۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون گربه

مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون گربه بسیار اهمیت دارد تا گربه شما بتواند دوران پس از واکسن زدن را به‌راحتی طی کند و دچار مشکلی نشود. واکسیناسیون گربه یکی از اولین و ضروری‌ترین اقداماتی است که به‌عنوان صاحب این حیوان خانگی باید انجام دهید و در صورت عدم توجه به آن، باعث ابتلا حیوان به بسیاری از بیماری‌ها و حتی مرگ او می‌شوید. واکسیناسیون گربه باید از چندماهگی او آغاز شود تا از ابتلا این حیوان کوچک و دوست‌داشتنی به بسیاری ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها جلوگیری گردد. مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون گربه از جمله نکات مهمی است که باید در نظر گرفته شود تا این حیوان بتواند به شکل بهتری با عوارض واکسیناسیون مقابله کند.

آشنایی با مراقبت های بعد از واکسیناسیون گربه


مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون گربه چرا لازم است؟

همان‌طور که واکسن زدن در انسان‌ها باعث بروز عوارضی می‌شود در گربه‌ها نیز واکسیناسیون با عوارضی همراه است و این مسئله باعث می‌شود مراقبت‌های بعد از انجام واکسیناسیون گربه اهمیت پیدا کند. گربه‌ها دچار عوارضی پس از واکسن زدن می‌شوند که با آشنایی با این عوارض، صاحبان این حیوانات دوست‌داشتنی می‌توانند به گربه‌ها کمک کنند تا با این عوارض راحت‌تر کنار بیایند.

ضرورت مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون گربه


عوارض واکسن گربه

واکسن‌ها می‌توانند در انسان‌ها و حیوانات عوارضی را ایجاد کنند. دلیل این مسئله این است که در هنگام واکسن زدن، آنتی‌ژن بیماری یا میکروب ضعیف شده به بدن گربه وارد می‌شود. با ورود این آنتی‌ژن، سیستم ایمنی بدن گربه با تولید آنتی‌بادی (پادتن) اقدام به مقابله با این ارگانیسم‌های عفونی می‌کند و این مسئله باعث به‌وجودآمدن عوارض واکسن در گربه می‌شود.
واکسن گربه در واقع سیستم ایمنی بدن او را تحریک می‌کند تا سلول‌های خاصی را برای کنترل سیستم دفاعی بدن در هنگام حمله ویروس‌ها تولید کند. این مسئله کمک می‌کند تا در آینده و در زمانی که گربه در معرض ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار می‌گیرد توان مقابله با آنها را داشته  باشد.
با توجه به موارد گفته شده عوارض واکسن در گربه‌ها یک مسئله طبیعی محسوب می‌شود اما در برخی از گربه‌ها سیستم ایمنی بدن واکنش بیش از حدی به آنتی‌ژن‌های وارد شده نشان می‌دهد و این مسئله باعث عوارض واکسن در گربه‌ها می‌شود.


شایع‌ترین علائم و عوارض پس از واکسیناسیون گربه‌ها

در برنامه مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون گربه بسیار مهم است که شما عوارض واکسیناسیون در گربه‌ها را بشناسید:


واکنش‌های خفیف بدن گربه
از جمله واکنش‌های خفیف بدن گربه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب
  • بروز تورم، قرمزی و درد در محل تزریق
  • درد مفصلی موقت
  • کاهش انرژی و فعالیت
  • ازدست‌دادن تعادل و لنگیدن در هنگام حرکت
  • عطسه در بازه زمانی ۴ تا 7 روز

تب گربه از عوارض واکسن گربه


واکنش‌های متوسط
ممکن است برخی از گربه‌ها با زدن واکسن دچار عوارض متوسطی همچون موارد زیر شوند:

  • خارش پوست
  • کهیر زدن
  • سرخی پوست
  • تب
  • تورم چشم، لب و گردن


واکنش‌های شدید
واکنش‌های شدید در مواقعی رخ می‌دهند که به گربه واکسن‌های قوی تزریق می‌شود. این واکنش‌ها به شرح زیر هستند:

  • اسهال
  • استفراغ
  • مشکلات تنفسی
  • کاهش فشارخون
  • سرد شدن اندام‌ها
  • ازدست‌دادن تعادل
  • تشنج
  • از هوش رفتن
  • ایست قلبی
  • مرگ

بسیار مهم است که علائم گربه پس از واکسن زدن حتماً زیر نظر گرفته شود و با مشاهده علائمی همچون تنگی نفس، استفراغ، بی‌حالی، و کاهش فشارخون هرچه سریع‌تر گربه به دامپزشکی رسانده شود تا از جان او محافظت گردد.

استفراغ گربه از عوارض واکسن


نکات مهم در مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون گربه

مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون گربه برای گربه‌هایی که دچار عوارض واکسیناسیون می‌شوند بسیار اهمیت دارد. شما باید با انجام مراقبت‌ها تاحدامکان به کاهش عوارض در بدن گربه کمک کنید. خوشبختانه بیشتر گربه‌ها پس از تزریق واکسن دچار عارضه خاصی نمی‌شوند و درصد کمی ممکن است دچار عوارض خفیفی شوند که پس از 1 تا 2 روز برطرف می‌شوند.
به‌صورت کلی موارد زیر می‌تواند در مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون گربه در نظر گرفته شود:


آماده کردن محیطی برای استراحت گربه

به دلیل اینکه ممکن است گربه شما دچار کاهش انرژی و خستگی شود و کمی درد داشته باشد، برای او یک بستر گرم‌ونرم فراهم کنید تا بتواند به‌راحتی در آن به استراحت بپردازد.

فراهم کردن بستر گرم برای گربه بعد از واکسیناسیون


بهبود رژیم غذایی

گربه شما ممکن است پس از واکسیناسیون اشتهای خود را از دست بدهد و علاقه‌ای برای خوردن غذا نداشته باشد. توصیه می‌شود برای تشویق گربه به خوردن غذا، برایش غذاهای اشتهاآور خریداری کنید. این غذاها باعث می‌شوند گربه به غذاخوردن تحریک شود و انرژی کافی را بتواند از غذای خود به دست آورد.


در دسترس قراردادن نیازهای گربه

ازآنجایی‌که گربه پس از واکسیناسیون ممکن است انرژی کافی برای حرکت نداشته باشد بهتر است ظرف آب و غذای او را در دسترسش قرار دهید و همچنین ظرف خاک گربه را در جایی بگذارید تا او بتواند به‌راحتی از آن استفاده کند.


زیر نظرداشتن وضعیت گربه

بسیار مهم است که گربه خود را پس از واکسیناسیون زیر نظر داشته باشید. این نکته به شما کمک می‌کند تا اگر تغییری در علائم مشاهده کردید و یا عارضه‌ای تشدید شد هرچه سریع‌تر حیوان را به دامپزشک برسانید.


محبت‌کردن به گربه

اگر احساس کردید گربه شما نیاز به نوازش دارد می‌توانید این کار را انجام دهید؛ اما ممکن است گربه شما از جمله گربه‌هایی باشد که پس از واکسن زدن چندان تمایلی به نزدیک شدن به انسان‌ها ندارد و تنهایی را ترجیح می‌دهد. در این مواقع بهتر است گربه خود را تنها بگذارید تا زمانی که بخواهد شما در کنارش باشید.

نوازش کردن گربه بعد از واکسیناسیون


جلوگیری از اذیت شدن گربه توسط دیگران

اگر در خانه کودکی دارید بسیار مهم است که مراقب رفتار کودک خود با گربه باشید. کودک شما متوجه وضعیت گربه پس از واکسیناسیون نیست و به همین دلیل باید مراقب رفتارهای او با گربه باشید تا باعث آزارش نشود.

دستگاه بخور آرامش بخش حیوانات پت رمدی Pet Remedy Calming Plug Diffuser همراه محلول


کلام پایانی

مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون گربه از جمله اقداماتی است که صاحبان این حیوان دوست‌داشتنی باید با آن آشنا باشند. گربه پس از واکسیناسیون در بسیاری مواقع هیچ عارضه‌ای ندارد؛ اما بدن برخی از گربه‌ها ممکن است نسبت به واکسیناسیون عکس‌العمل شدیدتری نشان دهد و باعث عوارضی در بدن آنها شود. بسیار مهم است که سرپرستان گربه با عوارض پس از واکسیناسیون آشنا باشند و سپس با مراقبت‌های لازم به حیوان خود کمک کنند تا راحت‌تر با عوارض واکسیناسیون کنار بیاید. مراقبت‌های پس از واکسن زدن گربه بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در مواردی عوارض واکسن بسیار شدید است و باید با مراقبت و درنظرگرفتن این عوارض در صورت لازم برای حفظ سلامت گربه به دامپزشکی مراجعه کرد.

 

 

منابع :



 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید