۰

ثبت سفارش تلفنی

علت بی حالی در خرگوش چیست؟

خرگوش‌ها حیوانات پر انرژی هستند که در بیشتر اوقات در حال بازی و شیطنت‌اند و زمانی که خرگوش بی‌حال می‌شود نشان می‌دهد که دچار مشکلی است. برخی از این مشکلات می‌توانند برای سلامت خرگوش تهدیدکننده باشد و به همین دلیل باید حتماً با مشاهده علائم بی‌حالی خرگوش برای یافتن علت این مسئله به دامپزشک مراجعه کرد. در ادامه به علت بی‌حالی در خرگوش به شکل کامل خواهیم پرداخت.

 

چرا خرگوش دچار بی‌حالی می‌شود؟

خرگوش‌ها مانند دیگر حیوانات در معرض ابتلا به انواع میکروب‌ها هستند و خوردن برخی چیزها ممکن است باعث بروز بیماری در آنها شود. نکته‌ای که در مورد بیمار شدن خرگوش‌ها بسیار اهمیت دارد توجه به این مسئله است که خرگوش علائم بیماری را تا زمانی که بیماری به اوج خود نرسیده از خود نشان نمی‌دهد. یک ویژگی غریزی در آنها وجود دارد که باعث می‌شود آنها نخواهند در برابر شکارچی‌ها ضعیف به نظر بیایند و همین مسئله باعث می‌شود خیلی دیر علائم را از خود نشان دهند. 
بی حالی خرگوش به دلایل مختلف می‌تواند رخ دهد. گاهی فقط خوردن یک غذای نامناسب باعث بی‌حال شدن خرگوش می‌شود و گاهی ممکن است یک بیماری باعث بی‌حالی خرگوش باشد. باید شرایط خرگوش به خوبی بررسی شود تا بتوان تشخیص داد چه عاملی در بی‌حالی خرگوش مؤثر بوده است.

علت بی حالی خرگوش

 

علائم کسالت در خرگوش‌ها 

زمانی که خرگوش کسل می‌شود به طور معمول علائم زیر را از خود نشان می‌دهد:

کاهش اشتها

برخی مواقع کسالت در خرگوش‌ها با کاهش اشتها همراه است. در این مواقع خرگوش مانند قبل آب و غذای خود را مصرف نمی‌کند و این مسئله نشان می‌دهد که در سیستم گوارش او مشکلی رخ داده است. در این مواقع باید هرچه سریع‌تر خرگوش را به دامپزشکی منتقل کرد تا وضعیت خرگوش توسط دامپزشک بررسی شود. باید در نظر داشت بی‌اشتهایی خرگوش گاهی مواقع در اوایل به سرپرستی گرفتن او دیده می‌شود. این بی‌اشتهایی به طور معمول ناشی از این است که سرپرست خرگوش هنوز نمی‌داند چه غذایی را باید در اختیار این حیوان قرار دهد و خرگوش  تمایلی به مصرف غذای انتخابی او ندارد.

اسهال در خرگوش

یکی دیگر از علائم کسالت در خرگوش، اسهال است. بسیاری مواقع این عامل نشان‌دهنده یک بیماری است که باید توسط دامپزشک تشخیص داده شود.

عدم نظافت بدن

خرگوش‌ها از هر نژادی عادت دارند تا همیشه خودشان را تمیز کنند. اگر خرگوش تمایلی به تمیز کردن خود و رعایت نظافت ندارد این نکته نشان می‌دهد خرگوش دچار کسلی یا بی‌حالی شده است. به طور مثال اگر می‌بینید زیر پنجه‌های خرگوش مدفوع جمع شده یا پوستش تقریباً مات به نظر می‌رسد باید هرچه سریع‌تر خرگوش را به دامپزشکی رساند.

 

اگر قصد خرید محصولات سلامتی جوندگان دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

 

مشکلات پوست و مو

بسیاری از مشکلات پوست و مو همچون شوره سر، از دست دادن مقدار زیادی خز و یا پوسته پوسته‌شدن پوست گاهی در کنار کسالت در خرگوش‌ها دیده می‌شود. از طریق این نشانه‌ها نیز می‌توان پی برد خرگوش در شرایط عادی خود نیست.

دلایل بی حالی و کسلی خرگوش

 

دلایل بی حالی در خرگوش

موارد متعددی می‌توانند باعث شوند که خرگوش کسل و بی‌حال شود. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایلئوس

«ایلئوس» در خرگوش‌ها بسیار دیده می‌شود و در طول زندگی آنها می‌تواند بسیار اتفاق بیفتد. این مشکل زمانی به وجود می‌آید که انقباضات روده خرگوش که باعث حرکت غذا در روده می‌شوند کاهش می‌یابد یا به شکل کامل متوقف می‌شود. بر اثر این مشکل در داخل معده خرگوش گاز جمع می‌شود و این مسئله باعث درد در شکم خرگوش و عدم غذا خوردن او و بی‌حالی‌اش می‌گردد. به دلیل اینکه خرگوش نمی‌تواند مانند انسان‌ها یا حیواناتی همچون سگ و خرگوش استفراغ کند حتماً باید این مشکل با کمک دارو برطرف شود.

رشد بیش از حد دندان‌ها

یکی دیگر از دلایل کسل بودن خرگوش رشد بیش از حد دندان‌ها است. دندان‌های خرگوش به شکل مداوم رشد می‌کنند و در صورت بلند شدن بیش از حد بیماری‌های جدی را در ناحیه لثه و اندام‌های داخلی به وجود می‌آورند. گاهی مواقع بی‌حالی و کسل بودن خرگوش ناشی از رشد بیش از حد دندان‌ها یا مشکلات دندانی در آنها است که باید حتماً بررسی شود.

استاز دستگاه گوارش (GI)

استاز گوارشی از دیگر مشکلات گوارشی محسوب می‌شود که می‌تواند در طول زندگی خرگوش‌ها بسیار رخ دهد. استاز باعث کند شدن حرکات روده و همچنین از بین رفتن تعادل باکتری‌های طبیعی و مفید معده می‌گردد. اگر خرگوش به این مشکل مبتلا باشد در کنار بی‌اشتهایی و بی‌حالی علائم دیگری مانند اسهال، حالت قوز کرده، مدفوع نرم و دندان‌قروچه شدید نیز دارد.

انگل‌های روده‌ای

گاهی کسالت در خرگوش‌ها به علت انگل روده‌ای به نام «کرم سوزنی» است. برای برطرف کردن این مشکل نیاز به دارودرمانی و رژیم غذایی مناسب است.

استرس محیطی

از دیگر عواملی که باعث بی‌حالی در خرگوش‌ها می‌شود استرس محیطی است. مواردی همچون تغییر ناگهانی مکان خرگوش یا وجود عاملی خارجی که باعث ترساندن خرگوش می‌شود در کسالت آنها نقش دارد.  قرار گرفتن در معرض افراد بسیار، شنیدن صداهای بلند و تکراری، نور و گرمای زیاد از دیگر عواملی هستند که می‌توانند باعث استرس خرگوش و احساس بی‌حالی در او شوند.

سرماخوردگی 

گاهی مواقع سرماخوردگی حتی در فصول گرم سال می‌تواند باعث بی‌حالی و بی‌اشتهایی خرگوش شود. ترشحات بینی در زمان سرماخوردگی تنفس این حیوانات را سخت می‌کند و سخت نفس کشیدن باعث کسالت آنها می‌شود. با مشاهده علائمی همچون عطسه و سرفه باید هرچه سریع‌تر برای درمان سرماخوردگی به دامپزشک مراجعه کرد.

چرا خرگوش من بی حال است

 

نحوه درمان کسلی خرگوش چگونه است؟

برای درمان کسالت در خرگوش به دو دسته درمان می‌توان اشاره کرد:

درمان خانگی برای کسلی خرگوش

توصیه می‌شود با مشاهده کسالت خرگوش حتماً او را نزد دامپزشک برد. اگر به هر دلیلی دسترسی به دامپزشک امکان‌پذیر نبود، می‌توان با درمان‌های خانگی کمی به بهبود مشکل خرگوش کمک رساند.

تغذیه اجباری

 اگر خرگوش به حدی بی‌حال است که غذا نمی‌خورد باید با یک سرنگ مخلوط غذای کودک را مستقیماً در دهانش بریزید تا تغذیه شود.

ماساژ دادن خرگوش

 ماساژ خرگوش هم می‌تواند به تسکین درد ناشی از جمع شدن گاز در شکم او کمک کند و هم می‌تواند به برطرف شدن هرگونه انسداد احتمالی در روده او یاری رساند.
آبرسانی به بدن خرگوش

 آب رساندن به بدن خرگوش بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به برطرف شدن کسالت او کمک کند. یک کاسه آب تمیز همواره در کنار آنها قرار دهید تا از آن مصرف کنند. اگر خرگوش به نوشیدن آب تمایل ندارد می‌توانید سرنگی را از Pedialyte بدون طعم پر کنید و در دهان او بریزید تا دچار کم آبی نشود.
خودداری از دادن پلت

دادن پلت زمانی که خرگوش دچار کسالت است به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند باعث انسداد و درد بیشتر معده شود. 

استرس خرگوش

درمان دامپزشکی

بسیار مهم است که خرگوش جهت درمان کسالت خود به دامپزشکی برده شود. همان‌طور که گفته شد بسیاری از دلایلی که باعث کسالت خرگوش می‌شوند با استفاده از داروها قابل درمان هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا با مشاهده کسالت در خرگوش او را هرچه سریع‌تر به دامپزشکی رساند تا درمان لازم برای او تجویز شود.

 

کلام پایانی

کسالت در خرگوش‌ها یکی از مشکلات رایجی است که در طول زندگی آنها رخ می‌دهد. بسیار مهم است که با مشاهده علائم کسالت هرچه سریع‌تر به دامپزشکی مراجعه شود. خرگوش‌ها به دلایل مختلفی دچار کسالت یا بی‌حالی می‌شوند که رفع این مشکلات تنها از عهده دامپزشک می‌آید و بهتر است برای اینکه خرگوش کمتر آزار ببیند هرچه سریع‌تر علت کسالت در خرگوش بررسی شود و درمان لازم آغاز گردد.

منبع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید