​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

راهنمای حفظ سلامت پوست و موی گربه

مراقبت از سلامت پوست و موی گربه در هنگام نگهداری از این حیوان بسیار اهمیت دارد. پوست و موی گربه و ظاهر عمومی این حیوان نشان‌دهنده وضعیت سلامت او هستند و به همین دلیل بسیار مهم است که افراد با راهنمای حفظ سلامت پوست و موی گربه حتماً آشنا باشند. برای مراقبت از سلامت پوست و موی این حیوان به موارد متعددی باید توجه داشت که در این مقاله به شکل کامل به آنها اشاره خواهیم کرد.


راهنمای حفظ سلامت پوست و موی گربه

برای اینکه گربه دارای یک پوست و موی براق، درخشان و سالم باشد باید حتماً سرپرست او با نکات مهم در راهنمای حفظ سلامت پوست و موی گربه آشنا باشد. از جمله مواردی که باید به آنها توجه کرد نکات زیر هستند:

برس زدن موهای گربه

بسیار مهم است که موهای گربه به شکل مرتب برس زده شوند. این کار یکی از مؤثرترین راه‌ها برای حفظ زیبایی ظاهر پوشش بدن گربه است. برس زدن کمک می‌کند روغن طبیعی پوست گربه بر روی ساقه‌های مو پخش شود، گردش خون در پوست تحریک گردد و موهای شل شده و مرده جمع‌آوری شوند. برس و شانه کشیدن گربه همچنین با زدودن موهای زائد گربه امکان تشکیل شدن گلوله‌های مویی را در بدن گربه کاهش می‌دهد؛ زیرا زمانی که گربه بدن خود را لیس می‌زند موهای کمتری وارد دستگاه گوارشش می‌شوند.
توصیه می‌شود دو تا سه بار در هفته موهای گربه برس زده شود. برای برس کشیدن باید حتماً از یک برس نرم مخصوص گربه استفاده کرد و این کار را با آرامش و ملایمت انجام داد. در نهایت نیز باید یک تشویقی در اختیار گربه قرار داد تا او به انجام این کار در دفعات بعدی تشویق شود.

برس زدن موی گربه

بررسی کردن کک و کنه پوست گربه

بسیار مهم است که برای حفظ سلامت پوست و موی گربه حتماً لابه‌لای موهای گربه را به شکل منظم برای یافتن کک و کنه جستجو کرد. این انگل‌ها در صورت آلوده کردن پوست و موی گربه و درمان نشدن، می‌توانند باعث ایجاد عفونت، التهابات پوستی و واکنش‌های آلرژیک شوند. باید به شکل منظم موها و پوست گربه در ناحیه اطراف گردن، گوش و پنجه‌ها را بررسی کرد و در صورت مشاهده هرگونه انگل و کک و کنه حتماً به دامپزشک مراجعه نمود. درمان کک و کنه گربه با استفاده از شانه جداکننده کک و کنه، شامپوهای ضد انگل و قلاده ضد کک و کنه امکان‌پذیر است.

راهنمای حفظ سلامت پوست و موی گربه: بررسی کردن کک و کنه

رعایت تعادل در حمام کردن

بسیار مهم است که جهت حفظ سلامت پوست و موی گربه حتماً حمام کردن گربه به شکل متعادل انجام شود. بیشتر گربه‌ها نیازی به حمام‌های مکرر ندارند. در صورتی که گربه به شکل مداوم حمام شود چربی‌های طبیعی از روی پوست و پوشش بدن او پاک شده و این مسئله می‌تواند باعث خشکی پوست و موی گربه شود. حمام کردن گربه در زمان‌هایی که گربه به این کار نیاز دارد باید حتماً با شامپوی مخصوص گربه انجام شود تا به پوست و موی این حیوان آسیبی وارد نگردد.

راهنمای حفظ سلامت پوست و موی گربه: رعایت تعادل در حمام کردن

فراهم کردن یک رژیم غذایی با کیفیت

یکی دیگر از مواردی که در حفظ سلامت پوست و موی گربه بسیار اهمیت دارد فراهم کردن یک رژیم غذایی باکیفیت برای گربه است. گربه برای داشتن پوست و موی سالم به یک رژیم غذایی مغذی شامل پروتئین‌ها، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. بسیار مهم است غذای گربه حاوی پروتئین‌های حیوانی، پرکننده‌های مغذی و همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ باشد که در سلامت پوست و موی گربه بسیار مؤثر هستند.

فراهم کردن ابزارهای نظافت پوست و موی گربه

علاوه بر اینکه سرپرست گربه می‌تواند موهای گربه را برس بکشد امروزه برس‌های ثابت نیز به تولید رسیده که با نصب آنها در گوشه‌ای از خانه گربه می‌تواند خود را بر روی آنها بکشد و به نظافت خود کمک کند. اسکرچرها از دیگر وسیله‌هایی هستند که گربه برای سوهان کردن ناخن‌های خود می‌تواند از آنها استفاده کند یا بدن خود را بر روی آنها بکشد.

ابزارهای نظافت پوست و موی گربه

بررسی مشکلات پوستی گربه

توجه به وضعیت سلامت طبیعی پوست گربه بسیار اهمیت دارد. افراد باید پوست گربه را هرازگاهی بررسی کنند و در صورت مشاهده علائمی همچون خارش، قرمزی، پوسته‌پوسته شدن و زخم حتماً گربه را به دامپزشکی ببرند. به طور معمول مشکلات پوستی گربه ناشی از آلرژی، ابتلا به انگل و عفونت قارچی یا باکتریایی است. هرچه سریع‌تر مشکلات پوستی گربه شناسایی شوند درمان آنها نیز می‌تواند به شکل ساده‌تری صورت گیرد.

توجه به وضعیت روحی و روانی گربه

یکی از موارد دیگری که بر سلامت پوست و موی گربه اثر می‌گذارد سطح استرس گربه است. استرس می‌تواند باعث ریزش موی گربه شود. در واقع ریزش بیش از حد مو در اثر لیس زدن می‌تواند به دلیل استرس باشد. ازآنجاکه استرس می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های جدی‌تری همچون التهاب ایدیوپاتیک دستگاه ادراری گربه (FIC) را افزایش دهد باید حتماً به وضعیت روانی گربه توجه کرد.

بررسی وضعیت روحی و روانی گربه


ویتامین‌های لازم برای شادابی پوست و موی گربه 

ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامت و شادابی پوست و موی گربه دارند و باید حتماً نسبت به تأمین این ویتامین‌ها در تغذیه گربه توجه داشت. از جمله ویتامین‌ و مکمل ها و مواد معدنی بسیار مهم و لازم برای شادابی پوست و موی گربه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین A: این ویتامین برای رشد و ترمیم بافت‌های پوستی ضروری است و به حفظ سلامت پوست و تولید سبوم کمک می‌کند. کمبود ویتامین A می‌تواند باعث خشکی و شکنندگی پوست شود.
  • ویتامین E: این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی از پوست در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند. همچنین ویتامین E در حفظ رطوبت پوست مؤثر است.
  • بیوتین (ویتامین B7): بیوتین نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد و کمبود آن می‌تواند باعث ریزش مو و مشکلات پوستی شود. بیوتین به تقویت فولیکول‌های مو و بهبود ساختار پوست کمک می‌کند.
  • اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6: این اسیدهای چرب ضروری در حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی و خارش پوست موثر هستند. همچنین اسیدهای چرب به بهبود شادابی و درخشندگی موهای گربه کمک می‌کنند.
  • ویتامین D: ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند که برای سلامت پوست و مو ضروری است. کمبود ویتامین D می‌تواند باعث مشکلات پوستی و ریزش مو شود.
  • روی (زینک): این ماده معدنی به ترمیم بافت‌های پوستی و حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند. روی همچنین نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی بدن دارد.

بهترین ویتامین‌ جهت شادابی پوست و موی گربه 

 

کلام پایانی

آشنایی با راهنمای حفظ سلامت پوست و موی گربه بسیار اهمیت دارد تا افراد بتوانند از پوست و موی لطیف این حیوانات دوست‌داشتنی به خوبی مراقبت کنند. برای حفظ سلامت پوست و موی گربه برس کشیدن موها، بررسی وضعیت کک و کنه موها، و توجه به مشکلات پوستی این حیوانات اهمیت دارد. با توجه به مواردی که در این مقاله ذکر شد می‌توان از پوست و موی گربه به شکل درستی محافظت کرد تا این حیوان بتواند ظاهر زیبای پوست و موی خود را حفظ کند.

منابع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش