۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

سگ نژاد اشپیتز ژاپنی یکی از سگهای بسیار باهوش، با قدرت یادگیری بالا، و با نگهداری آسان و مناسب با زندگی کودکان است. این سگ جثه کوچکی دارد اما نگهبان خوبی برای خانواده است و با دیدن هر غریبه‌ای در قلمرو خود، بدون هیچگونه ترسی پارس میکند. نژاد سگ اشپیتز ژاپنی سازگاری مناسبی با زندگی آپارتمانی دارد و سرگرم کردن او چندان سخت نیست. این سگ حداقل یک بار به پیاده روی در روز احتیاج دارد و به همین دلیل بسیار مورد علاقه افرادی است که فرصت کافی برای سرگرم کردن و ورزش با سگ خود ندارند. در این مقاله به معرفی سگ نژاد اشپیتز ژاپنی و نکات مهم در مورد نگهداری از آن خواهیم پرداخت.


تاریخچه سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

بسیاری معتقدند که اسپیتز ژاپنی از نسل اسپیتز سفید آلمانی است که در حدود سال 1920 از طریق سیبری و چین به ژاپن آورده شد. تاریخچه کامل این نژاد ناشناخته است زیرا اطلاعات موجود در مورد این سگ در طی جنگ جهانی دوم از بین رفته اند. منشا تلاقی دقیق این نژاد با سگهای دیگر چندان مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که احتمالاً پرورش دهندگان سگ در ژاپن در دهه های 1920 و 1930، اسپیتز ژاپنی را با تلاقی تعدادی دیگر از نژادهای اسپیتز به وجود آوردند. پرورش دهندگان کار خود را ابتدا با سگهای سفید آلمانی اسپیتز شروع کردند که از شمال شرقی چین به ژاپن آورده شده بودند.

سگ نژاد اشپیتز ژاپنی


شخصیت سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

یکی از مهمترین خصوصیات سگ نژاد اشپیتز ژاپنی خلق و خوی بی نظیر آن است. این سگ بسیار بازیگوش و خانواده دوست است و تمایل دارد همیشه مورد توجه باشد. زمانیکه نادیده گرفته میشود و تنها میماند ممکن است بداخلاق شود. نیازهای سگ اشپیتز ژاپنی در حد معمولی قرار دارد و مراقبت از او سخت نیست به طور مثال شما میتوانید این سگ را یک بار در روز به پیاده روی ببرید و این کار برای او راضی کننده است. این سگها شجاعت بسیاری دارند و وفادار، فعال، مطیع و مهربان هستند. به دلیل شخصیت خاص و دوست داشتنی خود امروزه افراد زیادی تمایل به نگهداری از سگ اشپیتز ژاپنی دارند.

 

ویژگی های ظاهری سگ اشپیتز ژاپنی

سگ نژاد اشپیتز ژاپنی جثه ای کوچک حدود 3۵ سانتی‌متر دارد. بدن او مربعی شکل و سینه اش کشیده و پهن است و شکمش را به خوبی میپوشاند.
پوشش بدنی اشپیتز ژاپنی بسیار ضخیم است و تنها در رنگ سفید دیده میشود. این پوشش بدنی دو لایه و از دو بخش بیرونی و زیرین تشکیل شده است. موهای او نیز در اطراف سر بلندتر از سایر قسمتهای بدن است. پاهای این سگ گرد و انگشتان نزدیک به هم شبیه به پاهای گربه دارد. پاهای جلوی او نیز صاف و آرنج هایش نزدیک هم قرار گرفته اند.
پوزه اشپیتز ژاپنی کشیده است و گوشهایش مثلثی شکل، کوچک و برافراشته هستند. دم او بلند و پر موست و به شکل خمیده بر روی پشتش قرار گرفته است.

ویژگی های ظاهری سک اشپیتز ژاپنی


سایز سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

بسیاری از باشگاه‌های پرورش سگ درباره اینکه سگهای اسپیتز ژاپنی دقیقاً چه اندازه ای باید داشته باشند، اختلاف نظر دارند، اما به صورت کلی قد این سگ تا شانه‌ها بین 10 تا 16 اینچ است و ماده ها به طور متوسط کوچکتر از نرها هستند. وزن معمول سگها در این نژاد 11 تا 20 پوند است. 


ویژگی های سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

اگر به فکر سرپرستی سگ اشپیتز ژاپنی افتاده‌اید باید به موارد زیر حتما توجه کنید:

سازگاری معمولی با زندگی آپارتمانی

این سگ اگر به درستی تربیت شود میتواند مناسب زندگی آپارتمانی باشد. بسیار مهم است است که شما به او توجه کافی داشته باشید و کمک کنید تا بتواند انرژی خود را تخلیه کند. تربیت مناسب نیز باعث میشود از پارس کردن بی جهت خودداری نماید.

برخورد با کودکان

از آنجا که سگ نژاد اشپیتز ژاپنی روحیه بازیگوشی دارد یک همدم مناسب برای کودکان است. جثه این حیوان کوچک است و به همین دلیل نمیتواند خطر یا تهدیدی برای کودک باشد و یا حتی به شکل تصادفی باعث آزار و اذیت شود. سگ اشپیتز ژاپنی یک هم بازی خوب و محافظ قوی برای کودک شما است.

برخورد با حیوانات دیگر

سگ اشپیتز ژاپنی از بودن با حیوانات خانگی دیگر استقبال میکند. هرچند این سگ به شکل طبیعی پرخاشگر نیست اما باید آموزشهای مربوط به اجتماعی بودن را فرا گیرد تا هنگام ارتباط و برخورد با حیوانات دیگر مشکلی ایجاد نشود و بتواند رابطه دوستانه ای با آنها ایجاد کند.

تحمل پذیری او در تنها بودن

این سگ علاقه دارد که در بیشتر طول روز همراه صاحب خود باشد و دور بودن از او میتواند باعث پرخاشگریش گردد به همین دلیل بهتر است چندان تنها نماند.

سلامت سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

این سگها از سلامت نسبتاً مناسبی برخوردارند و به سالم بودن معروف هستند اما ممکن است مانند هر نژاد دیگری در معرض برخی مشکلات قرار گیرند. به طور مثال آبریزش چشم، در رفتن کشکک زانو و . . . از جمله مشکلاتی هستند که سگ نژاد اشپیتز ژاپنی میتواند به آنها مبتلا شود. بیماریهای زیر از جمله بیماریهای شایعی هستند که ممکن است در این نژاد دیده شوند:

سلامت سگ نژاد اشپیتز ژاپنی


لنگیدن:

این وضعیت با مشاهده مشکل در راه رفتن یا حرکت سگ مشخص میشود. لنگیدن معمولاً به دلیل شل شدن تاندون کشکک در سگ اسپیتز ژاپنی ایجاد میشود.

آبریزش چشم:

مواد معدنی، پوست مرده بدن و سایر ترشحات و ضایعات دور چشم به مرور زمان باعث بروز این مشکل میشوند. این ترشح میتواند قرمزی پوست صورت را به همراه داشته باشد. گاهی آبریزش چشم اسپیتز ژاپنی به دلیل عملکرد سیستم ایمنی اوست. مصرف مواد غذایی مضر مانند گندم، لبنیات و مواد شیمیایی افزودنی ممکن است باعث این مسئله شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که سگ خود را با یک رژیم غذایی سالم تغذیه کنید تا از آبریزش چشم او جلوگیری شود.

استئوآرتریت:

افزایش سن و فعالیت میتواند باعث ساییدگی غضروف در مفاصل و تماس استخوانها به یکدیگر گردد. این مشکل باعث ایجاد درد، تورم و کاهش تحرک میشود.

در رفتگی کشکک زانو: 

هنگامی که عضلات ران اسپیتز ژاپنی منقبض میشوند، انرژی از طریق تاندون کشکک از روی کشکک زانو عبور میکند. اگر تاندون از شیار طبیعی خود خارج شود باعث درد و عملکرد غیر طبیعی پا میگردد.

خشکی پوست:

خشکی پوست به دلیل شستشوی زیاد و مداوم میتواند از دیگر مشکلاتی باشد که سگ شما به آن دچار میشود.

 

بهداشت سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

به دلیل پوشش خارجی و یکدست سفید این نژاد، بسیاری تصور میکنند که باید مرتب او را تمیز کنند در صورتی که واقعاً لازم نیست. پوشش خارجی سگ نژاد اشپیتز ژاپنی به شکلی است که گرد و خاک و کثیفی ها را دفع میکند. 
پوشش ضخیم اشپیتز ژاپنی برای جلوگیری از گره خوردگی مو نیاز به شانه کردن در بازه های زمانی متفاوتی دارد. شما میتوانید حداقل دو بار در هفته با برس مخصوص سگ موهایش را شانه بزنید. این کار باعث میشود که موهای مرده از روی پوشش بدن او بریزند و ریزش موهای او به حداقل برسد.
به دلیل اینکه پوست سگ نژاد اشپیتز ژاپنی مستعد خشک شدن است بهتر است زمانی که لازم است آنها را حمام کنید. استحمام بیش از حد میتواند رطوبت و روغن طبیعی موهای آنها را از بین ببرد و باعث بروز خارش شود. بطور کلی میتوان گفت این سگ به نظافت کمتری نسبت به دیگر نژادها نیاز دارد.
در مورد نظافت دهان و دندان، باید دندانهای این سگ را هر از گاهی با خمیر دندان و مسواک مخصوص سگ نظافت کنید. همچنین گوشها و پاهای آنها را همواره تمیز نگه دارید و برای بررسی علائم عفونت چک کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکلی به دامپزشک مراجعه نمایید.

تغذیه سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

بهتر است تغذیه سگ نژاد اشپیتز ژاپنی با توجه به جثه او، میزان انرژی و فعالیتهایش تنظیم شود. برای اینکه بدانید چه میزان غذایی را با چه کیفیتی به سگ اشپیتز خود بدهید بهتر است حتما با دامپزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. سگ اشپیتز ژاپنی در طول رشد خود به میزان متفاوتی از مواد غذایی نیاز خواهد داشت و به همین دلیل این میزان باید به کمک یک متخصص برای شما مشخص شود.

مشاوره آنلاین تغذیه پت


نکات جالب در مورد سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

شاید نکات زیر در مورد این سگ برایتان جالب باشد:

  • اسپیتز ژاپنی در دهه 1950 محبوبیت جهانی زیادی پیدا کرد. این نژاد در ابتدا تنها در ژاپن محبوب بود، اما در دهه 50 در سراسر جهان محبوبیت یافت.
  • با اینکه انجمن سگهای آمریکا این سگ را به رسمیت نشناخته است اما تمام انجمنها در سراسر جهان این نژاد را به عنوان نژاد اشپیتز ژاپنی تشخیص داده‌ و پذیرفته اند.
  • اسپیتز ژاپنی با وجود پوشش کرکی اش گرما را ترجیح میدهد. در حالی که این سگ میتواند سرما را تحمل کند، اما بیشتر ترجیح میدهد در ماههای زمستان در داخل خانه باشد. این باعث میشود یک سگ خانگی عالی برای سرپرستش باشد.
  • اسپیتز ژاپنی تنها در یک رنگ وجود دارد. 
  • نگهداری از پوشش این سگ آسان است. خز کاملاً سفید اسپیتز ژاپنی حاوی روغنهایی است که کثیفی را دفع میکند و به همین دلیل درخشش و زیبایی پوست و موی سگ با اندکی رسیدگی حفظ میشود.
  • اسپیتز ژاپنی یک سگ عالی برای کسانی است که برای اولین بار میخواهند یک سگ را به سرپرستی بگیرند زیرا نگهداری از آنها چندان سخت نیست. یک پیاده روی در روز و مقداری بازی میتواند آنها را راضی نگه دارد.

 

کلام آخر

سگ نژاد اشپیتز ژاپنی یکی از زیباترین و سرگرم کننده ترین سگهایی است که شما میتوانید در خانه خود نگهداری کنید. این سگ سازگاری خوبی با زندگی آپارتمانی دارد به شرطی که بتوانید محبت مورد نیازش را ابراز کنید و با سرگرم کردنش به تخلیه انرژی او کمک نمایید. این سگ یک محافظ خوب برای خانه و اعضای خانواده شما است و میتواند ارتباط خوبی با کودک و حیوانات دیگر منزل برقرار کند. سگ نژاد اشپیتز ژاپنی به مراقبت معمولی نیاز دارد و لازم نیست مدام نگران مراقبت کردن از او باشید.  


منابع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید