۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی گربه نژاد بیرمن

برای افرادی که به دنبال یک گربه آرام، مطیع و بسیار زیبا هستند تا از او آرامش بگیرند گربه نژاد بیرمن (Birman) انتخاب مناسبی است. به این گربه، برمان یا گربه برمن هم گفته میشود. گربه بیرمن تا حدی شبیه گربه های سیامی تایلند است اما بدن درشت و پنجه-های سفیدش او را متفاوت میکند. با اینکه گربه بیرمن ذات بازیگوشی دارد اما نسبت به سایر نژادهای گربه جنب و جوشش کمتر است. گربه نژاد بیرمن هر سال در فهرست ده گربه برتر آمریکا قرار میگیرد و به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد. در ادامه بیشتر به گربه نژاد بیرمن و اطلاعاتی مهم در مورد آن خواهیم پرداخت.


خاستگاه گربه نژاد بیرمن کجا است؟

در مورد گربه نژاد بیرمن داستانها و افسانه های جالبی وجود دارد. یکی از این افسانه ها که متعلق به کشور برمه یا میانمار است از الهه ای چشم آبی داستان خود را آغاز میکند. این الهه روزی تصمیم میگیرد به دلیل عشق و علاقه اش به کشیش یک معبد، گربه ای به او هدیه دهد. این الهه موهای این گربه را طلایی میکند و چشمانش را آبی و پنجه هایش را به نشانه پاکی به رنگ سفید در می آورد. همچنین گفته میشود کشیشهایی که از دنیا میروند دوباره به شکل گربه بیرمن به دنیا می آیند. همانطور که میبینید افسانه های جالبی در مورد این گربه وجود دارد اما هیچکدام بازگوی واقعیت خاستگاه این گربه نیستند. برخی معتقدند گربه نژاد بیرمن از ترکیب نژاد گربه سیامی با گربه آنگورا یا گربه پرشین به وجود آمده اما اینکه این اتفاق در چه زمانی و مکانی افتاده چندان مشخص نیست.
نژاد گربه بیرمن در فرانسه و در سال 1919 برای اولین بار به دنیا معرفی شد و به نام"ساکر دو بیرمن" یعنی "گربه مقدس برمه ای" میان مردم راه یافت.


مشخصات ظاهری گربه بیرمن

 

مشخصات ظاهری گربه بیرمن


اگر بخواهیم به صورت کلی نشانه هایی را برای گربه نژاد بیرمن در نظر بگیریم میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  سری پهن و گرد با گوشهای متوسط
  • چشمهایی به رنگ آبی روشن
  • دارای ۴ پنجه سفید رنگ که تداعی کننده دستکشهای سفید کوچکی هستند و به همین دلیل برخی این گربه را گربه دستکش سفید هم مینامند.
  • دارای موها و پوششی ابریشمی با موهای نسبتا بلند
  • دارای پوشش تیره تر در صورت، گوشها، پاها و دم
  • با بدنی تقریباً متوسط تا بزرگ و تنومند و قوی
  • دارای پاهایی کوتاه

 

خصوصیات هر بخش از بدن گربه نژاد بیرمن به صورت تفکیک شده 

سر:

گربه بیرمن جمجمه ای درشت، پهن و گرد دارد. پیشانیش با کمی شیب به سمت عقب، محدب یا برآمده است. طول و عرض بینی این گربه نسبت به اندازه سرش متوسط است. گونه هایش تو پر هستند و پوزه ای تقریباً گرد دارد.

چشمها:

چشمان گربه نژاد بیرمن گرد، با فاصله متوسط از هم و آبی رنگ است و کمی گوشه های آن به سمت بالا متمایل شده.

گوشها:

گوشهای این گربه متوسط است و نوک گوشهایش کمی انحنا دارند.

پاها و پنجه ها:

گربه بیرمن پاهایی به طول متوسط و پهن و محکم دارد. پنجه هایش بزرگ و گرد هستند. کف پنجه ها صورتی است و ممکن است چند لکه تیره داشته باشد.

بدن:

نژاد گربه بیرمن بدنی کشیده و پهن و عضلانی دارد.

موها:

اندازه موهای گربه نژاد بیرمن متوسط تا بلند هستند و بافت آنها ابریشمی و نرم است. موهای شکم آن کمی موج خورده‌اند و موهای دور گردن حالت طوق مانندی دارند.

رنگ:

گربه بیرمن در رنگهای سیاه، آبی خاکستری، یاسی و شکلاتی دیده میشود و به طور معمول رنگ صورت، گوشها، دم و پاهایش تیره تر است و بین این بخشها و بخشهای دیگر بدن تفاوت زیادی به چشم میخورد.

 گربه نژاد بیرمن


رفتار و شخصیت گربه بیرمن

اگر به دنبال یک گربه مطیع، آرام و با ارتباط عمومی قوی با انسانها هستید میتوانید به سراغ این گربه بروید. گربه نژاد بیرمن مثل بچه ها دوست دارد با شما همراه شود و مدام شما را دنبال کند و یا در کارهایی که انجام میدهید مشارکت داشته باشد. این گربه برای طرفداران گربه سیامی که چندان تمایلی به سر و صدای او ندارند انتخاب مناسبی است زیرا صدای بسیار آرامی دارد و تنها زمانی صدایش بلند میشود که بخواهد نکته ای را در مورد گرسنه بودن یا نیاز به نوازش یادآوری کند. گربه نژاد بیرمن به تماس بدنی علاقه بسیاری دارد و دلش میخواهد مدام او را در بغل بگیرید و نوازش کنید. این گربه پس از آنکه محبت شما را دریافت میکند به دنبال سرگرمی خود میرود و شما را کلافه نمیکند.
جدا از این موارد گربه نژاد بیرمن بسیار باهوش و کنجکاو است و این مسئله باعث میشود محیط اطراف خود را به طور کامل جستجو و بررسی کند و باید در نگهداری از او به این نکته نیز توجه داشته باشید.

تعامل گربه برمه با کودکان

اگر شما فرزند دارید نگهداری از نژاد گربه بیرمن میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد زیرا این گربه روحیه آرام و دوستانه ای دارد و در صورتی که کودک او را اذیت نکند تعامل خوبی با او برقرار میکند.

رابطه گربه بیرمن با حیوانات خانگی

از آنجا که گربه بیرمن شخصیت دوستانه و آرامی دارد با نژادهای سگی که با گربه در تعامل مثبت هستند رابطه دوستانه ای برقرار میکند.


وضعیت سلامت گربه نژاد بیرمن

گربه نژاد بیرمن مانند سایر نژادها میتواند مستعد ابتلا به برخی بیماریها باشد یا به شکل ژنتیکی با بیماری زاده شود. از جمله این بیماریها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

هیپوتریشوز مادرزادی:

این بیماری باعث میشود گربه بدون مو به دنیا بیاید.

عدم تشکیل تیموس:

نوعی بیماری خود ایمنی است که عفونت در بدن گربه را افزایش میدهد یا باعت متولد شدن نوزاد به شکل مرده میگردد.

درموئید قرنیه:

در این بیماری بر روی سطح قرنیه یک یا هر دو چشم، پوست و مو قرار رشد میکند.

اختلال و نارسایی کلیوی:

این مشکل به دلیل غلظت بالای کراتین و اوره در خون ایجاد میشود.

لرزش و تکان در گربه ها:

پس از تولد این مشکل تقریباً در 10 روز اول زندگی برخی گربه ها رخ میدهد و تا 12 هفتگی میتواند ادامه یابد و سپس به صورت خود به خود درمان میشود.

انحطاط اسفنجی:

این بیماری بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر میگذارد و حرکت اندامهای عقبی را سست و ضعیف کرده و در نتیجه باعث حرکت ناهماهنگ آنها میشود.


چگونه گربه نژاد بیرمن را تربیت کنیم؟


نژاد گربه بیرمن به راحتی آموزش‌های لازم را از شما فرا میگیرد. بسیاری از رفتارهای این گربه شبیه سگها است، به طور مثال ممکن است ببینید که اسباب بازیهای خود را می آورد تا با او بازی کنید و یا حتی هنگام آمدن به خانه به استقبال شما می آید.
شما میتوانید آموزشهایی مانند فچ کردن را به او یاد بدهید اما بهتر است از سنین کم با استفاده از تایید و تشویقهای خوشمزه اینکار را انجام دهید. باید در نظر داشته باشید که برای تربیت گربه باید صبر و حوصله بسیاری داشته باشید.


چگونه باید از گربه نژاد بیرمن مراقبت کنیم؟

 

مراقبت از گربه بیرمن


پس از به سرپرستی گرفتن گربه بیرمن کار شما تازه شروع میشود چون این گربه نیازمند مراقبتهایی خاص است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:


پوست و مو

 به دلیل جنس موهای گربه بیرمن، موهایش چندان گره نمیخورند و میتوانید برای جلوگیری از ریزش موهایش آنها را مرتب شانه بزنید. در فصل بهار ریزش موی گربه بیرمن بیشتر است و به همین دلیل شانه زدن بیشتر توصیه میشود. حمام کردن نیز میتواند در کاهش ریزش موی او اثر مثبتی داشته باشد. برای اینکه گربه شما برای شانه زدن موهایش مقاومت نشان ندهد بهتر است او را از کودکی به این کار عادت دهید.


دهان و دندان

در مورد حفظ بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از ابتلا به بیماریهایی همچون پریودنتال میتوانید هر روز دندانهای گربه نژاد بیرمن را مسواک بزنید. اگر برایتان سخت است چند بار در هفته نیز میتواند مفید باشد.


ناخن ها

در مورد ناخنها بهتر است دو هفته یکبار ناخنهای او را کوتاه کنید چون میتواند به وسایل خانه آسیب وارد کند.


چشم ها

گاهی لازم است که ترشحات و چرک کنار چشم گربه را با یک دستمال تمیز و مرطوب پاک کنیم. دقت داشته باشید برای هر چشم از یک دستمال جداگانه تمیز استفاده کنید تا اگر یک چشم عفونت دارد به دیگری منتقل نشود.


محل خواب و دفع

تمیز نگه داشتن مکان خواب و ظرف خاک گربه نژاد بیرمن نیز بسیار مهم است و باید به شکل منظم انجام شود.


تغذیه

برای تغذیه گربه بیرمن میتوانید از غذاهای بسیار با کیفیتی که مخصوص گربه های بالغ است استفاده کنید. اگر گربه شما اضافه وزن دارد باید حتماً غذاهای رژیمی را در برنامه غذاییش قرار دهید تا دچار مشکلات ناشی از اضافه وزن نشود. همچنین اگر بچه گربه بیرمن را به سرپرستی گرفته اید باید در سال اول پس از تولد از غذاهای مخصوص بچه گربه استفاده کنید تا تمام مواد مغذی لازم به بدن او برسد.

غذای خشک گربه رفلکس مدل Multi Color با طعم مرغ و برنج وزن 1 کیلوگرم


نکات مهم هنگام به سرپرستی گرفتن گربه بیرمن

گربه نژاد بیرمن یکی از محبوبترین گربه ها در دنیا است و به دلیل آرام و کم سر و صدا بودن طرفداران بسیاری دارد. از آنجا که این گربه با شرایط محیط سریع سازگار میشود و از طرفی کم سر و صدا است انتخابی مناسب برای محیطهای آپارتمانی است. این نژاد همچنین نژاد نسبتاً سالمی است و اگر به تغذیه، بهداشت و وضعیت سلامتیش توجه داشته باشید تا 1۵ سال عمر میکند. بنابراین اگر قصد نگهداری گربه نژاد بیرمن را دارید بهترین کار این است تا از افراد معتبری تهیه کنید تا گربه ای سالم را به سرپرستی بگیرید و او را سالیان سال در کنار خود داشته باشید.

 

نگهداری از گربه بیرمن


توصیه های مهم پیش از نگهداری از گربه بیرمن

به سرپرستی گرفتن گربه شاید آنقدر هیجان انگیز باشد که باعث عدم توجه به بسیاری نکات مهم هنگام تهیه شود. اما از آنجا که تهیه یک گربه و آن هم گربه نژاد بیرمن کار حساسی است حتماً به توصیه های زیر توجه کنید:

  • برای تهیه به سراغ افرادی بروید که آزمایشات ژنتیکی والدین گربه را انجام داده و گربه را در خانه پرورش داده است. گربه ای که در اوایل زندگی تنها و منزوی بوده، میتواند ترسو و بداخلاق باشد و نتواند با شما رابطه مناسبی را برقرار کند. به همین دلیل بسیار لازم است تا شما محل پرورش حیوان را بررسی کنید تا مطمئن شوید گربه ای که به سرپرستی میگیرد، در شرایط مناسبی بزرگ شده است.
  • باید بدانید بیشتر پرورش دهندگان معتبر بچه گربه را تا قبل از سن 12 تا 1۶ هفتگی واگذار نمیکنند و به همین دلیل شما باید برای به سرپرستی گرفتن گربه نژاد بیرمن کمی صبور باشید.
  • مهم است که بدانید بزرگ کردن یک بچه گربه سختی های بسیاری دارد هرچند سرگرم کننده است و به همین دلیل باید در هنگام انتخاب بچه گربه به این نکته توجه داشته باشید.
  • پس از تهیه گربه نژاد بیرمن او را سریع به دامپزشکی ببرید تا اگر دچار مشکلی است سریعتر مشخص شود و برای درمان آن اقدام گردد.

 

کلام آخر

اگر به دنبال آرامش هستید میتوانید به سراغ گربه نژاد بیرمن بروید. این گربه به دلیل خلق و خوی آرام و مطیع خود می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به آرامش نیاز دارند و از حضور یک حیوان خانگی مطیع میخواهند لذت ببرند. این گربه ارتباط خوبی با کودکان و حیوانات دیگر برقرار میکند و در فراگیری آموزشهای لازم نیز حوصله و استعداد بالایی دارد. با داشتن گربه بیرمن میتوانید حضور یک حیوان دوست داشتنی را با کمترین مشکلات در کنار خود تجربه کنید.


منابع:

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید