​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

آسیب دیدگی های شایع در توله سگ‌ها

توله سگ‌ها حیواناتی هستند که عاشق بازی و شیطنت کردن‌اند. بسیاری مواقع در حین بازی این حیوانات دوست‌داشتنی دچار آسیب می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود مشکلات بسیاری برای آنها به وجود آید. بسیار مهم است افرادی که از توله سگ‌ها مراقبت می‌کنند در مورد آسیب‌دیدگی‌های شایع در توله سگ‌ها بدانند تا بتوانند بهترین اقدام را در هنگام این حوادث انجام دهند. در ادامه این مقاله به این موضوع به شکل کامل خواهیم پرداخت.


آسیب شایع در توله سگ‌ها

برای اینکه توله سگ بتواند دوره تولگی تا بلوغ را به شکل صحیح طی کند نیازمند مراقبت است. یکی از مراقبت‌های بسیار مهم از توله سگ‌ها مراقبت از آنها در هنگام بازی کردن آنهاست. بسیار مهم است که سطح بازی و ورزش متناسب با توله سگ باشد تا این حیوانات کوچک دچار آسیب یا شکستگی استخوان نشوند.
توله سگ‌ها برخلاف باور بسیاری از افراد آن‌چنان انعطاف‌پذیر و قوی نیستند و استخوان‌های شکننده دارند. در واقع استخوان این حیوانات تراکم بسیار کمی در این دوران دارد و در معرض شکستگی است.
بسیاری مواقع شکستگی استخوان توله سگ در این دوران دارای علائم واضح مانند لنگیدن است؛ اما گاهی علائم شکستگی یا آسیب به استخوان‌ها چندان واضح نیستند و به شکل تورم در ناحیه آسیب‌دیده، بازی نکردن و غذا نخوردن توله سگ خود را نشان می‌دهند.
6 آسیب شایع در توله سگ‌ها به شرح زیر هستند:

شکستگی آرنج در توله سگ‌ها

استخوان بازو بین شانه و آرنج قرار دارد. ضربه به این استخوان می‌تواند باعث شکستگی قسمت خارجی آرنج شود. بسیاری از رفتارهای توله سگ همچون فرود نادرست از روی اثاثیه منزل یا از آغوش سرپرست می‌تواند باعث شکستگی آرنج شود.

شکستگی‌های استخوانهای ساعد در توله سگ‌ها

به استخوان‌های اندام جلویی رادیوس- اولنا (Radius-Ulna) می‌گویند. یکی از شکستگی‌های بسیار معمولی که در هنگام پریدن توله سگ از مبلمان یا بازوهای سرپرستش بسیار اتفاق می‌افتد این شکستگی است. در بیشتر موارد هر دو استخوان در قسمت بالای مچ دست می‌شکنند و باعث مشکلات بسیاری در توله سگ می‌شوند.

شکستگی انگشتان پا در توله سگ‌ها

از دیگر شایع‌ترین شکستگی‌ها در توله سگ‌ها شکستگی انگشتان پا است. این شکستگی نیز بر اثر افتادن یا پریدن از سطوح بلند اتفاق می‌افتد. گاهی نیز ممکن است در اثر برخورد تصادفی و با شدت انسان با توله سگ این شکستگی رخ دهد.

شکستگی لگن در توله سگ‌ها

از دیگر آسیب‌دیدگی‌های شایع می‌توان به شکستگی‌های لگن اشاره کرد. این شکستگی بر اثر یک زمین خوردن به شکل ضربه‌ای به وجود می‌آید و بسیار دردناک است.

شکستگی استخوان ساق پا در توله سگ‌ها

 ساق (Tibial Crest) سگ شبیه به استخوان ساق پا انسان است. تاج تیبیال به قسمت بالایی و جلویی استخوان گفته می‌شود. این شکستگی به طور معمول پس از ضربه‌هایی مانند زمین خوردن به وجود می‌آید.

شکستگی صفحه رشد استخوانها در توله سگ‌ها

صفحات رشد (Growth Plate) به نواحی انتهای استخوان‌های در حال رشد گفته می‌شود که حاوی سلول‌های تقسیم‌کننده‌اند و با بزرگ‌تر شدن توله‌سگ، به استخوان‌ها  کمک می‌کنند تا بلندتر شوند. با رسیدن توله به سن بلوغ، صفحات رشد در نهایت بسته می‌شوند. تا رسیدن به سن بلوغ این صفحات نرم و بسیار آسیب‌پذیر هستند.

شایع ترین آسیب ها در توله سگ‌ها

 


روش‌های درمان آسیب‌دیدگی توله سگ

روش‌های درمان آسیب‌دیدگی توله سگ با توجه به علت و محل آسیب‌دیدگی متفاوت است و به شکل‌های زیر انجام می‌شود:

  • درمان شکستگی آرنج در توله سگ‌ها به طور معمول ترکیبی از استفاده از پین و پیچ است.
  • درمان شکستگی ساعد به یک صفحه و پیچ نیاز دارد تا شکستگی به درستی تنظیم شود و بهبود یابد.
  • برای درمان شکستگی انگشتان پا به پین جهت ردیف شدن و بهبود صحیح انگشتان و همچنین آتل نیاز است.
  • درمان شکستگی لگن به طور معمول با پین انجام می‌شود. گاهی ممکن است از جراحی برای برداشتن سر استخوان ران استفاده شود.
  • جهت درمان شکستگی صفحه رشد به طور معمول از عمل جراحی استفاده می‌شود هرچند ممکن است در برخی موارد آتل نیز کارساز باشد.

درمان آسیب‌دیدگی توله سگ

 

تشخیص علائم درد در توله سگ‌ها

  1. زمانی که استخوان‌های توله سگ آسیب می‌بیند دو دسته از علائم در این حیوانات قابل مشاهده هستند. دسته اول علائم واضح مانند لنگیدن یا عدم استفاده از یک پا هستند. علائم دسته دوم علائم ناواضح به شمار می‌روند که از آن جمله می‌توان به غذا نخوردن، بازی نکردن، گریه، محافظت از ناحیه آسیب‌دیده، تورم ناحیه یا درد اشاره کرد.

مهم است که سرپرست توله سگ در این دوران حساس علائم دوست چهارپای خود را در نظر داشته باشد و به محض مشاهده هرگونه تغییری در رفتار توله سگ با دامپزشک مشورت کند.

نحوه تشخیص علائم درد در توله سگ‌ها


تشخیص آسیب‌دیدگی توله سگ چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که توله سگ برای بررسی وضعیت به دامپزشکی برده می‌شود دامپزشک کار خود را با یک معاینه فیزیکی کامل آغاز می‌کند. در بسیاری موارد دامپزشک ممکن است به سگ آرام‌بخش بزند؛ زیرا سگی که دچار درد و آسیب شده به سختی می‌تواند بنشیند و تن به معاینه بدهد. ممکن است دامپزشک لازم ببیند که با استفاده از اشعه ایکس از ناحیه آسیب‌دیده عکس‌برداری شود تا میزان پیچیدگی شکستگی را بررسی کند.

تشخیص آسیب‌دیدگی توله سگ توسط دامپزشک

 


آیا محدود کردن بازی کردن توله سگ برای جلوگیری از آسیب درست است؟

با وجودی که توله سگ‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند؛ اما نباید سرپرست توله سگ اجازه ورزش و بازی کردن را از توله سگ خود بگیرد. این حیوانات از نظر روحی و جسمی به بازی کردن نیاز دارند و باید به آنها اجازه داد تا فعالیت‌های خود را داشته باشند. تنها نکته مهم این است که مراقب آنها بود و به آنها اجازه داد فعالیت‌هایی را که ریسک آسیب کمتری دارند انجام دهند. برای شناخت این فعالیت‌ها می‌توان از یک دامپزشک کمک گرفت تا با توجه به نژاد، وزن، سن و سلامت کلی، فعالیت‌های ورزشی مناسبی را برای توله سگ طراحی کند.

بازی کردن از توله سگ

 


کلام پایانی 

آشنایی با آسیب‌دیدگی‌های شایع در توله سگ‌ها برای حفظ سلامت آنها بسیار اهمیت دارد زیرا این حیوانات در این دوران بسیار آسیب‌پذیر هستند و هر فعالیتی می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی استخوان‌های آنها شود. بسیار مهم است که افراد با آسیب‌های شایع در این دوران و علائم آن‌ها آشنا باشند تا بتوانند در صورت مشاهده علائم غیرطبیعی هرچه سریع‌تر توله سگ را به  دامپزشک برسانند. بازی کردن برای سلامت جسم و روح توله سگ‌ها بسیار اهمیت دارد اما باید با رعایت نکات مهمی انجام شود تا به این حیوان آسیب وارد نشود.

منبع: 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش