۰

ثبت سفارش تلفنی

میوه‌ها و سبزی‌های مفید برای سگ

از جمله مواد غذایی ضروری در تغذیه سگ‌ ها میوه‌ها و سبزی‌ها هستند. میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند و می‌توانند در حفظ سلامت سگ بسیار مؤثر باشند. آشنایی با میوه‌ها و سبزی‌ها مفید برای سگ بسیار اهمیت دارند؛ زیرا برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها به هیچ عنوان مناسب سگ‌ها نیستند و نباید در تغذیه این حیوانات دوست‌داشتنی استفاده شوند. در این مقاله به میوه‌ها و سبزی‌های مفید برای سگ به شکل کامل خواهیم پرداخت.


چرا سگ به میوه و سبزی‌ها نیاز دارد؟

میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند نقش مهمی در حفظ سلامت سگ ایفا کنند. از جمله دلایلی که باعث می‌شود از میوه و سبزی‌ها در رژیم غذایی سگ استفاده شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأمین مواد مغذی بدن سگ

میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان و یا بیماری‌های دیگر را بسیار کاهش دهند. همچنین سبزی‌ها می‌توانند در رشد سریع‌تر استخوان‌های بدن سگ مؤثر باشند.

تأمین فیبر بدن

سبزی‌های خام منبع غنی فیبر هستند که توسط باکتری‌های موجود در روده تخمیر می‌شوند و مزایای بسیاری همچون محافظت از مخاط پوشش روده، ساخت سلول‌های ایمنی و ایجاد انرژی دارند.

تأمین آنتی‌اکسیدان بدن

میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند که از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد با تجمع در بدن باعث آسیب به اندام‌ها و سلول‌ها می‌شوند و به همین دلیل مصرف میوه و سبزی در این حیوانات بسیار مهم است.

تأمین آنزیم‌های مفید در هضم غذا

بسیاری از میوه‌ها همچون پاپایا و آناناس حاوی آنزیم‌هایی هستند که به فرایندهای متابولیک هضم یاری می‌رساند و به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کنند.

تأمین ویتامین‌ها

میوه‌ها و سبزی‌ها منبع ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند. از جمله ویتامین‌هایی که در میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین A
  • ویتامین‌های گروه B (میوه‌ها و سبزی‌ها دارای مقادیر کمی B1 و B12 هستند.)
  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • ویتامین K

همچنین سبزی‌های سبز رنگ و تیره حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند.

 

اگر قصد خرید غذای خشک سگ دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

 

آبرسانی به بدن

با وجودی که سگ می‌تواند از آب تازه و تمیز استفاده کند؛ اما میوه‌ها و سبزی‌ها نیز نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن سگ دارند. سگی که به خوبی هیدراته شده باشد کمتر به بیماری‌های کلیوی دچار می‌شود. 

سبزیجات مفید برای سگ


 بهترین میوه‌ها برای سگ

از جمله بهترین میوه‌ها برای سگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیب

سیب منبع عالی ویتامین A و C و همچنین فیبر برای سگ است. سیب همچنین پروتئین و چربی کمی دارد و به همین دلیل میان وعده‌ای عالی برای سگ‌های مسن به شمار می‌رود. برای استفاده از سیب ابتدا دانه‌ها و هسته‌ها را جدا کنید و سپس در اختیار سگ قرار دهید. همچنین می‌توانید سیب را به صورت یخ‌زده به عنوان یک میان وعده در هوای گرم امتحان کنید.

موز

موز در صورت مصرف متعادل یک غذای کم کالری عالی برای سگ‌ها است. موز سرشار از پتاسیم، ویتامین، بیوتین، فیبر و مس است و کلسترول و سدیم کمی دارد. به دلیل قند بالای موز باید این میوه به عنوان یک خوراکی جانبی و نه بخشی از رژیم غذایی اصلی این حیوان در نظر گرفته شود.

بلوبری

 بلوبری یک میوه غنی از آنتی‌اکسیدان است که از آسیب سلولی در انسان و سگ‌ها به طور یکسان جلوگیری می‌کند. این میوه همچنین مملو از فیبر و مواد شیمیایی گیاهی است و مصرف آن برای سگ بسیار مفید است.

طالبی

طالبی سرشار از مواد مغذی، آب و فیبر است و کالری کمی دارد. قند این میوه بالا است و باید برای سگ‌هایی که اضافه وزن یا دیابت دارند در حد اعتدال مصرف شود. برای تهیه یک میان‌وعده غنی در تابستان، می‌توانید توپ‌ها یا مکعب‌های طالبی را منجمد کنید و در اختیار سگ قرار دهید.

خیار

خیار به‌ خصوص برای سگ‌های دارای اضافه وزن مفید است؛ زیرا کربوهیدرات یا چربی کمی ‌دارد. خیار همچنین سرشار از ویتامین‌های K، C و B1 و پتاسیم، مس، منیزیم و بیوتین است و می‌تواند به تأمین نیازهای بدنی سگ کمک کند.

انبه

این غذای شیرین و آبدار استوایی حاوی چهار ویتامین مختلف  A، B6، C و E و سه ماده  مفید پتاسیم و بتاکاروتن و آلفا کاروتن است. ازآنجاکه انبه حاوی قند بالایی است باید هرازگاهی در رژیم غذایی سگ استفاده شود.

پرتقال

پرتقال منبع عالی ویتامین C، پتاسیم و فیبر است و در مقادیر کم می‌تواند یک خوراکی خوشمزه برای سگ شما باشد. دامپزشکان توصیه می‌کنند پوست پرتقال را دور بریزید و فقط میوه پرتقال را بدون دانه‌ها به سگ خود بدهید.

هلو

این میوه منبع غنی ویتامین آ است؛ اما هسته آن حاوی سیانید است و به هیچ عنوان نباید با هسته به سگ داده شود.

گلابی

گلابی یک میان وعده عالی است؛ زیرا سرشار از مس، ویتامین C و K و فیبر است. گلابی را باید بدون دانه‌ در اختیار سگ قرار دهید زیرا دانه‌هایش حاوی سیانید هستند که برای سگ خطرناک به شمار می‌رود.

آناناس

چند تکه آناناس یک غذای شیرین عالی برای سگ است به شرطی که ابتدا پوسته و تاج خاردار بیرونی آن برداشته شود. این میوه استوایی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر و همچنین آنزیم بروملین است که جذب پروتئین‌ها را برای سگ‌ها آسان‌تر می‌کند.

کدو حلوایی

کدو تنبل سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از همه مهم‌تر می‌تواند اسهال و یبوست را در سگ‌ها تسکین دهد.

تمشک

تمشک در حد اعتدال می‌تواند در رژیم غذایی سگ استفاده شود. این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان است که برای سگ بسیار مفید به شمار می‌رود. از طرفی قند و کالری تمشک بسیار کم، و فیبر، منگنز و ویتامین C آن بسیار بالا است. تمشک مخصوصاً برای سگ‌های مسن مفید است؛ زیرا دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به جلوگیری از پیری مفاصل کمک کند. به دلیل اینکه تمشک حاوی زایلیتول طبیعی است باید کمتر در رژیم غذایی سگ استفاده شود.

توت فرنگی

توت ‌فرنگی سرشار از فیبر و ویتامین C است. در کنار این مواد مغذی، آنزیمی دارد که می‌تواند به سفید شدن دندان‌های سگ در هنگام خوردن کمک کند. مانند همه میوه‌ها توت فرنگی حاوی قند طبیعی است و باید در حد اعتدال مصرف شود.

 هندوانه

سگ‌ها می‌توانند از هندوانه بدون پوست و دانه استفاده کنند. گوشت هندوانه سرشار از ویتامین A، B6 و C و همچنین پتاسیم است و از طرفی ۹۹ درصد آب هندوانه می‌تواند به هیدراته نگه داشتن بدن سگ در روزهای گرم تابستان کمک کند.

بهترین سبزی برای سگ


بهترین سبزی‌ها برای سگ

از جمله بهترین سبزی‌ها برای سگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 بروکلی

بروکلی در میزان کم برای سگ‌ها بی‌خطر است. این سبزی فیبر و ویتامین C بالایی دارد و چربی آن کم است.  باید در نظر داشت گلچه‌های بروکلی حاوی ایزوتیوسیانات است که می‌تواند باعث تحریک معده به شکل خفیف تا شدید در برخی از سگ‌ها شود. به دلیل اینکه ساقه بروکلی سفت است و می‌تواند باعث انسداد در مری سگ شود باید کلم بروکلی به شکل پخته در اختیار سگ قرار گیرد.

کلم بروکسل

کلم بروکسل سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای انسان‌ها و سگ‌ها بسیار مفید هستند. با این حال نباید این سبزی به میزان زیاد به سگ داده شود زیرا می‌تواند گازهای زیادی در گوارش سگ ایجاد کند.

هویج

هویج یک میان وعده عالی و کم کالری به شمار می‌رود که سرشار از فیبر و بتاکاروتن (عامل تولید ویتامین A) است. هویج در بسیاری از غذاهای سگ استفاده می‌شود.

کرفس

کرفس علاوه بر داشتن ویتامین‌های A، B و C، حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت قلب و مبارزه با سرطان است.

لوبیا سبز

لوبیا سبز سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است و کالری کمی دارد. می‌توان از انواع خرد شده، بخارپز، خام یا کنسرو شده لوبیا سبز در تغذیه سگ استفاده کرد.

نخود فرنگی

انواع نخودفرنگی برای سگ‌ها قابل استفاده هستند. نخودفرنگی دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و فیبر فراوان است و به همین دلیل استفاده از آن در تغذیه سگ بسیار اهمیت دارد.

اسفناج

اسفناج در اندازه کم می‌تواند در رژیم غذایی سگ استفاده شود؛ زیرا حاوی اسید اگزالیک است که می‌تواند باعث مسدود شدن جذب کلسیم و آسیب به کلیه‌ها شود.

میوه های مفید برای سگ


میوه‌های ممنوعه برای سگ

از میوه‌های زیر به عنوان میوه‌های ممنوعه در تغذیه سگ نام برده می‌شود که از آنها نباید در رژیم غذایی سگ استفاده کرد:

آووکادو

به دلیل اینکه در هسته، پوست و برگ‌های آووکادو ماده‌ای به نام «پرسین» وجود دارد که باعث مشکلات گوارشی همچون استفراغ یا اسهال در سگ‌ها می‌شود باید از دادن آووکادو به سگ خودداری کرد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی رسیده برای سگ‌ها بی‌خطر است؛ اما در صورتی که گوجه فرنگی سبز و نارس باشد حاوی ماده سمی به نام «سولانین» است و نباید در اختیار سگ قرار گیرد.

انگور

انگور و کشمش (انگور خشک) بدون توجه به نژاد، جنس یا سن سگ برای آنها بسیار سمی هستند. انگور به اندازه‌ای سمی است که می‌تواند منجر به نارسایی حاد و ناگهانی کلیه شود.

قارچ

از قارچ‌هایی که در تغذیه انسان‌ها استفاده می‌شود می‌توانید در تغذیه سگ‌ها استفاده کنید؛ اما به هیچ عنوان قارچ‌های موجود در طبیعت را در اختیار سگ قرار ندهید؛ چون ممکن است سمی باشند.

پیاز

پیاز، تره‌فرنگی و پیازچه بخشی از خانواده گیاهانی به نام «آلیوم» هستند که برای اکثر حیوانات خانگی و به ویژه گربه‌ها سمی هستند. خوردن پیاز می‌تواند باعث آسیب به گلبول‌های قرمز سگ و همچنین استفراغ، اسهال، درد معده و حالت تهوع در او شود.

پیاز برای سگ بد است


 از چه سنی به سگ میوه بدهیم؟

سگ‌ها در سن بالای ۶ هفته می‌توانند از میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم غذایی خود بهره ببرند. بسیاری از سبزی‌ها را می‌توان به شکل خام در اختیار سگ‌ها قرار داد؛ زیرا برخی از آنها بر اثر پخته شدن بسیاری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

آیا به سگم میوه بدهم؟


کلام پایانی

بسیار مهم است که سرپرست سگ در مورد میوه‌ها و سبزی‌های مفید برای سگ اطلاعات کامل داشته باشد. بسیاری از میوه و سبزی‌ها برای سگ‌ها مفید هستند؛ با این وجود برخی از آنها به هیچ عنوان نباید در تغذیه سگ استفاده شوند. آشنایی با این موارد از اهمیت بالایی برخوردار است تا به این ترتیب از مواد مغذی مفید در جهت سلامت سگ به خوبی استفاده گردد.

منابع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید