۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

علائم یبوست در خرگوش و درمان خانگی آن

خرگوش‌ها جوندگانی هستند که گوارش آنها بسیار حساس است. مهم‌ترین بخش در دستگاه گوارش خرگوش‌ها بخشی به نام سکوم می باشد که بسیار حجیم و پر کار است و در صورتی که دچار سکون یا بیماری شود بر کارکرد دستگاه گوارش اثر مستقیم دارد. خرگوش ها به طور معمول در طول یک روز 200-300 قطعه مدفوع گرد با اشکال یکسان دفع می کنند که در صورتی که تعداد یا حجم قطعات مدفوع کاهش پیدا کند می تواند نشان دهنده یبوست در خرگوش و مشکل در دستگاه گوارش باشد.

شکل و قوام مدفوع تابع خوراکی است که خرگوش شما مصرف می کند. بنابراین برای سنجش اینکه چرا خرگوش شما دچار یبوست و یا به طور برعکس اسهال شده است لازم است خوراک او بررسی شود و در صورتی که مشکلی در وضعیت خوراک وجود دارد برطرف شود.

 

ابتلا به یبوست در خرگوش


علائم یبوست در خرگوش

اگر علائم زیر را در خرگوش خود دیدید، احتمالا او دچار یبوست شده‌است:
1- بی اشتهایی: خرگوشی که دچار یبوست شده باشد تمایل به
مصرف غذا را از دست خواهد داد.
2- تغییر در ابعاد مدفوع دفع شده : مدفوع خرگوش به طور معمول گرد و نهایتا 1 سانتی متر است بنابراین مدفوع های کوچکتر از این ابعاد می توانند نشان دهنده بروز یبوست باشد.
3- تغییر رنگ مدفوع به زرد و وجود مخاط در اطراف آن
4- تورم شکم
5- تغییر در صداهای معمول گوارشی (این مورد ممکن است بیشتر توسط دامپزشک خرگوش شما قابل بررسی باشد)
6- بی حالی و گوشه گیری

 

مدفوع خرگوش


عوامل موثر در یبوست خرگوش


1- عدم فعالیت مناسب خرگوش: کوچک بودن فضایی که خرگوشتان را در آن نگهداری می کنید ممکن است بسیار بر وضعیت دفعی او اثر داشته باشد. برای خرگوش هایی با سایز کوچک تا متوسط حداقل فضای مورد نیاز 30 در 50 سانت است که این فضا کمترین فضای مورد نیاز اوست. اما اگر نژاد خرگوش شما بزرگتر است لازم است حداقل فضایی با ابعاد 40 در 60 سانتی متر برای او در نظر بگیرید. خرگوش ها جوندگانی فعال هستند که در طبیعت خودشان روزانه به چاله کندن میپردازند و زمانی که این شرایط از آنها گرفته می شود می بایست حتما به نوعی دیگر انرژی وافر آنها تخلیه شود تا دستگاه گوارش و سایر ارگان های بدن آنها به خوبی عملکردشان را حفظ نمایند و از یبوست در خرگوش جلوگیری شود.
2- تغذیه نامناسب: جیره اصلی خرگوش ها را
یونجه خشک یا (AlfaAlfa hay) تشکیل می دهد. خشک و خشبی بودن جیره به سلامت دستگاه گوارش و دندان ها کمک می کند و از رشد بیش از حد دندان ها که می تواند در خرگوش ها بسیار خطرناک و کشنده باشد جلوگیری به عمل آورد. اما در کنار مصرف این غذای خشکی که آب میان بافتی اندکی دارد می بایست سبزیجات تازه به میزان مناسب در اختیار او قرار گیرد تا آب میان بافتی آنها به کارکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کند.

 

مصرف اب تمیز برای خرگوش


3- نبود آب کافی و تمیز: متاسفانه عده ای، خصوصا فروشندگان حیوانات خانگی که اطلاعات علمی کمی در زمینه نگهداری از حیوانات دارند ممکن است به شما بگویند که جوندگان به نوشیدن آب نیازی ندارند و کلیه نیاز بدن خود به آب را از طریق مصرف کاهو و گیاهان آبدار تامین خواهند کرد.

این تصور غلط می تواند تبعات بسیاری را در پی داشته باشد که یکی از آنها یبوست در خرگوش است. همیشه برای خرگوش خود آب تازه و تمیز به میزان مناسب و کافی قرار دهید. اگر از ظروف در باز استفاده می کنید لازم است کنترل نمایید قطعات غذا و یونجه داخل آب نیفتند و ظرف آب به طور روتین تمیز و شسته شود. به طور کلی استفاده از ظروف آبی که سر آنها نیپل دار (ساچمه ای) است و مخصوص جوندگان ساخته شده اند بهترین انتخاب برای خرگوش شما هستند.

4- استرس: هر عامل محرک محیطی که برای خرگوش شما استرس زا باشد می تواند سبب بروز یبوست شود.

 

بهترین غذای خرگوش

 

بهترین غذای مخصوص خرگوش را از لینک زیر  و با کم‌ترین قیمت تهیه کنید.

 

خرید غذای خرگوش

 

عوامل استرس زای معمول برای خرگوش ها عبارتند از:

 

  • تلاش برای نوازش و لمس برخلاف میل خرگوش
  • تلاش برای بلند کردن خرگوش از زمین به طور مکرر
  • بازی کردن بچه ها با خرگوش
  • سروصدای بلند
  • جا به جایی مکرر محل لانه و ناشناخته بودن محیط
  • سرما و گرمای بیش از حد (البته که خرگوش ها بیشتر تمایل دارند در محیط خنک زندگی کنند)
  • و تغییرات مکرر جیره غذایی و گرسنگی و بی آبی های مکرر


کلیه این عوامل می توانند سبب بروز یبوست در خرگوش شما شوند و سلامتی دستگاه گوارش او را به خطر بیندازند.

 

تغذیه موثر برای درمان یبوست خرگوش

 

درمان خانگی یبوست در خرگوش:


اگر بالانس جیره برهم خورده است استفاده از یونجه خشک می تواند کارکرد دستگاه گوارش را بهتر نماید. اما اگر همیشه یونجه خشک جیره اصلی غذایی خرگوش شما بوده است و حالا او دچار یبوست شده است می توانید از گیاهان سبز در کنار جیره خشک او بهره بگیرید تا کارکرد دستگاه گوارش او را تسهیل کنید.
گیاهان سبزی که می توانید برای درمان یبوست در خرگوش در اختیار او قرار دهید عبارتند از:
جعفری
گشنیز
برگ های کاهو
کلم پیچ

 

استفاده از سبزیجات در تغذیه خرگوش

 

در صورتی که هیچ کدام از این موارد به رفع یبوست در خرگوش شما کمک نکرد یک قاشق چای خوری روغن زیتون بر روی غذای او بریزید. توجه داشته باشید تنها زمانی که مجاز به استفاده از روغن زیتون هستید برای رفع یبوست در صورتی که استفاده از سایر روش ها پاسخ نداده است می باشد و باید در مقادیر بسیار کم استفاده شود.
 

نکته بسیار مهم:
خرگوش ها موجوداتی بسیار حساس هستند که برای رفع مشکلات آنها می بایست به دامپزشک متخصص گونه های اگزوتیک مراجعه نمود و بهتر است به جای استفاده از درمان های خانگی با مشاهده هر مشکل در خرگوشتان به دامپزشک مراجعه نمایید تا بدون کمترین ریسک بیماری درمان شود.

 

مشاوره تخصصی آنلاین حیوانات اگزوتیک

 

برای مشاهده همه‌ی محصولات مرتبط و انواع غذاهای خرگوش بر روی لینک زیر کلیک کنید.
 

خرید محصولات خرگوش

 

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده
شایلین گفت:
سلام من خرگوشم آب نمیخوره حال بچه هاش هم اصلا خوب نیست یکی یکی میمیرن لطفا بهم کمک کنید نباشه میکنم
    نیلوفر گفت:
    نگران نباش من دوتا خرگوش بزرگ کردم سالمم بودن و هر کدومم دو سال داشتم و برای جفت گیری واگذار کردم ولی یه بارم ندیدم اب بخورن

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید