند.
غذاهای فراوری شده (نان، پاستا، کلوچه، کراکر، چیپس و...)
بسیاری از غذاهای فراوری شده که انسان‌ها می‌خورند سرشار از کربوهیدرات و قند هستند. این مواد می‌توانند منجر به ناراحتی‌های گوارشی، مدفوع غیرطبیعی، ناراحتی شکمی و «دیس بیوزیس» در خرگوش‌ها شوند و در عین حال خطر چاقی و مشکلات مرتبط با چاقی را در خرگوش‌ها به وجود آورند.

قارچ

سیب‌زمینی خام

اگرچه سیب‌زمینی خام به اندازه بسیاری از غذاهای ممنوعه و سمی که از آنها نام بردیم خطرناک نیست؛ اما برای خرگوش مفید نیز به شمار نمی‌رود. سیب‌زمینی نپخته حاوی یک «آلکالوئید» سمی به نام «سولانین» است که می‌تواند منجر به کاهش اشتها، ناراحتی‌های گوارشی، درد شکم و بی‌حالی در خرگوش‌ها شود.
همچنین سیب‌زمینی حاوی کالری متراکم و نشاسته بالایی است که می‌تواند به سیستم گوارشی حساس خرگوش آسیب برساند و منجر به نگرانی‌های جدی گوارشی شود.

سیب‌زمینی خام


کلام پایانی

بسیاری مواقع سرپرست خرگوش از انواع غذاهای ممنوعه برای خرگوش اطلاعات کاملی ندارد و همین مسئله باعث می‌شود با در اختیار گذاشتن برخی مواد غذایی در اختیار این حیوان باعث آسیب به او شود. به انواع غذاهای ممنوعه و سمی برای خرگوش در این مقاله اشاره شد تا افراد بتوانند با حذف این غذاها به سلامت حیوان خود کمک کنند. در صورتی که افراد نمی‌دانند آیا یک سبزی یا ماده غذایی برای خرگوش سمی است یا خیر باید حتماً با یک دامپزشک در مورد آن ماده غذایی مشورت کنند.

منبع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید