۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

راهنمای خرید غذای تر سگ

غذاهای تر (مرطوب یا کنسروی) سگ در طیف گسترده‌ای از محصولات در برندها و قیمت‌های مختلف وجود دارند. ارزش غذایی بین انواع مختلف غذای مرطوب نیز تقریباً یکسان است. برای بیشتر افراد دو معیار مهم اعم از قیمت و سبک زندگی سگ تعیین میکند که کدام نوع غذای تر انتخاب بهتری است.
 
هر نوع غذایی که برای سگ خود خریداری میکند، باید تمام مغذی مورد نیاز حیوان را فراهم کند. غذای خوب باعث میشود تا سگ شما سالم بماند و بیش از هر زمان دیگری به شما عشق بورزد. پس اگر نمیدانید کدام نوع غذای تر را باید برای حیوان خانگی خود تهیه کنید، در این مقاله با شما در مورد مزایای غذاهای مرطوب و معرفی بهترین محصولات و برندها صحبت میکنیم.


غذای تر سگ چیست؟

اغلب غذای مرطوب سگ در قوطی به صورت کنسروی عرضه میشود. غذای تر دارای رطوبت بالایی است و به دلیل داشتن بوی قوی و طعم متفاوت، برای بیشتر سگها خوشمزه و اشتها آور است. مواد مختلف در داخل غذای کنسروی ترکیب میشوند و سپس تحت حرارت قرار میگیرد. فرآیند حرارت دادن باعث پختن غذا میشود و همچنین محتویات آن را استریل میکند تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود. همچنین حرارت دادن به افزایش ماندگاری غذاهای تر کمک میکند.
 
شما نباید غذای مرطوب سگ را با غذای سگ تازه اشتباه بگیرید زیرا غذای تازه معمولاً به طور جداگانه پخته شده و سپس داخل ظرف تحت خلاء بسته میشود. این بدان معناست که برای جلوگیری از خراب شدن باید غذا را در یخچال یا به شکل منجمد نگهداری شود. همچنین یک نوع غذای مرطوب به نام غذای پوچ سگ وجود دارد که بیشتر شبیه به سوپ است و درصد آب زیادی دارد. از این غذا نیز میتوان در رژیم غذایی سگ استفاده کرد. برای دریافت راهنمای جامع تغذیه سگ بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

 

غذای مرطوب سگ

 

فواید غذای تر سگ

غذای مرطوب میتواند فواید زیادی برای سگ شما داشته باشد. جویدن غذای خیس راحت‌تر است و برای دندان‌های ظریف توله سگ مفید خواهد بود. همچنین غذای مرطوب میتواند برای سگهای مسن که دندان‌ها و لثه‌های آنها ضعیف‌تر از سگ‌های بالغ است نیز مفید باشد. غذای مرطوب نسبت به غذای خشک آب بیشتری در خود دارد که میتواند به آبرسانی حیوان خانگی شما کمک زیادی کند.


معمولاً پروتئین بیشتری در غذای مرطوب سگ وجود دارد و اغلب با مواد تازه‌تری نسبت به غذای خشک تهیه میشود. بسیاری از سگها طعم غذای مرطوب را دوست دارند، بنابراین برای حیواناتی که حساس هستند خوب است. غذای تر ممکن است به دلیل محتوای آب باعث سیر شدن سگ شما شود. اما از یک طرف نیز غذای مرطوب به دلیل طعم خوب حیوان خانگی را بیشتر به خوردن ترغیب کند. بنابراین، میزان مصرف غذای کنسروی به شرایط وزنی سگ (چاق یا لاغر) شما بستگی دارد.

فواید غذای خیس سگ

 

نحوه انتخاب بهترین غذای تر سگ

بهترین غذای مرطوب برای یک سگ ممکن است برای سگ دیگری مناسب نباشد! به این دلیل که سگها در مراحل مختلف زندگی نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند. غذای نرم که حاوی مواد مغذی مورد نیاز توله سگ شماست، به احتمال زیادی برای بزرگسالی حیوان توصیه نخواهد شد. اما برای انتخاب بهترین غذای مرطوب سگ بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

سگ شما چند سال دارد؟

غذای توله سگ اغلب حاوی مواد مغذی اضافی مانند DHA و کالری اضافی برای تقویت و رشد حیوان است. با این حال، اگر سگها برای مدت طولانی با این نوع غذاها تغذیه شوند، ممکن است وزنشان افزایش یابد. توله‌ها و نژادهای کوچکی که وزن آنها کمتر از 13 کیلوگرم است، معمولاً در 9 تا 12 ماهگی بالغ میشوند. سگهای با جثه متوسط که در زمان بلوغ بین 13 تا 36 کیلوگرم وزن دارند، معمولاً در 12 تا 16 ماهگی به اندازه کامل خود میرسند. 

نژادهای بزرگ معمولاً حدود 24 ماه طول میکشند تا به بلوغ برسند. سپس باید غذای مورد نیاز سن این حیوانات را تهیه کرد. همه سگها به غذای مخصوص سگ سالمند نیازی ندارند. سگهای سالخورده ممکن است از مشکلات سلامتی مانند دیابت یا بیماری قلبی رنج ببرند که به این ترتیب به رژیم غذایی اصلاح شده نیاز خواهند داشت. غذاهای سگ سالخورده اغلب محتوای کالری کمتری برای کمک به کنترل وزن دارند. با این حال، اگر سگ سالمند شما اضافه وزن یا بیماری خاصی نداشته باشد، از خوردن غذای مرطوب سود زیادی خواهد برد.

سگ شما چقدر بزرگ است؟

سگها با اندازه‌های مختلف، میزان کالری سوزی مختلفی دارند. به طور کلی، نژادهای بزرگ 10 کالری در هر کیلوگرم می‌سوزانند، در حالی که نژادهای کوچک 20 کالری در هر کیلوگرم می‌سوزانند. در نتیجه، سگها با اندازه‌ها و نژادهای مختلف به غذاهایی با تراکم کالری متفاوت نیاز دارند. نژادهای کوچک به غذاهایی که کالری بیشتری دارند و به رشد سریع آنها کمک میکنند، احتیاج دارند.

سگ شما چقدر فعال است؟

آیا سگ شما بیشتر در اطراف خانه دراز میکشد یا روزهایش را بیرون از خانه به بازی میگذراند؟ سگهای مسن‌تر یا سگ‌هایی که ترجیح میدهند چرت بزنند، ممکن است به غذای رژیمی سگ نیاز داشته باشند تا وزن خود را در سطح سالمی نگه دارند. با این حال، توله سگها و سگهای فعال ممکن است به غذا با کالری بیشتری نیاز داشته باشند زیرا تحرکشان بیشتر است. ناگفته نماند، همیشه با دامپزشک خود در مورد وزن بهینه سگ خود صحبت کنید. 

سگ شما بیماری دارد؟

شرایط پزشکی مانند دیابت یا آلرژی ممکن است باعث شود تا شما به سگ خود غذای مخصوص بدهید. به عنوان مثال، چاقی یا دیابت ممکن است به غذای کم کالری یا رژیمی نیاز داشته باشد. با این حال، آلرژی‌های غذایی در بین سگها رایج‌تر هستند. برخی از اصلی‌ترین دلایل آلرژی شامل گوشت گاو، لبنیات، گندم، تخم مرغ، مرغ، گوشت بره/گوسفند، سویا، گوشت خوک، خرگوش و ماهی هستند. دستور العمل‌های دیگر بدون آلرژن‌های رایج مانند گندم، سویا و لبنیات تهیه میشوند. اگر نمیدانید سگ شما به چه چیزی حساسیت دارد، به نزد دامپزشک بروید.

کنسرو غذای سگ شایر مدل Beef وزن 400 گرم

 

بهترین مارک غذای تر گربه

برخی از برندهای تولید کننده غذای مرطوب از نظر کیفیت مواد و ارزش غذایی بهتر از سایرین هستند. در ادامه به بهترین برندها و محصولات غذایی مرطوب برای سگها می‌پردازیم:

پوچ سگ اگزیجنت رویال کنین Royal Canin Dog Exigent وزن 85 گرم

برندرویال کنین
کشور سازندهفرانسه
مناسب برایمناسب برای همه نژادها

ویژگی های محصول:

  • تقویت عضلانی و استخوانی
  • حفظ سلامت دستگاه گوارش
  • هضم آسان
  • تقویت دستگاه گوارش
  • تقویت سیستم ایمنی
  • حاوی پروتئین مرغوب با قابلیت هضم بالا جهت جذب بیشتر مواد مغذی
  • سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان‌ها  برای تقویت سیستم ایمنی بدن

پوچ سگ ونپی با طعم مرغ و سالمون Wanpy Chicken & Salmon وزن 80 گرم

برندونپی
کشور سازندهچین
مناسب برایمناسب برای سگهای بالغ در همه نژادها

ویژگی محصول:

  • طعم مرغ و سالمون
  • کمک به سلامت دهان و دندان
  • تامین آب و ویتامین های مورد نیاز سگها
  • دارای تکه‌های کوچک قابل مشاهده

 کنسرو غذای سگ وینستون با طعم بوقلمون و هویج تازه Winston Turkey & Fresh Carrots وزن 400 گرم

برندوینستون
کشور سازندهآلمان
مناسب برایمناسب برای سگهای بالغ در همه نژادها
ویژگی ها
 
  • حاوی بوقلمون و هویج تازه
  • فرمول متعادل و کامل
  • دارای انواع ویتامینها و مواد معدنی لازم
  • فاقد سویا، شکر، گلوتن و نگهدارنده‌های مصنوعی

پوچ سگ مسن نژاد کوچک رویال کنین Royal Canin Mini Dog Ageing وزن 85 گرم

برندرویال کنین
کشور سازندهفرانسه
مناسب برایمناسب برای سگهای نژاد کوچک

 

ویژگی های پوچ سگ مسن نژاد کوچک رویال کنین Royal Canin Mini Dog Ageing وزن 85 گرم :

  • تقویت عضلانی و استخوانی
  • حفظ سلامت دستگاه گوارش
  • تقویت دستگاه گوارش
  • تقویت سیستم ایمنی
  • حاوی پروتئین مرغوب با قابلیت هضم بالا جهت جذب بیشتر مواد مغذی
  • سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

پوچ سگ عقیم شده رویال کنین Royal Canin Sterilised وزن 85 گرم

برندرویال کنین
کشور سازندهفرانسه
مناسب برایمناسب برای سگهای بالغ

 

ویژگی های پوچ سگ عقیم شده رویال کنین Royal Canin Sterilised وزن 85 گرم:

  • قابل استفاده از سن 10 ماهگی
  • مناسب برای تمامی نژادها
  • دستیابی به وزن ایده آل و حفظ آن
  • حاوی انواع مواد مغذی مورد نیاز

 

نکات مهم در خرید غذای تر سگ

حیاتی‌ترین قدم برای خرید غذای مرطوب سگ، این است که از دامپزشک خود بخواهید در این باره به شما توصیه‌هایی ارائه دهد. دامپزشک با بررسی تاریخچه پزشکی و سلامتی میتواند بهترین پیشنهادهای غذایی را ارائه دهد. اما به طور کلی، موارد دیگری نیز وجود دارند که باید هنگام جستجوی غذای مرطوب سالم مورد توجه قرار دهید.

شما غذایی میخواهید که کامل و متعادل باشد، به این معنی که تمام مواد مغذی مورد نیاز سگ شما برای رشد را ارائه دهد. انجمن مقامات کنترل خوراک آمریکا (AAFCO) استانداردهایی را برای مقدار برخی از مواد مغذی مورد نیاز در غذاهای سگ تعیین میکند. شما باید مطمئن شوید که غذای سگ مورد تایید AAFCO است. پس ابتدا باید برچسب روی هر محصول غذایی سگ را بررسی کنید.

 اگر عبارت «کامل و متعادل» در روی برچسب بود، این غذا مطابق با مقررات مشخصات تغذیه‌ای AAFCO  است. مطمئن شوید که غذا با مواد واقعی مانند گوشت بره، گوشت گاو و ذرت تهیه شده است. اولین ماده در غذای مرطوب معمولاً آب است زیرا این غذا به رطوبت نیاز دارد. اما ماده بعدی بعد از آب باید پروتئین باشد. همچنین توصیه میشود که غذایی را انتخاب کنید که بدون غلات نباشد زیرا رژیم‌های غذایی بدون غلات در صورت مصرف طولانی ‌مدت ممکن است با بیماری قلبی مرتبط باشند.

در ادامه به نکات مهم در مورد خرید غذای تر سگ اشاره میکنیم:

1- مرحله زندگی سگ

سگ‌ها و توله سگ‌های جوان نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی نسبت به همتایان بزرگسال و مسن خود دارند. به همین دلیل است که اکثر شرکتهای غذای سگ فرمول‌های خاصی برای مراحل مختلف زندگی این حیوانات خانگی دارند. رژیم غذایی توله سگها مهم است زیرا غذای خوب پایه و اساس سلامت این حیوانات در بزرگسالی است.

توله سگ‌ها باید در هفته‌های اولیه خود مواد مغذی کافی دریافت کنند. با رشد توله‌ها، نیازهای این حیوانات کوچک به سرعت تغییر میکنند. به عنوان مثال، نیاز سگ شما به پروتئین بلافاصله پس از از شیر گرفتن بسیار بالا خواهد بود اما پس از آن به طور پیوسته کاهش می‌یابد. سگهای مسن برای سوخت رسانی به ماهیچه‌های خود به پروتئین بیشتری نیاز دارند زیرا از دست دادن عضله یک نگرانی جدی در سگهای مسن است. 

سگ‌های سالمند همچنین از غذاهای کم سدیم برای جلوگیری از مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی یا کلیوی بهره‌مند میشوند. برخی از غذاهای مخصوص سگهای پیر حاوی مکمل‌هایی برای کمک به مبارزه با آرتروز هستند. ناگفته نماند، نیازهای تغذیه‌ای سگ شما براساس نژاد آنها نیز متفاوت است. به عنوان مثال، یک توله سگ سنت برنارد نسبت به شی هوا هوا نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارد.

2- مواد تشکیل دهنده

مواد غذایی روی هر برچسب به ترتیب وزن ذکر شده است. پنج ماده اول مسلماً مهمترین موادی هستند که باید به آنها را بررسی کنید. پروتئین باید جایی بین چند ماده اول باشد زیرا سگ شما برای رشد ماهیچه‌ها و بافتها و همچنین سلامت سیستم ایمنی به پروتئین نیاز دارد. با این حال، رژیم غذایی توله سگ شما نباید برای مواد مغذی تنها به پروتئین متکی باشد. 

از آنجایی که سگها مانند گربه‌ها گوشتخواران اجباری نیستند، میتوانند مواد مغذی را از غلات، میوه‌ها و سبزیجات دریافت کنند. غلات منبع بسیار خوبی از مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست سگ شما هستند. میوه‌ها و سبزیجات افزودنی‌های بسیار خوبی برای غذای سگ شما هستند زیرا مزایای تغذیه‌ای اضافی را ارائه میدهند که پروتئین نمیتواند آن را ارائه دهد. در این بخش برخی از مواد مفید و مضر در غذای کنسرو مرطوب سگ شما فهرست میشوند.
 

3- وجود گوشت کامل

اولین ماده غذایی کنسرو شده سگ شما باید گوشت کامل مانند مرغ، گوشت گاو، بره یا اردک باشد. از آنجایی که این غذای کنسرو شده است، آب را به عنوان اولین ماده تشکیل دهنده ببینید اما هرگز نباید غلات یا محصولات جانبی گوشت را قبل از گوشت کامل در لیست مواد تشکل دهنده مشاهده کنید. حداقل مقدار پروتئین در غذای سگ 18 درصد است اما میتواند تا 30 درصد نیز برسد. توله سگ‌ها معمولاً نسبت به سگهای بالغ به پروتئین بیشتری نیاز دارند زیرا هنوز در حال رشد و عضله سازی هستند.
 

4- میوه‌ها و سبزیجات

سگها صرفا گوشتخوار نیستند  و مطالعات نشان داده‌اند که میتوانند از برخی میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی خود بهرهمند شوند. میوه‌هایی مانند زغال اخته، توت فرنگی و سایر انواع توت‌ها میتوانند آنتی اکسیدان‌هایی را برای حیوان خانگی شما تامین کنند که میتوانند به تقویت سیستم ایمنی بدن آنها کمک کرده تا از بیماری جلوگیری کنند. سبزیجاتی مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی و کدو تنبل نیز مواد مغذی و فیبر ضروری را برای رژیم غذایی سگ شما فراهم میکنند. همچنین این سبزیجات برای حفظ تعادل دستگاه گوارش حساس حیوان خانگی شما عالی هستند.

5- چربی‌های سالم

چربی‌های امگا میتوانند بخشی ضروری از رژیم غذایی سگ شما باشند زیرا چربی‌ها به رشد چشم و مغز توله سگ شما کمک میکنند و همچنین به حفظ پوشش نرم و براق در طول زندگی و همچنین به تقویت سیستم ایمنی حیوان کمک می‌نمایند. شما میتوانید چربی‌های ضروری را در روغن ماهی، بذر کتان، نارگیل، زیتون و آفتابگردان پیدا کنید.

نکات مهم خرید غذای مرطوب سگ

 

از دادن چه غذاهایی به سگ خود اجتناب کنیم؟

قبلاً اشاره کرده‌ایم که ممکن است بخواهید از ذرت، گندم و سویا اجتناب کنید زیرا ارزش غذایی کمی برای حیوانات خانگی شما دارند و همچنین میتوانند برای برخی از سگها مشکلات گوارشی ایجاد کنند. این مواد غذایی لزوما در مقادیر کم مضر نیستند. یکی دیگر از مواد غذایی که توصیه میکنیم از آن اجتناب کنید، محصول فرعی گوشت یا پودر گوشت است. 

همچنین نگرانی در مورد اینکه گوشت از کجا تهیه میشود وجود دارد زیرا استانداردهای کیفیت در نقاط مختلف جهان متفاوت است. همچنین توصیه میکنیم از رنگ‌های افزودنی اجتناب کنید زیرا برخی از حیوانات خانگی ممکن است واکنش آلرژیک به آنها داشته باشند. از نگهدارنده‌های شیمیایی مضر مانند BHA که میتوانند برای مدت طولانی در سیستم حیوان خانگی شما باقی بمانند و مشکلاتی ایجاد کنند، خودداری کنید.

 

چه مقدار غذای مرطوب باید به سگم بدهم؟

مقدار غذای مرطوبی که به سگ خود میدهید به اندازه، وزن، سن و سبک زندگی حیوان بستگی دارد. سگهای فعال نسبت به سگ‌های بی‌تحرک نیاز به خوردن غذای بیشتری در طول روز دارند. توله سگهای در حال رشد نسبت به سگهای مسن‌تر به پروتئین و چربی بیشتری در غذای خود احتیاج خواهند داشت.

اگر به سگ خود مخلوطی از غذای مرطوب و خشک میدهید، اندازه سرو غذای شما با حیوانی که فقط غذای مرطوب میخورد متفاوت خواهد بود. دامپزشک شما میتواند همه موارد فوق را در نظر بگیرد تا دستورالعمل دقیق تغذیه را به شما ارائه دهد. همچنین میتوانید راهنمای تغذیه روی بسته‌ بندی غذای مرطوب را بررسی کنید تا یک ایده کلی در مورد میزان تغذیه توله سگ خود داشته باشید.

 

غذای مرطوب سگ در مقابل غذای خشک سگ

اولین چیزی که احتمالاً از خود می‌پرسید این است که آیا خرید غذای خشک برای سگ بهتراست یا غذای مرطوب؟ هر دوی این غذا کامل و متعادل هستند اما بیایید نگاهی به تفاوت غذای تر و غذای خشک سگ بیندازیم:
 

غذای خشک سگ

غذای خشک سگ  معمولاً به عنوان کیبل نیز شناخته میشود. بیشتر غذاهای خشک سگ در اندازه‌های کوچک تهیه میشوند تا خوردن آنها برای حیوان آسان‌تر باشد. این غذا همچنین با تراشیدن تارتار و جرم به تمیزی دندان‌ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های دندانی را کم میکند. شکل کیبل بر نحوه تمیز کردن آن تأثیر میگذارد.
 
کیبل به دلیل اینکه نیازی به یخچال ندارد و در بیرون نگهداری میشود، اغلب در کیسه‌های بزرگی عرضه میشود. غذای خشک همچنین از غذای مرطوب ارزانتر است. این غذا به دلیل رطوبت کم از ماندگاری بیشتری نیز برخوردار است. با این حال، معایب اصلی غذای خشک سگ این است که طعم آن به اندازه غذای کنسرو خوب نیست و جویدن آن برای برخی سگها سخت است.

غذای مرطوب سگ

غذای تر سگ بسیار گوشتی است و طعم و بافت لذیذی دارد. غذای مرطوب بسیار غنی‌تر از غذای خشک است و بسیاری از سگ‌ها آن را ترجیح میدهند. با این حال، اغلب چربی و کالری بیشتری نسبت به غذای خشک سگ دارد که ممکن است منجر به افزایش وزن شود. همچنین غذای تر گران‌تر است و پس از باز کردن باید در یخچال نگهداری شود. 

عیب اصلی تغذیه حیوان خانگی با غذای مرطوب این است که به تمیز کردن دندان‌های حیوان کمکی نمیکند. از آنجایی که غذای مرطوب اغلب دارای چربی و پروتئین بالایی است، یک انتخاب محبوب برای توله سگ‌ها و سگ‌های مسن است، به خصوص زمانی که سگ‌های مسن در جویدن مشکل دارند یا دندان‌هایشان از دست رفته‌اند. این غذا همچنین ممکن است به سگ شما کمک کند که داروهایش را به راحتی بخورد.
 

تفاوت غذای خشک و مرطوب سگ

 

کلام آخر

با خرید غذای تر سگ میتوانید مواد مغذی لازم برای حیوان خانگی را تهیه کنید. با غذای مرطوب این امکان را دارید تا به خوبی حیوان خانگی خود آبرسانی کنید. این نوع غذا نیز بسیار خوشمزه و اشتها آور است و بیشتر سگها عاشق آن هستند. اما مهم است که قبل انتخاب غذای مناسب از دامپزشک خود نسبت به ارائه یک رژیم غذایی مناسب اطلاعات کسب کنید. همچنین به سراغ برندهای معتبر بازار بروید و سعی کنید محصولاتی با کیفیت و مطابق با نیازهای سگ خود تهیه کنید.

 

منابع:​​

 

 

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید