۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

عوارض واکسیناسیون سگ

واکسیناسیون سگ یکی از اقدامات ضروری پس از به سرپرستی گرفتن این حیوان است. واکسیناسیون باعث تقویت سیستم ایمنی و ایجاد مقاومت در برابر بسیاری از بیماری‌های مسری ویروسی و باکتریایی می‌شود. در واقع واکسیناسیون به بدن سگ آموزش می‌دهد تا در مواجهه با بیماری‌ها بتواند از خود دفاع کند. 
واکسیناسیون با وجود فواید بسیارش، ممکن است عوارضی در بدن سگ ایجاد کند. شناخت عوارض واکسیناسیون سگ به افراد کمک می‌کند تا بتوانند پس از واکسیناسیون بهترین مراقبت را از حیوان خود به عمل‌آورند تا فرایند واکسن‌زدن به بهترین شکل پایان گیرد. در مقاله امروز به عوارض واکسیناسیون سگ اشاره خواهیم کرد تا بتوانید آنها را بهتر کنترل کنید.

آشنایی با عوارض واکسیناسیون سگ


اهمیت واکسیناسیون سگ

برای بسیاری از افراد ممکن است سؤال باشد که با وجود عوارض واکسن زدن سگ چرا ما باید سگ خود را واکسن بزنیم. در جواب باید گفت عوارض واکسیناسیون سگ در برابر مزایای واکسن‌زدن بسیار کم و زودگذر هستند. اگر سگ شما واکسن نزند ممکن است به بیماری‌های بسیار کشنده و خطرناکی همچون هپاتیت، پارو ویروس و سرفه لانه مبتلا شود؛ بیماری‌هایی که هر کدام می‌توانند برای سگ شما کشنده و خطرناک باشند. واکسیناسیون سگ کمک می‌کند تا بدن سگ شما بتواند در صورت ابتلا به این بیماری‌ها راه مقابله با آنها را بشناسد و از اتفاقات دردناکی همچون مرگ سگ جلوگیری کند.

ضرورت واکسیناسیون برای سگ


مهم ترین عوارض واکسیناسیون سگ

زمانی که به سگ خود واکسن می‌زنید سگ نیز مانند انسان ممکن است دچار عوارضی شود. این عوارض در صورت شناخت آنها و انجام مراقبت‌های لازم به‌خوبی کنترل می‌شوند و نگرانی بابت آن‌ها وجود نخواهد داشت. از جمله عوارض واکسن زدن سگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


احساس خستگی و بی‌حالی

بسیاری از سگ‌ها پس از زدن واکسن دچار بی‌حالی و احساس خستگی می‌شوند. در واقع این دو عارضه از جمله شایع‌ترین عوارض واکسیناسیون سگ هستند. گاهی ممکن است سگ احساس درد و تب خفیف را نیز تجربه کند که این مسئله به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن سگ به تزریق واکسن است. در واقع این علامت نشانه‌ای مثبت است؛ زیرا نشان می‌دهد بدن سگ به واکسن واکنش نشان داده است. خستگی و بی‌حالی سگ‌ها پس از واکسیناسیون به طور معمول پس از 1 تا 2 روز از بین می‌رود. اگر سگ شما تب دارد جای نگرانی وجود ندارد و به‌هیچ‌عنوان نباید به او داروهایی نظیر استامینوفن داده شود؛ زیرا این کار می‌تواند باعث مسمومیت و یا حتی مرگ سگ شود. درصورتی‌که بی‌حالی، خستگی و درد سگ ادامه یافت در چنین مواقعی بهترین کار این است که با دامپزشک مشورت شود؛ زیرا ممکن است با تجویز یک داروی ساده، احساس ناراحتی سگ هرچه سریع‌تر برطرف گردد.

احساس خستگی و بی‌حالی از مهم ترین عوارض واکسن زدن سگ


مشاهده توده و برآمدگی بر سطح بدن

یکی از عوارض واکسیناسیون سگ به‌وجودآمدن توده و برآمدگی در محل تزریق است. زمانی که واکسن به زیر پوست یا داخل عضله تزریق می‌شود ممکن است آن ناحیه سفت و متورم شود. دلیل این مسئله هجوم سلول‌های ایمنی به این ناحیه و تحریک موضعی پوست است. این توده به وجود آمده در اکثر مواقع به لمس حساس است؛ اما به‌هیچ‌عنوان نباید رشد کند یا با گذشت زمان احساس درد آن بیشتر شود. اگر احساس می‌کنید که پس از واکسیناسیون توده به وجود آمده درحال‌رشد است، بهتر است هرچه سریع‌تر با دامپزشک مشورت کنید. به طور معمول توده‌هایی که پس از واکسیناسیون ایجاد می‌شوند پس از چند هفته از بین می‌روند؛ اما درصورتی‌که این اتفاق نیفتد سگ نیاز به مراجعه به دامپزشک دارد.


عفونت یا آبسه محل تزریق

از دیگر عوارض واکسیناسیون سگ ایجاد عفونت قارچی یا آبسه در ناحیه است. تزریق ممکن است باعث شود باکتری‌ها از راه پوست و بافت‌های زیرین وارد بدن سگ شوند و به‌این‌ترتیب عفونت و آبسه به وجود آید. از علائم عفونت و آبسه می‌توان به ترشح از ناحیه، تورم پوست، تغییر رنگ پوست و احساس ناراحتی در سگ اشاره کرد. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم بهتر است با دامپزشک حتماً مشورت شود.

عفونت محل تزریق واکسن سگ


آنافیلاکسی

یکی از خطرناک‌ترین عوارض واکسیناسیون سگ شوک آنافیلاکسی است. درصورتی‌که بدن  سگ به واکسن آلرژی داشته باشد، پس از زدن آن، یک واکنش آلرژیک بالقوه و تهدیدکننده زندگی به نام آنافیلاکسی ایجاد می‌شود. این واکنش می‌تواند بلافاصله و یا چند دقیقه پس از تزریق به وجود بیاید. در اثر آنافیلاکسی سگ دچار علائمی همچون خارش، کهیر، تورم صورت، اسهال، استفراغ یا مشکل در تنفس می‌شود. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید هرچه سریع‌تر سگ نزد دامپزشک برده شود تا اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.


چگونه می‌توان عوارض واکسیناسیون سگ را کاهش داد؟

با توجه به علائمی که ذکر شد روش‌هایی وجود دارد که به‌وسیله آنها شما می‌توانید شدت عوارض را در سگ کاهش دهید و باعث شوید دوران پس از واکسن برای او بهتر طی شود. شما می‌توانید از روش‌های زیر برای کاهش عوارض واکسیناسیون سگ استفاده کنید:


فراهم‌کردن یک تغذیه مناسب

سگ شما پس از واکسیناسیون دچار بی‌حالی و عدم انرژی است و همین مسئله او را به غذاخوردن بی‌توجه می‌کند. برای جلوگیری از ضعف سگ و تأمین انرژی او بهتر است غذاهای اشتهاآور برایش تهیه کنید و به سراغ غذاهایی بروید که سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم برای سگ هستند. می‌توانید درباره غذای سگ با دامپزشک مشورت کنید.

تغذیه مناسب سگ برای کاهش عوارض واکسیناسیون سگ


استفاده از مکمل‌ها

با نظر دامپزشک شما می‌توانید از مکمل‌هایی استفاده کنید که باعث افزایش انرژی و احساس بهتر در سگ می‌شوند. این مکمل‌ها که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم هستند، می‌توانند در کاهش خستگی و بی‌حالی سگ مؤثر باشند.


دورکردن سگ از مواد و اشیا حساسیت‌زا

سگ شما پس از تزریق واکسن بسیار حساس است؛ به همین دلیل باید او را از مکان‌هایی که مواد و اشیا حساسیت‌زا در آن قرار داده‌اید، دور باشد.

 

فراهم‌کردن محیط مناسب برای استراحت

به دلیل اینکه سگ پس از واکسیناسیون دچار خستگی و بی‌حالی است باید یک محیط امن و گرم برای او تهیه کنید تا به‌راحتی بتواند در آنجا به استراحت بپردازد.

فراهم‌کردن محیط مناسب برای استراحت سگ و کاهش عوارض واکسن زدن سگ


محبت‌کردن به سگ

پس از زدن واکسن، سگ شما بسیار بی‌تاب می‌شود و نوازش کردن و در آغوش گرفتن او می‌تواند احساس بهتری در او ایجاد کند. فقط باید دقت داشته باشید زمانی که سگ به محبت شما احتیاج دارد به سراغ او بروید و اگر به این کار تمایلی ندارد به‌هیچ‌عنوان این کار را انجام ندهید.

دستگاه بخور آرامش بخش حیوانات پت رمدی Pet Remedy Calming Plug Diffuser همراه محلول


کلام پایانی

عوارض واکسیناسیون سگ در بیشتر سگ‌ها پس از این کار ایجاد می‌شود؛ اما این عوارض در مقایسه با عوارض عدم واکسیناسیون سگ مسئله چندان مهمی نیستند و به همین دلیل باید واکسیناسیون سگ انجام شود. برخی از عوارض واکسیناسیون سگ عبارت‌اند از خستگی، درد، به‌وجودآمدن توده و برآمدگی در ناحیه و... که با گذشت زمان از بین می‌روند. تنها درصورتی‌که عوارض سگ شدت پیدا کردند و یا سگ دچار عارضه خطرناک آنافیلاکسی شد باید هرچه سریع‌تر به دامپزشک رسانده شود تا اقدامات درمانی لازم صورت گیرد. عوارض واکسیناسیون سگ با استفاده از روش‌هایی قابل‌کنترل هستند که با انجام آنها می‌توانید به سگ خود کمک کنید تا این دوران را سریع‌تر و راحت‌تر طی کند.

 

 

منابع :



 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید