۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

غذاهای مناسب برای سگ عقیم شده

 

شاید برای شما سوال شده باشد آیا در صورتی که سگ عقیم شده است باید حتما از غذاهای خشک مخصوص حیوانات عقیم شده استفاده کرد یا می توان از غذاهای خشک معمولی هم استفاده نمود؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید که طی عقیم سازی چه تغییراتی در بدن حیوان خانگی شما رخ می دهد.

طی عقیم سازی غدد و ضمائم جنسی که تولید کننده هورمون ها هستند از بدن خارج می شوند. این بدان معناست که به مرور با برداشت منابع تولید کننده هورمون های جنسی، تمایلات جنسی شامل علائم فحلی (علائم مربوط به دوره تولید مثل شامل سر و صدا و حرکات خاص و همچنین تمایلات جفت یابی در سگ ها) برطرف می گردند و از سوی دیگر متابولیسم بدن حیوانات در اثر عقیم سازی دستخوش تغییر می گردد.
 

محل عقیم شدن سگ و گربه


هورمون هایی که در بدن متابولیسم را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از:

  • هورمون رشد
  • هورمون های جنسی
  • انسولین و لپتین هورمون ها

این هورمون ها هم‌چنین اشتها را متاثر می کنند و بر میزان تجمع چربی نیز اثرگذار هستند. حیوانات عقیم شده مستعد چاق شدن هستند و با توجه به اینکه انرژی که حیوانات غیرعقیم برای جفت یابی یا رشد ارگان های جنسی و ... صرف می کنند بیشتر است، حیوانات عقیم شده به دریافت انرژی بالایی نیاز نخواهند داشت و میزان انرژی مورد نیازشان را با مقادیر کمتری از غذا تامین خواهند کرد.

حیوانات خانگی عقیم شده به مرور کم تحرک تر می شوند؛ بازیگوشی سابق را نخواهند داشت و به زودی در صورتی که به تحرک، بازی و ورزش واداشته نشوند چاق خواهند شد.

عدم تحرک حیوانات بعد از عقیم شدن

 

هم‌چنین حیوانات عقیم شده به علت تغییراتی که در دستگاه ادراری – تناسلیشان ایجاد می شود بیشتر مستعد بروز سنگ های کلیوی و مجاری ادراری هستند و باید غذایی مصرف کنند که این ریسک را پایین بیاورد به همین دلیل غذاهای مخصوص حیوانات عقیم شده به نحوی فرموله شده است که ریسک تجمع رسوبات ادراری و تشکیل سنگ ها را پایین می آورد.

 

وضعیت سلامت موها، ناخن ها و دندان ها طی عقیم سازی ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. به منظور حفظ این ارگان ها، بدن نیاز به مواد معدنی مهمی هم‌چون کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن دارد که در غذاهای مخصوص حیوانات عقیم شده لحاظ شده اند بنابراین نیازهای تغذیه ای حیوانات عقیم شده هم به لحاظ محتوای انرژی و هم به لحاظ میزان غذای دریافتی لازم است تغییر نماید.

لازم به ذکر است که در میان موارد گفته شده چاقی از اهمیت بالاتری برخوردار است و بیشترین تمرکز غذاهای تولیدی مخصوص حیوانات عقیم شده پوشش دادن مشکل چاقی خواهد بود

اما گاهاً حیوانات خانگی هستند که بعد از عقیم سازی در وزن ایده آلی باقی می مانند، تحرک سابق خود را حفظ می کنند و نیازی به کنترل وزن نخواهند داشت.هم‌چنین آزمایشات خون و چکاپ های دوره ای آن‌ها نشانی از کمبود مواد معدنی  یا شکل گیری رسوبات ادراری و سنگ ها را نشان نمی دهد؛ چنین حیواناتی ممکن است نیاز به مصرف غذاهای مخصوص عقیم شده ها نداشته باشند و همچنان بتوانید از غذاهای معمولی روزانه استفاده نمایید.

اما در هر صورت این نکته را می بایست در نظر بگیرید که غذاهایی که به صورت تخصصی برای دسته خاصی از حیوانات خانگی تولید می شوند با در نظر گرفتن تمامی نیازهای بدن آنها در دوره خاص زندگی فرموله شده اند بنابراین بهتر است در هر دوره زندگی از غذای به خصوص استفاده نمایید.
 

بسیاری از افراد سگ خود را به دلایل سلامتی، رفتاری یا برای جلوگیری از جفت گیری عقیم می‌کنند. این روش در نهایت وضعیت تولید مثل سگ را تغییر می‌دهد و همچنین ممکن است بر رفتار و تعاملات اجتماعی حیوان تأثیر بگذارد. با این حال، عقیم کردن می‌تواند بر نیازهای تغذیه‌ای سگ نیز تأثیر بگذارد، به این معنی که شما اغلب مجبورید رژیم غذایی مناسب را به سگ تازه عقیم ‌شده خود ارائه دهید.
 

همچنین سگ‌های عقیم شده چهار برابر بیشتر در معرض اضافه وزن یا چاقی هستند. اگرچه تغییرات هورمونی نقش مهمی در افزایش وزن دارند اما تجویز غذاهای مناسب برای سگ عقیم شده توسط دامپزشک کاری ضروری است. در این مقاله به رژیم غذایی مناسب سگ‌های عقیم شده می‌پردازیم.

 

نکاتی در مورد عقیم کردن سگها

 

عقیم کردن سگ‌ها چیست؟

ابتدا بیایید توضیح دهیم که عقیم کردن چیست و آیا کار درستی است تا بتوانیم بفهمیم که چرا رژیم غذایی ممکن است بعد از این عمل نقش مهمی در زندگی حیوان داشته باشد. عقیم کردن که گاهی اوقات عقیم کردن در جنس ماده و اخته کردن در جنس نر نامیده می‌شود، اساساً برداشتن اندام‌های جنسی حیوان خانگی است. بنابراین، در سگ ماده تخمدان به همراه رحم حیوان و در سگ‌های نر بیضه حیوان خواهد بود.
 

دلیل عقیم کردن، مراقبت از سلامتی سگ و رفتار حیوان است. عقیم کردن می‌تواند از برخی بیماری‌های ناخوشایند سگ، به ویژه در سگ‌های ماده جلوگیری کند. هنگامی که تصمیم به عقیم کردن گرفتید، در کنار حمایت تیم دامپزشکی خود، ممکن است لازم باشد در مورد تغییر رژیم غذایی سگ دوست داشتنی خود نیز فکر کنید.

 

چرا رژیم غذایی سگ‌های عقیم شده مهم است؟

تغییر رژیم غذایی بعد از عقیم کردن توصیه می‌شود. اما چند نکته وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. اولاً ما عادت داریم به سگ خود بیش از حد غذا بدهیم! البته این کار احتمالاً منجر به افزایش وزن حیوان می‌شود. ثانیاً ما برای تشویق حیوان به انجام کاری به او تشویقی می‌دهیم اما باید از دادن تشویقی زیاد به حیوان جلوگیری کنیم. همچنین سرپرست حیوان معمولاً به سطح فعالیت حیوان توجه نمیکند. سرگرمی‌ها و تحریکات فیزیکی کالری اضافی را حذف می‌کند.
 

همچنین رژیم‌های غذایی خاصی وجود دارند که به طور ویژه برای حیوانات خانگی عقیم شده طراحی شده‌اند. اگر وزن حیوان همچنان بالا می‌رود، می‌توانید رژیم‌های غذایی مدیریت وزن را نیز در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که اگر سگ شما با یک رژیم غذایی متعادل تغذیه می‌شود، باید مقدار کالری آنها را نیز در نظر بگیرید. ممکن است رژیم غذایی ارائه دهید که باعث کاهش انرژی مورد نیاز سگ شما شود.
 

همچنین باید برای وزن ایده آل سگ خود به دنبال تغذیه‌ای مناسب باشید. در نهایت، ایده بسیار خوبی است که با بررسی مداوم وزن و کالری حیوان خود و مراجعه منظم به دامپزشکی بتوانید از حفظ وزن مناسب سگ خود مطمئن شوید. اگر حیوان در حال افزایش وزن است، اعمال تغییرات در ورزش و رژیم غذایی برای مقابله با مشکل اولین کار ضروری خواهد بود که باید در اسرع وقت انجام دهید.

 

رژیم غذایی سگ عقیم شده

 

آیا عقیم کردن سگ بر وزن سگ تأثیر می‌گذارد؟

پس از عقیم سازی، انرژی مورد نیاز حیوان تغییر خواهد کرد و کاهش می‌یابد. مشخص شده است که هورمون‌های تولید مثل بر متابولیسم و ​​دریافت غذا تأثیر می‌گذارند اما پس از عقیم کردن، تولید هورمون متوقف می‌شود که این موضوع می‌تواند بر رفتارهای غذایی و افزایش وزن تأثیر بگذارد.
 

سگ‌ها همچنین ممکن است پس از عقیم کردن، فعالیت کمتری داشته باشند (به خصوص اگر در دوران نقاهت پس از جراحی هستند و در میزان ورزش محدود شده باشد) در نتیجه، تغییرات بعد از عقیم سازی می‌توانند مشکل‌ ساز باشند زیرا عقیم کردن ارتباط نزدیکی با افزایش وزن و چاقی حیوان خانگی شما دارد.

 

چرا سگ‌های عقیم شده چاق می‌شوند؟

هنگامی که ما حیوان خود را عقیم می‌کنیم، یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن افزایش وزن است. اگر تغییرات مربوط به رژیم غذایی به سرعت اجرا و مدیریت شوند، می‌توان از اضافه وزن حیوان جلوگیری کرد و آن را به حداقل رساند. افزایش وزن در حیوانات عقیم شده به دلیل کاهش نیاز به انرژی حیوان بسیار رایج است. از دست دادن هورمون‌های استروژن در ماده­ها و تستوسترون در نرها می‌تواند باعث تغییر در سطح فعالیت حیوانات شود.
 

اگرچه این موضوع تا حد زیادی به میزان تشویق سگ‌ها به فعالیت بیشتر بستگی دارد اما تغییر رژیم غذایی عاملی مهم خواهد بود. برخی از سگ‌های عقیم شده در تنظیم میزان مصرف غذا ضعیف هستند، بنابراین شما باید مدام مقدار غذای حیوان خود را بررسی کنید. عدم کنترل کالری دریافتی نسبت به کالری صرف شده، باعث چاقی می‌شود.
 

پس برای حفظ وزن سالم بعد از عقیم سازی، رژیم غذایی سگ باید تغییر کند. توصیه می‌شود که کالری رژیم غذایی برای سگ عقیم شده باید حدود 10 تا 30 درصد کمتر نسبت قبل از عقیم سازی باشد. رژیم غذایی مناسب می‌تواند تا حد زیادی خطر افزایش وزن را کاهش دهد. به یاد داشته باشید که برخی از نژادهای سگ اشتهای قابل توجهی دارند که می‌توانند حیوان را مستعد چاقی کنند. در مورد نژادهایی مانند لابرادور، گلدن رتریور، بیگل، پاگ و بولداگ فرانسوی، نظارت بر میزان مصرف غذای روزانه سگ بسیار مهم است.

 

نحوه تغییر عادات غذایی سگ عقیم شده چگونه است؟

اگر به طور آزادانه به سگ خود غذا می‌دهید، این کار را متوقف کنید و به سگ خود بیاموزید که در ساعات مشخصی باید غذا بخورد. حیوان خانگی تمایل زیادی به خوردن میان وعده دارد و همین امر نظارت بر مصرف غذای روزانه سگ شما را دشوار می‌کند. همیشه مقدار غذای توصیه شده توسط دامپزشک را به سگ خود بدهید.
 

به یاد داشته باشید که هر سگی متفاوت است و نیازهای سگ شما شاید از مقدار غذای توصیه شده برای دیگر نژادها متفاوت باشد. وزن سگ خود را به طور منظم کنترل کنید و به میزان تنقلاتی که در طول روز می‌خورد توجه نمایید. میان وعده‌ها می‌توانند به سرعت کالری دریافتی سگ شما را افزایش دهند و منجر به افزایش وزن حیوان شوند. مصرف روزانه میان وعده نباید بیش از 20 درصد انرژی مورد نیاز روزانه سگ شما باشد.

 

تغییر رژیم غذایی برای سگ عقیم شده

 

رژیم غذایی مناسب سگ عقیم شده چیست؟

رژیم غذایی مناسب برای سگ‌های عقیم شده اندازه کنترل مقدار مصرف آن مهم است. رژیم غذایی مناسب، حفظ وزن سالم سگ را بسیار آسان‌تر می‌کند. فیبر باعث می‌شود سگ شما برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند. یک ماده خوب «ال کارنیتین» است، این ماده به افزایش چربی سوزی کمک می‌کند. به تمام میان وعده‌هایی که به سگ خود می‌دهید توجه کنید. میان وعده‌هایی با مواد طبیعی انتخاب کنید، به دنبال فهرست مواد غذایی ساده، مقوی و کم کالری باشید. به طور کلی، رژیم غذایی مناسب سگ عقیم شده باید شامل موارد زیر باشد:

  • سرشار از مواد مغذی مفید
  • تطابق کالری با سطح فعالیت سگ
  • توجه به اندازه، نژاد و علائق سگ

توله سگ‌ها به یک رژیم غذایی خاص، غنی از پروتئین و کلسیم نیاز دارند. از سوی دیگر، سگ‌های بالغ به یک رژیم غذایی متعادل احتیاج خواهند داشت و پروتئین زیادی مصرف نمی‌کنند. اگر سگ خود را در زمانی که توله سگ است عقیم کنید، رژیم غذایی حیوان باید برای رشد سالمش تغییر کند. غذای مخصوص برای توله‌های عقیم شده و غذای خشک سگ برای سگ‌های بالغ عقیم شده در بازار وجود دارند. هنگامی که حیوان خانگی شما بالغ شد، باید غذای مناسب را برای سن او انتخاب کنید، خواه عقیم شده باشد یا خیر.

 

چرا مصرف غذای خشک برای سگ‌های عقیم شده مهم است؟

سگ‌های عقیم شده مانند سگ‌هایی که عقیم نشده‌اند نیازهای تغذیه‌ای مشابهی ندارند. بدن حیوان تغییرات خاصی را پشت سر می‌گذارد و به انرژی کمتری نیاز دارد. ضمن اینکه اشتهای حیوان بعد از عمل افزایش می‌یابد و خیلی سریع‌تر و راحت‌تر چربی را ذخیره می‌کنند. همه اینها بدین معناست که سگ‌های عقیم شده تمایل به اضافه وزن دارند. به همین دلیل مهم است که به محض بازگشت از دامپزشکی، غذای مخصوص سگ عقیم شده خود را خریداری کنید. این غذاها نسبت به غذاهای معمولی از نظر فیبر و پروتئین غنی‌تر هستند و از افزایش وزن جلوگیری می‌کنند.

 

آیا همه محصولات غذایی سگ‌های عقیم شده یکسان هستند؟

خیر، ولی مهم است که قبل از انتخاب محصول خود، مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. دستور العمل‌ها تهیه هر غذا از یک برند به برند دیگر متفاوت هستند. برخی نیازهای غذایی سگ عقیم شده را برآورده می‌کنند اما برخی دیگر پروتئین کمتری دارند. برای اینکه مطمئن شوید انتخاب درستی دارید، محصولات غذایی مناسب را انتخاب کنید.
 

غذای سگ عقیم شده را می‌توانید در فروشگاه‌های تخصصی غذای پت پیدا کنید. این غذاها کمی گرا‌نتر از غذای استاندارد سگ هستند اما مواد مغدی آنها متعادل بوده و تمام نیازهای غذایی حیوان خانگی شما را برآورده می‌کنند. غذاهای خشک برای سگ‌های عقیم شده کم چرب بوده و مقدار مورد نیاز مواد معدنی را برای حیوان خانگی شما فراهم می‌کند.

 

چگونه برای سگ‌های عقیم شده غذا انتخاب کنم؟

در راهنمای جامع غذای سگ، هنگام انتخاب بهترین غذا برای سگ‌های عقیم شده، معیارهایی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. ترکیب غذای سگ یکی از مهمترین مواردی است که باید بررسی شود. غذای سگ‌های عقیم شده باید کم چرب و دارای فیبر و پروتئین بالا باشد. مواد مورد استفاده مانند گوشت یا ماهی تاز نیز باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند.
 

اگر حیوان خانگی شما به گلوتن حساسیت دارد، باید غذای سگ عقیم شده بدون گلوتن را انتخاب کنید. علاوه بر این، غلات برای سگ‌های عقیم شده توصیه نمی‌شوند زیرا باعث افزایش وزن حیوان خانگی شما می‌شوند. با انتخاب عاقلانه غذای سگ عقیم شده خود، می‌توانید رژیم غذایی متعادلی برای حیوان خود فراهم نمایید که به او کمک می‌کند تا وزن ایده آل خود را حفظ کند و سالم بماند.

 

مراقبت از سگ عقیم شده

 

چه زمانی باید به حیوان خانگی خود غذای سگ عقیم شده بدهم؟

شما باید به محض اینکه سگ‌تان بهبود پیدا کرد، غذای جدیدش را به او بدهید. در عوض، با مخلوط کردن غذای قدیمی با غذای جدید شروع کنید تا سگ شما به آن عادت کند. دامپزشک شما می‌تواند در مورد مقدار مناسب غذای سگ عقیم شده به شما توصیه نماید.

بسیار مهم است که به سگ عقیم شده غذایی بدهید که به بهترین وجه با نیازهایش سازگار است زیرا افزایش وزن می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی مانند آرتریت، مشکلات تنفسی، مشکلات قلبی یا دیابت شود. در واقع، سگ‌های عقیم شده در طول دو ماه اول پس از عمل، به احتمال زیاد وزن اضافه می‌کنند. نرها بیشتر مستعد افزایش وزن هستند، اگرچه ممکن است برای ماده‌ها نیز این اتفاق بیفتد.

غذای خشک سگ سلبن مدل Small Adult Sterilized وزن 2 کیلوگرم

 

کلام آخر

دلایل عقیم کردن ممکن است شامل کاهش حاملگی‌های ناخواسته، کاهش رفتارهای جنسی نامطلوب و اقدامات پیشگیرانه بهداشتی باشند. تصمیم برای عقیم کردن سگ شما بر اساس سن، نژاد، جنس و عوامل دیگر خواهد بود. این به عهده تیم دامپزشکیتان است که با شما در مورد عقیم سازی صحبت کنند. اما بعد از عقیم کردن باید مراقبت سگ خود باشید. به ویژه در مورد غذاهای مناسب برای سگ عقیم شده تحقیق کنید.

برای کمک به مدیریت وزن سگ خود، توصیه می‌کنیم غذای حیوان را با استفاده از ترازوهای دقیق و مدرج وزن کنید تا احتمال تغذیه بیش از حد (یا حتی کم تغذیه) کاهش یابد. وزن سالم نه تنها تحت تأثیر رژیم غذایی بلکه میزان فعالیت حیوان خانگی شما نیز وابسته است. درنهایت، هیچکس به اندازه دامپزشک نمی‌تواند بهترین رژیم غذایی را به شما ارائه دهد.

منابع:

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید