۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

نکات مهم برای جابه‌جایی و تغییر محل زندگی گربه‌ها

جابه‌جایی و تغییر محل زندگی گربه آن‌طور که بسیاری افراد تصور می‌کنند چندان ساده نیست. به‌صورت کلی مدیریت و انتقال گربه به یک مکان جدید کار سختی است و نیاز به توجه زیادی دارد. به‌عنوان صاحب این حیوان شیرین و بامزه باید بتوانید گربه را در روز اسباب‌کشی کنترل کنید و به نیازهای او پاسخ دهید. همچنین باید بدانید تغییر محل زندگی گربه برای این حیوان می‌تواند استرس‌زا و نگران‌کننده باشد و باید برای این مسئله نیز چاره‌ای پیدا کنید. همه این موارد را امروز در مقاله نکات مهم برای جابه‌جایی و تغییر محل زندگی گربه‌ها به شکل کامل بررسی می‌کنیم.

 

تغییر و جابه جایی محل زندگی گربه


چرا آشنایی با نکات مهم برای جابه‌جایی و تغییر محل زندگی گربه‌ها لازم است؟

از همین ابتدای کار باید بدانید که گربه‌ها از تغییر بیزار هستند و اگر آنها را آماده جابه‌جایی نکنید مشکلات بسیاری را برای شما به وجود می‌آورند. گربه‌ها به‌صورت کلی از طریق حس شامه خود و بو کشیدن با محیط اطراف خود پیوند برقرار می‌کنند. زمانی که گربه‌ها گردن و صورتشان را به نقاط مختلفی می‌مالند غدد موجود در این نواحی «فرومون‌هایی» را ترشح می‌کند و با مالیده شدن این فرومون‌ها به قسمت‌های مختلف، قلمرو گربه‌ها تعیین می‌شود.

این مسئله زمانی که شما می‌خواهید محل زندگی گربه را تغییر دهید مسئله‌ساز می‌شود؛ زیرا در یک موقعیت جدید قرار می‌گیرند که قلمرو آنها نیست و این مسئله آنها را دچار استرس می‌کند. گربه‌ها در محیط جدید باید قلمرو تازه‌ای برای خود مشخص کنند و این کار ممکن است اندکی طول بکشد. این مسئله هم در مورد گربه‌های خانگی و هم در مورد گربه‌هایی که در فضای آزاد زندگی می‌کنند یکسان است.

برای کنترل وضعیت شرح داده شده استفاده از جعبه یا سبد مخصوص برای استراحت و داشتن یک مکان خصوصی برای گربه پیشنهاد می‌شود. زمانی که گربه این مکان را خانه و مکان امن خود بشناسد به مناطق خارج از این محل چندان اهمیتی نمی‌دهد و همین مسئله باعث می‌شود پس از رفتن به یک خانه گربه جدید دچار استرس و مشکلات دیگر نشود. پس پیش از هر چیز و قبل از جابه‌جایی منزل یک محیط اختصاصی مانند جعبه یا سبد مخصوص را برای گربه خود در نظر بگیرید و او را به آن عادت دهید. این کار کمک می‌کند با مشکلات کمتری مواجه شوید.

 

خرید خانه گربه


نکات مهم در روز اسباب‌کشی با گربه

یکی از نکات مهم برای جابه‌جایی و تغییر محل زندگی گربه‌ها توجه به مواردی است که در روز اسباب‌کشی باید به آنها توجه داشته باشید. بسیاری مواقع افراد در روز اسباب‌کشی، گربه خود را به دوستان و آشنایان می‌سپارند. ممکن است این امکان برای همه فراهم نباشد. در این مواقع باید با توجه به موقعیت جابه‌جایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم به مدیریت وضعیت گربه خود بپردازید:


جابجایی محل زندگی گربه‌ها در مسافت‌های کوتاه

بهترین کار این است که پیش از اسباب‌کشی یکی از اتاق‌ها را خالی کنید و سپس تمام وسایل مربوط به گربه مانند ظرف آب و غذا، سبد حمل‌ونقل، جای خواب گربه، اسباب‌بازی گربه، ظرف خاک گربه و... را در آن قرار دهید. از بسته بودن پنجره‌ها اطمینان حاصل کنید و همچنین تهویه اتاق را نیز بررسی کنید. پس از اطمینان از همه این موارد گربه را در داخل اتاق قرار دهید و از دیگران بخواهید وارد این اتاق نشوند. این اتاق باید آخرین اتاقی باشد که شما در روز اسباب‌کشی آن را خالی می‌کنید. حدود ۳ ساعت پیش از جابه‌جایی گربه به منزل جدید، به او غذا دهید و سپس به‌وسیله باکس او را به خانه جدید ببرید. برای عادت کردن گربه به خانه جدید تمام مواردی را که در مورد خانه قبلی ذکر کردیم مجدداً انجام دهید تا گربه پس از چیده شدن خانه و بازگشت آرامش، بتواند از اتاق خارج شود و به بررسی محیط بپردازد.


جابجایی محل زندگی گربه به مسافت‌های دور

در برخی موارد شما ناچار هستید به یک خانه در شهر دیگر و یا مسافتی بسیار دورتر بروید. در این موارد نیاز به انجام کارهای دیگری دارید. نکات مهم برای جابه‌جایی و تغییر محل زندگی گربه‌ها به مسافتی دورتر به شرح زیر هستند:

جابه جایی گربه در مسافت های طولانی


پیش از جابه‌جاکردن گربه
در ابتدا یک جعبه بزرگ در اندازه‌ای که گربه فضای مناسبی برای حرکت و چرخیدن دارد برای او تهیه کنید و اسپری فرومون مصنوعی گربه را داخل آن بزنید. در روز قبل از اسباب‌کشی گربه را داخل این جعبه یا باکس قرار دهید تا به بودن در آن عادت کند. اگر احساس می‌کنید که در انجام این کارها مشکل دارید حتماً با دامپزشک حیوان مشورت کنید. برای جابه جا کردن گربه از باکس حمل گربه نیز می‌توانید استفاده کنید.


در حین اسباب‌کشی
اگر قصد رفتن به محل جدید با ماشین خود را دارید سبد گربه را در عقب ماشین قرار دهید و آب و غذای کافی در اختیار او بگذارید. همچنین قلاده سبکی را به گردن گربه وصل کنید و تمام اطلاعات گربه و خودتان را بر روی آن درج کنید تا در صورت هر اتفاقی، بتوانید گربه را پیدا کنید. اگر احساس می‌کنید که کنترل کردن گربه در داخل باکس و ماشین سخت است بهتر است از یک دوست کمک بخواهید تا او را نگهداری کند یا گربه را به یک پانسیون برای نگهداری بسپارید.


جابجا کردن گربه به خارج از کشور
برخی مواقع افراد می‌خواهند برای زندگی به مسافت دورتر مانند یک کشور دیگر بروند. در این موارد باید باکس گربه‌ای که برای جابه‌جایی گربه در نظر می‌گیرید ابعاد استاندارد و مورد تأیید شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را داشته باشد. قوانین خطوط پروازی در مورد جابه‌جا کردن حیوانات کمی متفاوت است؛ اما در بیشتر موارد آنها اجازه می‌دهند تا باکس گربه را به داخل کابین هواپیما ببرید یا در بار هواپیما بگذارید. نکته مهم دیگر این است که قوانین قرنطینه حیوانات خانگی را پس از ورود به کشور دیگر حتماً در نظر داشته باشید.
برای اینکه در طول سفر گربه بهترین شرایط را داشته باشد، موارد زیر را حتماً در نظر بگیرید:

 

  •  حدود ۸ ساعت پیش از پرواز، از دادن غذا به گربه خودداری کنید. پر بودن معده می‌تواند باعث مشکلاتی برای حیوان شود.
  • اگر گربه شما دچار بیماری خاصی شده و یا باردار است زمان سفر را تا فارغ شدن گربه و بهبود او به تعویق بیندازید.
  • مقررات واکسیناسیون کشور مقصد را حتماً مطالعه کنید و اگر حیوان شما نیاز به واکسن خاصی دارد آن را تزریق کنید.
  • برای خواباندن گربه در طول سفر از آرام‌بخش یا خواب‌آور استفاده نکنید. برخی محصولات مانند FELIWAY یا Pet Remedy با نظر دامپزشک قابل‌استفاده هستند.
  • یکی از لباس‌های خود و وسایلی همچون عروسک یا پتوی گربه را در داخل باکسش قرار دهید تا احساس آرامش بیشتری کند.

بردن گربه همراه خود به پرواز


نکات مهم پس از تغییر محل زندگی گربه‌ها

پس از اینکه به خانه جدید خود وارد می‌شوید باید نکات مهم پس از تغییر محل زندگی گربه‌ها را حتماً رعایت کنید تا گربه شما به مکان جدید هرچه سریع‌تر عادت کند و خطری او را تهدید نکند:


بررسی امنیت خانه

پیش از اینکه گربه را در خانه رها کنید ابتدا تمام کلیدها و پریزها را بپوشانید و دو شاخه‌های برق را دور از دسترس گربه قرار دهید. حتماً درها و پنجره‌ها را ببندید تا گربه به دلیل ترس از خانه خارج نشود.


آماده کردن اتاق امن

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد باید پیش از بردن گربه به خانه جدید، یک اتاق امن را برای او در نظر بگیرید و وسایل گربه را در آن قرار دهید. قرار دادن گربه در این اتاق کمک می‌کند تا او بهتر با محیط جدید ارتباط برقرار کند.


آشنا کردن گربه با محیط جدید

برای اینکه گربه بتواند پس از جابه‌جا شدن با خانه جدید ارتباط بگیرد باید اجازه دهید که در قسمت‌های مختلف خانه گشت بزند و با محیط آشنا شود. همچنین شما می‌توانید برای تشویق گربه به این کار در قسمت‌های مختلف خانه غذای گربه قرار دهید تا او به بهانه خوردن غذا محیط خانه را کشف کند. برای آشنایی گربه با محیط بیرون حداقل دو هفته صبر کنید و اجازه ندهید گربه شما به‌تنهایی از خانه خارج شود و پس از آن با نظارت خود اجازه این کار را به او بدهید.


قرار دادن آب و غذای کافی در دسترس حیوان

بسیاری مواقع تغییر محل زندگی گربه می‌تواند باعث بی‌اشتهایی او شود. برای اینکه این مسئله را مدیریت کنید باید آب و غذا را همیشه در دسترس گربه قرار دهید تا هر زمان که احساس نیاز کرد از آنها استفاده کند. استفاده از تشویقی گربه نیز در این موارد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ زیرا گربه‌ها به تشویقی بسیار علاقه دارند و خوردن آن حسابی سر ذوقشان می‌آورد.

دادن آب و غذای کافی به گربه


مراقبت از وسیله‌های خانه

به دلیل اینکه برخی گربه‌ها پس از تغییر محل زندگی دچار پرخاشگری می‌شوند ممکن است مدام آنها را در حال خراب کردن وسیله‌های منزل ببینید. بهتر است تا مدتی روی مبل‌ها را بپوشانید و یا پرده‌ها را اندکی جمع کنید تا گربه به وسیله‌های منزل آسیبی وارد نکنند.


تعیین قلمرو جدید برای گربه

می‌توانید برای اینکه گربه شما سریع‌تر به خانه جدید عادت کند به او در تعیین قلمرو کمک کنید. شما می‌توانید با پارچه نخی روی گردن و گونه‌های گربه بمالید و سپس دستمال را به پایین درها یا پایه مبل‌ها بکشید تا گربه بوی خود را در همه جای خانه احساس کند و سریع‌تر به مکان جدید خو بگیرد.


آگاهی از نکات مهم برای خروج گربه از منزل

بسیاری از گربه‌ها عادت دارند که از منزل خارج شوند و در اطراف خانه به گشت‌وگذار بپردازند. این کار پس از جابه‌جایی می‌تواند کمی مخاطره‌آمیز باشد؛ زیرا احتمال گم شدن گربه یا درگیری او با گربه‌های محله جدید وجود دارد. به همین دلیل باید نکات زیر را حتماً در نظر داشته باشید:

 

  • در ابتدا محیط بیرون را بررسی کنید تا از سگ‌ها و حیوانات خانگی در همسایگی‌تان، قوانین محلی در مورد حیوانات خانگی و سایر مواردی که مربوط به گربه‌ها هستند اطلاع پیدا کنید.
  •  به دلیل اینکه گربه دارای حس ردیابی قدرتمندی است تا مدت‌ها او را در خارج از خانه زیر نظر داشته باشید تا مبادا به خانه قدیمی‌تان بازگردد.
  •  شب‌ها اجازه خروج گربه از خانه را به‌هیچ‌عنوان ندهید.


کلام پایانی

آشنایی با نکات مهم برای جابه‌جایی و تغییر محل زندگی گربه‌ها بسیار مهم است؛ زیرا گربه‌ها در هنگام تغییر محل زندگی دچار استرس بسیاری می‌شوند و این مسئله می‌تواند آنها و شما را بسیار آزار دهد. جابه‌جایی و تغییر محل زندگی گربه چه در فاصله نزدیک و چه در فاصله دور مانند رفتن به کشور دیگر، اصولی دارد که باید حتماً آنها را در نظر بگیرید. در این مقاله سعی شد به نکات مهم برای جابه‌جایی گربه اشاره شود تا بتوانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

منبع:

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید