۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

چگونه به حیوانات خانگی خود دارو بدهیم؟

از قرص‌های ضدانگل گرفته تا قطره‌های چشمی و تزریق روزانه انسولین، تقریباً هر حیوان خانگی احتمالاً در مقطعی از زندگی خود نیاز به مصرف نوعی دارو دارد. برای بسیاری از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه، حتی ممکن است دارو دادن به یک کار روزانه نسبتاً عادی تبدیل شود؛ اما متقاعد کردن یک حیوان خانگی برای مصرف داروهای خود می‌تواند یک تجربه چالش برانگیز باشد. بنابراین چگونه می‌توانید حیوان خانگی خود را وادار کنید که آن قرص‌ها را ببلعد؟ در ادامه مقاله ما را بخوانید تا حیوان خانگی خود را وادار به مصرف داروهایش کنید.

 

دادن دارو به حیوان خانگی


دستورالعمل درست مصرف دارو را دنبال کنید

اولین چیزی که در مورد دارو باید به آن توجه کنید این است که به حیوان خانگی خود دوز دقیق، در مقدار و دفعات دقیقی که توسط دامپزشک شما تجویز شده است؛ بدهید. دستورالعمل‌ها را روی برچسب خود دارو نیز خواهید دید. همیشه باید دوره کامل دارو را بگذرانید، خواه 10 قرص روزانه باشد یا دوزهای چهار هفته‌ای. به عنوان مثال، عدم تکمیل یک دوره آنتی بیوتیک به این معنی است که آن‌ها کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند و حیوان خانگی شما از مزایای کامل آن بهره‌مند نخواهد شد.


اگر قرار بود دوز دارو را برای یک بیماری مهم‌تر از دست بدهید، برای مثال دیابت، صرع یا یک بیماری قلبی، این مشکل میتواند به این معنی باشد که بیماری به درستی کنترل نمیشود و حیوان خانگی شما شاید خیلی سریع بیمار شود. اینجاست که بیمه حیوانات خانگی شامل پوشش اضطراری وارد میشود اما دقیقاً چگونه میتوانید قرص‌های بسیار مهم را به حیوان خانگی خود بدهید؟ در ادامه به نکات مهم در دادن قرص به حیوان خانگی اشاره میکنیم.

 

دستورالعمل مصرف دارو برای گربه


داروها را همراه با غذا به حیوان خانگی خود بدهید

داروهای مخصوص حیوانات خانگی معمولاً به شکل قرص هستند. سگ یا گربه شما ممکن است از مصرف این قرص‌ها که به شکل جامد از بسته بندی خارج میشوند خودداری کند. با این حال، خرد کردن داورها در غذایشان می‌تواند راهی عالی برای پنهان کردن ظاهر و طعم آن‌ها باشد. بهترین راه این است که قرص‌ را در قسمت کوچکی از غذا جاسازی کنید و درست در شروع غذا خوردن و در جلو بشقاب به حیوان خود بدهید.


حتی ممکن است بخواهید حیوان خود را 12 ساعت قبل از غذا دور نگه دارید تا مطمئن شوید که وقتی زمان دارو فرا می‌رسد واقعاً برای خوردن آماده هستند. باید مطمئن شوید که حیوان کل دوز را مصرف میکنند سپس می‌توانید بقیه غذا را به آن‌ها بدهید و مطمئن باشید که سیر نخواهند شد و قبل از مصرف داروها غذا را ترک نمیکنند. غذاهای مناسب سگ برای مخفی کردن داروها شامل توپ‌های پنیر، کوفته و هر چیزی با بافت خامه‌ای است.


برای گربه‌ها، غذای مرطوب گربه معمولاً محل اختفای مناسبی برای قرص‌ها است. فقط مطمئن شوید که سگ یا گربه شما کل غذا را بخورد تا دوز کامل را دریافت کند. به هر حال، همیشه با دامپزشک خود چک کنید که قرص خاصی که برای شما تجویز شده است برای خرد کردن در غذا بی‌خطر باشد.


برخی از داروها زمانی که به این روش خرد می‌شوند به طور موثر عمل نمیکنند، در حالی که برخی دیگر باید بدون غذا داده شوند، زیرا در معده خالی بسیار بهتر عمل میکنند بنابراین قبل از خرد کردن حتماً بررسی کنید. در نهایت، اگر برای وادار کردن سگ یا گربه به داروی خود به شکل جامد مشکل دارید، قطعاً ارزش دارد که از دامپزشک خود بپرسید که آیا به جای داروی جامد گزینه مایع وجود دارد یا خیر؟ داروی مایع اغلب میتواند راحت‌تر به حیوانات خانگی داده شود. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به تجویز داروهای مایع خواهیم داشت.

 

دادن دارو و غذا به حیوان خانگی


برای دادن دارو به حیوان خانگی از دوستان خود کمک بگیرید

ممکن است نکاتی که در بالا ذکر کردیم کارساز نباشند. به عنوان مثال، ممکن است حیوان خانگی شما بتواند داروی پنهان شده در غذای خود را بو کند و به ظرف نزدیک نشود. برخی از حیوانات خانگی پنهانی حتی کاسه غذای خود را بر میگرداند. اگر چنین است، شاید به کمک نیاز داشته باشید تا حیوان خانگی خود را وادار به خوردن قرص‌هایش کنید. به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده نیاز دارید تا به عنوان دستیار شما عمل کند. در اینجا یک راهنمای گام به گام آمده است:

  • اگر دارو حاوی استروئید یا هورمون است، شاید بخواهید از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید. در غیر این صورت، قبل از اقدام حتماً دست‌های خود را بشویید.
  • یک سرنگ کوچک آب آماده کنید و قرص را از بسته بندی آن خارج کنید.
  •  بچه گربه یا توله سگ خود را روی یک سطح غیر لغزنده قرار دهید، در حالی که دوست شما پشت سر آن‌ها بایستد و آن‌ها را به آرامی اما محکم نگه دارد. ممکن است بخواهید گربه خود را در یک حوله بپیچید تا روی شما چنگ نیندازد. یک سگ بالغ را روی زمین کنار دیوار بنشانید و  کمک بخواهید که در یک طرف حیوان بنشیند و سر و بدن سگ را به صورت ایمن نگه دارد.
  • در مرحله بعد، باید به آرامی فک بالایی حیوان خانگی خود را در یک دست بگیرید و آن را به سمت بالا زاویه دهید تا بینی حیوان به سمت سقف باشد. این حرکت به طور طبیعی باید باعث شود که دهان گربه یا سگ شما کمی باز شود. اکنون می‌توانید به آرامی فک پایین را به سمت پایین بکشید تا دهان حیوان کاملاً باز شود.
  • حالا قرص را تا جایی که ممکن است روی زبان حیوان قرار دهید. مهم است که قرص را به جای انداختن آن در دهان روی زبان حیوان بگذارید، زیرا رویکرد دوم می‌تواند باعث خفگی شود. همان‌طور که در زیر خواهیم دید، یک قرص خوران (Pill Poppe) میتواند ابزار مفیدی در اینجا باشد و به شما کمک کند قرص را در موقعیت مناسب قرار دهید.
  • هنگامی که قرص را روی زبان گذاشتید؛ می‌توانید دهان حیوان خانگی خود را با به آرامی نزدیک کردن دو فک به هم ببندید. پوزه حیوان را برای چند ثانیه نگه دارید تا بلافاصله قرص را بیرون نریزند. هم‌چنین می‌توانید گلوی حیوان را به آرامی از پوزه تا بالای سینه به سمت پایین نوازش کنید. این حرکت علاوه بر اینکه یک حرکت آرامش بخش است؛ حیوان را به قورت دادن تشویق می‌کند.
  • اگر به نظر می‌رسد که برای بلعیدن به کمک کمی نیاز دارند، می‌توانید مقدار کمی آب را با سرنگ در کنار دهان حیوان بریزید. این یک ایده خوب به ویژه برای گربه‌ها است، زیرا از گیر کردن قرص در گلوی حیوان جلوگیری می‌کند. بلعیدن قرص در گربه‌های مسن‌تر ممکن است سخت‌تر باشد.
  • مراقب لیسیدن لب‌های حیوان خانگی خود باشید؛ این معمولاً به این معنی است که حیوان دارو را بلعیده‌اند.
  • کار تمام شد. اکنون می‌توانید حیوان خانگی خود را با ستایش، نوازش و یک غذای سالم پاداش دهید. پاداش دادن مهم است، زیرا باعث ایجاد تشویق حیوان می‌شود. دفعه بعد که باید یک قرص بخورد، می‌داند که دوباره تشویق می‌شود.
  • اگر دستکش یکبار مصرف نپوشیده‌اید، شستن دست‌ها را فراموش نکنید.

 

دادن دارو به حیوان خانگی


یک قرص خوران را برای حیوان خانگی خود در نظر بگیرید

این دستگاه کوچک هوشمند که در اکثر مراکز درمانی موجود است؛ مانند یک سرنگ عمل می‌کند. این دستگاه برای تجویز آسان قرص جامد به حیوانات خانگی بی‌میل طراحی شده است. اساساً، قرص در ناحیه بالشتکی نرم درست در یک انتهای قرص خوران قرار می‌گیرد. سپس با فشار دادن پیستون به سمت پایین، قرص را از این نازل رها کنید.

 

قرص خوران حیوانات هپی پت


می‌توانید انتهای قرص خوران را درست در پشت زبان سگ یا گربه خود قرار دهید و پس از فشار دادن پیستون در انتهای دیگر، قرص را فشار دهید، بدون اینکه نیازی باشد انگشتان خود را در دهان حیوان خانگی خود قرار دهید. این برای هر دوی شما بهتر است. با کمی تمرین، این روش می‌تواند هم آسان و هم موثر باشد.

 

قرص خوران برای حیوان خانگی


چگونه به حیوان خانگی خود داروی مایع بدهید

داروی حیوان خانگی شما ممکن است به شکل مایع باشد. در واقع، شاید ساده‌ترین راه برای پنهان کردن داروهای مایع، انجام همان کاری باشد که با یک قرص جامد انجام می‌دهید؛ مخفی کردن آن در غذای حیوان است. با این حال، گاهی اوقات، دارو را می‌توان مستقیماً در دهان گربه یا سگ پاشید. این یک روش نسبتاً ساده است و معمولاً به کمک یک دستیار نیاز ندارد.


شما باید به آرامی فک‌های حیوان خانگی خود را بسته نگه دارید و سرنگ را در گوشه دهان حیوان بین دندان‌ها قرار دهید. در این مرحله، ممکن است وسوسه شوید که دارو را به پشت گلوی حیوان خانگی خود بریزید تا مطمئن شوید که پایین می‌رود. با این حال، این کار توصیه نمی‌شود، زیرا خطر ایجاد می‌کند که دارو از راه هوایی حیوان عبور کند و باعث خفگی‌اش شود.


دارو را به آرامی روی زبان بپاشید. برای چند لحظه فشار ملایمی روی فک‌ها نگه دارید، دهان حیوان را ببندید و گلوی حیوان خانگی خود را نوازش کنید تا حیوان را به قورت دادن دوز تشویق کنید. اگر به نظر می‌رسد هیچ یک از روش‌های بالا برای شما و حیوان خانگی‌تان کارساز نیست، بهتر است با دامپزشک خود تماس بگیرید تا ببینید آیا پیشنهادات دیگری دارند یا خیر؟ زیرا شما نمی‌خواهید زمان قرص به بخش استرس‌زایی از روز تبدیل شود.

 

دادن داروی مایع به حیوان خانگی


در نگهداری درست از داروهای حیوان خانگی خود کوشا باشید

همیشه به یاد داشته باشید که داروهای حیوان خانگی را با خیال راحت دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. هم‌چنین این محصولات باید در جای خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند. اکثر داروها باید در دمای اتاق نگهداری شوند؛ اگرچه برخی از آن‌ها باید در یخچال نگهداری شوند. با دامپزشک خود مشورت کنید یا روی برچسب آن را مطالعه کنید تا محل نگهداری داروی خاص خود را مشخص کنید.


هنگامی که صحبت از داروها می‌شود؛ رعایت بهداشت بسیار مهم است. همیشه باید دست‌های خود را بعد از دست زدن به هر دارویی و قبل از دادن آن به حیوان خانگی خود بشویید. بدین دلیل که دستان شما ممکن است حامل باکتری‌هایی باشند که ممکن است با اثربخشی دارو تداخل داشته باشند. برخی از داروها مانند آن‌هایی که حاوی استروئیدهای موضعی هستند، نباید توسط زنان باردار استفاده شود.


اگر کسی در خانواده شما باردار است؛ با دامپزشک خود صحبت کنید یا دستورالعمل‌های استفاده از محصول را بررسی نمایید تا ببینید آیا استفاده از دارو بی‌خطر است یا خیر؟ اگر شک دارید، یا دستکش بپوشید یا از دارو استفاده نکنید، از شخص دیگری بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. هم‌چنین باید به دامپزشک خود اطلاع دهید که آیا حساسیت خاصی به برخی داروها مانند پنی سیلین دارید. در این مورد، دامپزشک ممکن است یک جایگزین تجویز کند یا به شما توصیه نماید که برای تجویز دارو کمک بگیرید.


دارو دادن به حیوان را به طور منظم ادامه دهید

شما باید سعی کنید دارو را کم و بیش در زمان مشخصی هر روز به حیوان خانگی بدهید. در مورد دارو دو بار در روز، دوزها معمولاً باید با فاصله 12 ساعت داده شوند، مثلاً در هشت صبح و هشت بعد از ظهر! اگر قرار است دارو سه بار در روز مصرف شود، ممکن است یک فاصله زمانی هشت ساعته مناسب باشد، به عنوان مثال، در ساعت هفت صبح، سه بعد از ظهر و 11 شب بهترین زمان‌ها خواهد بود.


شما همیشه باید دوره را کامل کنید؛ حتی اگر به نظر می‌رسد حیوان خانگی شما قبل از رسیدن به پایان دوره به طور کامل بهبود یافته است. اگر نگران هستید که حیوان خانگی شما از عوارض جانبی دارو رنج می‌برد یا اگر سلامت حیوان خانگی شما حتی پس از اتمام دوره بهبود نمی‌یابد؛ باید با دامپزشک خود تماس بگیرید.


برنامه ملاقات منظم با دامپزشک را دستور کار قرار دهید

اگر حیوان خانگی شما دوره طولانی مدت درمان را می‌گذراند؛ احتمالاً دامپزشک شما می‌خواهد حیوان را در فواصل زمانی معینی ببیند (مثلاً هر شش ماه یک بار). دامپزشک شما در مورد دفعات این معاینات به شما توصیه می‌کند و باید برنامه توصیه شده را دنبال کنید. اگر هزینه‌های این معاینات منظم افزایش یافت، نگران نباشید. بیمه حیوان خانگی ممکن است بتواند به این هزینه‌ها کمک کند. بهتر است زمانی که حیوان خانگی شما هنوز جوان است، بیمه حیوان خانگی خود را تنظیم کنید، بنابراین در طول عمر آن‌ها در برابر همه احتمالات تحت پوشش هستید.


دامپزشک شما می‌خواهد بررسی کند که دارو تا چه حد کار خود را انجام می‌دهد و می‌خواهد مطمئن شود که آن محصول خاص هنوز موثرترین راه حل برای نیازهای پزشکی حیوان خانگی شما است. دامپزشک هم‌چنین می‌خواهد به دنبال عوارض جانبی دارو باشد و هم‌چنین وزن حیوان خانگی شما را کنترل کند. افزایش یا کاهش وزن غیرعادی ممکن است به این معنی باشد که درمان مناسب نیست یا نیاز به تنظیم دوز دارد.

 

برنامه ملاقات منظم با دامپزشک


استفاده از قطره گوش برای حیوان خانگی را یاد بگیرید

در ابتدا باید بگوییم که این بخش بیشتر مورد توجه صاحبان سگ‌ها خواهد بود. گربه‌ها از آنجایی که موجودات تمیزی هستند؛ به ندرت مشکل گوش دارند. آن‌ها نباید گوش خود را تمیز کنند و هم‌چنین نباید دچار عفونت گوش شوند. با این حال، برخی از سگ‌ها مستعد عفونت‌های مکرر گوش هستند.

در واقع، ما در این مقاله بحث کردیم که کدام نژادهای گربه بیشتر در برابر عفونت گوش آسیب پذیر هستند. به ویژه این نژادها باید گوش خود را به طور مرتب تمیز کنند. محصولات مختلفی از جمله دستمال مرطوب گربه و قطره در بازار موجود هستند که می‌توانید از فروشگاه پت‌آباد خریداری کنید. در مورد استفاده از داروی گوش، توجه داشته باشید که اکثر داروهای گوش سگ حاوی استروئیدهای موضعی هستند و در نتیجه نباید توسط زنان باردار استفاده شوند.


روش استفاده از قطره گوش نسبتاً ساده است که عبارتند از:

 

  • به سادگی فلپ گوش سگ خود را بالا نگه دارید و در نتیجه مجرای گوش خارجی او را در معرض دید قرار دهید.
  •  قبل از مصرف دارو، موم اضافی را که در گوش سگ شما جمع شده است پاک کنید، پنبه مرطوب این کار را به خوبی انجام می‌دهد.
  • پس از انجام این کار، می‌توانید نازل بطری را با دقت در مجرای گوش قرار دهید و مقدار مشخص شده دارو را تجویز کنید.
  • همان‌طور که گلوی سگ خود را برای کمک به پایین آوردن یک داروی خوراکی مالش میدهید، می‌توانید به آرامی قاعده گوش حیوان را مالش دهید تا عبور دارو از مجرای گوش آسان شود.
  • اگر مجبورید به گربه خود قطره گوش بدهید، به یاد داشته باشید که هرگز دارو را بین گربه‌ها یا سگ‌ها به اشتراک نگذارید. اگر گوش حیوان خانگی شما قبل یا بعد از انجام درمان گوش بسیار دردناک به نظر می‌رسد؛ با دامپزشک خود مشورت کنید. 

 

استفاده از قطره گوش برای حیوان خانگی

 

چگونه به حیوان خانگی خود قطره چشم بدهید

داروهای چشمی برای گربه‌ها و سگ‌ها معمولاً به شکل قطره‌های چشمی تجویز می‌شوند. این قطره‌ها به طور کلی فقط نیاز به یک قطره دارند که در هر دوز روی چشم ریخته می‌شوند. با این حال، اگر به طور ناخواسته بیش از یک قطره را بچکانید، نگران نباشید! نباید ضرری داشته باشد. همیشه بررسی کنید که آیا قطره‌ها باید قبل از استفاده تکان داده شوند یا باید در یخچال نگهداری شوند. مانند تمام برنامه‌های کاربردی پزشکی، چند مرحله کلیدی وجود دارند که باید دنبال کنید تا مطمئن شوید که قطره‌های چشمی را به طور موثر و بدون ایجاد ناراحتی برای گربه یا سگ خود استفاده می‌کنید:

 

  • ‌اول از همه، باید چشم‌های حیوان خانگی خود را تمیز کنید تا ترشحات اضافی از بین برود.
  • بهتر است وقتی قطره چشمی را استفاده می‌کنید، از پشت به حیوان نزدیک شوید تا آن را نبیند.
  • با گرفتن دست چپ خود زیر چانه، سر حیوان را به سمت بالا ببرید. با خم شدن سرشان به سمت بالا، چشمانشان به طور طبیعی باز می‌شود.
  • بطری قطره چشم را در دست راست خود بگیرید، میتوانید لبه بیرونی کف دست راست خود را روی بالای سر، درست بالای چشم‌ها قرار دهید. سپس این دست به آرامی پلک فوقانی را از چشم دور می‌کند و قسمت بیشتری از چشم را در معرض دید قرار می‌دهد و استفاده دقیق از قطره‌ها را برای شما آسان‌تر می‌کند.
  • شما میتوانید یک قطره را روی چشم بریزید و سر را به آرامی به سمت بالا خم کنید تا نیروی جاذبه بتواند اثر خود را انجام دهد و اجازه دهید قطره چشم جذب شود.

 

دادن قطره چشم به حیوان خانگی

 

کلام آخر

پیش بینی اینکه حیوان خانگی مورد علاقه شما ممکن است در طول عمر خود به چه روش‌ها، مشاوره‌ها و داروهایی نیاز داشته باشد، دشوار است. با این حال، هر زمان که دارو درمانی پیش آمد، بهتر است به نزد دامپزشک بروید و از او دستور العمل‌های لازم برای مصرف دارو را دریافت کنید. در هر مرحله از دارو درمانی مهم است که با حیوان خانگی خود مهربان باشید و برای مصرف دارو تشویقش کنید.

منبع:

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید