​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

دندان شیری در سگ‌ها | همه چیز درباره دندان شیری سگ

افرادی که از یک توله سگ نگهداری می‌کنند با رویش دندان‌های بسیار زیبای این حیوانات کوچک و دوست‌داشتنی حتماً روبرو می‌شود. توله سگ از بدو تولد تا ۶ ماهگی تغییرات بسیار زیادی را تجربه می‌کند که یکی از آنها دندان درآوردن است. دندان درآوردن توله سگ همچون نوزاد انسان یک فرایند طبیعی اما گاهی دردناک است. بسیار مهم است افراد بدانند رشد دندان‌های شیری و افتادن آنها و رویش دندان‌های دائمی چه زمانی رخ می‌دهد تا سگ به بهترین شکل این دوره را طی کند. در مقاله امروز به شکل کامل به این موضوع خواهیم پرداخت تا بیشتر از دندان شیری در سگ‌ها بدانید.


آیا سگ دندان شیری دارد؟

جواب این سؤال مثبت است. توله سگ‌ها بدون دندان متولد می‌شوند و به مرور صاحب دندان‌های شیری و پس از آن دائمی می‌شوند. دندان‌های شیری از زمانی که توله‌ها به حدود 3 هفتگی می‌رسند شروع به رویش می‌کنند. این زمان دقیقاً همان زمانی است که توله سگ‌ها می‌توانند علاوه بر شیر شروع به خوردن غذای جامد کنند. این دندان‌ها بسیار شفاف‌اند و نسبت به دندان‌های دائمی کوچک‌تر و بسیار تیز و سوزن مانند هستند. تعداد دندان‌های شیری توله سگ‌ها در طی ۳ تا ۵ هفته به مرور افزایش پیدا می‌کند تا زمانی که بین ۶ تا ۸ هفتگی ۲۸ دندان شیری سفید مرواریدی دهان آنها را پر می‌کند. ابتدا دندان‌های جلویی و دندان نیش و به دنبال آن دندان‌های پیش آسیاب رشد می‌کنند.

 دندان شیری سگ ها


دندان‌های شیری سگ چه زمانی می‌افتد؟

دندان‌های شیری توله سگ‌ها دوام زیادی ندارند. این دندان‌ها از سن سه ماه و نیم شروع به افتادن می‌کنند؛ هرچند برخی از این دندان‌ها تا ۴ یا ۵ ماهگی نیز نمی‌افتند. به طور معمول دندان‌های دائمی سگ‌های نژاد بزرگ یا غول‌پیکر زودتر از سگ‌های کوچک رشد می‌کنند.
تا حدود 6 ماهگی فرآیند از دست دادن دندان‌های شیری و رویش دندان‌های دائمی ادامه پیدا می‌کند تا اینکه در نهایت با رشد ۴۲ دندان دائمی روند دندان درآوردن حیوان به اتمام می‌رسد.

زمان افتادن دندان‌های شیری سگ


علت ریزش و افتادن دندان‌های شیری چیست؟

دندان‌های شیری دندان‌های موقت در دهان حیوان هستند و به شکل طبیعی باید با دندان‌های دائمی جایگزین شوند. این دندان‌ها زمانی که دندان‌های دائمی از داخل لثه شروع به جوانه زدن می‌کنند استحکام خود را از دست می‌دهند و می‌افتند تا با رشد دندان‌های دائمی بلوغ سگ تکمیل شود. بسیاری مواقع ریشه دندان شیری همچنان پس از افتادن دندان شیری باقی می‌ماند که با رشد دندان دائمی از دهان خارج می‌شود و یا همراه غذا بلعیده می‌گردد؛ این مسئله ضرری برای سگ ندارد.

علت افتادن دندان‌های شیری سگ


علامت دندان درآوردن توله سگ

به طور معمول توله سگ‌ها در هنگام رویش دندان‌ها نشانه‌های زیر را دارند:

  •  تورم لثه‌ها: هنگامی که دندان برای اولین بار می‌خواهد از لثه خارج شود به اطراف خود فشار وارد می‌کند و باعث التهاب می‌شود.
  •     درد و ناراحتی: یکی از نشانه‌های سگ‌ها در این دوران احساس درد در عضلات صورت و بی‌تابی ناشی از این درد است.
  •   جویدن بسیار: از آنجایی که دندان درآوردن باعث احساس خارش یا درد می‌شود توله سگ علاقه دارد چیزها را بجود یا گاز بگیرد.
  •   منفعل شدن: بسیاری مواقع توله سگ‌ها به دلیل دندان درآوردن تمایلی به خوردن غذا یا بازی کردن ندارند.

نشانه های دندان درآوردن توله سگ


آیا ممکن است دندان شیری سگ نیفتد؟

دندان شیری سگ ممکن است در برخی از نژادهای سگ همچون سگ‌های نژاد کوچک یا پوزه کوتاه تا پس از بلوغ نیز باقی بمانند. در این وضعیت دندان دائمی سگ در حال رویش است اما دندان شیری همچنان وجود دارد و نمی‌افتد. این مسئله می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ زیرا دندان دائمی اجازه رویش درست در محل خود را ندارد. به طور معمول این اتفاق در مورد دندان نیش فوقانی رخ می‌دهد. در نتیجه این وضعیت کج شدن دندان‌ها یا چسبیدن دو دندان به یکدیگر رخ می‌دهد و در نهایت بیماری‌های پریودنتال ممکن است به وجود آید.

آیا امکان دارد دندان شیری سگ نیفتد؟


راه حل دندان‌های شیری باقیمانده در دهان سگ

برای اینکه مشکلات ناشی از باقی‌ماندن دندان‌های شیری سگ را تهدید نکند باید این دندان‌ها توسط دامپزشک کشیده شوند. به طور معمول این کار را در هنگام عقیم‌سازی حیوان خانگی انجام می‌دهند تا برای انجام آن دوباره از آرام‌بخش و داروی بیهوشی استفاده نشود. بهترین زمان برای کشیدن دندان شیری پس از جوانه زدن دندان دائمی و پیش از رشد کامل آن است.
سرپرست سگ باید مراقبت‌های پس از کشیدن دندان را نیز حتماً در نظر داشته باشد. از آنجایی که کشیدن دندان تحت داروی آرام‌بخش و بیهوشی انجام می‌شود باید سگ تا به هوش آمدن کامل تحت مراقبت و نظارت باشد. باید تا چند روز غذاهای نرم و خانگی در اختیار سگ قرار داد و محل کشیدن دندان را تمیز نگه داشت تا لثه بهبود پیدا کند.

باقی‌ماندن دندان‌های شیری سگ


آیا دندان نیش سگ می‌افتد؟

دندان نیش سگ مانند سایر دندان‌های این حیوان در روند تبدیل دندان شیری به دائمی می‌افتد. دندان نیش سگ حدوداً در چهار ماهگی می‌افتد و با دندان دائمی جایگزین می‌شود. دندان‌های آسیاب نیز در حدود ۶ ماهگی شروع به افتادن می‌کنند تا دندان‌های آسیاب اصلی رشد کنند.


مراقبت از دندان‌های سگ چگونه باید انجام شود؟

پس از اینکه تمام دندان‌های دائمی سگ درآمدند بسیار مهم است که برای حفظ سلامت آنها مراقبت از دندان‌های سگ جدی گرفته شود. سگ‌ها توانایی اینکه دهان خود را تمیز کنند و باقیمانده مواد غذایی را از دهان خود خارج کنند، نیستند و این کار از عهده سرپرست آنها برمی‌آید. در صورتی که نسبت به بهداشت دهان و دندان سگ بی‌توجهی شود مشکلاتی همچون ایجاد پلاک در دهان و بدبو شدن نفس سگ‌ها بسیار شایع است. باید به شکل مرتب دندان‌های سگ با مسواک و خمیردندان سگ پاک‌سازی شود تا به این ترتیب دندان‌های سگ دچار پوسیدگی نشوند.

مراقبت از دندان‌های سگ


کلام پایانی

بسیار مهم که سرپرست سگ در مورد دندان شیری در سگ‌ها اطلاعات لازم را داشته باشد. توله سگ‌ها در بدو تولد بدون دندان هستند و به مرور دندان‌های شیری آنها در می‌آید و با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند. توله سگ در هنگام دندان درآوردن ممکن است علائم خاصی را در ناحیه دهان و در رفتارهای خود داشته باشد که باید به آنها توجه داشت تا این دوران را به راحتی طی کند. مراقبت از دندان‌های سگ پس از رشد دندان‌های دائمی بسیار اهمیت دارد تا سگ دندان‌های خود را از دست ندهد.

منابع: 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش