۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

خطرات غذاهای دارای پروتئین بالا برای سگ‌ها

یک تصور غلط و رایج وجود دارد که می‌گوید: «سگ‌ها برای برآورده کردن نیازهای گوشتی خود به پروتئین بالا نیاز دارند.» علی‌رغم آنچه بسیاری از تولیدکنندگان غذای سگ بیان می‌کنند؛ این حیوانات گوشتخواران اجباری نیستند. بدین معنا که گوشت بخشی از رژیم غذایی سگ‌ها است و نباید تنها با گوشت تغذیه شوند.


شما ابتدا با نیازهای تغذیه‌ای سگ خود شروع کنید. برای مثال، سگ‌های بالغ نیازهای غذایی متفاوتی نسبت به توله سگ‌ها دارند. همه مواد غذایی سگ باید در حد اعتدال مصرف شوند و همین امر در مورد پروتئین‌ها نیز صدق می‌کند. هر سگی به یک میزان پروتئین در برنامه غذایی خود نیاز دارد، اما سوال مهم این است: «مصرف پروتئین بالا برای سگ‌ها خطراتی به همراه دارد؟» در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

 

غذای دارای پروتئین برای سگ


نقش پروتئین در رژیم غذایی سگ‌ها

سگ‌ها به رژیم غذایی که بیشتر از گوشت تشکیل شده باشد؛ نیاز ندارند. این موضوع بزرگترین اشتباهی است که در دنیای غذای سگ‌ها وجود دارد. شرکت‌های تولید کننده غذای سگ این ایده که گوشت باید مهم‌ترین بخش از رژیم غذایی یک سگ باشد را به عنوان قسمتی از استراتژی بازاریابی خود به مردم القا کرده‌اند. به همین دلیل است که مردم فکر می‌کنند باید به سگ خود غذا با پروتئین بالا بدهند.


این تصور غلط هم‌چنین از این واقعیت ناشی می‌شود که سگ‌ها با گرگ‌ها که حیواناتی گوشتخوار هستند ارتباط تاریخی دارند. پس از سال‌ها تکامل، این دو گونه از هم جدا شدند و در حالی که گرگ‌ها گوشتخوار ماندند؛ سگ‌ها به موجب هم‌نشینی با انسان توانایی هضم مواد مغذی گیاهی را پیدا کردند. بنابراین مانند ما انسان‌ها، سگ‌ها نیز همه چیزخوار هستند. حتماً خودتان متوجه این موضوع شده‌اید. هر وقت به سگ‌ها اجازه می‌دهید آزادانه غذا بخورند؛ هر چیزی که سر راهشان پیدا میکنند را می‌خورند.


سگ‌ها با رژیم غذایی متعادلی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. مصرف بیش از حد پروتئین در بهترین حالت برای سگ‌ها غیرضروری است و برای برخی از سگ‌هایی که شرایط پزشکی دارند؛ واقعاً می‌تواند مضر و مرگ‌بار باشد. پروتئین ها اجزای سازنده بدن هستند و به عنوان یک نیاز مطلق برای عملکرد روزانه در نظر گرفته می‌شوند.


زمانی که یک سگ پروتئین بالا در وعده غذایی خود مصرف می‌کند؛ این میزان پروتئین زیاد را نه میتوان در یک زمان استفاده کرد و نه برای بعد ذخیره نمود. سپس بدن پروتئین اضافی را از طریق کلیه‌ها و از طریق ادرار از بدن خارج میکند؛ بنابراین کیفیت پروتئین در واقع مهم‌تر از مقدار آن است؛ زیرا یک پروتئین با کیفیت بالا می‌تواند به خوبی توسط بدن جذب شود.


مسئله دیگر این است که گوشت موجود در یک رژیم پر پروتئین حاوی مواد مغذی دیگری است که سگ شما به مقدار زیاد به آن نیاز ندارد. به عنوان مثال، زمانی که یک رژیم غذایی عمدتاً گوشتی است؛ حفظ نسبت مناسب کلسیم به فسفر بسیار دشوار است. هنگامی که این نسبت از تعادل خارج شود، اختلال در رشد استخوان یا آسیب کلیه ممکن است رخ دهد. غذاهای خوب فرموله شده برای سگ دارای تعادل مناسبی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات هستند تا از این اتفاق جلوگیری کنند.

 

پروتئین در رژیم غذایی سگ


خطرات مصرف پروتئین بالا برای سگ‌ها

پروتئین یک ماده مغذی با کالری نسبتاً بالا است. بسیاری از رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا پر کالری هستند و می‌توانند به سرعت منجر به افزایش وزن شوند. با توجه به اینکه بیش از 50 درصد از سگ‌ها در ایالات متحده دارای اضافه وزن یا چاق هستند؛ صاحبان سگ باید از کالری اضافی آگاه باشند. اگر سگی دچار مشکلات کلیوی یا کبدی باشد؛ مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند فشار وارده به این اندام‌ها را افزایش دهد و تعادل مواد مغذی را به هم بزند و در نهایت منجر به تشدید بیماری شود.


به جای اینکه به دنبال غذایی برای سگ باشید که حاوی پروتئین بالا است؛ باید غذایی را پیدا کنید که به طور خاص برای سبک زندگی، سن و اندازه سگ شما طراحی شده باشد. برای مثال، یک سگ سورتمه کار، نسبت به سگ خانگی معمولی که برای چند دقیقه پیاده روی در روز بیرون می‌رود و بقیه زمان را به استراحت می‌پردازد، نیاز به مواد مغذی و کالری بسیار بیشتری دارد. این دو سگ نباید با یک رژیم غذایی تغذیه شوند.


توله سگ‌ها نسبت به سگ‌های بالغ به پروتئین بیشتری نیاز دارند؛ زیرا بدنشان در حال رشد است. در بین نژادهای توله سگ نیازهای مختلفی برای مواد مغذی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، توله سگ‌های نژاد بزرگ مانند لابرادور رتریورها برای رشد مناسب به رژیم غذایی بسیار متفاوتی نسبت به نژاد یورکی نیاز دارند. تغذیه توله سگ‌های نژاد بزرگ با پروتئین بالا ممکن است باعث شود این حیوانات خیلی سریع وزن اضافه کنند. هم‌چنین پروتئین زیاد در این حیوانات باعث رشد غیرطبیعی مفاصل می‌شود و این سگ‌ها را مستعد ابتلا به مشکلاتی مانند آرتریت در آینده می‌کند.


ایمن‌ترین رژیم‌ها آن‌هایی هستند که توسط شرکت‌های غذای حیوانات خانگی که در تحقیقات علمی سرمایه گذاری می‌کنند ایجاد شده‌اند. این شرکت‌ها با متخصصان تغذیه دامپزشکی مشورت می‌کنند و برای توسعه رژیم غذایی خود آزمایشات تغذیه انجام می‌دهند. محصولاتی که این شرکت‌ها تهیه می‌کنند؛ از مواد مغذی متعادل تهیه شده‌اند و هیچ‌گونه مواد اضافی و غیرضروری ندارند.

 

خطرات مصرف پروتئین برای سگ


ارزیابی میزان مصرف پروتئین در سگ‌ها

پروتئین‌ها باید بخشی از رژیم غذایی هر سگی باشند. پروتئین‌ها حاوی اسیدهای آمینه هستند که برای تغذیه این حیوانات ضروری خواهند بود. کمبود پروتئین می‌تواند منجر به مشکلات شدیدی به شرح زیر شود:

  • کاهش وزن
  • بیماری
  • خستگی
  •  کاهش کیفیت پوست و مو

 

مشکل تغذیه با شیر خشک‌هایی که پروتئین زیادی دارد؛ این است که بدن توله سگ شما نمی‌تواند پروتئین زیاد را به یکباره هضم کند. تمام پروتئین‌های اضافی یا باید سوزانده شوند یا به چربی تبدیل شوند. برای سگ‌هایی که دوست دارند روزانه بخوابند و استراحت کنند، پروتئین زیادی می‌تواند مشکلات جدی را در نواحی مختلف ایجاد کند:

  •   کلیه‌ها
  •    کبد
  •   چاقی
  •   سیستم ایمنی بدن
  •  اسهال

 

توله سگ‌ها به مقدار بیشتری پروتئین در رژیم غذایی خود نیاز دارند؛ زیرا بدن این حیوانات در حال رشد است. با این حال، باید مراقب توله سگ‌های نژاد بزرگ باشید. اگر بیش از حد وزن اضافه کنند؛ فشار زیادی بر ستون فقرات و مفاصل‌شان وارد می‌شود. همین امر در مورد سگ‌هایی که پاهای کوتاهی دارند نیز صدق میکند. تغذیه این نژادها باید طوری باشد که به مفاصل‌شان فشار وارد نشود.


سگ‌هایی که بیش از حد وزن اضافه می‌کنند؛ فعالیت کمتری دارند و به مرور زمان دچار چاقی خواهند شد بنابراین دشوار است که بگوییم مقدار دقیق پروتئینی که سگ شما باید دریافت کند چقدر است. با این حال، مصرف پروتئین به نژاد، سبک زندگی و اندازه سگ شما بستگی دارد. طبق تحقیقات، توله سگ‌ها باید حدود 29 درصد پروتئین دریافت کنند. سگ‌های بالغ نیز تقریباً به 18 درصد پروتئین رژیم غذایی همراه با تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدنشان نیاز دارند. 10 اسید آمینه ضروری برای سگ‌ها عبارتند از:

 

  • لیزین
  • آرژنین
  • ترئونین
  • هیستیدین
  • والین
  • ایزولوسین
  •  لوسین
  • تریپتوفان
  • متیونین
  • فنیل آلانین

وظیفه شما این است که غذایی پیدا کنید تا حد امکان حاوی اسیدهای آمینه باشد؛ زیرا به رشد سالم سگ شما کمک می‌کنند. توجه کنید همیشه مقدار پروتئین مهم نیست؛ بلکه کیفیت و قابلیت هضم آن نیز اهمیت دارد. مطمئن شوید که توله سگ شما پروتئین باکیفیت دریافت می‌کند. غذایی که به حیوان خانگی خود می‌دهید باید حاوی پروتئین‌های حیوانی و گیاهی باشد.


پروتئین در کبد سوزانده می‌شود، اما پروتئین اضافی در کلیه‌ها فیلتر خواهد شد. پروتئین با کیفیت بالا ضایعات زیادی تولید نمی‌کند. پروتئین بی‌کیفیت هضم راحتی ندارد و فشار زیادی بر کلیه‌ها وارد میکند. کبد برای پردازش پروتئین به آب نیاز دارد، بنابراین به همه صاحبان حیوانات خانگی توصیه می‌کنیم که غذای خشک سگ را با غذای مرطوب مخلوط کنند. رطوبت اضافی موجود در غذای مرطوب سگ برای این حیوانات مفید است و از بیماری کبد جلوگیری خواهد کرد.

 

ارزیابی مصرف پروتئین در سگ

 

انتخاب گوشت به عنوان منبع پروتئین برای سگ‌ها

گوشت منبع عالی پروتئین است، اما باید مطمئن شوید که محصولات حاوی گوشت باکیفیت را پیدا می‌کنید. علی‌رغم ادعاهای شرکت‌های تولید کننده غذای سگ، همیشه قبل از انتخاب یک فرمول خاص، لیست مواد تشکیل دهنده را بخوانید. پروتئین باکیفیت اغلب شامل موارد زیر هستند:

 

  • گوشت گاو
  • گوشت مرغ
  • گوشت بوقلمون
  • گوشت اردک

غذای خشک سگ بالغ رفلکس با طعم بره و برنج Reflex Adult Lamb & Rice وزن 1 کیلوگرم

 

فرآورده‌های گوشتی از پسماندهای کشتارگاهی تهیه می‌شوند. این مواد حاوی مقداری پروتئین هستند؛ اما معمولاً هضم‌شان دشوار است. اگر توانایی مالی دارید، همیشه از موادی استفاده کنید که حاوی پروتئین باکیفیت هستند. محصولات فرعی گوشت عبارتند از:

 

  • پر
  • شاخ
  • پنجه‌ها
  •  منقار
  • سُم‌
  •   مو

مصرف گوشت به عنوان منبع پروتئین برای سگ

 

ماهی به عنوان منبع پروتئین

ماهی در بسیاری از محصولات با کیفیت بالا قرار می‌گیرد؛ زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. این اسیدها باعث افزایش سلامت پوستی می‌شوند و پوششی درخشان و زیبا را به سگ شما هدیه می‌کنند.


تخم مرغ به عنوان منبع پروتئین

باور کنید یا نه، سگها گاهی میتوانند پروتئین بیشتری از تخم مرغ نسبت به گوشت دریافت کنند. تا زمانی که تخم مرغ به خوبی پخته شده باشد، این امکان را دارید تخم مرغ را به عنوان بخشی از غذای خانگی حیوان در نظر بگیرید.

 

مصرف تخم مرغ به عنوان منبع پروتئین برای سگ


انتخاب رژیم غذایی متعادل برای سگ ها

حیوان شما باید پروتئین را از منابع مختلف دریافت کند. اگر سگ شما از یک منبع پروتئینی خاص مثلاً گوشت مرغ استفاده کند؛ نسبت به آن حساسیت خواهد داشت. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم؛ بهترین رژیم غذایی باید شامل پروتئین‌های حیوانی و گیاهی باشند. عوامل متعددی نیز بر تغذیه متعادل تأثیر می‌گذارند که عبارتند از:

 

  1. ویتامین‌ها: ویتامین‌ها کمک زیادی به سلامت سگ شما به خصوص بینایی حیوان می‌کنند. شیر خشکی که به سگ خود می‌دهید باید حاوی حدود یک درصد ویتامین باشد.
  2. کربوهیدرات‌ها: مصرف منظم کربوهیدرات‌ها روده سگ شما را سالم نگه میدارد. کربوهیدرات‌ها حاوی فیبر هستند که به هضم غذا کمک کرده و باکتری‌های مفید روده بزرگ را به فعالیت وادار می‌کنند. کربوهیدرات‌ها تأمین کننده انرژی هستند.
  3.  مواد معدنی: اگر میخواهید استخوان‌ها و دندان‌های توله سگه‌تان سالم باشد؛ به دنبال غذایی باشید که حاوی حدود دو تا چهار درصد مواد معدنی است.
  4. چربی: غذای سگ شما باید حاوی 10 تا 20 درصد چربی باشد. این مقدار چربی باعث افزایش سلامت پوستی و قوی شدن سیستم ایمنی می‌شود.

 

رژیم غذایی متعادل برای سگ


آیا منابع پروتئینی می‌توانند در سگ ها آلرژی ایجاد کنند؟

سرپرستان حیوانات خانگی معمولاً گمان می‌کنند که سگ آن‌ها با غلات مشکل دارد؛ اما مشکل واقعی می‌تواند مبتنی بر پروتئین باشد. مرغ و گوشت گاو بزرگترین علل آلرژی در سگ‌ها هستند. حتی اگر این مواد غذایی از منابع پروتئینی با کیفیت بالا تولید شده باشند؛ اگر حیوان خانگی شما به گوشت گاو یا مرغ حساسیت دارد، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی این مواد نیستند. اگر توله سگ شما از آلرژی رنج می‌برد؛ به شما توصیه می‌کنیم با دامپزشک خود مشورت کنید تا به شما کمک کند رژیم غذایی مناسبی برای حیوان خود پیدا کنید.

 

آلرژی در سگ به دلیل منابع پروتئینی


کجا پروتئین با کیفیت بالا پیدا کنیم؟

همان‌طور که گفتیم؛ سگ‌ها همه چیزخوار هستند. اگر می‌خواهیم سگ خود را سالم و قوی نگه داریم، باید به این حیوانات پروتئین بدهیم. به دنبال غذایی با ارزش بیولوژیکی بالا باشید که سگ شما به راحتی آن را هضم کند. مواد غذایی با کیفیت بالا همیشه از منابع مختلف پروتئین استفاده می‌کنند بنابراین خواهید دید که جدا از گوشت بره، گوشت گاو یا مرغ، تقریباً همیشه منابع پروتئینی اضافی از تخم مرغ، ماهی یا پنیر اضافه می‌کنند.

در هر صورت، مهم است که از برندهای معتبر تولید کننده غذای سگ مانند «رویال کنین و هیلز»، محصولات مورد نظر خود را تهیه کنید. هم‌چنین انتخاب فروشگاه‌های معتبر که سابقه خوبی در فروش محصولات غذایی دارند نیز باید در دستور کار شما قرار داشته باشد.

 

پیدا کردن پروتئین با کیفیت برای سگ

 

کلام آخر

همانطور که می‌بینید، موارد زیادی وجود دارند که باید هنگام خرید غذای سگ خود به آنها توجه کنید. برای یافتن تغذیه مناسب با پروتئین متعادل برای سگ خود حتما دقت کنید. مصرف بیش از حد هر ماده غذایی میتواند مضر باشد، بنابراین با دادن یک رژیم غذایی با پروتئین بالا که بدن حیوان قادر به پردازش آن نیست، سلامت سگ خود را به خطر نیندازید. همیشه تغذیه متعادل را دنبال کنید تا هر آنچه بدن سگ شما نیاز دارد را فراهم کند. در نهایت، این دامپزشک است که به شما در ارائه یک رژیم غذایی مناسب کمک خواهد کرد.

 

منبع:

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید