۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی گربه

عقیم‌سازی یکی از جراحی‌هایی است که در مورد بسیاری از حیوانات خانگی همچون سگ و گربه انجام می‌شود. عقیم‌سازی در گربه‌های نر و ماده صورت می‌گیرد و در گربه‌های ماده با برداشتن تخمدان‌ها و رحم، و در گربه‌های نر با برداشتن بیضه‌ها انجام می‌شود. عقیم‌سازی روشی است که به دلیل مزایای بسیار زیاد خود همچون جلوگیری از عفونت‌های رحمی، بهبود تغییرات رفتاری و جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان برای گربه‌ها بسیار اهمیت دارد. نکته بسیار مهم پس از این جراحی، مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی گربه است که سرپرستان این حیوان دوست‌داشتنی باید با آنها آشنا باشند. اگر شما نیز قصد دارید گربه خود را عقیم کنید با مقاله امروز همراه باشید تا با مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی گربه آشنا شوید.

آشنایی با مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی گربه


چگونه باید مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی گربه را انجام داد؟

زمانی که گربه برای عقیم‌سازی جراحی می‌شود نیاز به مراقبت‌های خاص و ویژه‌ای دارد تا دوران نقاهت پس از عقیم‌سازی گربه به بهترین شکل طی شود. بهترین کار این است که پس از انجام جراحی دامپزشک راهنمایی‌های لازم را به شما بکند؛ اما به‌صورت کلی بخشی از مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی گربه در بسیاری موارد یکسان است. در ادامه آنها را با یکدیگر مرور می‌کنیم:


توجه به درد گربه

گربه‌ها پس از جراحی با درد مواجه خواهند بود؛ اما از آنجایی که این حیوانات تخصص بسیار خوبی در پنهان‌کردن درد دارند ممکن است شما به‌سختی متوجه این مسئله شوید. اگر علائم زیر را در گربه مشاهده کردید می‌توانید پی به وجود درد در بدن او ببرید:

  • ازدست‌دادن اشتها
  • پرخاشگری
  • کاهش سطح انرژی و گوشه‌گیری بیش از حد
  • سروصدای زیادی کردن
  • خواب‌آلودگی و بی‌حالی بیش از حد
  • عدم علاقه به آراستگی

اگر این علائم را در گربه خود مشاهده کردید به‌احتمال بسیار زیاد گربه شما دچار درد است و بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

توجه به درد گربه پس از عقیم سازی


بررسی احتمال باز شدن یا عفونی‌شدن محل بخیه

درصورتی‌که محل بخیه بدن گربه باز شود ممکن است مشکلات بسیاری برای گربه به وجود آید و در این مواقع گربه به مراقبت اضطراری نیاز دارد. باید در نظر داشت که کمی ترشح خونی و قرمزی خفیف در ناحیه برش تا 2۴ ساعت پس از عمل طبیعی است؛  اما اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتماً با دامپزشک تماس بگیرید:

  • کبودی
  • بوی بد در ناحیه
  • سرخی پوست
  • تورم
  • باز شدن محل برش
  • ترشح چرکی از ناحیه


جلوگیری از لیس زدن محل برش

یکی از دلایلی که باعث می‌شود ناحیه بخیه دچار عفونت گردد لیسیدن محل برش توسط گربه‌ها است. این کار باعث می‌شود بخیه‌ها زودتر از زمان مقرر نیاز به برداشتن پیدا کنند. برای جلوگیری از این مسئله استفاده از گردنبند الیزابت برای بستن به دور گردن گربه لازم است. این وسیله کمک می‌کنند تا گربه نتواند ناحیه برش زده را لیس بزند.


عوض کردن بانداژ گربه و تمیز نگه داشتن آن

خشک و تمیز ماندن ناحیه بانداژ شده بسیار مهم است. زمانی که بانداژ مرطوب شود می‌تواند به‌راحتی بر روی زخم اثر بگذارد و باعث ایجاد عفونت شود. به همین دلیل بسیار مهم است که شما زخم گربه را خشک و گرم نگه دارید. اگر احساس می‌کنید که پانسمان گربه شل یا خیس شده است حتماً در مورد تعویض آن با دامپزشک مشورت کنید.

عوض کردن بانداژ گربه پس از عقیم سازی


جلوگیری از فعالیت‌های بیش از حد گربه

یکی از علل اصلی باز شدن زخم گربه شیطنت‌های این حیوان بازیگوش است. اگر فعالیت‌های گربه در سطح معمولی باشد احتمال باز شدن بخیه‌ها بسیار کم است؛ اما فعالیت‌هایی مانند دویدن، پریدن، و بازی با گربه‌های دیگر امکان باز شدن بخیه‌ها را بالا می‌برد. به همین دلیل توصیه می‌شود 10 تا 1۴ روز از فعالیت‌های شدید گربه جلوگیری شود.


توجه به تغذیه گربه

غذای گربه بعد از جراحی عقیم‌سازی بسیار اهمیت دارد. یکی از مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی گربه توجه به غذاخوردن اوست. حدود 12 تا 2۴ ساعت طول می‌کشد تا گربه پس از بیهوشی و استرس ناشی از عمل دوباره بتواند غذاخوردن را آغاز کند. اگر پس از این مدت گربه شما همچنان تمایلی به غذاخوردن نداشت حتماً با دامپزشک مشورت کنید؛ زیرا برخی داروهای خوراکی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها باعث کاهش اشتها و حالت تهوع در گربه می‌شوند.
توصیه می‌شود پس از جراحی عقیم‌سازی غذا را به وعده‌های کوچک تقسیم کنید و از غذاهای ساده و پرپروتئین مانند ماهی یا مرغ در تغذیه او استفاده نمایید. این غذاها به دلیل مغذی بودن و هضم راحت می‌توانند برای گربه در این شرایط مفید باشند و از به‌وجودآمدن ناراحتی معده جلوگیری کنند. همچنین بهتر است استفاده از غذاهای کنسروی گربه را کمی به تأخیر بیندازید تا وضعیت بدنی گربه بهبود یابد.

توجه به تغذیه گربه پس از عقیم سازی


توجه به نحوه ادرار یا مدفوع گربه 

ازآنجاکه ممکن است حین جراحی به دستگاه ادراری گربه ضربه وارد شده باشد به همین دلیل باید ادرارکردن گربه را در 2۴ ساعت اول تحت‌نظر قرار دهید. اگر گربه شما ادرار کرد باز هم رفتار ادراری او را زیر نظر  بگیرید؛ اما اگر ادرار نکرد این مسئله مورد اورژانسی محسوب می‌شود و بهتر است هرچه سریع‌تر گربه را به دامپزشکی برسانید.
پس از جراحی همچنین ممکن است یبوست در برخی گربه‌ها دیده شود؛ اما بیشتر گربه‌ها حرکات روده طبیعی دارند. ممکن است برخی از گربه‌ها نیز با نرم‌شدن مدفوع مواجه شوند. در هر دو صورت اگر یبوست و یا اسهال بیش از دو روز طول کشید حتماً باید با دامپزشک مشورت نمایید.


مدیریت درد گربه

به دلیل التهاب ناشی از جراحی، بدن گربه ۵ تا 7 روز پس از جراحی دچار درد است. دامپزشک برای کنترل این مسئله داروهای مسکن تجویز می‌کند. یکی از مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی گربه این است که داروها را سروقت به گربه بدهید و با تشخیص خود آنها را قطع نکنید. زمانی که گربه درد داشته باشد ممکن است شروع به لیسیدن زخم خود کند و این مسئله باعث ایجاد عفونت در ناحیه می‌شود؛ به همین دلیل استفاده از مسکن‌ها بسیار اهمیت دارد. توجه داشته باشید شما تنها باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید و از دادن داروهای مسکن انسانی به گربه خودداری نمایید.
داروهای آنتی‌بیوتیک از جمله دیگر داروهایی هستند که ممکن است توسط پزشک برای برخی گربه‌ها که خونریزی قابل‌توجهی داشته‌اند و یا مسن‌تر هستند تجویز شوند. این داروها نیز باید به شکل کامل به گربه داده شوند و دوز آنها کامل گردد. حتی اگر احساس می‌کنید گربه شما بهبودیافته نباید دوره مصرف آنتی‌بیوتیک را قطع کنید؛ زیرا این مسئله می‌تواند باعث مقاومت آنتی‌بیوتیکی شود.

مدیریت درد گربه پس از عقیم سازی


آشنایی با نحوه نصب و مراقبت ازگردنبند محافظ 

یکی از مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی گربه این است که نحوه کارکردن و بستن یقه الیزابتی را حتماً از دامپزشک یاد بگیرید. همان‌طور که گفته شد این یقه‌ها برای جلوگیری از لیس زدن زخم توسط گربه بسیار لازم هستند. یقه را باید به‌گونه‌ای ببندید تا گربه به‌راحتی بتواند غذا بخورد و آب بنوشد. اگر گربه شما برای آب‌خوردن یا غذاخوردن دچار مشکل بود می‌توانید در هنگام این فعالیت‌ها آن را بردارید و سپس دوباره آن را نصب کنید. یقه را باید طبق توصیه پزشک تا مدت زمانی که تجویز شده است ببندید؛ زیرا برداشتن آن می‌تواند روند بهبودی را به تأخیر بیندازد.

گردنبند سگ و گربه الیزابت کروز نیناپت سایز 3


شناختن علائم هشداردهنده 

از جمله مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی گربه آشنایی با علائم هشداردهنده پس از جراحی است. برخی علائم می‌توانند نشان دهند که گربه شما دچار خونریزی داخلی یا آسیب مجاری ادراری شده است. به همین دلیل در صورت مشاهده علائم زیر هرچه سریع‌تر گربه را به دامپزشکی برسانید:

  • تورم شکم
  • بی‌حالی یا ضعف
  • سفیدشدن لثه‌ها
  • عدم تمایل به غذاخوردن پس از گذشت 12 ساعت از جراحی
  • ادرارنکردن در مدت‌زمان 12 ساعت
  • تنفس بیش از حد و یا کمتر از حالت عادی
  • اسهال و استفراغ
  • زور زدن برای ادرارکردن بدون موفقیت در این کار

بی‌حالی یا ضعف گربه پس از عقیم سازی


تمیزکردن زخم‌های گربه

شما باید به شکل روزانه زخم‌های گربه عقیم شده را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید پنبه‌ای را به پروکسید آغشته کنید و آرام بر روی زخم یا اطراف آن بکشید. گربه شما تا 10 روز پس از جراحی نیاز به مراقبت و گاه معاینه‌شدن توسط دامپزشک دارد و برای کشیدن بخیه‌ها حتماً باید به کلینیک‌های دامپزشکی مراجعه کنید.


ابراز علاقه و محبت به گربه

عمل جراحی عقیم‌سازی گربه می‌تواند برای این حیوان استرس‌زا باشد به همین دلیل زمانی که گربه را پس از جراحی به خانه می‌برید باید به او بیشتر محبت کنید. نشان‌دادن محبت به گربه باعث می‌شود که او در وضعیت روحی بهتری باشد و مسیر بهبودی را راحت‌تر طی کند.

ابراز علاقه و محبت به گربه از دلایل مرگ ناگهانی


کلام پایانی

عقیم‌سازی گربه یک نوع جراحی است که مانع از باردارشدن گربه‌های ماده می‌شود و از طرفی گربه‌های نر را برای باردار کردن گربه‌های ماده ناتوان می‌کند. عقیم‌سازی گربه به دلیل مزایای بالای خود همچون جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان و عفونت‌های رحمی برای گربه‌ها توصیه می‌شود. ازآنجاکه این جراحی می‌تواند وضعیت بدنی این حیوان را دچار تغییر کند باید سرپرستان این حیوان دوست‌داشتنی با مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی گربه آشنا باشند. خوراندن داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک، جلوگیری از فعالیت بیش از حد گربه، مراقبت از زخم و... همگی کمک می‌کنند تا گربه شما پس از جراحی عقیم‌سازی روند بهبودی را بهتر طی کند. 
درصورتی‌که مراقبت‌های پس از عقیم‌سازی گربه به‌درستی انجام نشود گربه ممکن است دچار عفونت و مشکلات دیگری شود؛ بنابراین با مراقبت از این حیوان پس از عمل جراحی، شما می‌توانید هرچه سریع‌تر گربه خود را با بدنی سالم در کنار خود داشته باشید.

 

 

منابع :


 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید