۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

چگونه جلوی گاز گرفتن توله سگ را بگیریم؟

مطمئناً بیشتر صاحبان سگ‌ها این سوال از خود پرسید‌ه‌اند: «چگونه جلوی گاز گرفتن توله سگ را بگیریم؟» در حالی که گاز گرفتن توله سگ یک رفتار کاملاً طبیعی در مرحله رشد حیوان است اما باید به سگ خود نسبت به اینکه چه چیزی را نباید گاز بگیرید آموزش دهید. توله سگ‌ها درست مانند نوزادان انسان، برای کاهش ناراحتی در مرحله دندان درآوردن، اشیاء را میجوند.
 

گاز گرفتن توله سگ ممکن است در ابتدا زیبا باشد اما همانطور که حیوان خانگی شما بزرگتر میشود، گازهای کوچک میتوانند به گاز گرفتنهای دردناکی تبدیل شوند. دندانهای توله سگ بسیار تیز هستند و اغلب محکم گاز میگیرند. این کار میتواند باعث آسیب، جراحت یا خونریزی در انسان و دیگر موجودات شود. در این مقاله ما به شما آموزش میدهیم تا درک کنید که چطور میتوانید جلوی گاز گرفتن توله سگ خود را بگیرید.

 

چرا توله سگ در هنگام بازی گاز می‌گیرد؟

دهان توله سگ‌ها با حدود 28 دندان کوچک پر شده است که به راحتی در دست و پا فرو میروند. گاز گرفتن توله سگ‌ها را مربیان سگ «گاز زدن بازی» می‌نامند. با این حال، این کار برای دندان درآوردن توله سگ و رشد حیوان ضروری است. اگر توله سگ بیش از حد مادر یا همزاد خود را گاز بگیرند، سگ دیگر احتمالاً صدای جیغ بلندی در می‌آورد و به توله سگ شما هشدار می‌دهد. اما اگر مهارت گاز گرفتن را یاد گرفته باشد، می‌داند که نباید محکم گاز بگیرد.
 

توله سگ‌ها با استفاده از دهان خود جهان را بررسی میکنند، بنابراین کاملاً طبیعی است که گاز بگیرند. توله سگ‌ها هم‌چنین باید از دهان و دندان‌های خود استفاده زیادی کنند تا بفهمند این بخش مهم آناتومی آنها چگونه کار میکند. توله سگ‌ها معمولاً سعی میکنند با انسان‌ها و گاز گرفتنشان سرگرم شوند. این کاری است که توله سگ‌ها در بستر با خواهر و برادر و حتی معمولاً مادر خود انجام میدهند که امری طبیعی است.
 

به یاد داشته باشید که توله سگ‌ها در طول دوره دندان درآوردن نیاز دارند تا چیزی را بجوند. شما می‌توانید با خرید اسباب بازی‌ سگ از جمله اسباب بازی‌های جویدنی به آن‌ها فرصت‌های زیادی برای تسکین این مشکل بدهید. نوشتن زمان‌ها و رویدادهایی که باعث رفتار گاز گرفتن می‌شود اغلب مفید است. به این ترتیب میتوانید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا به توله سگ خود فرصتی برای کاهش گاز گرفتن دهید. برای مثال، توله سگ ممکن است با دیدن فرد غریبه‌ای او را گاز بگیرید. پس به حیوان یاد بدهید دیگر افراد به ویژه کودکان گاز نگیرد.
 

 

چه زمانی توله سگ شروع به گاز گرفتن می‌کند؟

توله سگ‌ها معمولاً وقتی میخواهند بازی کنند گاز گرفتن را انجام میدهند و هنوز یاد نگرفته‌اند که این کار برای ما خیلی سرگرم کننده نیست! مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که برای اکثریت قریب به اتفاق توله‌ها، گاز گرفتن معمولاً زمانی که به سن سه تا پنج ماهگی میرسند شروع میشود.
 

سعی نکنید به طور کامل جلوی گاز گرفتن حیوان خانگی خود را بگیرید بلکه باید به صورت مدیریت شده با آن برخورد کنید. توله‌ها در این دوران به صبر، حمایت و راهنمایی ما نیاز دارند تا درک کنند که باید با مردم به آرامی رفتار کرد. پس همانند فرزند انسانی خود، توله سگتان را نیز تحت یک برنامه مدیریت شده آموزش دهید.
 

 

گاز گرفتن توله سگ خود را مهار کنید

اولین قدم برای مهار گاز گرفتگی توله سگ، جلوگیری از این رفتار است. این کاملاً طبیعی است که توله‌ها هنگام بازی یکدیگر را گاز بگیرند. با این حال، این عادت میتواند به سرعت به گاز گرفتن دائمی تبدیل شود. شما میتوانید از این رفتار برای جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ استفاده کنید و به حیوان خانگی خود یاد دهید که چقدر دندانش میتواند دردناک باشد.

وقتی یک توله سگ خیلی محکم روی دست یا انگشت شما می‌چسبد، اجازه دهید دستتان را آرام گاز بگیرید و سپس جیغ بزنید. وقتی توله سگ رها شد، به مدت 10 تا 20 ثانیه او را نادیده بگیرید و سپس بازی را از سر بگیرید. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید، از گاز گرفتن توله سگ خود خودداری نکنید. این میتواند غریزه تعقیب و گریز توله سگ شما را تحریک کند و مشکل را بدتر نماید.

اگر جیغ زدن یا درآوردن صدای «اووف!» موثر واقع نشد، از سایر عوامل بازدارنده کلامی استفاده کنید. هنگامی که گاز گرفتنهای سخت را مهار کردید، روند آموزشی را شدت کمتر ادامه دهید. در نهایت، باید بتوانید به توله سگ خود بیاموزید که بازی کردن بدون گاز گرفتن اشکالی ندارد اما هر چیزی جای خود را دارد.
 

 

گاز گرفتن را به معنای پایان بازی قلمداد کنید

اگر توله سگ شما را در حین بازی گاز گرفت، به این معناست که زمان بازی بدون استثناء به پایان رسیده است. بی‌توجهی به توله سگ، هر چقدر هم که ناراحت کننده به نظر برسد نوعی پاداش است. این کار به آنها می‌آموزد که گاز گرفتن نوعی پاسخ از شماست که به عنوان تنبیه مثبت تلقی میشود. به حیوان خانگی بیاموزید که گاز گرفتن کار مفیدی نیست.

متخصصان توصیه میکنند که بعد از گاز گرفتن از حیوان دور شوید و دست‌هایتان را در زیر بغلتان ببرید. این کار در واقع یک سیگنال به توله سگ است و یک شکل جزئی از کنار گذاشتن حیوان بی‌توجهی است. مواظب باشید که با توله ‌سگتان بداخلاقی و تنبیه بدنی نکنید که این کار شما همه چیز را بدتر میکند.
 

 

به توله سگ یک ماده جایگزین دهید برای گاز گفتن بدهید

اگر میخواهید به توله سگ خود یاد دهید که دندانش به انسان آسیب میرساند، بهتر است از روش «تغییر مسیر» استفاده کنید. هر بار که توله سگ میخواهد انگشت شما را گاز بگیرد، قبل از تماس دست خود را بکشید و فوراً یک خوراکی یا یک اسباب ‌بازی جویدنی را حرکت دهید تا آن را گاز بگیرد. پس ایده خوبی است که همیشه یک اسباب بازی برای جویدن توله سگ در دسترس حیوان داشته باشید. 

شما میتوانید رفتار گاز گرفتن توله سگ را پیش بینی کنید و اسباب بازی را جایگزین دست و پا و وسائل دیگر مانند مبلمان کنید. انجام این کار به توله‌ها اجازه میدهد بدانند چه چیزی برای گاز گرفتن یا جویدن صحیح است. اگر توله سگ شما در حین بازی شروع به گاز گرفتن انگشتان دست یا پاهای شما کرد، به جای آن یک اسباب بازی به حیوان بدهید. مجدداً، اگر به گاز زدن ادامه داد، فوراً بازی را متوقف کنید. اگر به توله سگ خود آموزش داده‌اید که بنشیند، میتوانید با درخواست از او برای نشستن و پاداش دادن با یک اسباب بازی، حیوان آموزش دهید.
 

اسباب بازی دندانی سگ هپی پت مدل زئوس سایز M

 

تکنیک حواس پرتی را برای سگ خود در نظر بگیرید

توله سگها علاوه بر گاز گرفتن افراد، چیزهایی را نیز در محیط خود گاز میگیرند. این کار بیشتر از روی کنجکاوی انجام میشود. راههای زیادی وجود دارند که به سگ خود آموزش دهید وسایل خانه را نجود. حتماً مجموعه‌ای از اسباب بازی‌های جویدنی جالب و ایمن را برای بازی توله سگ خود تهیه نمایید. این اسباب بازی‌ها باید با توجه به سطح جویدن و مخرب بودن توله سگ شما انتخاب شوند. به عنوان مثال، اگر حیوان یک اسباب بازی پارچه‌ای در 2 دقیقه پاره کند، بهتر است اسباب بازی‌های پلاستیکی را تهیه کنید. 

اسباب ‌بازی‌های مخفی برای منحرف کردن حواس توله‌ها از گاز گرفتن چیزهای دیگر عالی هستند. این نوع اسباب بازی نه تنها حواس توله سگ شما را پرت میکند بلکه باعث تحریک ذهنی حیوان نیز میشود زیرا توله سگ سعی میکند بفهمد چگونه باید به پاداش برسد. آخرین گزینه برای پرت کردن حواس توله سگتان این است که برای حیوان خانگی خود با سایر توله‌ها یا سگ‌های بالغ واکسینه شده وقت بازی ترتیب دهید. این کار نه تنها به معاشرت حیوان با سگهای دیگر کمک میکند بلکه باعث میشود تا توله سگ شما از دیگر سگهای آموزش دیده یاد بگیرید.
 

 

از روش بازدارندگی برای جلوگیری از گاز گرفتن استفاده کنید

محصولات مختلفی برای جلوگیری از لیسیدن یا جویدن اشیاء توسط سگ در خانه طراحی شده‌اند. از جمله این محصولات میتوان به سیب تلخ و گیلاس تلخ اشاره کرد. همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، این محصولات هر بار که توله سگ شما مبلمان یا اشیاء دیگری را در خانه می جود، طعم ناخوشایندی را تجربه میکند! دو مرحله بسیار مهم در استفاده از این مواد برای آموزش توله سگ شما وجود دارند.

اولین قدم این است که بو و مزه را در ذهن سگ خود تداعی کنید تا بو به تنهایی حیوان را از اهداف غیرقابل جویدن دور نگه دارد. برای انجام این کار، کمی از محصول را روی یک دستمال کاغذی یا پنبه بمالید و به آرامی آن را در دهان توله سگ خود قرار دهید. باید سگ فوراً آن را به بیرون تف کند. سپس بگذارید آن را بو کند تا برایش تداعی شود.
 
مرحله دوم زمانی مفید است که شما به طور فعال از محصول برای آموزش استفاده میکنید. برای انجام مرحله دوم، مطمئن شوید که سگ شما تا یک ساعت پس از تماس با محصول به آب دسترسی ندارد. این کار ممکن است بی‌رحمانه به نظر برسد اما اگر سگ شما یاد بگیرد که میتواند به سمت کاسه‌اش بدود و طعم آن را از بین ببرد، ماده بازدارنده بی‌اثر میشود. در طول فرآیند تمرین، محصول را یک بار در روز روی هر چیزی که نمیخواهید او بلیسد یا بجود قرار دهید. این کار را برای دو تا چهار هفته آینده ادامه دهید تا زمانی که توله سگ شما از جویدن وسایل خانه دست بکشد.

 

با چند راهکار از گاز گرفتن پا توسط سگ جلوگیری کنید

گاز گرفتن توله سگ همیشه در زمان بازی اتفاق نمیفتد. بسیاری از سگها هنگام راه رفتن دوست دارند پاها یا مچ پای شما را گاز بگیرند. این امر به ویژه در مورد نژادهای گله‌دار رایج است. برای اینکه به توله سگ خود بیاموزید که پای شما را گاز نگیرد، به حیوان اسباب بازی مورد علاقه‌اش را بدهید. با این کار فوراً سگ از حرکت دست بر می¬دارد. اسباب بازی را به اطراف تکان دهید تا حواس حیوان پرت شود.

روش دیگر این است که هنگام گاز گرفتن بایستید. سپس هنگامی که توله سگ خود به خود از شما رها شد، به حیوان اسباب بازی یا خوراکی بدهید. همیشه وقتی توله سگتان از گاز گرفتن پای شما دست میکشد، حیوان را تحسین کنید. به سگ خود بیاموزید که وقتی رفتار بد متوقف میشود، چیزهای خوبی در انتظارش است. آموزش با پاداش و تحسین کردن بهترین روش برای جلوگیری از گاز گرفتن است.
 

 

نکات مهم در آموزش گاز نگرفتن توله سگ

در ادامه به برخی از نکات مهم در برای جلوگیری از گاز گرفتن توله سگها اشاره میکنیم:

توله سگ را در جعبه (باکس)قرار دهید

به آرامی توله سگ خود را در جعبه مخصوص حمل و نقل قرار دهید تا به حیوان فرصت دهید آرام شود و از گاز گرفتن جلوگیری کند. هنگامی که توله سگ آرام شد، میتوانید حیوان را رها کنید.

زمان استراحت را در نظر بگیرید

گاهی اوقات توله سگ وقتی خسته است زیاد گاز میگیرد، که در این مواقع باید در یک فضای ساکت یا جعبه مخصوص خود قرار داده شود تا چرت بزند و استراحت کند. در برخی مواقع حیوان ممکن است نیاز به استراحت کوتاه داشته باشد یا گرسنه یا تشنه باشد.

به مصرف انرژی توجه کنید

وقتی توله سگ به گاز گرفتن ادامه میدهد، ممکن است فقط نیاز به تخلیه انرژی جسمی و روحی داشته باشد. توله سگ را به حیاط ببرید و حیوان را در حال دویدن نگاه کنید.

رفتارهای خوب را تشویق کنید

ما گاهی فراموش میکنیم که وقتی توله سگ ما آرام و ساکت است، حیوان را با غذای تشویقی تحسین کنیم. تشویق حیوان باعث میشود تا رفتارهای خوب را یاد بگیرند.

هرگز توله سگ خود را نزنید

هیچ وقت به سگ خود ضربه نزنید و یا به طور فیزیکی او را تنبیه نکنید. اگر به نظر میرسد حیوان خانگی شما به دلیل پرخاشگری گاز میگیرد، با یک دامپزشک یا مربی سگ در مورد راههای مدیریت این رفتار صحبت کنید.

به کودکان توجه کنید

اگر بچه کوچک دارید، گاز گرفتن توله سگ میتواند یک مشکل واقعی باشد. دندانهای توله سگ تیز هستند و منطقی نیست که انتظار داشته باشیم بچه‌ها خودشان با توله سگها تنها بمانند. در واقع اغلب واکنشهای کودکان احتمالاً باعث تشویق بیشتر گاز گرفتن سگها میشود. شما باید تعاملات بین فرزند و توله سگ خود را با دقت مدیریت کنید.

 

چرا استراحت، غذای منظم و ورزش جلوی گاز گرفتن توله سگ را می گیرد؟

مطمئن شوید که توله سگ شما استراحت زیادی دارد، توله‌ها به مقدار زیادی خواب نیاز دارند، اغلب بسیار بیشتر از آنچه فکرش را میکنند! درست مانند نوزادان و بچه‌های کوچک، توله سگهای جوان در صورت خستگی بیش از حد ممکن است تحریک پذیر شوند و این ممکن است باعث گاز گرفتن در حین بازی شود.
اگر توله سگ شما در طول روز چرت نمیزند، حیوان را تشویق کنید تا در فواصل زمانی معینی استراحت کند. به توله سگ خود وعده‌های غذایی منظمی بدهید و مطمئن شوید که مقدار غذای مناسبی برای سن خود دریافت میکند. توله سگ‌ها معده کوچکی دارند و باید چندین وعده غذایی در طول روز بخورند.

همانطور که اشاره شد، گرسنگی میتواند حیوان خانگی را برای گاز گرفتن تحریک پذیر کند. پس سعی کنید توله سگ خود را چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی در طول روز راضی نگه دارید. اگرچه مهم است که مطمئن شوید که توله سگ شما نسبت به نژاد و سن خود بیش از حد فعالیت نمیکند. حیوان خانگی شما به فرصت‌های زیادی برای بازی، دویدن، کاوش و یادگیری در مورد دنیایی که در آن زندگی میکنند نیاز دارند.
 

 

کلام آخر

گاز گرفتن توله سگ رفتاری طبیعی برای این حیوانات خانگی است اما در سگهای بالغ ناخواسته است. بهتر است توسط دامپزشک یک برنامه آموزشی مناسب تدوین کنید تا بتوانید جلوی گاز گرفتن توله سگ خود را بگیرید. بعد از موفقیت در هر مرحله از آموزش به سگ خود غذای تشویقی بدهید. با حیوان خود به خوبی رفتار کنید تا بفهمد که کاری که شما انجام میدهید، برای بهبود رابطه خود با اوست. برای کسب اطلاعات بیشتر و داشتن یک برنامه آموزشی دقیق و کاربردی به دامپزشک مراجعه کنید.

منابع:

 

 

 

۴
از ۵
۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید