​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

علائم افسردگی گربه و راهکار های خانگی درمان آن چیست؟

گربه‌ها به دلایل مختلفی افسرده یا غمگین می‌شوند. تشخیص وضعیت عاطفی این موجودات دوست‌داشتنی به دلیل حالات ظریف صورت و بدن کار دشواری به نظر می‌رسد اما این بدان معنا نیست که گربه شما احساساتی ندارد. در این مقاله به علائم افسردگی گربه می‌پردازیم و همچنین راهنمایی‌تان می‌کنیم چطور به دوست پشمالویتان کمک کنید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب کاربردی همراه ما باشید.

 

 

ناز کردن گربه

گربه‌های افسرده چه علائمی دارند؟ 8 علامتی که باید جدی بگیرید!

علائم افسردگی گربه بسته به شخصیت حیوان و شدت افسردگی می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل برای تشخیص افسردگی باید به عادات منظم گربه‌تان توجه کنید و به دنبال هرگونه تغییری در رفتار گربه باشید. توجه داشته باشید که این علائم ممکن است نشانه بیماری باشند؛ بنابراین برای مشاوره تخصصی حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

1. تغییر صدا؛ یکی از مهم‌ترین علائم افسردگی گربه

گاهی گربه‌های افسرده بیشتر یا کمتر از حد معمول میو میو می‌کنند که اغلب آهسته‌تر بوده و غم دارد. علاوه بر این خرخر کردن همیشه نشان‌دهنده شادی نیست و یک بچه گربه افسرده ممکن است بیشتر به عنوان راهی برای آرام کردن خودش خرخر کند. به عنوان یک قاعده کلی گربه‌هایی که در حالت طبیعی صدای زیادی دارند، با بروز افسردگی ساکت‌تر می‌شوند و در مقابل گربه‌های آرام و ساکت ناگهان شروع به میو میو بیشتر می‌کنند.

دراز کشیدن گربه

 

2. زبان بدن؛ علت سیخ شدن موی گربه چیست؟

یکی دیگر از علائم افسردگی که باید به آن توجه داشته باشید، زبان بدن گربه است. در واقع برخی حالات بدنی گربه می‌تواند نشان‌دهنده ناراحتی حیوان باشد. کشیده شدن گوش‌ها به سمت عقب، تنگ کردن چشم‌ها یا مردمک‌، جمع کردن یا تکان دادن دم و سیخ شدن موی پشت حیوان نشانه‌های بی‌صدایی هستند که می‌توانند افسردگی را در گربه‌ها نشان دهند.

3. تغییر در میزان خواب؛ گربه‌های افسرده بیشتر می‌خوابند یا کمتر؟

گربه‌ها معمولا زیاد می‌خوابند، اما گربه‌های غمگین یا افسرده ممکن است بیشتر از حد معمول بخوابند. اگر محل استراحت موردعلاقه گربه را تغییر داده باشید، این خواب زیاد غم و اندوه گربه را نشان می‌دهد؛ به ویژه اگر جای خواب جدید پنهان یا خارج از مسیر حیوان باشد. با این حال گربه‌های افسرده حتی بدون تغییر جای خواب، مشکل خواب دارند و حتی ممکن است موقع خواب بی‌قرار شوند.

خوابیدن گربه

 

4. تغییر در عادات نظافت و آراستگی؛ دیگر علامت افسردگی گربه

عدم آراستگی می‌تواند نشانه‌ای از ناراحتی و بیماری گربه باشد. گربه‌هایی که احساس خوبی ندارند یا افسرده هستند، اغلب از آرایش خود دست می‌کشند و خزشان بسیار نامرتب باقی می‌ماند. با این حال برخی از گربه‌های مبتلا به اضطراب همراه با افسردگی ممکن است بیش از حد موهایشان را اصلاح کنند. به همین دلیل تاکید می‌کنیم که به تغییر عادات گربه توجه کنید.

5. کاهش اشتها؛ یکی از علائم افسردگی گربه نر و ماده

گاهی اوقات افسردگی باعث می‌شود گربه اشتهایش را از دست بدهد یا کمتر از حد معمول غذا بخورد. گربه‌های غمگین ممکن است به غذاهایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردند، بی‌اعتنایی کنند و علاقه‌شان را به خوراکی‌های مورد علاقه‌شان از دست بدهند. در چنین شرایطی اگر گربه کمتر از نیاز بدنش غذا بخورد، احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب وجود دارد که در این صورت نیاز به مداخله جدی دامپزشک است.

 

کاهش اشتها در گربه

 

6. مدفوع و ادرار کردن در جایی غیر از ظرف خاک گربه

دلایل زیادی وجود دارد که گاهی گربه‌های خارج از ظرف خاکشان ادرار و مدفوع می‌کنند و یکی از این دلایل، افسردگی و غم و اندوه حیوان است. در بسیاری از موارد دیده شده که گربه افسرده در جاهای دیگر به ویژه قسمت‌هایی از خانه که در معرض دید باشد مانند اتاق خواب ادرار کرده تا توجه سرپرستش را به خودش جلب کند. بنابراین اگر گربه‌تان در خارج از ظرف خاکش دستشویی می‌کند، این علامت هشدار را جدی بگیرید.

7. چنگ زدن بیش از حد گربه‌های افسرده

در مواردی در صورتی که گربه غمگین بوده یا به افسردگی مبتلا باشد، ممکن است بیش از حد معمول به مبلمان یا اشیای دیگر چنگ بیاندازد. در واقع این حرکت یک واکنش دفاعی برای حیوان است و با چنگ انداختن قلمرو مشخص می‌کند تا استرس و اضطرابش را از بین ببرد.

 

بیشتر بخوانید: چیدمان خانه های گربه دار

 

8. کاهش میزان فعالیت؛ علت پنهان شدن گربه چیست؟

گاهی اوقات گربه‌های غمگین علاقه خود را به فعالیت‌هایی مانند بازی که معمولا از آن لذت می‌بردند، از دست می‌دهند. برخی از گربه‌ها ممکن است بی‌حال یا گوشه‌گیر شوند و ترجیح دهند زمان بیشتری را پنهان از آدم‌ها و سایر حیوانات خانگی بگذرانند. از طرف دیگر گربه‌هایی که ذاتا استقلال بیشتری دارند، در صورت ابتلا به افسردگی وابستگی بیشتری از خودشان نشان می‌دهند. ترس از غریبه‌ها تقریبا در بسیاری از گربه‌ها مشترک است اما در صورتی که گربه غمگین باشد، این مورد هم تشدید می‌شود. همچنین برخی از گربه‌های افسرده ممکن است واکنش‌پذیرتر شوند و با پرخاشگری یا ترس رفتار کنند.

 

درمان افسردگی گربه

 

چگونه افسردگی گربه را درمان کنیم؟

در صورتی که دامپزشک افسردگی گربه را تشخیص دهد، داروهایی تجویز می‌کند. با این حال در کنار دارو شما هم به عنوان سرپرست گربه می‌توانید کارهایی در جهت بهبود حال روحی حیوان خانگیتان انجام دهید تا فرایند درمان سریع‌تر طی شود. در ادامه برخی از بهترین روش‌هایی را که باعث می‌شود گربه احساس شادی بیشتری کند، می‌خوانید.

  • هر روز زمانی را به ارتباط و تعامل با گربه‌تان اختصاص دهید. نوازش گربه، در آغوش گرفتن، صحبت کردن با او و توجه به رفتارهای بامزه و خنده‌دار همگی کمک می‌کند تا احساس دوست داشتن و رضایت داشته باشد.
  • مجموعه‌ای از اسباب‌بازی‌ها را برای گربه فراهم کنید و هر بار به نوبت یکی را در اختیارش قرار دهید تا گربه از هیچ اسباب‌بازی خاصی خسته نشود. بسیاری از گربه‌ها به ویژه از تعقیب روبان یا پرهای متصل به چوبی که برایش تکان می‌دهید تا روی آن بپرد، لذت می‌برند.

 

بیشتر بخوانید: چند بار در روز به گربه غذا بدهیم؟

 

  • در کنار یک رژیم غذایی سالم و آب شیرین می‌توانید هر روز کمی غذای تشویقی گربه بدهید. با این کار گربه هر روز چیزی دارد که مشتاقانه منتظرش باشد و از آن لذت ببرند. بیشتر گربه‌ها به سرعت یاد می‌گیرند که چه موقع، زمان خوردن تشویقی است.
  • در صورت امکان حیوان خانگی دیگری را هم به سرپرستی قبول کنید. برخی گربه‌ها به عنوان تنها حیوان خانگی در یک خانواده خوشحال‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند با گربه دیگری یا حتی با یک سگ ارتباط برقرار کنند. قبل از اینکه تصمیم بگیرید حیوان خانگی دیگری را به خانه بیاورید، خلق‌وخو، سن، سلامت و سطح فعالیت گربه را در نظر داشته باشید.

 

ارتباط سگ و گربه

 

  • اگر حیاط یا تراس دارید، از این فضا هم می‌توانید به نفع شادی گربه‌تان استفاده کنید. به این منظور مقداری غذای پرنده در نزدیکی پنجره بریزید؛ جایی که گربه بتواند به راحتی از آن به بیرون نگاه کند و سرگرم شود. حرکات پرندگان باعث می‌شود که گربه‌ها هیجان‌زده شوند.
  • علاوه بر دارو تحت نظارت دامپزشک از وسایل آرام‌بخش استفاده کنید. برخی مکمل‌ها اثرات طبیعی بر خلق‌وخوی گربه‌ها دارند. برای مثال اسپری‌های فرومون سیگنال‌های آرامش‌بخشی را به گربه ارسال می‌کنند و باعث می‌شوند حیوان کمتر احساس افسردگی کند.

اگر با وجود رعایت موارد فوق و حتی مصرف دارو افسردگی گربه شما ادامه پیدا کرد، حتما مجددا با یک متخصص تماس بگیرید. گاهی اوقات دامپزشک شما را به مشاور رفتارشناس حیوانات ارجاع می‌دهد که می‌تواند به درک عمیق احساسات گربه کمک کند.

کلام آخر

در این مقاله 8 علامت رایج افسردگی گربه را معرفی کردیم و مختصرا توضیح دادیم چه کارهایی در بهبود حال روحی و روانی گربه‌ها موثر است. شما می‌توانید در بخش فروشگاهی پت آباد به طیف وسیعی از محصولات بازی و کالاهای سرگرم‌کننده گربه دسترسی داشته باشید و با خرید این وسایل، شادی و نشاط را به گربه افسرده‌تان برگردانید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوال یا تجربه‌ای در این باره دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر همراهان عزیز و گرامی به اشتراک بگذارید.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش