۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی گربه نژاد بنگال

اگر میخواهید گران‌ترین و محبوب‌ترین گربه خانگی را در خانه خود داشته باشید، می‌توانید به سراغ گربه نژاد بنگال بروید. این گربه یک نژاد تقریباً دورگه است که از ترکیب نژاد گربه مو کوتاه خانگی و یک گربه پلنگی وحشی آسیایی به وجود آمده است. خاستگاه این گربه آمریکا است و حیوانی بسیار چابک، خوش اندام، قدرتمند و عضلانی می‌باشد. گربه بنگال تحرک بالایی دارد؛ به همین دلیل شرایط نگهداری از او کمی خاص است. در مقاله پیش رو به گربه نژاد بنگال و نکات مرتبط با آن بیشتر خواهیم پرداخت.

گربه نژاد بنگال


داستان به دنیا آمدن گربه نژاد بنگال

شاید جالب باشد که بدانید گربه نژاد بنگال کاملا اتفاقی به وجود آمده است. داستان تولد گربه بنگال به زمانی دور باز میگردد که خانمی یک گربه پلنگ را از یک فروشگاه خریداری کرد. هدف او ساختن نژاد جدیدی نبود اما به دلیل به سرپرستی گرفتن یک گربه خانگی نر و جفت گیری آنها صاحب یک گربه ترکیبی به نام گربه نژاد بنگال شد. در ادامه او تصمیم به پرورش این نژاد گرفت و در سال ۱۹۸۵ گربه بنگال امروزی را پرورش داد. گربه نژاد بنگال در نهایت در سال ۱۹۹۱ توسط انجمن بین المللی گربه (TICA) به عنوان یک نژاد جداگانه به رسمیت شناخته شد.

 

تاریخچه گربه نژاد بنگال


مشخصات ظاهری گربه نژاد بنگال چگونه است؟

اگر شما هم قصد خرید این گربه را دارید یا در موردش کنجکاو هستید حتماً میخواهید بدانید که مشخصات ظاهری گربه بنگال چیست. ظاهر این گربه به تفکیک هر بخش بدن به شکل زیر میباشد:


سر و صورت گربه بنگال

اولین نکته‌ای که در مورد سر گربه بنگال به چشم میخورد حالت اصلاح شده و گسترده بودن سر و تناسب آن از نظر اندازه با  بدن گربه می‌باشد. پیشانی بلند و بینی بزرگ و پف کرده گربه نژاد بنگال، در کنار چشمان بزرگ و تقریباً گرد و بیضی شکل آن باعث میشود زیبایی آن دو چندان گردد. هم‌چنین این گربه پوزه‌ای پهن و چانه‌ای کوچک و محکم دارد که با لکه‌های کوچکی بر روی خود باعث زیباتر شدن ظاهر این گربه می‌شود. گوش‌های این نژاد گربه تقریباً بزرگ هستند و به شکل ایستاده بر روی سر قرار دارند. رنگ چشمان زیبای این گربه نیز به پوشش بدنش بستگی دارد.

سر و صورت گربه بنگال


بدن گربه بنگال

می‌توان گفت این گربه اندازه‌ای بزرگ تا متوسط و بدنی ماهیچه ای دارد. ترکیب بدنی او استحکام و استوار بودن را تداعی میکند و به دلیل داشتن ماهیچه‌های عضلانی حالت ظریف ندارد. طول پاهای گربه نژاد بنگال متوسط است و پنجه‌های قوی و برجسته‌ای دارد. دم گربه نیز متوسط و ضخیم است که در انتهای خود حالت گرد پیدا میکند.

بدن گربه بنگال


پوشش بدن گربه بنگال

بدن این گربه با موهای کوتاه تا متوسط و با بافت متراکم، نرم و ابریشمی پوشانده شده است. نقش‌های روی بدن گربه حالتی تصادفی دارند و در بیشتر مواقع تضاد جالبی با رنگ پس زمینه ایجاد میکنند. نرمی بافت موهای این گربه باعث می‌شود که شما همیشه بخواهید دست نوازش بر سرش بکشید.

پوشش بدن گربه بنگال

رنگ گربه بنگال

در مورد رنگ، دست شما برای انتخاب باز است زیرا این گربه تنوع رنگ بسیار زیادی دارد. گربه نژاد بنگال در دو نوع پلنگی یا خال خالی و طرح سنگ مرمر یا رگ دار وجود دارد. رنگ زمینه پوست گربه و لکه ها و طرح ها میتوانند رنگ های مختلفی داشته باشند. رنگ زمینه بدن گربه بنگال به طور معمول رنگ‌هایی هم‌چون طلایی، شنی، زنگاری، قهوه ای- بژ، نارنجی و عاجی (کرم- سفید) است و خال‌ها و لکه‌های بدن او در رنگ‌هایی هم‌چون شکلاتی، طلایی، سیاه و زغالی به چشم می‌خورد. هر چند باید دانست برخی گربه های نژاد بنگال دارای خال‌های چند رنگ هستند که میتوان گفت طیف‌های مختلفی از یک رنگ است.

رنگ گربه بنگال

وزن و قد گربه بنگال

به طور معمول قد گربه نژاد بنگال چیزی حدود ۴۳ تا ۵۶ سانتی متر است و وزنی حدود ۵/۳ و ۵/۶  کیلوگرم دارد. عمر این گربه نیز بین ۱۰ تا ۱۶ سال است.


خصوصیات گربه نژاد بنگال و تعامل آن با دیگران

شاید بسیاری از افراد تصور کنند به دلیل اینکه گربه بنگال به گربه‌های وحشی و حتی پلنگ شباهت دارد سازگاری با او بسیار سخت است و یا حتی میتواند خطرناک باشد، در حالی‌که این گربه‌ها بسیار دوست داشتنی و عاشق زندگی کردن با انسان‌ها هستند. گربه نژاد بنگال بسیار مهربان و ملایم است و ارتباط خوبی با انسان‌ها میگیرد و حتی تمایل دارد با انسان‌ها معاشرت کند.

 

هوش این گربه همانند سطح فعالیتش بالاست و نیازمند توجه متناسبی نیز میباشد. این گربه پرانرژی، بازیگوش و کنجکاو است و به دلیل شخصیت منحصر به فرد خود، طرفداران بسیاری دارد.


 از آنجا که گربه نژاد بنگال علاقه‌ای به تنها ماندن ندارد اگر سبک زندگی شما به گونه‌ای است که مدت زمانی طولانی در خارج از خانه به سر می برید و یا حوصله یک گربه بازیگوش را ندارید به هیچ عنوان به سمت انتخاب نژاد گربه بنگال نروید.

 

تعامل گربه بنگال با دیگران


آیا گربه بنگال با کودکان سازگار است؟

گربه بنگال با کودکان می‌تواند تا حد مناسبی ارتباط بگیرد و با کودک شما به بازی بپردازد. هر چند باید دانست به دلیل اینکه گربه بنگال زود بی‌حوصله میشود نباید مدت زمان طولانی در کنار کودک شما باقی بماند. همچنین باید زمانیکه کودک شما و گربه در یک مکان هستند فردی بالغ آن‌ها را زیر نظر داشته باشد. هیچگاه نباید آن دو را در یک اتاق تنها بگذارید.

 

گربه بنگال و کودک


سازگاری گربه نژاد بنگال با حیوانات چگونه است؟

این حیوان چندان تمایلی به ارتباط گرفتن با سایر حیوانات مانند گربه‌ها و سگ‌ها ندارد زیرا گربه نژاد بنگال تمام توجه و محبت صاحبش را مختص خود میداند. به همین دلیل داشتن یک سگ و گربه دیگر میتواند برای شما مشکلاتی ایجاد کند.

 

سازگاری گربه نژاد بنگال با حیوانات

 

سازگاری گربه بنگال با غریبه ها چگونه است؟

از آنجا که گربه بنگال به ارتباط با انسان‌ها علاقه دارد به همین دلیل برای ملاقات با افراد دیگر نیز اشتیاق نشان می‌دهد و میتواند ارتباط خوبی با آنها برقرار کند.


در نگهداری از گربه بنگال باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای نگهداری از گربه نژاد بنگال باید به نکات متعددی توجه داشته باشید. شما باید بدانید این گربه به چه نوع تغذیه‌ای نیاز دارد، در معرض چه بیماری‌هایی است و چگونه باید در خانه سرگرم شود. در ادامه به تمام این موارد خواهیم پرداخت:


تغذیه

نگهداری از گربه نژاد بنگال اهمیت زیادی دارد زیرا سلامتی و طول عمر این گربه نیز مانند بقیه حیوانات به وضعیت بدنی و کیفیت تغذیه او باز میگردد. بنابراین باید توجه داشته باشید که تغذیه این حیوان کاملاً متفاوت از انسان است و شما باید طبق برنامه غذایی که دامپزشک برای گربه شما تجویز کرده به او غذا دهید تا میزان کافی از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها را به بدن او برسانید.


توصیه میشود از غذاهای آماده برای تغذیه گربه بنگال استفاده کنید زیرا حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن این حیوان هستند و از طرفی طعم و مزه دلپذیری دارند. غذای خشک گربه و کنسروها از جمله غذاهای آماده‌ای هستند که برای تغذیه گربه بنگال قابل استفاده است.

 

غذای گربه بنگال


سلامت

نژاد گربه بنگال مانند باقی نژادهای گربه در معرض انواعی از بیماری‌ها است که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر است:


بیماری کلیه پلی کیستیک

یکی از بیماری‌های بسیار شایع در گربه نژاد بنگال این بیماری است. در این بیماری در هر دو کلیه یا یکی از آن‌ها کیست‌هایی رشد می‌کند که با بزرگ شدن آن‌ها، کلیه عملکرد خود را از دست می‌دهد.

پوچ گربه رویال کنین مدل Urinary S/O وزن 85 گرم


نوروپاتی دیستال

در گربه‌های یک ساله این بیماری به طور معمول رخ میدهد. این بیماری نوعی اختلال عصبی است و در نتیجه آن گربه دچار ضعف و ناتوانی میشود. جالب است بدانید این بیماری عصبی به شکل خود به خود درمان می‌گردد.


کاردیو میوپاتی هیپرتروفیک

این بیماری، نوعی بیماری قلبی است و میتواند به شکل ژنتیکی به نسل‌های بعد منتقل گردد.


در رفتگی کشکک زانو

نوعی بیماری ژنتیکی است و باعث در رفتگی کشکک زانو می‌شود. در موارد حاد ممکن است گربه برای درمان به جراحی نیاز داشته باشد.

 

سلامتی گربه بنگال


نحوه نگهداری از گربه در خانه

همان‌طور که گفته شد گربه بنگال بسیار اجتماعی است و رابطه خوبی نیز با خانواده سرپرست خود برقرار میکند به همین دلیل نگهداری از او بسیار آسان است اما این بدان معنا نیست که نیازی به توجه شما ندارد. شما باید به شکل روزانه زمانی را برای بازی و توجه به گربه نژاد بنگال اختصاص دهید. حتما نیاز نیست این گربه را از خانه بیرون ببرید زیرا ممکن است در معرض بیماری قرار گیرد یا توسط سایر حیوانات تهدید شود. برای نگهداری از گربه بنگال می‌توانید به نکات زیر توجه داشته باشید:


بازی کردن با گربه بنگال

به دلیل اینکه گربه نژاد بنگال بسیار بازیگوش است باید در تمام طول روز سرگرم باشد تا انرژیش تخلیه شود. اگر نمی‌خواهید یک گربه بنگال پرخاشگر داشته باشید پس سعی کنید تا او را در طول روز همیشه سرگرم کنید. بازی‌های مورد علاقه گربه بنگال چندان سخت و پیچیده نیستند به طور مثال شما می‌توانید وسیله‌ای را پرت کنید تا گربه برای شما بیاورد. آن‌ها به انجام چنین بازی‌هایی علاقه بسیار دارند.

 

بازی کردن با گربه بنگال


 هم‌چنین می‌توانید اسباب بازی‌هایی را برای گربه بنگال تهیه کنید تا در طول روز با آن‌ها مشغول باشد. از آنجا که این گربه به ارتفاع علاقه بسیاری دارد و دلش میخواهد مدام بپرد، می‌توانید یک درخت گربه تهیه کنید تا بتواند انرژی خود را به این صورت تخلیه کند و از پریدن بر روی کابینت ها و بلندی‌های خانه صرف نظر نماید.


لوازم مورد نیاز گربه بنگال

این گربه نیز مانند هر گربه دیگری به برخی لوازم نیاز دارد. اولین وسیله جای خواب است که باید برای او تهیه کنید تا خواب و استراحت بهتری داشته باشد. ظرف غذا و خاک گربه نیز از جمله وسیله‌های مهم دیگری هستند که برای غذا خوردن و دستشویی کردن گربه لازم است. همچنین باید به نظافت دندان‌های گربه خود توجه داشته باشید و با خرید مسواک و خمیر دندان گربه به نظافت دهان و دندان حیوان خانگی خود بپردازید.

 

لوازم مورد نیاز گربه

 

آیا سرپرستی گربه بنگال در ایران ممکن است؟

افراد زیادی در ایران برای سرپرستی این گربه تمایل نشان می‌دهند. این مسئله باعث شده تا خرید و فروش گربه نژاد بنگال در ایران گسترش یابد. باید دانست خرید این گربه نیاز به دقت فراوانی دارد زیرا بسیاری از افراد گربه بنگال بیمار را به قیمت پایین‌تر میفروشند و یا گربه‌های غیراصیل را به جای اصیل معامله می‌کنند. بسیاری از فروشندگان نیز گربه‌های میکس یا دورگه را به عنوان گربه اصیل جا می‌زنند به همین دلیل خرید گربه بنگال باید با اطلاعات کافی و از مراکز معتبری انجام شود.

 

سرپرستی گربه بنگال

 

کلام آخر

گربه بنگال، این نژاد دورگه و بسیار زیبا که طرفداران بسیاری دارد نیازمند نگهداری خاص است زیرا تحرک بسیار بالایی دارد و باید بتواند انرژی خود را تخلیه کند. این گربه زیبا برخلاف شباهت ظاهری خود به گربه های وحشی  یا پلنگ بسیار با انسان ها سازگار است و عاشق ارتباط گرفتن با آن‌ها است. به همین دلیل اگر وضعیت زندگی شما به گونه ای است که در مدت زمان طولانی نمی توانید کنار او بمانید بهتر است به سراغش نروید زیرا این گربه نیازمند توجه و محبت شماست و نبود شما می تواند باعث پرخاشگری و مشکلات دیگر در او گردد.

منبع:

 

 

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید