۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

راهنمای خرید غذای خرگوش

خرگوش که پستانداری گیاه‌­خوار و خو­ن­گرم است، انواع مختلفی دارد. خرگوش‌ها بیش از ۴۴ گونه‌اند (اهلی و صحرایی). حرکت این حیوان بسیار تند است. دست‌­های این حیوان بازیگوش و دوست‌‌‌داشتنی از پاهایش کوتاه­‌تر است و در کل اندامی شبیه به گربه و گوش‌های دراز و لب‌های شکاف‌دار و دم‌کوتاه و موهای نرم دارند.

خاستگاه اصلی این جانور اسپانیا و شمال آفریقا است؛ اما برای یافتن غذا به برخی از کشورهای دیگر هم مهاجرت کرده‌­اند. طول عمر از 5 الی 15 سال است. معمولاً خرگوش‌­های متوسط و بزرگ طول عمر بیشتری دارند که بسته به نوع نژاد متغیر است. بلوغ این حیوانات در سن 9 ماهگی رخ می‌دهد. دوران بارداری آن‌ها 28-32 روز و تعداد بچه­‌ها معمولاً بین 3-8 عدد است. چشم این حیوانات به‌ نسبت‌ اندازه‌ سر بزرگ‌ و داراي‌ زاويه‌ ديدي‌ حدود ۱۹۰ درجه‌ است. دندان­‌های خرگوش‌­ها رشد دائمی دارد و در سال 10-12 سانتی­متر رشد می­‌کند. خرگوش­‌ها مانند گربه خود را تميز مي­‌کنند. خرگوش‌ها حدود ۱۰۰ میلیون گیرنده برای درک بوهای مختلف دارند. لذا حس بویایی آن‌ها نسبت به انسان (که فقط ۵ تا ۶ میلیون گیرنده دارد) بسیار قوی‌تر است. خرگوش می‌تواند از طریق بو کشیدن صاحب خود را شناسایی کند و یا وقتی حیوانی غریبه وارد قلمرویش می‌گردد، آن را تشخیص دهد.

این حیوانات از آنجا که رفتار غیر تهاجمی دارند، ‌به عنوان یک حیوان خانگی ایده‌­آل مطرح هستند اما باید نحوه ی نگهداری از خرگوش ها را بدانیم. خرگوش­‌ها نیز مانند دیگر حیوانات رژیم غذایی خاصی دارند که در هنگام نگهداری از این حیوان‌­ها باید به این رژیم غذایی توجه بسیاری داشت. در ادامه این مطلب ­می­‌خواهیم به رژیم غذایی این حیوانات بپردازیم و با غذاهایی که برای خرگوش مناسب‌­تر است، آشنا شویم.

 

خرید محصولات جوندگان

محصولات جوندگان

 

راهنمای خرید غذای خرگوش

غذای روزانه خرگوش­‌ها معمولاً شامل دو وعده است که در صورت بیماری و یا حاملگی خرگوش می‌توان تعداد دفعات را افزایش داد  رژیم غذایی این حیوانات خیلی سخت نیست و از خوردن غذا بسیار لذت می‌­برند. اگر این مواد غذایی ترکیبی از علف، سبزیجات، پلت و آب تازه باشد خرگوش را سالم و خوشحال نگه می‌دارد.

 

سبزیجات مناسب برای خرگوش

همه­‌ی افراد هویج را غذای اصلی این حیوان بامزه می­‌دانند، در صورتی که علاوه بر هویج سبزیجات بسیار دیگری را دوست دارند. بسیاری از سبزیجات می‌توانند غذای روزانه خرگوش شما را تشکیل دهند. تنها نکته­‌ای که در مورد سبزیجاتی که برای خرگوش می‌ریزد باید رعایت کنید، این است که سبزیجات تازه بوده و به خوبی شسته شوند و بدون آفتکش باشند. کرفس، کلم بروکلی، ریحان، کلم برگ چینی، شوید، کلم پیچ، نعنا، برگ کاهو، سبزی خردل، گشنیز، شبدر، جعفری، شاهی از غذاهایی است که خرگوش‌­ها به آن‌ها علاقه­مند هستند. اما برای شناسایی واکنش خرگوش‌تان می­‌توانید مقدار کمی از آن را در اختیارشان بگذارید. یونجه، اصلی­‌ترین و مفیدترین قسمت غذای خرگوش را تشکیل می‌دهد. یونجه سرشار از فیبر است که باعث می‌شود دستگاه گوارش خرگوش به بهترین شکل کار کند و برای دندان خرگوش‌­ها بسیار مفید است. بهتر است برای خرگوش­‌های کوچک یونجه و برای خرگوش­‌های بالغ علف سبزه و سبوس جو گذاشته شود.

تهیه علف برای خرگوش

 

 علوفه:

علف تازه بیشترین حجم رژیم غذایی خرگوش را تشکیل داده و باید همیشه در دسترس باشد. همانطور که در بالا اشاره کردیم دندان این حیوانات مدام در حال رشد است؛ از این جهت قرار دادن علوفه در رژیم غذایی آنها بسیار مورد اهمیت است. زیرا می­‌توانند با جویدن آنها رشد دندان­‌های خود را کمتر کنند. همچنین علوفه تازه و علوفی که به رنگ سبز باشد و پلاسیده نباشد از غذاهای مورد علاقه این حیوان است به شرطی که عاری از سم وآفت باشد.

 

علوفه قرصی مخصوص جوندگان با طعم جعفری هپی بانی بسته 3 عددی

غذاهای انگیزشی:

برخی از خوراکی­‌ها را می‌­توانید به عنوان غذای انگیزشی و تشویقی برای حیوانات خود در نظر بگیرید. این خوراکی‌­های انگیزشی که خوردن بیش از حد آن برای خرگوش مضر است، بهترین و لذیذترین غذا برای خرگوش­‌هاست. بهترین خوراکی برای خرگوش میوه است و به دلیل قند موجود در میوه‌ها، مصرف بیش از حد آن برای این حیوان مضر است. از جمله میوه­‌هایی که خرگوش­‌ها به آن علاقه­‌مندند، می‌­توان به توت­ فرنگی، تمشک، موز، سیب درختی بدون هسته، آناناس اشاره کرد. پس باید دقت کنید که این غذا را بیش از اندازه به خرگوش خود ندهید و ترجیحاً از میوه‌های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید زیرا عاری از آفتکش‌ها هستند و در ضمن میوه­‌ها باید کاملا شسته شوند.

 

غذای تشویقی خرگوش

پلت­ها:

علاوه بر غذاهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم پلت‌­ها می­‌توانند به عنوان غذا در رژیم غذایی خرگوش‌­ها قرار بگیرند. این پلت­‌ها اگر تازه نباشند خرگوش از خوردن آن اجتناب می­‌کند. در خرید پلت‌­ها برای حیوان خود مطابق با سن خرگوش میزان مصرف آن را در نظر بگیرید. حتما از پلت­‌هایی استفاده کنید که تازه باشند و علاوه بر فیبر بالا، پروتئین‌شان کم باشد، زیرا پروتئین زیاد برای خرگوش­‌ها خوب نبوده و سبب چاقی و دیگر مشکلات در این حیوانات می­‌شوند. پلت‌­هایی که دارای مواد افزودنی هستند، برای خرگوش‌­ها ایجاد مشکلات گوارشی می‌­کنند همچنین به خاطر داشته باشید از پلت­‌هایی که با خوراکی‌های تنقلاتی (ذرت خشک و غیره که برای تشویق به کار می‌روند) مخلوط شده‌اند، استفاده نکنید. هر چه سن خرگوش شما بالاتر می‌رود باید پلت کمتری به خرگوش خود بدهید.

برای خرید محصولات خرگوش بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید محصولات خرگوش

انتخاب پلت مناسب برای خرگوش

 

آب:

آب تازه همیشه باید در درسترس این حیوان باشد، اگر خرگوش شما از آب کم استفاده می‌کند نگران آن نباشید زیرا بخشی از آب مورد نیاز را از طریق سبزیجاتی که مصرف می­‌کند و به دست می­‌آورد. برای ظرف آب این حیوانات می­‌توانید یک بطری در نظر بگیرید و بطری را به قفس آن‌ها ببندید. همچنین در روزهای گرم می‌­توانید از یک الی دو تکه یخ در بطری آن‌ها استفاده نمایید. آب تمیز و تازه باید همیشه در اختیار خرگوش قرار بگیرد، حتی اگر آب در ظرف باقی بماند، باید آن را برای مصرف خرگوش‌­ها تعویض کرده و آب تازه برای‌شان گذاشت.

چقدر به خرگوش خود آب بدهیم

 

غذاهای ممنوع برای خرگوش‌­ها:

برخی از غذا برای این حیوانات ممنوع هستند و به سلامت آنها آسیب می­‌رسانند. از جمله غذاهایی که برای این حیوانات ممنوع است می­‌توان به خوراکی‌­هایی با کربوهیدرات بالا مثل پاستا، بیسکوییت نمکی، چیپس، نان، کلوچه، غلات صبحانه، تشویقی­‌های ساخته شده از ماست، آووکادو، کرن فلکس، برگ چغندر، کاهو پیچ، گردو، ریواس، جو دوسر، کره بادام زمینی، سیب زمینی، غذاهای همستر، برگ گیاهان خانگی، گوشت، گل کلم و... اشاره کرد.

 

نکات تکمیلی در مورد تغذیه خرگوش‌ها:

غذای بچه خرگوش­‌ها تا 3 هفته حداقل شیر مادرشان است. بعد از سپری شدن این دوره، می­‌توان به آنها خوراکی‌­هایی چون برگ سبز (کاهو)، غده‌­های جوان گیاهی، مقداری اندک از غذاهای خشک و علف بدهید.

استفاده از ویتامین­‌ها و مواد مکمل و مواد معدنی مخصوص خرگوش‌ها بر اساس دستورالعمل کارخانه سازنده بایستی به طور مرتب انجام پذیرد.

با توجه به اینکه دندان‌های خرگوش رشد می‌کند، باید در جیره غذایی از مواد سخت نیز استفاده نمود، بنابر‌این می‌توان از گردو، فندق، بلوط و …..  و نیز دانه­‌هایی که دارای پوست سفتی هستند و موجب کوتاه شدن دندان‌ها می‌شوند استفاده نمودبه یاد داشته باید که خرگوش سالم، خرگوشی است که به تغذیه او توجه شده و مواد لازم در اختیار او قرار گرفته باشد.

کلام آخر:

 در بالا با غذاهای مناسب مصرف خرگوش‌­ها و همچنین تغذیه غلط آن‌ها آشنا شدید. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های شما هنگام نگهداری از موجودات خانگی، توجه دقیق به رژیم غذایی آنان است. امیدواریم با خواندن این مقاله و در دست داشتن اطلاعات و راهنمایی‌­های مربوط به تغذیه مناسب خرگوش‌­های دوست داشتنی، از داشتن این حیوان خانگی نهایت لذت را ببرید و با آن سرگرم شوید.

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید