۰

ثبت سفارش تلفنی

تغذیه توله سگ بی مادر

توله سگ زمانی که به مادرش دسترسی دارد از شیر او تغذیه می‌شود. در صورتی که مادر توله سگ بر اثر بیماری یا مشکلات دیگر از دست برود، در این مواقع سرپرست او باید تغذیه مورد نیاز این حیوان را فراهم کند. در مقاله پیشرو به شکل کامل به تغذیه توله سگ بدون مادر می‌پردازیم.


غذای توله سگ بی مادر

در ابتدا و پیش از هر چیز باید دانست که توله سگ زمانی که از شیر مادرش تغذیه نمی‌شود باید از چه مواد غذایی استفاده کند. توله سگ باید تا ۶ هفتگی از شیر مادر تغذیه کند و زمانی که به مادرش دسترسی وجود ندارد باید شیرخشک مخصوص توله سگ در تغذیه او استفاده کرد.
شیرخشک باید مخصوص توله سگ باشد تا بتواند به تمام نیازهای تغذیه‌ای این حیوان پاسخ دهد.

غذای توله سگ

 

اگر قصد خرید غذای توله سگ دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

 

لوازم مورد نیاز برای تغذیه توله سگ بدون مادر

برای تغذیه توله سگ بدون مادر باید یک شیشه شیر و چند عدد سری در سایزهای مختلف تهیه کنید تا بتوانید شیرخشک را پس از آماده کردن از طریق این شیشه‌ها در اختیار توله سگ قرار دهید.

شیشه شیر مخصوص سگ بی مادر


میزان شیر دادن به توله سگ بدون مادر

توله سگ باید در طول روز مقدار مناسبی شیر مصرف کند تا رشد او به شکل کامل صورت گیرد. به طور معمول مقدار غذای مورد نیاز توله سگ بستگی به وزن، سایز و نژاد توله سگ دارد؛ اما مقدار تقریبی آن 25 تا 35 میلی‌لیتر به‌ازای هر 100 گرم وزن توله در روز است. به طور معمول تغذیه توله سگ به شکل زیر انجام می‌شود:

  •  نژاد کوچک تا ۵ هفتگی ۶ تا 8 بار در روز بین 20 تا 80 سی سی
  •  نژاد بزرگ تا ۵ هفتگی ۶ تا 8 بار در روز بین 60 تا 120 سی سی

پس از اینکه توله سگ به ۴ هفتگی می‌رسد می‌توان از سرلاک سگ نیز در کنار شیر در تغذیه توله سگ بدون مادر استفاده کرد. از ۵ هفتگی به بعد می‌توان کمی ماست کم‌چرب نیز در تغذیه او قرار داد. توله سگ تا 35 روزگی نباید غذای جامد مصرف کند و پس از این دوران است که می‌توان او را به مرور به خوردن غذاهای نیمه جامد عادت داد.

شیر دادن به سگ توسط انسان


نحوه غذا دادن به توله سگ بی مادر

برای غذا دادن به توله سگ بدون مادر باید در ابتدا شیر او را گرم کرد و یا شیرخشک را با توجه به دستور روی بسته‌بندی با آب گرم مخلوط نمود. مخلوط شیرخشک و آب را باید به‌اندازه‌ای هم زد که به شکل کامل پودر شیرخشک در آب حل شود. سپس باید اجازه داد شیر گرم شده و یا شیرخشک آماده شده در شیشه، با دمای اتاق یکی شود و سپس آن را به توله سگ داد.
نحوه استفاده از شیشه شیر توله سگ نیز بسیار اهمیت دارد. برای تغذیه توله سگ باید حیوان را به شکل صاف و روی شکم به روی زمین خواباند و سر بطری شیر را به آرامی در داخل دهان توله سگ قرار داد. اگر توله سگ از خوردن شیر ممانعت کرد باید کمی فشار به سر شیشه شیر وارد کرد تا توله سگ طعم شیر را بچشد و به خوردن غذای خود ترغیب شود.

شیر دادن به توله سگ تازه متولد شده

 

زمان غذا دادن به توله سگ بی مادر

زمان غذا دادن به توله سگ بدون مادر نیز بسیار مهم است. معده توله سگ بسیار کوچک است و در هر وعده میزان کمی را می‌تواند هضم کند. به همین دلیل تعداد وعده‌های غذایی توله سگ در طول روز زیاد است و باید هر 2 تا ۳ ساعت به آنها غذا داده شود.

زمان غذا دادن به توله سگ بی مادر


 بهترین شیر برای توله سگ بدون مادر

مناسب‌ترین جایگزینی که برای شیر وجود دارد شیرخشک توله سگ است که کاملاً متناسب با نیازهای تغذیه‌ای و بدنی این حیوان به تولید رسیده و به همین دلیل می‌تواند به بهترین شکل به رشد توله سگ کمک کند.

شیر خشک برای توله سگ بی مادر


مراقبت از توله سگ تازه متولد شده

بسیار مهم است همراه با در نظر گرفتن غذای توله سگ بدون مادر، به شکل درستی از توله سگ تازه متولد شده مراقبت شود. برای مراقبت از توله سگ بدون مادر نکات زیر را حتماً در نظر داشته باشید:

گرم نگه داشتن توله سگ

بسیار مهم است که توله سگ در فضایی نگهداری شود که گرمای مناسبی دارد. برای گرم کردن محیط توله سگ بدون مادر می‌توانید از لامپ‌های ۴۰ وات استفاده کنید. دمای مناسب برای توله سگ دمایی بین ۳۰ الی ۳۳ درجه سانتیگراد است.

توجه به نظافت توله سگ

توله سگ‌ها چندان تمایلی به دستشویی کردن ندارند. زمانی که آنها در کنار مادر خود هستند مادر آنها با لیس زدن پشت یا همان ناحیه مقعد توله سگ را به دستشویی کردن وادار می‌کند. زمانی که به مادر دسترسی وجود ندارد، می‌توان با استفاده از یک پد پنبه‌ای یا قلمو و کشیدن آن به ناحیه مقعد، توله سگ را به دستشویی کردن واداشت.

توجه به کم آبی بدن

توله سگ‌هایی که از مادر جدا شده‌اند ممکن است به دلایل مختلفی همچون اسهال، استفراغ یا سرد شدن، دچار کم‌آبی باشند. برای اطمینان از عدم کم‌آبی بدن، دو کتف توله سگ را با دو انگشت کمی بالا بکشید. اگر پوست بالا ‌ماند نشان می‌دهد که بدن توله سگ با کم‌آبی مواجه است. روش دیگر برای آزمایش کم‌آبی، نگاه کردن به لثه (غشاهای مخاطی) توله سگ است. لثه‌ها در صورت وجود آب کافی باید مرطوب و براق باشند و اگر آنها را لمس می‌کنید احساس چسبندگی ندهند.
توجه به نکات گفته شده در کنار یک تغذیه مناسب می‌تواند باعث شود که توله سگ بدون مادر دوران حساس نوزادی را به راحتی و سلامت از سر بگذراند.

نگهداری توله سگ بدون مادر


کلام پایانی

تغذیه توله سگ بدون مادر برای حفظ سلامت این حیوان دوست‌داشتنی بسیار اهمیت دارد. توله سگ در نبود مادر خود فقط باید از شیرخشک مخصوص توله سگ تغذیه شود. در کنار یک تغذیه مناسب این حیوان به مراقبت‌های دیگری نیاز دارد تا بتواند دوران حساس نوزادی خود را به سلامت طی کند.
منابع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید