۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

کدام استخوان ها برای سگ ها بی خطر هستند؟

جویدن استخوان یک بخش جداناپذیری از غریزه سگ‌ها هستند. این حیوانات خانگی وفادار از استخوان‌ها هم برای غذا و هم برای بازی استفاده می‌کنند. این تصویر را دیده‌اید که در آن افراد برای بازی با سگ خود، استخوان به اطراف پرتاب می‌کنند. اما برخی استخوان‌ها برای سگ ها خوب هستند و برخی دیگر که در صورت خوردن یا بلعیدن می‌توانند باعث آسیب جدی شوند. از طرف دیگر، استخوان‌ها می‌توانند فواید سلامتی زیادی برای سگ‌ها داشته باشند. در این مقاله به طور کامل در مورد اینکه کدام استخوان ها برای سگ‌ها بی خطر هستند؟ و چه استخوان‌هایی را می‌توان در رژیم غذایی حیوان خانگی قرارداد؟ صحبت می‌کنیم.

 

فواید استخوان ها برای سلامت سگ ها

مطالعات نشان داده‌اند که جویدن استخوان‌های خام می‌تواند به طور چشم‌گیری میزان پلاک روی دندان‌های سگ را در چند روز کاهش دهد. اگرچه این کار نباید جایگزین مسواک زدن دندان‌های سگ شما شود؛ اما قطعاً می‌تواند سلامت دندان‌های حیوان را بهبود بخشد. به علاوه، جویدن استخوان می‌تواند ذهن و دهان سگ را برای مدتی سرگرم نگه دارد. جویدن استخوان‌های خام غریزه‌ای است که سگ‌ها هزاران سال است که انجام می‌دهند.
 
استخوان‌های خام هم‌چنین سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم و فسفر هستند. اگرچه جایگزین وعده‌های غذایی یا میان ‌وعده‌ها نیستند اما می‌توانند ویتامین و مواد معدنی کمی را در مواقع خاص فراهم کنند. از سوی دیگر، اگر سگ شما دارای دندان‌های نرم، مشکلات معده و گلوی باریک است، خطرات ناشی از خوردن استخوان می‌تواند بسیار بیشتر از فوایدش باشد. هنگام خرید غذای سگ حتما به برند سازنده و کیفیت آن توجه کنید.
 

چه استخوان هایی برای سگ شما مناسب هستند؟

یکی از راهنمایی های مهم غذای سگ، انتخاب استخوان مناسب است. استخوان‌های نامناسب می‌توانند در دهان سگ شما شکسته و خرد شوند و سلامتی این حیوانات را تهدید کنند. استخوان‌ها هنگام شکستن بسیار تیز هستند و اگر حیوان هرگونه باقیمانده استخوان را ببلعد؛ خرده‌های آن می‌تواند به اندام‌های داخلی و فرایندهای گوارشی حیوان آسیب برساند. استخوان در ناحیه نامناسب از بدن به معنای درد زیاد، جراحی احتمالی و عفونت است.
 

1- استخوان های خام

استخوان‌های خام بسیار ایمن‌تر از استخوان‌های پخته شده هستند. این استخوان‌ها را می‌توان به دو دسته از جمله تفریحی و تغذیه‌ای تقسیم بندی کرد. برای از بین بردن سالمونلا (نوعی باکتری) و سایر نگرانی‌های مربوط به مسمومیت غذایی باید هر دو نوع استخوان خام را قبل از دادن به توله خود بجوشانید. 

استخوان‌های خام تفریحی برای بازی در نظر گرفته شده‌اند که معمولاً استخوان گاو یا گوسفند هستند. این استخوان‌ها قوی هستند و به سختی خُرد می‌شوند. هم‌چنین مهم است که هیچ قسمتی از استخوان خرد نشود. از سوی دیگر، استخوان‌های تغذیه‌ای سگ باید در رژیم غذایی حیوان ترکیب شوند. این استخوان ها کوچک و شکننده هستند، بنابراین می‌توان آن‌ها را به صورت ریز خرد کرد. 

پس از آسیاب کردن، افزودن آن‌ها به غذای سگ راهی عالی برای تکمیل کلسیم و فسفر دریافتی است. استخوان‌های تغذیه‌ای معمولاً از مرغ یا بوقلمون تهیه می‌شوند. توصیه می‌شود استخوان‌های سگ خود را در چرخ گوشت بریزید تا هیچ تکه بزرگی وجود نداشته باشد. اگر می‌خواهید یک استخوان کامل به حیوان خود بدهید، به موارد زیر توجه کنید:

استخوان‌های خام ایمن:

  • گاو
  • گوسفند
  • شتر

استخوان های خام ناایمن:

  • مرغ
  • بوقلمون
  • بره

 

2- استخوان های پخته شده

استخوان‌های پخته شده همیشه برای سگ‌ها ممنوع هستند. استخوان هر چقدر هم بزرگ باشد بعد از پختن شکننده می‌شود. هرگز به سگ خود استخوان‌های پخته شده ندهید، چه آنها را بپزید و چه آن‌ها را در فروشگاه حیوانات خانگی خریداری کنید. علاوه بر خطر خفگی، استخوان‌های پخته شده به ندرت حاوی مواد مغذی مناسب هستند. این استخوان‌ها اغلب دارای ادویه‌هایی هستند که می‌توانند برای سگ شما مضر باشند. استخوان‌های پخته شده می‌تواند معده حیوان را ناراحت کند و حتی منجر به بیماری‌های تهدید کننده زندگی شود.
 

 

3-جویدنی‌های Rawhide

 

جویدنی‌هایRawhide  محبوب‌ترین نوع استخوان برای سگ‌ها است ولی به توجه و نظارت زیاد ما نیاز دارد. این جویدنی‌ها باید به مدت 1 تا 2 هفته جویده شود و بعد از مدتی به میان وعده‌های جویدنی برای سگ شما تبدیل می‌گردد. وقتی سگ شما در حال بازی با جویدنی‌های Rawhide  است؛ ضروری است که تمام مدت در کنار آن‌ها باشید. اگر سگ شما دندان و فک قوی داشته باشد (معمولاً سگ‌های روتوایلر، دوبرمن، ژرمن شپرد)، این جویدنی‌ها می‌توانند خطرناک باشند.

اگر سگ شما قبل از جویدن استخوانش را بشکند، ممکن است خطر خفگی برای حیوان رخ دهد. به جویدنی‌هایRawhide  مانند یک میان وعده برای لیسیدن سگ نگاه کنید. اگر به اندازه کافی آن را لیس بزند، به راحتی میتوانید به مغز درون جویدنی برسد. اما اگر خیلی محکم گاز بگیرید و خرد شود، ممکن است حیوان خفه شده و به دندانهایش آسیب برساند.
 

تشویقی سگ استخوانی وایت بن جیم داگ Gimdog WhiteBone وزن 210 گرم

 

نشانه‌هایی که سگ شما استخوان بدی خورده است

چند نشانه وجود دارند که نشان میدهند سگ شما استخوان بدی را بلعیده است. همه این علائم معمولاً ناشی از استرس در دستگاه گوارش هستند. علائم بلع بد استخوان عبارتند از:

  • اسهال
  • استفراغ
  • بریدگی در دهان
  • مدفوع خونی
  • خونریزی رکتوم

اگر هر یک از این علائم وجود داشتند، با دامپزشک تماس بگیرید و ذکر کنید که سگ شما اخیراً استخوان جویده است. اگر سگ شما سابقه مشکلات معده دارد، به طور کلی از استخوانها دوری کنید زیرا مشکلات حیوان میتوانند با استخوان تشدید شوند.

 

دستورالعمل‌های ایمنی برای استخوان سگ

برخی استخوانها معمولاً از پلاستیک ساخته میشوند و روی برچسب‌هایشان اطلاعاتی وجود دارد. در مورد هر دو استخوان پلاستیکی و واقعی، خفگی باید نگرانی اصلی شما باشد. مطمئن شوید که اسباب ‌بازی را متناسب با اندازه سگ خود خریداری میکنید. یک قانون خوب این است که همیشه به سگ خود استخوانی بلندتر از پوزه‌اش بدهید. برای مثال استخوان ساق گاو یک گزینه عالی برای نژادهای بزرگ سگ است. 

به یاد داشته باشید، هرگز سگ خود را در حالی که با استخوان بازی میکند تنها نگذارید. به حیوان اجازه دهید 10 تا 20 دقیقه بازی کند، سپس استخوان را کنار بگذارید. در نهایت، ممکن است یک استخوان مستعمل را بعد از حدود دو هفته در سطل زباله بیندازید. 

سگ‌هایی که قبلاً جراحی دندان انجام داده‌اند یا دندان ترک خورده داشته‌اند، نباید استخوان بخورند. جویدن اجسام سخت میتواند دوباره باعث ترک دندانها شود یا التهاب و درد را به همراه داشته باشد. برخی از نژادها به طور طبیعی دندانها و استخوان‌های فک نرمی دارند که با استخوان‌های سفت خوب عمل نمیکنند.

استخوان‌های بوقلمون، مرغ و بره تقریباً برای سگها خیلی کوچک مناسب هستند، اما ارزش این را ندارد که به سگتان اجازه دهید استخوانی از بوقلمون را بجود زیرا ممکن است در گلویش گیر کند. استخوان‌های گوسفند و گاو تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ باشند میتوانند بی خطر تلقی شوند.

بهترین استخوان برای جویدن سگ‌ها یک استخوان بند انگشتی بزرگ از گاومیش کوهان دار یا گاو است که مقداری غضروف یا بافت هنوز به آن متصل است. این استخوانها بزرگ و بی خطر هستند. اجازه دهید سگ شما حدود 10 تا 15 دقیقه استخوان را بجود، سپس کمی استراحت کنید و استخوان خام را در یخچال قرار دهید. جویدن بیش از حد میتواند منجر به یبوست یا درد شکم شود. زمان جویدن استخوان خام دو بار در هفته مناسب خواهد بود.
 

 

آیا سگ ها می‌توانند استخوان های دنده گاو را بخورند؟

استخوان دنده گاو یک گزینه نامناسب است. والدین سگ باید اندازه استخوان را با اندازه سر سگ خود مقایسه کنند. اگر استخوان میتواند به طور کامل در دهان سگ قرار گیرد، نباید اجازه دهید آن را بجود. در هر صورت اگر فکر میکنید استخوان برای سگتان خطرناک است، از آن استخوان صرف نظر کنید.

 

کلام آخر

هرگز سگ خود را با استخوان تنها نگذارید. حتی اگر بررسی‌های لازم را انجام داده باشید، ممکن است مشکلی پیش بیاید و باید در اسرع وقت آن را تشخیص دهید.  همانطور که در بالا ذکر شد، استخوان‌های خام ایده آل هستند. دامپزشکان استخوان‌های بزرگ‌تر را توصیه میکنند زیرا این کار استخوان را از تبدیل شدن به یک خطر خفگی حذف میکند. بهتر است قبل از خرید استخوان سگ برای بازی با دامپزشک خود مشورت کنید. دامپزشک درک خوبی از استانداردهای فعلی صنعت غذایی حیوانات خانگی دارد و میتواند یک برنامه غذایی مناسب برای سگ شما ارائه دهد.

 

منابع:

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید