۰

ثبت سفارش تلفنی

تغذیه گربه بعد از زایمان چیست؟

یکی از موارد بسیار مهمی که در هنگام به سرپرستی گرفتن گربه‌ها بسیار اهمیت دارد توجه به تغذیه گربه بعد از زایمان است. زمانی که گربه زایمان می‌کند نیازهای بدنی‌اش به دلیل شیر دادن دچار تغییر می‌شود و به همین دلیل بسیار اهمیت دارد تا به تغذیه گربه پس از زایمان بسیار توجه کرد. در مقاله امروز به تغذیه گربه پس از زایمان به شکل کامل خواهیم پرداخت.


تغذیه گربه بعد از زایمان چرا اهمیت دارد؟

دوران بارداری همان‌طور که در انسان‌ها یک دوره سخت به شمار می‌رود در مورد گربه‌ها کم‌وبیش به همین شکل است. به طور معمول گربه‌ها پس از زایمان با مشکلاتی همچون کاهش انرژی و وزن روبرو می‌شوند و از طرفی شیر دادن گربه نیاز او را به مراقبت و یک تغذیه حساب‌شده‌تر بیشتر می‌کند. تغذیه گربه بعد از زایمان برای داشتن بچه‌گربه‌هایی سالم و قوی نیز بسیار اهمیت دارد. همه این موارد باعث می‌شود که تغذیه گربه پس از زایمان از اهمیت بالایی برخوردار باشد و افراد بخواهند در مورد تغذیه گربه پس از زایمان بیشتر بدانند.

غذای خانگی برای گربه


نیازهای غذایی گربه مادر پس از زایمان

گربه‌ها پس از زایمان کردن برای اینکه بتوانند دوران ریکاوری را به درستی بگذرانند و قدرت کافی برای نگهداری از بچه گربه‌ها را داشته باشند به میزان بالایی از پروتئین نیاز دارند. پروتئین نقش مهمی در بازگرداندن قدرت از دست داده مادران دارد و باید به شکل درستی از طریق غذای گربه تأمین شود. 
گربه مادر پس از زایمان همچنین به کالری بیشتری نیاز دارد تا بتواند انرژی لازم را برای پرورش بچه‌هایش داشته باشد؛ بنابراین باید به تأمین کالری نیز بسیار توجه کرد.
از طرفی تغییرات هورمونی و شیر دادن پس از بارداری باعث می‌شود که گربه به مواد غذایی بسیار مغذی نیاز داشته باشد. ویتامین‌ها و مواد معدنی باید در اندازه کافی در غذای تر گربه وجود داشته باشند تا نیازهای این حیوان دوست‌داشتنی را به خوبی تأمین کنند.

نیازهای غذایی گربه مادر پس از زایمان


انواع غذای گربه پس از دوران بارداری

غذای گربه پس از دوران زایمان می‌تواند به شکل‌های زیر در اختیار گربه قرار گیرد:

غذای خشک تجاری پس از زایمان گربه

بسیاری از برندها امروزه غذاهای خشک مختص دوران پس از بارداری را به تولید می‌رسانند. این غذاها کاملاً متناسب با نیازهای غذایی گربه مادر پس از زایمان به تولید رسیده‌اند و به همین دلیل می‌توان به راحتی از آنها استفاده کرد.

غذای مرطوب پس از بارداری گربه

غذای مرطوب گربه مناسب برای دوران پس از بارداری امروزه توسط برندهای مختلفی به تولید رسیده که می‌توان در کنار غذای خشک از آنها استفاده کرد.

غذای گربه خانگی بعد از زایمان

یکی دیگر از انواع غذاها، غذاهای خانگی هستند که سرپرست گربه می‌تواند به راحتی آن را با ترکیب مواد مغذی بپزد و در اختیار گربه قرار دهد.

غذا برای گربه‌ای که تازه زایمان کرده

 

بهترین غذا برای گربه بعد از زایمان 

حال که دانستید چرا گربه مادر به یک رژیم خاص پس از بارداری نیاز دارد حال شاید بخواهید در مورد بهترین غذا برای گربه بعد از زایمان بدانید. به طور معمول این بهترین غذا باید حاوی مواد غذایی زیر باشد:

پروتئین و کالری کافی

آن‌طور که تحقیقات نشان داده گربه مادر پس از زایمان با یک کاهش وزن 40 درصدی مواجه می‌شود. همین مسئله اهمیت تهیه یک غذای سرشار از کالری و پروتئین را برای گربه‌ها بیشتر می‌کند. می‌توان گفت که بهترین غذای گربه مادر پس از زایمان باید حاوی پروتئین حیوانی بالایی باشد و این پروتئین از منابع طبیعی تأمین شود. گربه مادر پس از زایمان به 603 کالری در روز نیز نیاز دارد و باید غذایی که خریداری می‌کنید بتواند این میزان کالری را در اختیار گربه قرار دهد.

 

اگر قصد خرید غذای گربه دارید، با استفاده از کد PA5BLG از تخفیف ویژه خرید اول بهره‌مند شوید.

 

چربی

گربه برای تأمین انرژی به چربی نیز نیاز دارد. باید در غذای گربه پس از بارداری حدود 20 تا 25 درصد چربی وجود داشته باشد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامتی گربه مادر بسیار لازم هستند. بهترین غذای گربه پس از بارداری باید حاوی ویتامین‌های همچون A، D، E و C باشد و مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر و آهن در ترکیب آن دیده شود. کلسیم و فسفر در بهترین غذا برای گربه پس از بارداری به تولید شیر بیشتر در مادر کمک می‌کند و از طرفی در رشد و استحکام استخوان بچه گربه و گربه مادر بسیار مؤثرند.
امروزه در پت‌شاپ‌ها انواع غذای خشک و مرطوب برای گربه‌های زایمان کرده وجود دارد که کاملاً بر اساس نیازهای غذایی این حیوانات در این دوران طراحی شده‌اند و می‌توان با خیال راحت برای تغذیه گربه‌ها از آنها استفاده کرد.

غذای مخصوص برای گربه مادر


چگونه می‌توان به افزایش شیر گربه مادر کمک کرد؟

با استفاده از روش‌های زیر می‌توان به افزایش شیر گربه مادر در دوران پس از بارداری کمک کرد:

تغذیه کامل

رژیم غذایی اولین و مهم‌ترین عامل در بهبود تولید شیر گربه شما است. یک مادر شیرده نه‌تنها برای تأمین تغذیه بچه‌گربه‌های در حال رشد به کالری بیشتری نیاز دارد، بلکه غذایی که می‌خورد نیز باید غنی از مواد مغذی و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری باشد. گربه شما معمولاً در دوران شیردهی تا چهار برابر مقدار معمول خود غذا می‌خورد و باید این میزان غذا در دسترس او باشد.
توصیه می‌شود از غذای طراحی شده مخصوص گربه‌های شیرده در این دوران استفاده شود؛ زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های حیاتی تقویت‌کننده سیستم ایمنی و مواد مغذی ضروری بدن گربه هستند.

آبرسانی به بدن گربه

گربه نه‌تنها هنگام غذا دادن به بچه‌گربه‌های در حال رشد به کالری بیشتری نیاز دارد، بلکه مایعات بیشتری نیز باید به بدن او رسانده شود. گربه‌ها بیشتر آب بدن خود را از غذا دریافت می‌کنند، بنابراین حتماً به گربه مقدار زیادی گوشت بدون چربی و غذای مرطوب کنسرو شده در کنار غذای خشک باید داد. همچنین مطمئن شوید که آب تازه و تمیز همیشه در دسترس او هست.

شیر بز ماست

از آنجایی که هضم شیر گاو برای گربه‌ها  سخت است می‌توان از شیر بز ماست به جای آن استفاده کرد. شیر بز ماست به طور معمول توسط اکثر گربه‌ها به خوبی تحمل می‌شود؛ زیرا حاوی لاکتوز کمتری است نیست. اگر گربه شما به لاکتوز حساس است، می‌توانید شیر را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و در اختیارش قرار دهید. شیر بز ماست سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری است و می‌تواند به تأمین نیازهای بدن گربه در این دوران کمک کند .

رفع استرس گربه

اگر گربه شما احساس استرس یا اضطراب می‌کند این مسئله به‌شدت بر تولید شیر او نیز تأثیر می‌گذارد. توصیه می‌شود گربه را در مکانی آرام و ساکت قرار دهید که در آن احساس امنیت می‌کند. همچنین در هفته‌های اول، دیگر گربه‌ها، سگ‌ها و کودکان را از او دور نگه دارید تا احساس امنیت و شرایط بدون استرسی را داشته باشد.

استفاده از داروی رگلان

این دارو معمولاً به عنوان دارویی برای جلوگیری از حالت تهوع استفاده می‌شود اما می‌تواند برای کمک به شیردهی گربه‌ها  از آن استفاده کرد. «متوکلوپرامید» یک «آنتاگونیست دوپامین» است، بنابراین گیرنده‌های دوپامین را در گربه شما مسدود می‌کند. با دوپامین کمتر، هورمون تولیدکننده شیر به نام «پرلاکتین» اجازه ترشح شیر را می‌دهد. باید توجه داشت همیشه قبل از دادن هر گونه دارویی به گربه خود با دامپزشک خود مشورت کنید، به‌خصوص زمانی که او در حال شیردهی است.

درمان ورم پستان

اگر متوجه شده‌اید که گربه شما شیر کافی تولید نمی‌کند و بچه‌گربه‌های او هنوز گرسنه به نظر می‌رسند، ممکن است مشکل از عفونت یا انسداد احتمالی نوک پستان ناشی از خاراندن و شیر دادن مداوم به بچه‌گربه‌ها باشد. ورم پستان باعث می‌شود که پستان مسدود شود و گربه نتواند شیر بدهد. این مشکل یک وضعیت دردناک برای گربه است و باعث می‌شود گربه برای جلوگیری از درد، از غذا دادن به بچه‌گربه‌های خود را به طور کامل خودداری کند. این مشکل معمولاً فقط به یک یا دو نوک پستان محدود می‌شود؛ بنابراین بچه‌گربه‌ها می‌توانند از بقیه تغذیه کنند؛ البته اگر مادر اجازه دهد.
معمولاً می‌توان با ماساژ ملایم و یک پارچه گرم و مرطوب به باز شدن مجرای مسدود شده کمک کرد؛ اما در موارد جدی‌تر، آنتی‌بیوتیک لازم است. اگر سینه گربه شما مدام متورم و مسدود می‌شود، توصیه می‌کنیم او را نزد دامپزشک ببرید.

تغذیه گربه پس از زایمان کردن

 

تهیه غذای خانگی برای گربه شیرده

یکی از راه‌های بسیار مناسب برای تغذیه گربه پس از دوران بارداری پختن غذاهای خانگی برای این حیوان است. در ادامه با دستور پختن دو نوع غذای خانگی برای تغذیه گربه پس از بارداری آشنا می‌شوید:

تاس‌کباب مرغ

برای تهیه این غذا به مواد زیر نیاز دارید:
•    ۸ عدد هویج
•    ۲ لیوان برنج
•    یک مشت لوبیا سبز
•    مرغ بدون استخوان
•    ¼ لیوان نخود فرنگی
طرز تهیه:
ابتدا مرغ‌ها را پس از شستشوی کامل آب پز کنید. سپس سبزی‌ها را به قابلمه آن اضافه کنید و بعد دو لیوان برنج را به مخلوط آنها بیفزایید. اجازه دهید سبزی‌ها و مرغ و برنج به‌اندازه کافی نرم شوند و سپس مخلوط را خارج کنید. در نهایت مواد پخته شده را داخل میکسر بریزید و اجازه دهید به‌خوبی مخلوط شود. هر زمان که ترکیب نهایی سرد شد می‌توانید آن را در اختیار گربه قرار دهید.

غذای مرغ کلاسیک

این غذا با اینکه بسیار ساده است؛ اما یکی از غذاهای موردعلاقه گربه‌ها به شمار می‌رود. برای پخت این غذا به مواد زیر نیاز دارید:
•    ۳۰ گرم سینه مرغ پخته شده
•    نصف یک تخم‌مرغ آب پز شده
•    قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون
•    ¼ قاشق چای‌خوری نمک
طرز تهیه: 
ابتدا تمام مواد گفته شده را در داخل یک ظرف بریزید و با یکدیگر ترکیب کنید. سپس می‌توانید غذا را در اختیار گربه خود قرار دهید.

بهترین غذای گربه مادر بعد از زایمان

کلام پایانی

تغذیه گربه پس از زایمان یکی از نکات بسیار مهمی است که در هنگام نگهداری از این حیوان باید به آن توجه داشته باشید. گربه پس از دوران زایمان با کاهش وزن و انرژی مواجه است و به همین دلیل باید مواد غذایی مغذی را در اختیارش قرار داد تا بتواند از این دوران به سلامت عبور کند و از طرفی بچه‌گربه‌هایی سالم و سلامت را داشته باشد. غذای گربه پس از زایمان به شکل تجاری و در قالب غذای خشک  گربه و مرطوب به تولید می‌رسد و یا می‌توان آن را در خانه به راحتی تهیه کرد.

منابع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید